Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

De geschiedenis van de column

Hallo, Voor school houd ik mijn referaat (6 vwo) over de column. Ik vind het een erg interresant onderwerp. Ik kan alleen nergens iets vinden over de geschiedenis van de de column. Hoe is de column ontstaan? Waar is ie ontstaan? Ik hoop dat iemand me kan helpen met het antwoord op die vragen. Met vriendelijk groet, Maggie

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wikipedia (link) zegt dit: De column is een beschouwelijker variant van het cursiefje, dat het meer van humoristische observatie en vertelling moet hebben. Sinds de jaren '70-'80 heeft de column het cursiefje opgevolgd. Heb je hier iets aan?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het cursiefje heeft Simon Carmiggelt geboren laten worden. Het stukje dat hij voor het Parool schreef, werd schuin gedrukt. En voilà! Daar heb je jouw cursiefje.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo maggiejj, Het woord Column is ontleend aan het Engels. De betekenis die het woord heeft is die van een regelmatig geschreven stukje in de krant. Je kunt ook eens snuffelen bij de betekenis van kolom en de indelingscriteria van een taalsituatie. Volgens de wetenschap valt een column daar onder een monologische tekst. De indelingen, monologische tekst en dramatische teksten hebben hun geschiedenis liggen bij Aristoteles die twee genres onderscheidde. Goed leesvoer kun je halen uit inleidingen in de literatuurwetenschap. gr alberta

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk ook dat het cursiefje komt van schuin gedrukte stukjes in de krant. Waarschijnlijk om ze meer op te laten vallen tussen al die letters.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De column vindt zijn oorsprong in de Angelsaksische krantenwereld. Column slaat letterlijk op een kolomlange tekst, waar de uitverkoren redacteur onverbloemd zijn mening mocht geven. Altijd op een vaste plek in de krant en met regelmaat. De tekst stond vroeger cursief, vadaar de naam cursiefje. In Nederland is de column pas in de jaren vijftig en zestig ingeburgerd. Kronkel van Simon Carmiggelt, Dagboekanier van Henri Knap, S. Montag van Henk Hofland. Of de tegenwoordige columnisten onder andere Martin Bril, Jan Blokker, Youp van 't Hek en Sylvia Witteman. Misschien heb je hier ook nog iets aan...