Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeven in Nederland als je in België woont?

halo, Mijn manuscript is sinds kort af en ik heb al uitgebreid gekeken voor een uitgeverij. Mijn oog viel op een uitgeverij in Nederland die eventueel wel geschikt zou zijn. Alleen kom ik uit België. Nu mijn vraag is, wat houdt dat in? Stel dat ze mijn boek uitgeven, verschijnt het dan wel in België, en géven ze wel boeken uit van een ander land?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan je op de site van de uitgever niks vinden? Anders, als je de naam hier zegt, weet een forumlid er misschien wat van :)

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht aan uitgeverij Pimento, ik heb al gekeken maar kan verder niet echt iets vinden op de site. Maar ik heb even in een paar boeken gekeken en ik denk wel dat het mogelijk moet zijn aangezien een Belgische schrijver hier, ook boeken uitgeeft in een Nederlandse uitgever.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan het best naar een Nederlandse uitgeverij sturen, maar ik betwijfel of die boeken ook in België uitgegeven worden. Wel een goede vraag, ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar. En andersom ook: brengen Belgische uitgeverijen boeken uit in Nederland? Ze vergroten wel de afzetmarkt ermee. Hopelijk weet iemand hier het antwoord!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of dat wel zoveel uitmaakt. Mijn boek ligt ook in België in de winkel. Als ze daar besteld worden door boekhandels... Ik sta er ook in de bibliotheek. Maar mijn uitgeverij is gewoon Nederlands. Bram Dehouck gaf zijn eerste boek uit bij een Belgische uitgeverij, maar ligt ook in Nederland in de winkel (en de bibliotheken). Zijn tweede boek is uitgegeven bij een Nederlandse uitgeverij. Ik denk dus dat het geen verschil maakt of je voor een Nederlandse of een Belgische uitgeverij kiest.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Waarom stel je deze vraag in 'even voorstellen'? Ik heb hem verplaatst naar uitgeven. En je titel mag ook wel wat duidelijker. Bijna ieder topic is een vraag. Heb ik aangepast.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga onbevangen op zoek naar een uitgever die bij jou en je boek past. En als je beet hebt, vraag het dan gewoon. Het zal per boek en per uitgever verschillen hoe ze dat oppakken. Zoals Peregrine al aangeeft, beide landen kunnen elkaars boeken bestellen, dus de verkrijgbaarheid is in orde.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij komt het heel veel voor dat Vlaamse auteurs in Nederland uitgeven. In België zijn wel uitgeverijen, maar een stuk minder dan in Nederland (de Vlaamse markt is natuurlijk ook een stuk kleiner). Ik heb het idee dat boeken van veel Nederlandse uitgeverijen wel in Vlaanderen verkocht worden, maar dat dat andersom minder het geval is. Ik weet ook dat Vlaamse uitgeverijen nauw samenwerken met Nederlandse uitgeverijen: de Vlaamse uitgeverij vertegenwoordigt dan de Nederlandse uitgeverij in België (en geeft daarnaast soms ook nog zelf boeken uit in België, maar die worden dan niet in Nederland verkocht).

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangezien je Pimento noemt, denk ik dat het om een kinderboek gaat. Clavis, De Eenhoorn zijn heel grote Vlaamse uitgevers die een enorm marktaandeel hebben in Nederland. En de Vlaamse markt is ook heel groot. Andersom heeft bijv. de Nederlandse Querido een 'filiaal' in Belgie. Het kan allemaal. Nederlandstalige boeken komen uit in het hele Nederlandse taalgebied. Veel info kun je krijgen bij de Vlaamse (of Nederlandse) vereniging van Letterkundigen: http://letterkundigen-vvl.be/www.letterkundigen-v… succes!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je naar een willekeurige boekenwinkel gaat, zul je zien dat daar net zo veel boeken van Nederlandse als van Vlaamse uitgeverijen liggen, ongeveer. Je kunt dan ook meteen zien of boeken van deze uitgeverij bij ons in de winkel liggen of niet. Maar ik zou me er in het algemeen geen zorgen over maken.