Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Al gevraagd door uitgever, nog geen manuscript

Kortgeleden ben ik uit het niets benaderd door twee verschillende uitgeverijen om te komen praten over een boek. Ik heb nog geen letter op papier, maar schrijf wel dagelijks op mijn blog waardoor er blijkbaar interesse is ontstaan. Na de eerste rush en het gespring middenin de woonkamer, vraag ik me nu af: hoe pak ik een kennismakingsgesprek zonder manuscript aan? Ik heb hier op het forum keurig gezocht, maar (misschien over het hoofd gezien) nog niet gevonden hoe je de onderhandelingen opent wanneer er ook nog daadwerkelijk vanaf het begin geschreven moet worden. Voor zover ik weet is het niet de bedoeling om de blogposts te bundelen en moet er een compleet nieuw verhaal ontstaan. Een tipje van de sluier: het zal gaan om een autobiografisch boek. Elk advies is uiteraard van harte welkom!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Meteen met de eerste in zee gegaan dus?
Zoals ik het begrijp heeft ze vandaag het gesprek met de tweede uitgever.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar was ik weer, het duurde even want de draaikolk waar ik opeens in beland was, was niet te stoppen... (op een goede manier, dat wel :)) Drie minuten geleden heb ik mijn eerste concept naar uitgever #1 gestuurd. Het gesprek was zo ongelofelijk inspirerend dat ik binnen no time een concept had geschreven op basis waarvan ik hopelijk snel aan de slag kan. En hoe het afliep met uitgever #2? Die wilden een uitgeverij starten, met mij als eerste auteur. Daar werd ik lichtelijk nerveus van: ik zou dan de business moeten binnen halen en ik voelde me ook niet vrij om daar mijn eigen verhaal te kunnen vertellen. Voor hen leek er meer vanaf te hangen dan voor mij - een oneven balans. Hun idee om mijn blogposts te bundelen en te laten illustreren, vond ik best interessant. Alleen schrijf ik in het Engels en zou dit betekenen dat ik 'oud werk' allemaal zou moeten vertalen. Al met al leek het me beter om me te concentreren op een nieuwe stap, dan de tijd te steken puur in vertalen. Het boek vertelt mijn verhaal uit het heden en is voor mijzelf een prachtige investering in de toekomst. En ja, als ik verder ben, ga ik met alle liefde de bloglink in mijn profiel vermelden hoor ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk en wat spannend, Doortje! Ik hoop dat je weet wat je waard bent, vooral tijdens het onderhandelen. Want zo kom je makkelijker op de plek die je verdient.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede keus. Een startende uitgever en een startende auteur lijkt me een heel lastige combinatie. Natuurlijk hangt veel af van de herkomst van de oprichters; zijn dit mensen die eerder een grote uitgeverij gerund hebben, is het natuurlijk heel anders dan wanneer het mensen zijn die voor het eerst aan een dergelijke onderneming beginnen. Maar dat zul je ongetwijfeld hebben nagetrokken, ik merk dat je grondig te werk gaat. Succes met schrijven!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor wie interesse heeft een kleine update: binnen een dag had ik al reactie op mijn eerste concept dat meteen grotendeels goedgekeurd werd :) Over een week (aargh, dan al!) moet ik het definitieve concept inleveren en in september de eerste stukken tekst. Dat wordt lekker balanceren met twee kinderen thuis voor 6wkn en meer van dat leuks... Nu vandaag nog even beleefd de andere uitgever laten weten dat ik dat plan voorlopig ga parkeren.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk! Zwaar ook, denk ik, maar dat komt vast wel goed! Succes met het balanceren en het schrijven ;)