Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen met BOF (books of Fantasy)?

Ik heb op de site verschillende uitgevers voorbij zien komen. Zowel reguliere als POD en andere mengvormen. Vandaag ook de vraag + reactie gelezen over een uitgever die geld vroeg van een schrijver. De meningen zijn verdeeld. BOF is ook een uitgever die geld vraagt. Dit geld wordt gebruikt voor schrijfbegeleiding en verbetering van het boek, opmaken, tekstomslag verzorgen etc. Het klinkt allemaal niet onlogisch. Heeft iemand ervaring met BOF?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Judy. Ik ben nog nieuw hier, ik had nog geen informatie over BOF gevonden. Nu het hele stuk, inclusief alle reacties gelezen. Ben wel benieuwd of hij nog steeds zo enthousiast is. :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook Rik Raven (zit hier ook op het forum als Ka Sha Gan) heeft haar boek Bron bij BOF laten uitgeven. (Latere toevoeging: O ja, sorry, zie nu dat die link hierboven al gegeven was.)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Judy. Ik ben nog nieuw hier, ik had nog geen informatie over BOF gevonden. Nu het hele stuk, inclusief alle reacties gelezen. Ben wel benieuwd of hij nog steeds zo enthousiast is. :)
Als je het over Rik Raven hebt: die boeken lopen als een trein en ze heeft zelf al haar "auteursexemplaren" verkocht. Ik denk dat ze ergens in de zevende hemel zweeft waardoor ze hier wat minder aanwezig is.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het over Rik Raven hebt: die boeken lopen als een trein en ze heeft zelf al haar "auteursexemplaren" verkocht. Ik denk dat ze ergens in de zevende hemel zweeft waardoor ze hier wat minder aanwezig is.
Rik is op vakantie in Tsjechië.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet meer.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk het wel, de schrijvers die ik al over BOF gesproken heb, leken erg tevreden, en als lezer zie ik BOF toch als de uitgever die het meeste garantie biedt voor kwaliteit waar het oorspronkelijk Nederlandstalig genrewerk betreft, al is dat natuurlijk ook een kwestie van smaak. Alleen moet je wel zelf nog gaan "leuren" als je je boek in de boekenwinkel wil zien liggen, geloof ik (maar dat geldt voor andere kleine uitgeverijen net zo goed).

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prima uitgeverij. Op de site, bij "Over BoF" staat genoeg informatie wat betreft het investeren in je eigen boek. Een van mijn boeken wordt heel binnenkort uitgegeven bij BoF. Geen fantasy weliswaar, geen horror of science fiction - maar evengoed heeft het de aandacht van de uitgever getrokken. Het is een surrealistisch, absurdistisch boek. Een goede, vriendschappelijke band met de uitgever. Ik voel me er erg prettig bij. Ik betaal echter niet, trouwens.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vroeg dit omdat het wel een vrij 'grote' investering is en bijgevolg vroeg ik me ook af of die investering het waard is. Hoe komt het dat jij niet moet betalen en anderen wel Mase? Gewoon een vraagje hoor.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeggen: pak een paar boeken van BOF en lees of het bij je past.
