Start » Forum » Verhaalgedeeltes opsplitsen of samenvoegen

Verhaalgedeeltes opsplitsen of samenvoegen

28 reacties [Laatste bericht]
Waus
Laatst aanwezig: 6 weken 5 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Verhaalgedeeltes opsplitsen of samenvoegen

Het eerste deel van mijn serie is opgebouwd uit minstens 4 delen. Eerst speelt deel 1, dan deel 2 en 3 tegelijk en dan deel 4. Maar is dat met 2 & 3 wel handig? Het zijn 2 verschillende verhaallijnen, met personages die niet in elkaars delen voorkomen. Maar één van de eerste scènes van deel 3 ziet de hoofdpersoon van deel 3 gebeuren - maar pas in deel 4 ziet die hoofdpersoon personages van deel 2 weer.
Kortom: kan ik deel 2 & 3 beter in één deel plaatsen of niet?

Reacties

Zjaan
Laatst aanwezig: 3 jaren 17 weken geleden
Sinds: 16 Mei 2008

Ik probeer het even op een rij te zetten. Gezamenlijk zijn de delen 1 t/m 4 het eerste deel van een serie en het is niet zeker dat het bij 4 delen blijft (minstens 4).
Zo op het eerste gezicht, zou ik dan zeggen: samenvoegen (om het overzicht te houden). Kan je de verhaallijnen van 2 en 3 niet om en om doen? Of helemaal ineen vlechten?

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

Waus

Maar wordt het dan niet verwarrend? Want in beiden komt een personage voor met een naam van 5 letters, dezelfde alleen begint de ene met Yi- en de andere met Yy- (en dat ga ik niet veranderen, eerst het verhaal op poten krijgen).
Je hebt het btw goed op een rijtje gezet smile

Mara
Laatst aanwezig: 7 jaren 1 week geleden
Sinds: 11 Apr 2007

Ik zou de delen allemaal apart houden. Juist omdat het anders te verwarrend wordt. Bij mij dan. Ik ben een chaoot.

www.thoeris.nl
Mooie, non-fictie uitgeverij

Pluisebol
Laatst aanwezig: 2 dagen 3 uren geleden
Sinds: 10 Mrt 2007

Ik vind het met zo weinig informatie moeilijk oordelen, Waus.

Bij dag en nacht, bij zon en regen
kom je leuke dingen tegen.
(Dr Seuss)

Jans
Laatst aanwezig: 1 jaar 26 weken geleden
Sinds: 23 Dec 2004
Waus schreef:

Maar wordt het dan niet verwarrend? Want in beiden komt een personage voor met een naam van 5 letters, dezelfde alleen begint de ene met Yi- en de andere met Yy- (en dat ga ik niet veranderen, eerst het verhaal op poten krijgen).

Waus, ik vind het wel verwarrend, vooral omdat die namen met dezelfde letters beginnen. Ik zou die twee delen dan niet samenvoegen.

muchacha
Laatst aanwezig: 3 jaren 16 weken geleden
Sinds: 10 Dec 2007
Waus schreef:

Maar één van de eerste scènes van deel 3 ziet de hoofdpersoon van deel 3 gebeuren

Moet er wel twee keer 3 staan in deze zin?

Waus

@Muchacha, oeps, sorry. Het moet zijn:
Maar één van de eerste scènes van deel 2 ziet de hoofdpersoon van deel 3 gebeuren

Het gaat dus om 2 best wel grote verhaallijnen, allebei belangrijk voor het verhaal (maar de verhaallijn van deel 2 is het belangrijkste). Maar uiteindelijk leiden ze allebei tot het einde van de stad waar de meeste personages wonen.
Help, ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen... blush

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 37 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Je zult de namen sowieso moeten aanpassen, want ook als je ze in twee afzonderlijke delen zet raakt de lezer in de war. Of juist als je ze in afzonderlijke delen zet.

Namen moeten altijd erg goed te onderscheiden zijn.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

assepas
Laatst aanwezig: 3 jaren 47 weken geleden
Sinds: 6 Mrt 2008
Zjors schreef:

Namen moeten altijd erg goed te onderscheiden zijn.

Ja, de lezer wil zich graag identificeren. Als het lastig onthouden is wie nou ook alweer wie is, kun je niet 'kiezen' aan welke kant je staat, of zoiets.

kun je geen stukje als voorbeeld laten lezen?

