Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

het uiterlijk van het hoofdpersonage

Nadat mijn vriend mijn verhaal had gelezen zei hij dat hij geen idee had hoe de hoofdpersoon eruit zag. Mijn vraag is nu: Hoe kan ik een duidelijker beeld geven van het uiterlijk van de hoofdpersoon zonder dat je een alwetende verteller krijgt? Omdat het verhaal helemaal vanuit het perspectief van de hoofdpersoon is geschreven, lijkt het me vreemd wanneer ze zichzelf beschrijft. Hoe los je zoiets op?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben met een verhaal in de ik-persoon bezig. Deze staat een keer voor de spiegel zichzelf van top tot teen te bekijken. ` ik druk een los hangende pluk haar, die steeds voor mijn gezicht bungeld, terug achter mijn oor.` Dat haar kan je als lang, krullend, blond of bruin beschrijven. Zo kan je bijvoorbeeld iets los laten over het uiterlijk, maar dat moet wel in het verhaal passen natuurlijk. Zelf vind ik het wel leuk om zo min mogelijk beschrijvingen te doen en de lezer de hoofdpersoon in zijn fantasie te laten ontstaan, te laten aankleden. Jetje.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd het ook vaag, vind het zelf ook absoluut oninteressant hoe mensen eruit zien, dat zal zeker een rol spelen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij hoef je je personages alleen maar te schetsen dmv een paar opmerkingen over het uiterlijk en dan vult de lezer het beeld als het goed is zelf verder in op basis van de persoonlijkheidskenmerken. Opmerkingen over het uiterlijk moeten natuurlijk in het perspectief passen. Zoals jetjeveer zegt over de ik-persoon en de spiegel bijvoorbeeld. Je kan iemand ook zijn bril rechter op zijn neus laten schuiven of de beslagen glazen schoon laten poetsen of met moeite zijn broek dicht laten maken om aan te geven dat hij wat te zwaar is, haar eindeloos haar moeilijk bedwingbare haar te laten fohnen voor een avondje uit, iemand anders het personage sproetenkoningin of vuurtoren laten noemen etc.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die spiegel, daar had ik ook aan gedacht maar dat past niet binnen mijn verhaal. Ik ben bij dat het ook vaag mag zijn en misschien kan ik hier en daar nog een aanwijzing geven zoals Favake voorstelt. Bedankt voor jullie reacties, ik ploeter nog even door :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan de hoofdpersoon ook omschrijven in vergelijking met andere personages, door zinnen als: hij had hetzelfde vlashaar; ze had net zulke spillebenen; maar zij was wél mooi; hij leek wel haar tegenhanger met zijn huppeldepup haar, sprekende ogenen bril; enzovoort.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed idee, Trenke. Ik ben bijna klaar met het herschrijven en dan ga ik bekijken waar ik nog aanvullingen kan maken. Fijn zo'n online hulpdienst :)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Sjee, **Ik heb dit als beschrijving van mijn hoofdpersoon. Met zijn lange zwarte haar in een staartje gebonden; schuinstaande bruine ogen en een tengere gestalte zag de jonge knul er niet stoer uit in zijn donkergroene broekpak met zwarte strepen op de broekspijpen en bruine schoenen. **Het is direct en duidelijk, maar maakt het dat ook niet saai? zoals Jetjeveer vertelt over de spiegel, dat vind ik een mooie manier om iemand te beschrijven, maar er is daar geen spiegel. Ik ben bij dat het ook vaag mag zijn en misschien kan ik hier en daar nog een aanwijzing geven zoals Favake voorstelt **Zoals jij nu zegt, dat vage, dat lijkt mij erg moeilijk. wil je een stukje plaatsen als je op die manier een beschrijving hebt?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pehamo, dank je voor je reactie. Maar door het stukje dat je beschrijft verplaatst het perspectief zich naar een alwetende verteller en dat wil ik nou net voorkomen. Dat maakt het juist lastig. Helaas is het voor een wedstrijd dus plaats ik liever geen stukje hier. Misschien lees je het terug in de flair ;) (ahum)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het niet bekend maken van het uiterlijk van de hoofdpersoon geeft ook een zekere mystiek en spanning; mensen wilen het misschien alleen daarom al lezen. Dus je kan het gewoon vaag houden, ook als je wilt dat het uiterlijk niks afdoet aan de inhoud van het verhaal. Of je beschrijft dingen als "Ik streek door mijn haar, voordat ik ..x.. ging doen", "Tijdens de achtervolging merkte ik het gemis van sterke benen" etc. etc. Het is hier boven al eens genoemd. Het moet natuurlijk maar net in je verhaal passen. ;)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een alwetende verteller, ai, dat wil ik nu net voorkomen. Maar hoe zou ik dat moeten doen? Toch maar iets van zichzelf laten zien in een weerkaatsing of zo? veel succes Sjee met je wedstrijd. Ik doe mee met schrijvers contact-contract en wat is wachten toch spannend hé.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Familietrekjes doen het ook altijd erg goed bij het beschrijven van een personage. Zo kan je personage naar een broer/zus kijken, en dingen zien die ze gemeen hebben, of juist denken dat de broer/zus geadopteerd is, omdat hij niet de haviksneus heeft die iedereen anders in de familie wel heeft, om maar een voorbeeld te geven.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kan ik een duidelijker beeld geven van het uiterlijk van de hoofdpersoon zonder dat je een alwetende verteller krijgt? Omdat het verhaal helemaal vanuit het perspectief van de hoofdpersoon is geschreven, lijkt het me vreemd wanneer ze zichzelf beschrijft. Hoe los je zoiets op?
Ze keek terug, lachend want ze wist dat hij haar blauwe ogen mooi vond. Ze streek haar broek glad. De plooi zat net over de vetribbels op haar heupen. Ofzoiets :P

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was even twee dagen niet hier. @ Folen: ik heb idd familietrekjes beschreven. Goed idee. @ MichaM: dank je voor de link. En miepen, dat doe ik toch nie ;) @ Waus: een woordje van de altijd positieve 'eend' heb ik net nodig vandaag. :) Zoek iemand nog een huis in Veghel?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We hebben al een nieuw huis gekocht, maar raken het oude niet kwijt. De huizenmarkt in Veghel is helemaal ingestort omdat de gemeente zonodig heel veel nieuwe appartementen wilde bouwen. Wat een eikels. Ik baal verschrikkelijk. Maar goed, dit heeft weinig met schrijven te maken, maar f**k, wat baal ik. Sorry, erg off-topic in mij eigen topic.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
(S)jeetje :(

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Ga m'n echte naam ook in Sjee laten veranderen. Lijkt me wel wat, je kunt eindeloos variëren.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geeft niks dat off-topic. Maar een appartement is toch veel kleiner dan een huis? Zijn er geen gezinnen die daar willen wonen ofzo :confused:

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee het is geen huis maar een loft in hartje eindhoven. Dat gaat dus niet door. Of iemand van jullie moet mijn huidige app. willen kopen ;) Waus, iets voor jou? Een echt schrijfhol?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, liever niet. Te ver van school (Zwolle) en mn ouders (Elburg). Ik heb ook niet genoeg geld, dus sorry :(