Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het gebruik van flashbacks

Na mijn debuut in juli dit jaar(autobiografie) heb ik de smaak te pakken gekregen en ben ik nu begonnen aan een fictie. Het verhaal heb ik rond, en redelijk gedetailleerd in een schema. Punt is nu: op welk moment spring je in het verhaal. Om e.e.a. concreter te maken: er zijn twee verhaallijnen. De gebeurtenissen die ertoe doen, beslaan een periode van zo’n anderhalf jaar, maar de climax, de plot, (waarbij beide verhalen bij elkaar komen) voltrekt zich in de laatste 3 weken. In die periode volgen de gebeurtenissen elkaar snel op. De HP van de belangrijkste verhaallijn heeft zich in de voorgaande anderhalf jaar ontwikkeld van een angstig onzeker personage tot een jongen met zelfvertrouwen, voornamelijk vanwege het feit dat door bepaalde omstandigheden de relatie met zijn oudere broer, waarvoor hij vroeger altijd bang was, aanmerkelijk is verbeterd. De HP voelt zich volledig geaccepteerd. Echter in de laatste 3 weken komt de HP erachter dat hij gruwelijk door zijn broer is bedrogen, en dat de verhoudingen in feite helemaal niet veranderd zijn.Met alle ellende van dien. Ik voel er het meest voor om het boek te laten beginnen zo’n 4 weken voor het eind. Op dat moment lijkt het allemaal koek en ei. Maar dat houdt wel in dat ik nogal veel gebruik moet maken van flashbacks. De boeken die ik over het schrijven heb gelezen zijn daar wat vaag over. Zo adviseert James N.Frey (‘Zo schrijf je een verdomd goede roman’) om flashbacks zoveel mogelijk te beperken. Anderen zijn er wat minder duidelijk over. René Appel geeft wat summier aan dat flashbacks erg goed kunnen werken, terwijl Jan Brokken (‘De wil en de weg’) daar weinig over zegt. Zelf vermoed ik dat het advies van James N.Frey achterhaald is. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Arnon Grunberg (‘Tirza’), dan zie je dat er kwistig gestrooid wordt met flasbacks. Ben heel erg benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er maar een paar in mijn boek. Ik ging gewoon in principe chronologisch van start en toen merkte ik vanzelf waar er een flashback nodig was. Als je merkt dat daar wat `uitleg` nodig is om de rest van het verhaal te begrijpen. En die `uitleg` doe je dan in de vorm van een flashback. Ik denk dat de waarschuwing van Frey ervoor is om niet te kwistig te worden met flashbacks. En vooral om geen flashback te gebruiken alleen omdat je een flashback wilt gebruiken. Het moet wel functioneel zijn.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zo'n beetje dezelfde structuur in mijn ms. Een jaar volg ik twee verhaallijnen, die dan bij elkaar komen. Ik begin mijn verhaal met het einde, een flashforward (heet dat zo?). Zo nu en dan is er weer een flashforward, alles er tussenin is chronologisch geschreven vanaf het begin van dat jaar, switchend tussen de ene en de andere verhaallijn. Het eind sluit aan bij het laatste flashforward. De flashforwards zijn korte stukjes tekst, de rest langere hoofdstukken waarin een enkele keer wel eens een flashback staat om iets uit de jeugd van iemand te verduidelijken bv, maar zeker niet regelmatig.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien hoef je niet direct harde flashbacks te gebruiken, maar kun je herinneringen verweven in iemands gedachten en gedrag?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin mijn verhaal met het einde, een flashforward (heet dat zo?). Zo nu en dan is er weer een flashforward, alles er tussenin is chronologisch geschreven vanaf het begin van dat jaar, switchend tussen de ene en de andere verhaallijn. Het eind sluit aan bij het laatste flashforward.
Dat is ook een idee. Had ik nog niet over nagedacht, maar ga dat zeker eens proberen.
Misschien hoef je niet direct harde flashbacks te gebruiken, maar kun je herinneringen verweven in iemands gedachten en gedrag?
Zoals ik het nu voor ogen heb, wil ik het als volgt oplossen: elk hoofdstuk begint in het nu. HP vertelt iets aan iemand, of denkt aan een voorval. Daarna volgt/volgen één of meer scènes in flashback. Maar al met al zijn er dan wel veel flashbacks. Nogmaals: als ik de roman Tirza erop na sla dat gebeurt dat ook in die roman nogal vaak.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat net als Thérèse te denken aan de mogelijkheid harde flashbacks te vermijden. Elk hoofdstuk beginnen met het nu – ik weet niet of ik daar enthousiast van word. Je loopt het risico van versnippering van 'het heden' en dat het gekunsteld overkomt. Kijk nog eens goed naar hoe andere schrijvers dit doen. Er zijn er genoeg die eenzelfde probleem hebben moeten oplossen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waarom zou je het verhaal niet vertellen vanuit de twee lijnen die je aangaf - in plaats vanuit de personages? Dan kun je stap voor stap toewerken naar de periode waar je nu beginnen wilt (vier weken voor de ontknoping). En anders - aangezien het je tweede boek is - zou je ook voor een eenvoudiger structuur kunnen kiezen en die eerst goed onder de knie krijgen. Al doende leert men, en misschien kom je al schrijvend op een goed model uit.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn huidige verhaal gebruik ik het best vaak om tijd te overbruggen. Nieuw hoofdstuk begint dan een stuk verder en het personage bedenkt zich tijden zijn handelingen iets in de geest van:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het vaak toch gewoon een kwestie van beginnen met schrijven. Je merkt dan vanzelf welke structuur het beste bij je verhaal past. Zo merkte ik dat ik een verhaal dat af was, toch beter in de ik-vorm kon omzetten. Je kunt er in jouw geval b.v. ook voor kiezen om met een dagboek te werken. B.v. de gewone verhaallijn en tussendoor dagboek-hoofdstukken in een ander lettertype waaruit duidelijk blijkt wat er vroeger allemaal gebeurd is.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:nod: Iedereen bedankt voor de bijdragen. Ze hebben mijn inzicht in het gebruik van flashbacks verdiept. Waarom zou je inderdaad een overdaad aan flashbacks gebruiken, als je het verhaal ook chronologisch kunt vertellen. Zoals ik het in eerste instantie had gedacht, werkt niet. Er onstaat een wirwar aan brokstukken. Eigenlijk 4 verhalen: Een verhaal in het nu en een in het verleden, en dat ook nog in twee verhaallijnen.... Ik neig er nu naar om te beginnen met een scène 4 weken voor de ontknoping, waarin vragen worden opgeworpen, als: waarom is het karakter in anderhalf jaar zo veranderd, wat is er precies gebeurd, wat is het geheim van de HP, en vooral: hoe gaat dat aflopen. Vervolgens ga ik terug naar anderhalf jaar geleden, en vertel het verhaal in chronologische volgorde, (met hier en daar een spaarzame flashback). In het laatste deel ben ik weer aangeland bij het punt van 4 weken voor de ontknoping. Ik zou graag willen weten of deze vorm volgens jullie werkt. In het onderdeel "Proeflezen" heb ik een stukje tekst geplaatst: de eerste scène van het verhaal. Wat ik graag wil weten is dus: roept het inderdaad de juiste vragen op? Geef ik teveel weg, of juist te weinig?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wimjans, ikzelf ben juist bezig iets meer flashbacks te verwerken in mijn chronologische tekstdelen dan ik had, omdat het een erg directe tekst was geworden. Nu ben ik wel benieuwd of de structuur werkt die ik momenteel gebruik. Dus ik ga ook een stukje in proeflezen plaatsen. Een interessant topic voor mij dit!