Mee eens, maar let wel op het genre. BoF doet niet "alleen" fantasy, maar bijvoorbeeld ook YA. Bovendien heb ik de indruk dat deze uitgever een goed verhaal altijd kan waarderen, ook al sluit het niet echt aan bij de rest van het fonds.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat denk ik wel. Bij BOF is ook het boek "Thuis in Tibet" uitgegeven. Dat heeft héél erg weinig met fantasy te maken ;)

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar moet je als debuterend schrijver kiezen voor BOF of Zilverbron? Beiden vragen 1950 pegels van je. Dan krijg je honderd exemplaren die je zelf moet zien te slijten. Ik ga geen beurzen af en ga niet lopen bedelen bij boekenhandels. Dan liggen ze dus in mijn kelder totdat er in de buurt een groot kampvuur wordt georganiseerd. Of het moet heel goed lopen en de uitgever komt aan mij vragen of hij mijn honderd stuk mag overkopen. Ik ben heel benieuwd hoeveel hij hiervoor dan biedt. Ik vraag me namelijk af hoeveel de inkoopprijs is voor 100 boeken.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Houd er rekening mee dat beide kleine uitgeverijen zijn en het dus o.a. van je eigen promotie moeten hebben. Ze staan dan ook vaak op beurzen. Dus als jij daar niet heen wilt, is het wellicht niet de beste investering. Ik denk niet snel dat ze die 100 stuks terug zullen kopen (overigens ook niet handig voor jou), dit omdat ze dan vermoedelijk enkel hooguit de drukkosten ervoor zouden willen betalen (want anders kunnen ze net zo goed weer 100 nieuwe laten drukken.). En als je denkt dat je geen van de 100 (of slechts een handjevol) kunt slijten, dan denk ik dus niet dat een van bovenstaande uitgeverijen handig voor je is. Laat staan in combinatie met de eigen investering.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je zelf niet verwacht 100 exemplaren van je boek te kunnen verkopen (ik zou zo de helft kwijt raken binnen mijn familie en vriendenkring), waarom zou een uitgeverij dan vertrouwen in jouw boek stellen? Ook een grote uitgeverij die geen investering vraagt, zal geen onverkoopbaar boek willen uitgeven en zal waarschijnlijk wel verwachten dat je naar beurzen e.d. gaat om je boek te promoten.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Houd er rekening mee dat beide kleine uitgeverijen zijn en het dus o.a. van je eigen promotie moeten hebben. Ze staan dan ook vaak op beurzen. Dus als jij daar niet heen wilt, is het wellicht niet de beste investering. Ik denk niet snel dat ze die 100 stuks terug zullen kopen (overigens ook niet handig voor jou), dit omdat ze dan vermoedelijk enkel hooguit de drukkosten ervoor zouden willen betalen (want anders kunnen ze net zo goed weer 100 nieuwe laten drukken.). En als je denkt dat je geen van de 100 (of slechts een handjevol) kunt slijten, dan denk ik dus niet dat een van bovenstaande uitgeverijen handig voor je is. Laat staan in combinatie met de eigen investering.
Daarom ook mijn vraag. Natuurlijk komen ze niet naar mij toe om het op te kopen. Ik vind het niet erg om zelf te investeren in een boek. Zelfs als ik niet het hele bedrag terugkrijg. Dat doe ik liever dan vijftig handtekeningen verzamelen en ervoor zorgen dat een percentage daarvan het boek koopt. Ik heb jarenlang in bandjes gespeeld. Altijd met vrienden en altijd voor de lol. Maar als je elke maand contributie voor een repetitieruimte moet neerleggen, reiskosten moet betalen en af en toe eens een demo wil opnemen en in eigen beheer wil uitbrengen doe je dat hoofdzakelijk ook uit eigen zak. Al het geld wat je ontvangt voor shows en demo verkoop gaat in de bandpot. Met schrijven denk ik er net zo over. Maar ik wil wel weten wat de uitgever met mijn geld doet. Worden die 1950 euro besteedt aan mijn boek of houdt men daar iets aan over? Zo ja, hoeveel dan? Wat doet men daar mee? Het zou toch te gek voor woorden zijn als de uitgever er zelf aan verdient en ik niet. Ik kan net zo goed zeggen dat ik de boeken tweedehands voor tien euro aanbied waar de uitgever het voor vijftien doet. Dat is in het nadeel van de uitgever. Dan liggen er straks boeken in zijn magazijn die hij niet kwijt kan. Daarom is het van belang dat zo'n uitgever openheid van zaken geeft. Ik wil een kostenberekening zien. Laat hem dat op zijn website zetten in plaats van zo'n promotiepraatje. Ben benieuwd hoeveel mensen dan nog in zee met hem willen gaan. Als hij eerlijk is verandert er niks. Sterker nog, dan krijgt hij alleen maar meer manuscripten opgestuurd.
