Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

welk perspectief bij Sire reclame?

Kennen jullie die Sire-reclame op tv over de vraag naar pleeggezinnen? Die waar de kinderen de rol van zichzelf en de opvoeder door een en hetzelfde kind worden gedaan? Welk perspectief moet ik zien bij het kind dat de opvoeder speelt en tegelijk het antwoord geeft? Bv.: Hoe ongerust denk je dat ik mezelf maak als ik niet weet waar je bent? Zegt het kind en hetzelfde kind antwoordt dan .... dat kan ik toch niet weten? Ik kan dat niet weten ... enz. Beide vragen en antwoorden komen van hetzelfde kind. Mijn vraag is: hoe moet ik de verschillende perspectieven benoemen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het twee keer een eerstepersoonsperspectief (ik-vorm). Het kind spreekt zichzelf toe alsof het zelf de ouder is.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat is zo maar midden in de zin wisselt ze van ik naar moederrol en weer terug naar ik. Hoe zit dat dan taalkundig en hoe noem je dat, of :p stoot het tegen alle heilige huisjes van de regels? Nu gaat het om die Sire, maar kun/mag je dat dan ook gebruiken in andere situaties?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit las ik op de site van sire: "Dat de opvoeding nu eenmaal niet aan een kind zelf overgelaten kan worden, wordt vanuit het perspectief van een kind indringend in beeld gebracht." Maar hoe je dat perspectief noemt, weet ik niet.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, wat Manyang zegt. Je kunt de scenes zien als kleine toneelstukjes waarbij beide rollen door dezelfde perzoon worden gespeeld. Iets wat je vaker ziet op toneel, maar zelden op tv (behalve bij Andre van Duin.) Ik vind het wel treffend in beeld gebracht.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
O, MJ, dat lijkt op dat stukje in een verhaal van mij over die draaistoel...! (Odet en opa.)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat vind ik ook. Ik had ze eigenlijk nog nooit gezien en mijn Peet vertelde erover. Je moet me maar eens roepen als het er weer is, vroeg ik en dat deed hij. Prachtig, alle drie de filmpjes. Niet alleen de inhoud, want die klopt als een bus, maar ook de kinderen die de rol spelen, geweldig.