Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Teleurstellende week van het schrijven

Zijn jullie ook zo teleurgesteld in het aanbod van "de week van het schrijven." Voor de gevorderde schrijver is er niets interessants bij. Een half jaar gelden of zo heb ik het idee geopperd om workshops te laten geven door de auteurs van de schrijfbibliotheek. Dat idee is wel overgenomen, maar die cursus wordt op dinsdagavond in Amsterdam gegeven. Niet handig als je een gezin hebt en in Twente woont. Ben ik de enige die graag de oude schrijfdag zoals in Utrecht en in Amsterdam weer terug heeft?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
hoi machteld, jammer dat er niets leuks voor je bij zit. Wij bepalen echter niet het aanbod. Wij geven sugesties aan cursusinstellingen en schrijfdocenten en die organiseren wat ze zelf denken dat leuk/goed/interessant is. De schrijfdag was ieder jaar een enorme organisatie en kostte enorm veel tijd. We sluiten niet uit dat er ooit nog een schrijfdag georganiseerd zal worden, maar in principe is de Week van het Schrijven de vervanger daarvan.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Machteld, Ik ben dus niet de enige Tukker die wat teleurgesteld was over het aanbod in onze regio tijdens De Week Van Het Schrijven? Gelukkig maar, ik dacht al dat het aan mijn te hoge verwachtingen lag. Zonde dat alle activiteit zo geconcentreerd wordt in de Randstad. Nederland eindigt niet bij de Veluwe, maar soms lijkt het er wel op. Dit is iets dat steeds terugkomt. Niet alleen in Twente, maar overal in Noord- en Oost-Nederland. Ik heb de indruk dat het Zuiden minder genegeerd wordt, maar kan me daar ook in vergissen. Niet iedereen heeft tijd, geld en mogelijkheden om steeds uren te reizen voor een workshopje. Toch zouden wij, de bewoners van de culturele ontwikkelingsgebieden, ook graag wel eens deel willen hebben aan die pret. In hoeverre we dit probleem op het bordje van SOL moeten leggen is een andere vraag. Het ligt meer aan de vanzelfsprekendheid waarmee het culturele establishment haar grachtengordelgefocuste referentiekader als norm stelt voor dé Nederlandse literatuur. Helaas is, mede door die tunnelvisie, de "week van het schrijven", in onze regio eerder de week van de PR van een grote boekhandelketen geworden. Jammer, ik had er toch iets meer van verwacht.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
We kunnen mensen niet dwingen iets in een bepaalde regio te organiseren. Klim op de barricades en vertel de schrijfinstellingen (ckv, cursusinstellingen, schrijfdocenten) in jouw regio dat je wilt dat ze wat organiseren in de week. Wij zijn ruim van tevoren begonnen iedereen in te lichten, daar ligt het niet aan.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat je er veel aan hebt om je gram te richten op het "grachtengordelestablishment". In Limburg is op zaterdag 12 september een schrijfdag (Roermond) met een vijftal workshops voor tien euro. Voor die prijs krijg je ook nog koffie/thee plus rond het middaguur een lunch! Ik durf te wedden dat zoiets in het oosten of noorden ook best mogelijk is, maar dan moeten wel wat mensen in de regio zelf het initiatief nemen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
:thumbsup: Precies. Waarom is er bijvoorbeeld in Brabant veel te doen? Omdat de mensen die verstand hebben van Schrijven daar initiatief nemen. Het heeft ook iets te maken met het aantal schrijfdocenten dat in een provincie woont, het aantal inwoners en het beleid van de provincie zelf (op cultureel vlak). Sekhmet, jij gaat er denk ik van uit dat de meeste activiteiten in een provincie door een centrale landelijke organisatie georganiseerd worden en dan zou de grachtengordel-kritiek wellicht meer steek houden. Maar het zijn toch vooral de mensen (docenten/instellingen) in een provincie zelf die zorgen voor het aanbod.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier in ons zuid-Hollandse dorpje heeft alleen de bieb iets georganiseerd. Er is een oproep geweest om een verhaal te schrijven over een bijzondere ontmoeting in het dorp. Die verhalen worden gebundedd na de 'week van' en de bedoeling is om er een boekje van te maken. Dat is toch in ieder geval al iets?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet mijn bedoeling om op de grachtengordel etc. te gaan katten. Tenslotte wonen daar ook de meeste mensen, dus ook meer amateurschrijvers. In mijn regio wordt alles gedomineerd door slechts twee docenten, ik wil graag ook eens een ander geluid horen, want iedere leraar heeft toch zijn eigen zwakheden en sterke punten. Ik heb er geen moeite mee om naar een activiteit in Amsterdam te gaan, als de kwaliteit maar hoog is en het te bereizen is op 1 dag. De fase van beginnerscursussen ben ik voorbij, ben journaliste geweest en wil nu een roman schrijven. Maar goed, ik wist niet dat het vooral aan de lokale culturele instellingen lag wat er gebeurde, dus ik ga nu andere mensen aan hun jas trekken. P.S. ik ben geen Tukker

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MG; Ik ook niet, maar ik woon wel in Twente. En er gebeurt hier niet echt veel op dit gebied. Zeker niet als je het niveau van de beginnerscursussen ontgroeid bent. Zijn er hier eigenlijk wel lokale culturele instellingen, behalve de bibliotheek en genoemde grote boekhandel? Zo ja, dan zou ik daar graag de adressen van hebben. Ik zou verder niet waar ik ze zoeken moet. Dries, ik neem het SOL niet kwalijk hoor. Staat ook in mijn stukje. Maar soms word ik er een beetje moedeloos van, dat er hier nooit iets leuks gebeurt. Vooral als ik zie hoeveel activiteiten er in West- en Zuid-Nederland wél georganiseerd worden.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook het idee dat bijna alles in andere regio's georganiseerd wordt. Misschien dat ze daar mee geld vrij hebben kunnen maken of zo?