Als je zelf niet verwacht 100 exemplaren van je boek te kunnen verkopen (ik zou zo de helft kwijt raken binnen mijn familie en vriendenkring), waarom zou een uitgeverij dan vertrouwen in jouw boek stellen? Ook een grote uitgeverij die geen investering vraagt, zal geen onverkoopbaar boek willen uitgeven en zal waarschijnlijk wel verwachten dat je naar beurzen e.d. gaat om je boek te promoten.
Ik mag hopen dat een uitgever meer verkoopkanalen heeft dan die de schrijver hem biedt. Als hij daarvan afhankelijk is, verschilt hij geen millimeter van een gemiddelde POD. En ik ga ook niet bedelen bij vrienden en familie. Dan staat het bij hun in een kast onder een laag met stof want ze kopen het omdat ze me kennen niet omdat ze het zo graag willen lezen. Een grote uitgever investeert in de schrijver. Hij mag daar iets voor terugvragen. Bij een kleinere uitgever investeert de schrijver in de totstandkoming van zijn boek, niet in de uitgever. Dat is een wezenlijk verschil als je het mij vraagt. Maar beide uitgevers zijn bedrijven. Simpel. En bedrijven doen maar één ding: winst maken. Bij elk type uitgever kan dat in samenwerking met een schrijver of ten koste van een schrijver. Ik kies voor het eerste.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat bedoel ik net, als jij verwacht dat je vrienden en familie je boek niet eens zouden willen lezen, waarom zouden anderen dat dan wel willen, tenzij je iets schrijft voor een heel specifieke doelgroep waar je zelf geen enkel contact mee hebt?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, boven de topic staat Books of Fantasy. Ik heb niet voor niks Zilverbron genoemd. Zit enige overlapping in, vind je ook niet?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
BoF en Zilverbron richten zich op beginnende schrijvers. Dat wil over het algemeen zeggen: onervaren schrijvers. Voor het geld krijg je een redactie op je werk die een POD je niet biedt; en een grotere reguliere uitgever zal je werk weigeren. Wat je er dus mee wint is die redactie. En de mogelijkheid om je investering terug te verdienen door zelf boeken te verkopen. BoF en Zilverspoor/Zilverbron hebben een goede band met de genre-fans. Ze laten zich heel regelmatig zien bij allerlei evenementen, en zijn ook min of meer actief in de sociale media en op fora. Dat is het netwerk waar ze je andere boekexemplaren aanbieden. Binnen "dat wereldje" is er ook genoeg interactie met betrekking tot recensies en dergelijke, daar weten beide uitgevers ook hun weg te vinden. Dat je zelf promotie moet doen, wordt zelfs bij reguliere uitgevers normaal; bij POD heb je geen andere mogelijkheid als je je (niet-geredigeerde) boek gelezen wilt laten worden. Dan kan je beter bij BoF of Zilverbron de investering doen en niets terugverdienen als je niet wilt promoten. Dat BoF en Zilverbron elkaar deels overlappen, wordt vermoedelijk veroorzaakt doordat ze een tijdje hebben samengewerkt.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar moet je als debuterend schrijver kiezen voor BOF of Zilverbron?
Nee, natuurlijk niet. Je moet niets. De mogelijkheid bestaat, dat is alles. Als jouw keuze de klassieke weg is: uitgever die je manuscript accepteert en je een voorschot betaalt en een net contract geeft, moet je daarvoor gaan. Het is helemaal niet zo dat debutanten verplicht zijn voor een andere mogelijkheid te kiezen. En natuurlijk maakt een uitgever winst. Ik zou persoonlijk niet in zaken gaan met een verliesgevend bedrijf. En transparantie ... daar kun je om vragen. Ik ken de mensen bij BOF en Zilverbron vrij goed, ze zullen je alles uitleggen.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
BoF en Zilverbron richten zich op beginnende schrijvers. Dat wil over het algemeen zeggen: onervaren schrijvers. Voor het geld krijg je een redactie op je werk die een POD je niet biedt; en een grotere reguliere uitgever zal je werk weigeren. Wat je er dus mee wint is die redactie. En de mogelijkheid om je investering terug te verdienen door zelf boeken te verkopen. BoF en Zilverspoor/Zilverbron hebben een goede band met de genre-fans. Ze laten zich heel regelmatig zien bij allerlei evenementen, en zijn ook min of meer actief in de sociale media en op fora. Dat is het netwerk waar ze je andere boekexemplaren aanbieden. Binnen "dat wereldje" is er ook genoeg interactie met betrekking tot recensies en dergelijke, daar weten beide uitgevers ook hun weg te vinden. Dat je zelf promotie moet doen, wordt zelfs bij reguliere uitgevers normaal; bij POD heb je geen andere mogelijkheid als je je (niet-geredigeerde) boek gelezen wilt laten worden. Dan kan je beter bij BoF of Zilverbron de investering doen en niets terugverdienen als je niet wilt promoten. Dat BoF en Zilverbron elkaar deels overlappen, wordt vermoedelijk veroorzaakt doordat ze een tijdje hebben samengewerkt.
