Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Programma om grammatica, stijl en andere zaken te checken

Ik kwam deze webapplicatie tegen: http://proofreadbot.com/ Het is een geavanceerd stukje software dat stukken tekst op veel kenmerken kan controleren. Van grammatica tot en met stijl. Onder andere: - Begin je zinnen vaak met dezelfde woorden - Zijn zinnen grotendeels hetzelfde? - Zinsritme - Interpunctie - Tijdswisselingen - Overdadige bijwoorden - Plagiaatcheck Hier een voorbeeld van een rapport: http://proofreadbot.com/proofreading/132 Het is geen heilige graal en je kunt zeker niet van een slechte tekst een goede maken met dit programma, maar het is wel handig als check. Jammergenoeg alleen in het Engels. Wie weet komt zoiets ooit nog eens in het Nederlands. Bijkomende handigheid is namelijk dat je dit kunt integreren in websites, dus dat zou ideaal zijn voor proeflezen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Bijkomende handigheid is namelijk dat je dit kunt integreren in websites, dus dat zou ideaal zijn voor proeflezen.
Dat zou inderdaad fantastisch zijn! Het valt me trouwens steeds meer op dat veel handige schrijftools vooral in het Engels zijn. Why? :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- Plagiaatcheck
Als je zelf al niet eens weet of je iets hebt overgetypt... Maar eerlijk gezegd geloof ik niet in die programma's. Niet als je literatuur als kunst wilt schrijven.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
- Plagiaatcheck
Als je zelf al niet eens weet of je iets hebt overgetypt... Maar eerlijk gezegd geloof ik niet in die programma's. Niet als je literatuur als kunst wilt schrijven.
De plagiaatcheck is denk ik meer om erachter te komen of er per ongeluk overeenkomsten zijn. Dit programma lijkt mij juist een goede optie om erachter te komen of je bepaalde dingen herhaalt, lijdend schrijft etc. Zoals ik al zei denk ik niet dat je van een slechte schrijver een goede schrijver kunt maken, maar het is wel een goede technische check. Het is geen wondermiddel, maar zo presenteer ik het toch ook niet? Zie het als de spellingcontrole in Word. Zonder kun je net zo goede boeken schrijven, maar soms zie je wat over het hoofd. Lijkt mij bijvoorbeeld wel prettig om te weten dat ik in één hoofdstuk drie zinnen met "Toen ze later..." begin.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me handig, jammer dat het er nog niet is voor de Nederlandse taal. Het blijft modderen met zo'n klein taalgebied. Zelfs de spel-check van Word werkt vele malen beter in de Engelse taal.