Start » Forum » structuur van de rode draad

structuur van de rode draad

18 reacties [Laatste bericht]
taya22
Laatst aanwezig: 6 jaren 51 weken geleden
Sinds: 28 Jan 2010
Berichten: 72

structuur van de rode draad

ik weet dat volgens de Amerikaanse stijltechnieken, waar ik me aan hou, het eerste keerpunt op een kwart van het verhaal moet plaats vinden, de tweede precies op de helft en de derde precies op driekwart. maar... hebben ze het dan over de helft van het verhaal, of over de helft van het gehele boek? Wie hanteert deze richtlijnen nog meer?

De zon schijnt. Met een gele bol, staand in de blauwe hemel.
Maar pas op, de zon liegt! Voor je het weet, zie je: De zon schijnt!
...Schijn bedriegt.

Reacties

Earthlady
Laatst aanwezig: 3 jaren 9 weken geleden
Sinds: 1 Jan 2006
Berichten: 666

Het boek = toch het verhaal? Of ben ik nou raar? XD

Yrret
Laatst aanwezig: 5 uren 31 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6075

Mag ik wat meer uitleg over deze Amerikaanse stijltechnieken? Iemand?

Welke schrijvers?
Welke boeken?
Een www-site.
Voorbeeld van een keerpunt? Dood, geboorte, werk, verhuizing, arm, rijk, trouwen, scheiding, puppy?
Uitsluitend Engelstalig?
Nederlands?

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

AndreaClimbing
Laatst aanwezig: 2 jaren 18 weken geleden
Sinds: 25 Feb 2009
Berichten: 1162
Earthlady schreef:

Het boek = toch het verhaal?

Dat lijkt mij ook.

Ik heb aardig wat Amerikaanse schrijfboeken gelezen en een aantal workshops gedaan, maar het opdelen van je verhaal in vieren met drie keerpunten, daar heb ik nog nooit van gehoord. Het doet me enigszins denken aan de three-act structure, maar daarin zijn de keerpunten zelf belangrijk en niet zozeer of ze precies op één derde en twee derde van het verhaal vallen.

Het lijkt me belangrijker om naar het verhaal zelf te kijken en te zien of je een goed conflict hebt. Een conflict waar de hoofdpersoon niet van weg kan lopen. Die keerpunten komen dan vanzelf wel waar ze nodig zijn.

“Fantasy is hardly an escape from reality. It's a way of understanding it.” ― Lloyd Alexander
http://andreavanderwilt.blogspot.com

Angus
Laatst aanwezig: 1 jaar 28 weken geleden
Sinds: 19 Mei 2012
Berichten: 3286

Een goed verhaal vertelt zichzelf.
Oortjes open, pen of toetsenbord klaar en vooral niet nadenken over keerpunten.
Behalve als je op zoek bent naar een format natuurlijk.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 1 dag geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

In Writing Fiction for Dummies wordt de zgn. drie-aktestructuur beschreven.

*** CITAAT VERWIJDERD door LP ***

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Archeryangel
Laatst aanwezig: 5 jaren 29 weken geleden
Sinds: 5 Jan 2010
Berichten: 167

Zelfs als je een verhaal over meerdere boeken wil vertellen, zoals bij fantasie vaak gebeurt, moet je voor elk boek op zich een afgerond verhaal hebben. Een enkele uitzondering daargelaten.
Dus als de door jouw genoemde methode gebruikt, dan moet je bij elk boek/verhaal dit doen.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 18 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5949
Citaat:

Mag ik wat meer uitleg over deze Amerikaanse stijltechnieken? Iemand?

Dit gaat niet over stijl, maar over structuur. Er zijn meerdere structuren voor een structuur.

Deze, die genoemd wordt, heeft betrekking op wat ze in de kunst de gulden snede noemen. Zoals je in een foto de essentie van het beeld daar zet waar de aandacht van de kijker naar uitgaat, zo is het een mogelijkheid dat je het hoogtepunt van je verhaal daar plaatst waar de aandacht van de lezer zich zal bevinden wanneer je hem in het verhaal zet.

Van introductie via conflict dat uitgroeit tot probleem naar crisis - en dan de afvloeiing (slot van het verhaal).