Dat ze overlappen heeft er meer mee te maken dat ze overeenkomsten in genre hebben, volgens mij. Althans daarom haalde ik het aan. Dat ze in een verleden hebben samengewerkt en nu niet meer roept alleen maar meer vragen op. Maar volgens jouw redering krijg ik dus 450 euro aan redactionele hulp. Want 100 x 15 euro is 1500 euro. Dus dan kom ik 450 euro tekort. Da's dus die redactie? Meestal wordt dat toch per 100 blz. berekend? Dus een manuscript van 500 pagina's is even duur als een manuscript van 300 pagina's? Ik neem aan dat dat door freelance personeel wordt gedaan.
Maar moet je als debuterend schrijver kiezen voor BOF of Zilverbron?
Nee, natuurlijk niet. Je moet niets. De mogelijkheid bestaat, dat is alles. Als jouw keuze de klassieke weg is: uitgever die je manuscript accepteert en je een voorschot betaalt en een net contract geeft, moet je daarvoor gaan. Het is helemaal niet zo dat debutanten verplicht zijn voor een andere mogelijkheid te kiezen. En natuurlijk maakt een uitgever winst. Ik zou persoonlijk niet in zaken gaan met een verliesgevend bedrijf. En transparantie ... daar kun je om vragen. Ik ken de mensen bij BOF en Zilverbron vrij goed, ze zullen je alles uitleggen.
Kijk, dat is een duidelijk antwoord. De kans dat iets via een reguliere uitgever gepubliceerd wordt is klein. Misschien is dat ook maar goed want dat brengt bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee. Als je voor optie twee gaat kom je echter in ander vaarwater terecht. En die uitleg op de websites is niet echt helder naar mijn mening.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een investering van 1950 euro voor 100 exemplaren? :rolleyes: Ik schat dat de drukkosten 4 euro per boek zijn.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar volgens jouw redering krijg ik dus 450 euro aan redactionele hulp. Want 100 x 15 euro is 1500 euro.
Ik snap je redenering niet. Je betaalt ca. 2000 voor een prima redactie (en promotie) van je boek. Ook als slechts 1 exemplaar wordt verkocht. Vervolgens worden er 300 exemplaren gedrukt, die verkocht moeten worden, linksom of rechtsom. De uitgever biedt je de kans om met de verkoop van 100 auteursexemplaren je investering terug te verdienen, maar zit zelf met 200 exemplaren die verkocht moeten worden. Daarom moet het een goed product zijn, waar ook de uitgever achter staat. 300 slecht geredigeerde boeken zijn onverkoopbaar. Als je niet wilt, kun je altijd een andere uitgever zoeken. Veel daarvan zijn minder transparant in hun verdienmodel. Bij in eigen beheer ben je zelf al snel meer dan 2000 euro kwijt voor een professionele redactie. En dan heb je niet eens een boek in handen. Laat staan dat je kosten voor promotie op beurzen en zo meerekent.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar volgens jouw redering krijg ik dus 450 euro aan redactionele hulp. Want 100 x 15 euro is 1500 euro.
Ik snap je redenering niet.
