Start » Forum » synopsis?

synopsis?

7 reacties [Laatste bericht]
chaquir
Laatst aanwezig: 3 jaren 32 weken geleden
Sinds: 15 Apr 2008

synopsis?

Ik las op een bepaalde site hier in het forum dat uitgevers een 'synopsis' verwachten.
Een samenvatting dus van hetgeen je geschreven hebt.
Nu heb ik een misschien domme vraag, maar wat houdt dat synopsis precies in?
Een curriculum vitae, een samenvatting van je boek van ongeveer 250 woorden, stukjes uit je boek die je goed vindt... Nog iets? Zie ik iets over het hoofd?
Mijn boek is volledig klaar nu, xxxx aantal keren herschreven en ready to be send out.
Nu dus nog dat "synopsis" klaar krijgen.

Reacties

marriejeanne
Laatst aanwezig: 10 jaren 15 weken geleden
Sinds: 6 Mrt 2005

Je kunt even het woord intikken bij de zoekfunctie, Chaquir, en je krijgt een berg informatie.

A dedication to Michael Jackson, the King of Pop:
http://marriejeanne.hyves.nl/blog/24735374/A_dedic...

sabarinde
Laatst aanwezig: 6 weken 1 dag geleden
Sinds: 3 Aug 2007

dat is waar, maar door die berg info (en off topic bijverschijnselen wink kun je soms ook de bomen niet meer zien. Op zich vind ik een eventuele vraag van of er specifieke richtlijnen voor een synopsis zijn wel interessant. Wat is de current trend? Heb je de info gevonden die je zocht chaquir?

marriejeanne
Laatst aanwezig: 10 jaren 15 weken geleden
Sinds: 6 Mrt 2005

Anders zitten we steeds dingen te herhalen, daarom zei ik het.

A dedication to Michael Jackson, the King of Pop:
http://marriejeanne.hyves.nl/blog/24735374/A_dedic...

Ceridwen
Laatst aanwezig: 27 weken 3 dagen geleden
Sinds: 15 Feb 2006

Namen van je karakters, de premisse, een korte samenvatting van (de ontwikkeling van) je verhaal en het einde. Zodat de uitgever een stuk midden in je boek kan lezen en dan toch weet wie wie is en waar het verhaal ongeveer naar toegaat.

Op ZZ staat ook een topic over synopsis Sabarinda, Jan heeft het uitvoerig uitgeschreven. Op de manier die hij beschrijft kan je de synopsis ook gebruiken als leidraad terwijl je aan het schrijven bent.

chaquir

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik heb, eerlijk gezegd, vandaag niet meer verder gezocht naar enige uitleg. De zon was té verleidelijk vandaag en ik heb dus m'n uren buiten gespendeerd ipv aan de computer.

Ceridwen, wat bedoel je met ZZ?
Ik vind je comment wel heel interessant, daaruit leer ik direct weer wat bij. Bedankt.

Mariejeanne, ik ga het eens proberen bij de zoekfunctie en zien of dat ik daar wat meer uitleg krijg. Bedankt voor je reactie.

Sabarinde, ik heb vandaag dus nog niet echt gezocht. Het zal voor morgen zijn. Lief dat je reageerde. Bedankt.

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 21 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

ZZ = ZinnigerZinnen, een ander forum voor schrijvers.

chaquir

ah bedankt Carduelis

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!