Sebes in de Volkskrant

Vanochtend stond er een stukje in de Volkskrant van Paul Sebes, in de rubriek Vrijplaats. Het lijkt me het eerste deel van een serie met tips hoe je een schrijver wordt. Tip 1: lees veel goede Nederlandse literatuur. Het begeleidende tekstje vond ik alleen heel onduidelijk. 'In de aanloop naar de Boekenweek, vanaf 11 maart, een korte schrijfcursus van literair agent Paul Sebes, gebaseerd op zijn boek Bestseller.' Maar het is nu februari. Wie hier iets van begrijpt, mag zich melden. Ik hoop maar gewoon dat morgen tip 2 in de krant staat.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat je schrijft is nep Proza is altijd artificieel, een geconstrueerde werkelijkheid. Als je de werkelijkheid gaat beschrijven, is het boek onleesbaar. Er zijn dan vele zijpaden, dingen zonder clou, etc. Veel herhalingen, lange uitweidingen. Dat werkt niet, ze hebben geen functie in een verhaal. Ook dialogen moet je niet weergeven zoals in de realiteit. Sebes en zijn vakgenoten moeten vaak ellenlange beschrijvingen (uiterlijk, handel en wandel, interieur, exterieur) doorploegen. De fantasie vult het wel in, dus laat het. Als je toch waarheidsgetrouw wilt schrijven, blijft het nog steeds een benadering. Als je literatuur wilt schrijven, moet je bewust je materiaal bewerken. Dat is ook zij non-fictie: je doet de waarheid (on)bewust geweld aan. Elke auteur romantiseert.
24 februari 2009 - 16:36

Weinig aan toe te voegen, behalve dat romantiseren of verfraaien niet per definitie nep hoeft te zijn. Het is toch echt geschreven, en het geschrevene kan nu eenmaal niet uit zichzelf metamorfoseren - wat me op de gedachte brengt dat de werkelijkheid dat uit zichzelf ook niet kan. Dan zou de werkelijkheid ook nep zijn, en misschien is dat ook zo. Ik moet oppassen met die Sebes; straks brengt hij me nog op ideeën. :!: :)
24 februari 2009 - 22:41