Dat treft want ik snap jouw redenering ook niet helemaal. Tenzij je werkzaam bent bij bovenstaande uitgevers of er aandelen in hebt, maar daar ga ik niet van uit! ;) Waarom het gaat is als ik iets investeer en ik kan het terugverdienen, betekent dat nog altijd dat dat geïnvesteerde bedrag ook daadwerkelijk weer op mijn bankrekening wordt teruggestort. Anders heb ik het dus niet terugverdiend en lijd ik verlies. Natuurlijk krijg ik wel een percentage per verkocht boek, maar daarvan is nog niet helemaal zeker of de uitgever ze kan slijten. Zo zie ik mijn 1950 euro natuurlijk niet terug. En als de uitgever zegt dat ik het bedrag kan terugverdienen maar ik dat zelf niet kan herleiden, vraag ik me toch af waarom hij mijn manuscript uitbrengt. Dus dan wil ik een kostenberekening zien. Hoeveel kost die eindredactie? Hoeveel kost de begeleiding? Hoeveel kost het drukken? Hoeveel kost een coverontwerp? Wat investeert een uitgever naast mijn 1950 euro?Hoeveel boeken moeten er verkocht worden voordat hij uit de kosten is? Harde cijfers, geen promotiepraat over hoeveel tijd en aandacht ze in het manuscript steken. Zeg dan gewoon eerlijk dat je er geld op moet toeleggen. Dat moet je ook doen als je iets in eigen beheer uitgeeft. Het is toch alleen in het voordeel van de uitgever om openheid van zaken te geven. Misschien is hij goudeerlijk en krijgt hij daardoor alleen nog maar meer manuscripten toegestuurd. Maar zo lang hij geen openheid geeft zullen velen hem wantrouwen omdat ze zich afvragen wat hij met die 1950 euro doet. Ik schrijf in mijn eigen tijd een verhaal, moet ook nog 1950 euro dokken voordat het überhaupt van de grond komt, en vervolgens moet ik ook nog zelf dat geld gaan terugverdienen. Die 1950 euro kan ik betalen omdat ik een baan heb en in mijn vrije tijd ben ik geen filantropische instelling. Ik geloof meteen dat de uitgever hard werkt en dat hij graag mijn medewerking wil maar ik ga niet zijn verkooptaak overnemen.
Als je niet wilt, kun je altijd een andere uitgever zoeken. Veel daarvan zijn minder transparant in hun verdienmodel.
Als jij wat betreft die verdienmodellen zo goed geïnformeerd bent, dan deel het met de rest. Daar ging de topic ook over: ervaringen met BOF.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring met BOF is dat de uitgever (Alex de Jong) goudeerlijk is. Dus waarom waag je er niet een mailtje aan, als je zo geïnteresseerd bent?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, je kunt het Alex vragen. Waar het om gaat is dat alle uitgeverijen willen dat je zelf investeert in je boek, in de meeste gevallen door promotie. Promotie is de enige manier om goed te verkopen, en de aanwezigheid van de schrijver (signeersessies) blijkt een van de beste manieren te zijn om boeken te verkopen. Om te voorkomen dat de uitgever investeert in een boek dat niet verkoopt omdat de schrijver niet meehelpt met de promotie, vraagt BoF om een investering. De uitgever kan dat geld besteden aan een boek dat kan verkopen; als de schrijver niet meehelpt aan de promotie dan valt hij zich geen al te grote financiële buil. Als je 1/3 van de oplage zelf verkoopt, heb je het geld weer terug. De kans is dan ook groter dat de uitgever zijn 2/3 deel van de oplage kan verkopen. Als je in de stand gaat staan (betaalt de uitgever voor je) krijg je bovendien meer geld terug per boek. Een uitgeverij in hetzelfde genre die minder transparant is, is Kramat. Daar moet je zelf een groot aantal (ik meen honderd) boeken afnemen als je er woordt uitgegeven. Maar dat staat nergens op de site. Dus dat lijkt "gratis" voor de schrijver, maar achteraf moet je nog een flink bedrag uitgeven - eventueel terug te verdienen door die auteursexemplaren te verkopen, Luitingh Fantasy had bij de manuscriptwedstrijd (deadline 12-12-12) de clausule dat de winnaar bereid moest zijn voor promotionele doeleinden beschikbaar te zijn. Weer promotie, je boek verkopen (al is het minder direct). Wat die promotionele werkzaamheden waren kwam in het reglement niet duidelijk naar voren. POD daarentegen vraagt om een investering, maar daar ben je helemaal zelf verantwoordelijk voor de verkoop van je boek. Er is geen gedeeld risico, de POD-uitgever hoeft niet één boek van je te verkopen en loopt zo geen enkel risico. Als jij je boek niet wilt verkopen, moet je je eens goed afvragen of je wel wilt dat het uitgegeven wordt.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring met BOF is dat de uitgever (Alex de Jong) goudeerlijk is. Dus waarom waag je er niet een mailtje aan, als je zo geïnteresseerd bent?