Deze 'natuurwet' kun je verdelen over de omvang van je verhaal. In het eerste kwart toon je het conflict en laat je het stapelen (vergroten, verdiepen); rond het midden van het verhaal zit je op de essentie (er is geen weg terug - en die was er eigenlijk vlak na het begin ook al niet, maar nu is het heel zeker); op driekwart van het verhaal komt de grote crisis (het grote gevecht met de grote vijand - wat die vijand ook is); en in het laatste kwart de afronding.

Ik denk dat iedereen dit ongeveer uit zichzelf wel toepast, want als je het niet doet, en je besteedt bijvoorbeeld driekwart van het verhaal aan de introductie - of aan het slot - dan voel je zelf wel aan dat er iets niet klopt.

Citaat:

hebben ze het dan over de helft van het verhaal, of over de helft van het gehele boek?

Verhaal. Want een boek kan uit meerdere verhalen bestaan. Het zou een mooi staaltje van vakmanschap zijn wanneer je ook in de opbouw van die verhalen de gulden snede over het gehele boek zou kunnen verdelen.

Je kunt ook stapelen en afvloeien met scènes in een verhaal. Makkelijk gezegd, moeilijk gedaan. Oefening baart kunst.

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 18 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5949

Leonardo, ik weet niet of je zo'n stuk als in # 5 hier naartoe mag kopiëren. Citeren beslaat meestal maar een enkele regel / zin. Dat is toegestaan (met bronvermelding). Misschien is jouw gekopieerde tekst te omvangrijk om nog citaat genoemd te kunnen worden.

Vraag voor de zekerheid Dries even, of parafraseer de tekst (eveneens met bronvermelding).

Ook SO moet zich aan auteursrecht houden.

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 49 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

Ik neem aan dat het lezen van een Amerikaans boek dat die stijl gebruikt uitsluitsel biedt. Als je in zo'n boek niet kunt zien waar het omslagpunt zit, dan lijkt het me ook weinig nut te hebben om de techniek vast te houden.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Yrret
Laatst aanwezig: 5 uren 31 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6075

Gulden Snede.

Practisch elke amateur-fotograaf die een `kunstzinnige` foto wil leren maken en een cursus volgt zal bij les 1 het advies krijgen om de Gulden Snede zo snel mogelijk te laten vallen. Te eentonig, te simpel, te saai, te voorspelbaar, zoooo 1982.

Voor een verhaal is dit mogelijk wel handig.
Je koopt 500 blz.
Je hoeft er slechts 150 te lezen.
De rest is bladvulling.
Hmm, nu weet ik plotseling wel een paar boeken te vinden.
Vreemd genoeg, veel Nederlandse schrijvers.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 1 dag geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

@Yrret #10. Off-topic, maar je beroerde elke vezel in mijn lijf met jouw advies...

Mijn mooie reeks gaat van 1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144, etc (inderdaad: de volgende term is steeds de som van de voorgaande twee. Deel nu twee opvolgende termen op elkaar en je zult zien dat de breuk naar de gulden snede toekruipt. Die Fibonacci was zo gek nog niet. Deze verhoudingen komen in de natuur voor en kan als het ritme van de natuurlijkheid worden beschouwd. Ik vermoed dat teksten die "het doen" ook een verborgen fibo-ritme hebben. Ik ben nog steeds zoekende; daarom ben ik nog niet gepubliceerd. Sic! Dat was nog eens een ontboezeming!

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Anaïd Haen
Laatst aanwezig: 3 jaren 7 weken geleden
Sinds: 1 Apr 2008
Berichten: 713

Toch is het handig te oefenen in de fotografie met die Gulden Snede. Zodat je exact weet waar hij zit en dus ook begrijpt wat er gebeurd als je ervan afwijkt.

Organisator Fantastels schrijfwedstrijd
Winnares UA 2010
http://anaidhaen.littera.nl/

Diana Silver
Laatst aanwezig: 2 uren 44 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4981
Leonardo Pisano schreef:

Deze verhouding (...) kan als het ritme van de natuurlijkheid worden beschouwd. Ik vermoed dat teksten die "het doen" ook een verborgen fibo-ritme hebben.