"Alle kunst is volkomen nutteloos."
Oscar Wilde (1854-1900)

Waus

Kritisch zijn over de namen komt na het schrijven, nu geven de namen me precies het gevoel dat ik nodig heb om over Yy- en Yi- te schrijven. Het gaat hier alleen over het wel of niet samenvoegen in één deel van wat hierboven staat als deel 2 en 3 stick out tongue

assepas

dan kan ik niet zo goed antwoorden, tot mijn spijt.
Voor mij is je omschrijving te 'wiskundig' en daar was ik altijd erg slecht in... blush

Oscar Wilde (1854-1900)

Waus

O help... lekker ingewikkeld dit verhaal, ik kan het al niet goed uitleggen stick out tongue

Nah, ik ga gewoon schrijven. Eén verhaallijn had ik al ooit gedeeltelijk opgeschreven, dus eerst die maar overtypen en dan zie ik wel wat ik doe smile topic kan op slot wat mij betreft.

assepas

aaaahhhh, nog eeeventjes dan....

cry baby

Oscar Wilde (1854-1900)

Waus

? Wat is er :paranoid:

assepas

big grin doe ik es een keertje leuk mee, wordt het topic gesloten....

ik wil zo graag dat dit ook minstens 12 pagina's duurt...

(dit is gewoon een grapje hoor waus.... sorry voor de verwarring...)

Oscar Wilde (1854-1900)

Pluisebol
Laatst aanwezig: 2 dagen 3 uren geleden
Sinds: 10 Mrt 2007

Maar jij doet toch altíjd leuk mee, Assepas?

Waus, ik denk dat je gewoon moet gaan schrijven; dan komt het vanzelf wel goed in de herschrijf.

Bij dag en nacht, bij zon en regen
kom je leuke dingen tegen.
(Dr Seuss)

assepas

Waus: sorry voor het grapje en ik ben het helemaal eens met Pluisebol: ga vooral aan de gang! Ik weet zeker dat je er schrijvend uit zult komen! thumbsup

Oscar Wilde (1854-1900)

Waus

@Assepas sorry voor het grapje? Niks sorry stick out tongue
Bedankt Pluis en Assepas smile *begint met schrijven*

lize
Laatst aanwezig: 8 jaren 45 weken geleden
Sinds: 23 Jul 2007

He, als ik je eerste bericht zo bekijk dan denk ik dat je lekker deel twee en drie gescheiden moet houden. Ik hou zelf wel van verhalen waarbij je in het laatste deel pas alle lijntjes bij elkaar ziet komen. Als je twee en drie samen gaat voegen denk ik dat het voor de lezer wel eens heel onduidelijk zou kunnen worden.

Waus

Dank je Lize smile ik denk idd dat ik deel 2 en 3 los van elkaar maak. Het zijn toch wel aardig andere gebeurtenissen.

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 22 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Ik snap er ook niet zoveel van en de enige zinnige toevoeging die ik kan maken, is dat je inderdaad die namen moet veranderen. big grin

Waus

xD na het schrijven, na het schrijven, anders klopt het personage niet meer stick out tongue

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 22 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Waarom klopt het personage dan niet meer? Tijdens het schrijven kun je het personage nog veranderen, toch? Als je na het schrijven de naam van een personage verandert en het dan niet strookt met hoe jij over dat personage denkt, lijkt dat me "pijnlijker" dan een personage tijdens het schrijfproces veranderen.

Waus

Het personage klopt dan niet meer omdat mijn gevoel over diegene verandert. Nu, met Yi- en Yy-, zijn het 'perfecte' broers voor twee hoofpdersonen. En dat gevoel over hen bepaalt hoe ze reageren - zo werkt dat bij mij xD
Ja, de naam achteraf veranderen wordt ook pijnlijker. Toch passen deze twee namen perfect bij Yi- en Yy-.

Zjaan

Ik vind het intrigerende namen, vooral ook door jouw uitleg erbij. Ben benieuwd. Je laat toch wel iets lezen over een tijdje?

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

Waus

Misschien, ooit. Nu is het verhaal nog te puur om te laten proeflezen wink

Zjaan

Hmmm, puur, lekker! big grin

lize
Laatst aanwezig: 8 jaren 45 weken geleden
Sinds: 23 Jul 2007

haha je onderschrift Waus geweldig.

En wat die namen betreft, ik kan ook pas lekker in een verhaal komen als ik tevreden ben over de namen, anders past het op een of andere manier gewoon niet, en lukt het verhaal ook niet. gek vind ik dat wel.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!