Wacht even, ten eerste gaat het mij persoonlijk niet zo zeer om BOF. Er zijn meerdere uitgevers die geld vragen. Naar aanleiding van die investering is hier een topic geopend: ervaringen met een bepaalde uitgever (in dit geval BOF). Anderen reageren daar positief op maar zodra ik vraag om eens wat financiële voorbeelden te noemen, geeft niemand thuis en wordt ik verzocht om contact op te nemen met een uitgever. Jij bent tevreden over hem. Blijkbaar heb jij daar uitgegeven. Ik verzoek je vriendelijk om titels te noemen, en of ze allemaal verkocht zijn. Zo ja, dan heb jij dus je geld terug. Toch?
Waar het om gaat is dat alle uitgeverijen willen dat je zelf investeert in je boek, in de meeste gevallen door promotie. Promotie is de enige manier om goed te verkopen, en de aanwezigheid van de schrijver (signeersessies) blijkt een van de beste manieren te zijn om boeken te verkopen. Om te voorkomen dat de uitgever investeert in een boek dat niet verkoopt omdat de schrijver niet meehelpt met de promotie, vraagt BoF om een investering. De uitgever kan dat geld besteden aan een boek dat kan verkopen; als de schrijver niet meehelpt aan de promotie dan valt hij zich geen al te grote financiële buil. Als je 1/3 van de oplage zelf verkoopt, heb je het geld weer terug. De kans is dan ook groter dat de uitgever zijn 2/3 deel van de oplage kan verkopen. Als je in de stand gaat staan (betaalt de uitgever voor je) krijg je bovendien meer geld terug per boek. Een uitgeverij in hetzelfde genre die minder transparant is, is Kramat. Daar moet je zelf een groot aantal (ik meen honderd) boeken afnemen als je er woordt uitgegeven. Maar dat staat nergens op de site. Dus dat lijkt "gratis" voor de schrijver, maar achteraf moet je nog een flink bedrag uitgeven - eventueel terug te verdienen door die auteursexemplaren te verkopen, Luitingh Fantasy had bij de manuscriptwedstrijd (deadline 12-12-12) de clausule dat de winnaar bereid moest zijn voor promotionele doeleinden beschikbaar te zijn. Weer promotie, je boek verkopen (al is het minder direct). Wat die promotionele werkzaamheden waren kwam in het reglement niet duidelijk naar voren. POD daarentegen vraagt om een investering, maar daar ben je helemaal zelf verantwoordelijk voor de verkoop van je boek. Er is geen gedeeld risico, de POD-uitgever hoeft niet één boek van je te verkopen en loopt zo geen enkel risico. Als jij je boek niet wilt verkopen, moet je je eens goed afvragen of je wel wilt dat het uitgegeven wordt.