Ja, Leonardo, je hebt natuurlijk wel gelijk wat betreft de schoonheid van de gulden snede. Maar ik ben het toch niet met je eens.

Ten eerste, omdat de gulden snede is uitgemolken. Ik zat laatste per ongeluk GTST te kijken, en merkte dat ieder hoofd, ieder hoofd in de hele serie, op de vertikale gulden snede van het beeld zat. Alle hacks en cheap magicians hebben deze truck ontdekt en het is uitgesmeerd en afgepijgerd tot er niet origineels meer aan zit.

Mijn tweede en veel belangrijkere punt, is dat de gulde snede dan misschien wel erg bekend is, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere prachtige natuurlijke orden zijn. Fibonachi is de ontdekker van één van de honderden reeksen.

Neem de convergentie van 1/n, die komt uit op ln(2) = 0.69, een getal wat in vele natuurlijke structuren eveneens is terug te vinden.
Of eenvoudiger: neem 1/2: strek je armen uit en neem de helft van de lengte: daar zit je hoofd. Prachtig.
Dus waarom leg je het omkeerpunt in je plot niet op 1/2 van de bladzijdes?

De gulden snede is niet je enige optie als je natuurlijk onderbouwde diepe structuren wil maken. Het is slechts de meest bekende en daarmee de meest uitgemolken optie.

Sic, tot zover mijn kant van dit heart-felt betoog omtrent natuurlijke ordening.

Waar waren we gebleven?

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 1 dag geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

@Diana#13 (=getal uit de Reeks van Fibonacci)

Het maakt natuurlijk niet uit wat voor een natuurlijke verhouding je kiest als schrijver. De reeks van Fibonacci komt op veel plaatsen in de natuur voor. Ik wilde alleen maar aangeven dat tussen Phi (het gulden-snedegetal = 0.618) en deze reeks een verband is.
Je noemde het menselijk lichaam. Dat zit vol van interessante verhoudingen. De lengte van middelvinger tot pols t.o.v. pols tot ellenboog, ogen tot kruin t.o.v. ogen to kin, etc --- allemaal gulden snedes. Je zou zelfs de stelling kunnen verdedigen dat mensen die knap worden gevonden perfecter aan deze ratio voldoen.
Het mooie der dingen komt niet toevallig. Er zitten natuurwetten achter. Fibonacci vind je ook in beurskersen terug. Het is de ultieme wetmatigheid van groeiprocessen. Dat is mijn punt. Je hoeft het niet met me eens te zijn. Dat is gezond schappelijk-wetend denken. Zo kan ik een cirkel construeren, geheel volgens de definitie, die er op het oog vierkant uitziet. Stuur me maar een pb als je wilt weten hoe dat zit, want nu ga ik wel érg off-topic. En ja, ik ben een betabrein. Daarom schrijf ik ook zo beroerd.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Diana Silver
Laatst aanwezig: 2 uren 44 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4981

Ha smoesjes! Ik ben ook een bètabrein hoor wink

Dus kom maar op met je cirkelvierkant big grin Ben benieuwd. (Je hebt mijn e-mailadres, toch?)

Waar waren we gebleven?

Yrret
Laatst aanwezig: 5 uren 31 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6075

Juist ja.

Diana Silver heeft echt iets gezien. Camerastandpunt is ook schrijversstandpunt.
Leonardo Pisano, beroerde schrijvers bestaan niet.
Je bent nog jong, jouw groeiproces is uh uh anders.
Jij wil iets wat perfect is. Beta-hindernissen nemen die 'gewone' mensen niet zien.

Elke bladzijde zou iets waardevols moeten bevatten.
Al was het maar een betabrein-gedachte.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 1 dag geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

@Yrret #16: ik zal de Kerstdagen gaan besteden om deze post van jou te doorgronden. Dat zal niet meevallen. Yrretiaanse Dialectiek is een studie op zich, zelfs voor een betabrein dat in kubusvormige bollen denkt.

@Diana: je hebt mijn pb ter zake toch ontvangen, hoop ik?

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Diana Silver
Laatst aanwezig: 2 uren 44 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4981

Jah, die heb ik, dankje big grin Maar 't is wel de regels naar je hand zetten op die manier hoor! wink

Waar waren we gebleven?

  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!