Waar zeg ik dat ik niet mee wil helpen met het maken van promotie voor mijn eigen boek? Ik wil best een signeersessie doen, een interview afgeven, noem het maar op. Maar ik ga niet alle beurzen af om mijn eigen boek te verkopen. Daar zijn verkopers voor. Jij noemt nou Kramat. Ik ben helemaal met jou eens dat dat niet kan. Dan liever een uitgever die vooraf een eigen inbreng vraagt. Maar nogmaals: wat gebeurt er met dat geld? Een kostenberekening dus! POD vind ik een slecht voorbeeld omdat uitbrengen daarbij valt onder een hele andere categorie. Dat is nog een stapje verder, als je echt geen uitgever kan vinden. Maar er staat bij veel POD's wel een kostenmodel bij. Je mag toch zeer zeker je eigen eisen stellen bij je eigen uitgave. Jij biedt het aan, een uitgever is geïnteresseerd en dan is het slikken of stikken? Misschien geldt dat voor anderen omdat ze zo graag uitgegeven willen worden (of uitgekozen worden tijdens een wedstrijd van Luitingh) maar ik laat niet zomaar over me heen lopen! En zo lang er maar weinigen mijn mening delen, zal geen enkele uitgever duidelijkheid scheppen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij bent tevreden over hem. Blijkbaar heb jij daar uitgegeven. Ik verzoek je vriendelijk om titels te noemen, en of ze allemaal verkocht zijn. Zo ja, dan heb jij dus je geld terug. Toch?
Ik ben niet uitgegeven door BOF. Ik heb nog geen volledig, lang manuscript af waar ik tevreden over ben, dus ik hoef nog niet zozeer uitgegeven ben. Alex is alleen een man die absoluut niet moeilijk te benaderen is en zich vol passie inzet. Ik vraag me af hoeveel bedrijven exact alle getallen overal vermelden. Het bedrijf waar ik werk doet dat niet. De bedrijven waar ik hiervoor gewerkt heb, deden het ook niet. Een uitgeverij is een bedrijf. Daarnaast lijken diverse kosten me aardig variabel (drukkosten variëren door omvang/kleurgebruik/papierkeuze, redactiekosten variëren door kwantiteit en kwaliteit van het werk, etc). Dus ik vraag me af in hoeverre je een echte specificatie vooraf kunt verwachten... Maar zoals ik aangaf: Alex is goudeerlijk. Hij zal niet over jouw rug willen verdienen, terwijl jij er enkel dik op achteruit gaat. Maar beurzen af gaan om zelf je boek te verkopen is toch wel behoorlijk nodig. Zelfs de grotere uitgeverijen verwachten dat toch stiekem wel. Want verkopers kosten ook geld. En ze verdienen echt over het algemeen niet heel dik op de boeken van Nederlandse bodem. Dus tel 1 en 1 bij elkaar op. Als je iets wilt, zul je er ook iets voor moeten doen.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af hoeveel bedrijven exact alle getallen overal vermelden. Het bedrijf waar ik werk doet dat niet. De bedrijven waar ik hiervoor gewerkt heb, deden het ook niet. Een uitgeverij is een bedrijf. Daarnaast lijken diverse kosten me aardig variabel (drukkosten variëren door omvang/kleurgebruik/papierkeuze, redactiekosten variëren door kwantiteit en kwaliteit van het werk, etc). Dus ik vraag me af in hoeverre je een echte specificatie vooraf kunt verwachten...
Kijk, en dat is nu precies de kern van het probleem. Er zijn te veel variabelen. Dus waarom komt BOF (en anderen ook) met een absoluut getal? Nu lijkt het er mijn inziens op alsof dit het minimum dat nodig is om uit de kosten te komen, mocht er de verkoop alsnog tegenvallen. Als dat zo is draait de auteur voor alles op en niet de uitgever.
Maar beurzen af gaan om zelf je boek te verkopen is toch wel behoorlijk nodig. Zelfs de grotere uitgeverijen verwachten dat toch stiekem wel.
Stiekem bestaat niet bij een contractuele verbintenis. Zwart op wit is het enige wat telt. Als ik een huis koop en ik vind het douchegordijn stiekem heel mooi, moet ik dat contractueel vast laten leggen anders kan de verkoper het gewoon meenemen. Ook al heeft hij in zijn nieuwe huis een supermoderne douchecabine met schuifdeur en heeft hij dat douchegordijn helemaal niet meer nodig.