Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe vind/vond je je eigen stijl?

Deze naar aanleiding van dreigende off topic bij 'Terugblik', naar aanleiding van een vraag van FS. http://www.schrijvenonline.org/comment/edit/32286… Ik vermoed dat het een vraag is die andere beginnende schrijvers ook zal interesseren. Iedereen is het er wel over eens, denk ik, dat een schrijver een eigen stijl heeft of zou moeten hebben. Maar hoe weet je wat jouw eigen stijl is? Hoe vind je hem, of als je hem al hebt, hoe heb je hem dan gevonden?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een interessant stukje over schrijfstijl: http://www.kennislink.nl/publicaties/je-schrijfst… Er is ook een site waar je je schrijfstijl kunt laten analyseren: (je moet je tekst helaas vertalen in het Engels) http://iwl.me/ Ik blijkt te schrijven als Chuck Palahniuk. Blijkbaar vind de bedenker van de site dat maar niks, want ik kreeg er gelijk een aanbod voor een cursus om mijn schrijftsijl te verbeteren bij. http://nl.wikipedia.org/wiki/Chuck_Palahniuk

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
TB, Zou je dit topic willen verplaatsen naar het (besloten) 'alleen voor leden' gedeelte? Er worden hier best persoonlijke dingen besproken/beschreven, vandaar.
Daar had ik het gezet, FS, in het Schrijverscafé. Ik zag dat het verplaatst is naar 'Stijl en Techniek'. Daar zie ik de logica wel van in.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de stijl van Ka Sha Gan schiet mij het woord "hoekig" te binnen, al weet ik niet of dat voor iemand anders ook iets te betekenen heeft of meer een persoonlijke associatie is. In ieder geval wel een herkenbare stijl en thematiek, vind ik. Bij de UA had ik je verhaal er zo uitgehaald ;)
Ghi ghi... hoekig? :eek: Ik denk dat ik weet waarom. Ik had en heb de neiging om nogal eens van 'onderwerp' te verspringen in mijn tekst, ineens een flashback of zo. Ik heb dit leren herkennen (meestal dan toch) zodat het nu minder voorkomt, ik hoop het er helemaal uit te krijgen. Of is er een andere reden van dat 'hoekig'? Toch zijn er lezers die ik heb weten te verrassen met andere verhalen. ;) Het woord dat me binnenschiet als ik denk aan jouw stijl is: sober. Hoewel ik niet zeker weet of ik een verhaal van jou direct herken. Vaak meen ik tijdens het jureren wel een bepaalde stijl te herkennen, maar heb ik alleen een vermoeden van wie het verhaal is. 8) Dat maakt het jureren ook weer leuk. Als je na afloop ziet dat je gelijk had of dat je ziet van wie het verhaal werkelijk was.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is meer een gevoel dan dat ik kan zeggen waarom dat woord bij me te binnen schiet, hoor. En het is zeker niet negatief of zo. Ik denk dat het vooral aan woordkeuze ligt, al zit dat verspringen er ook wel bij, een zeker scherp ritme dat zowel in je taal als in de opbouw van je verhalen zit.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
TB, Zou je dit topic willen verplaatsen naar het (besloten) 'alleen voor leden' gedeelte? Er worden hier best persoonlijke dingen besproken/beschreven, vandaar.
Daar had ik het gezet, FS, in het Schrijverscafé. Ik zag dat het verplaatst is naar 'Stijl en Techniek'. Daar zie ik de logica wel van in.
Niet om moeilijk te doen hoor en het komt zeker niet door jou, maar als ik eerder had geweten dat dit topic op het open gedeelte van dit forum geplaatst zou worden had ik wat voorzichtiger gedaan. Ik weet dan ook niet of ik nog wel zal reageren.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik gewoon mijn gevoel volg, schrijf ik al gauw te beschrijvend en overdadig, tenminste dat soort opmerkingen kreeg ik voorheen nogal eens over mijn stijl. De een kon het waarderen en noemde het lyrisch of dichterlijk, de ander vond het maar niks en noemde het eerder barok of veel te 'beschrijverig'. Intussen heb ik denk ik wel geleerd mijn schrijfstijl wat meer aan te passen aan het soort verhaal waarmee ik bezig ben. Ik geloof niet dat mijn stijl er nu nog net zo makkelijk uit te halen valt als een paar jaar geleden. Of dat positief of negatief is, weet ik eigenlijk niet zo goed. Dat is een goede vraag om eens rustig over na te denken. :?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet om moeilijk te doen hoor en het komt zeker niet door jou, maar als ik eerder had geweten dat dit topic op het open gedeelte van dit forum geplaatst zou worden had ik wat voorzichtiger gedaan. Ik weet dan ook niet of ik nog wel zal reageren.
Dat is nou typisch FS-stijl :D In feite niets wezenlijks zeggen in je postings, behalve het stellen van vragen aan anderen en dat ook nog volledig anoniem en dan klagen dat iedereen het kan lezen. Dan kun je beter niet op een forum gaan zitten, FS. (Misschien is dit ook wel typisch Zjorsstijl)

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante vraag. Ik ben (hopelijk) nog druk bezig met het ontwikkelen van een eigen stijl, maar ik ben er al wel achter dat ik van nature weinig aan beschrijving en beeldspraak doe, en veel aan dialoog. Ik hou van duidelijke, 'to the point' taal, maar ik ben nu druk bezig om aan mijn beschrijvingen te werken en iets meer poëzie in mijn proza te brengen. Anders wordt het een beetje té kaal. :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo mensen met stijl. Terwijl een roodborstje utbundig op het uiterste puntje van het schuurdak de dooi zit te bezingen op zijn speciale roodborstjesmanier, heb ik net de berg gevoelsgedachten die ik hier had getypt -over wat wel of niet mijn stijl zou kunnen zijn- verwijderd. Geouwehoer in het kwadraat! Mijn manier? Mijn stijl? hoe ik die gevonden heb en/of waar ik die kan vinden?:-D Dat roodborstje zingt wel zijn eigen lied. En ik? Tja, ik weet niet zeker of ik mijn stijl al gevonden heb. Ben nog zoekende, hoewel het schrijven wat ik net heb gedeleet eigenlijk wel mijn stijl is. Open! mijzelf zijn! Schrijven, gewoon schrijven en niet over stijl nadenken. Soort "naturistisch"schrijven(zelf noem ik het geen exhibitionisme). Dan kan ik mijzelf zijn. Het is niet anders! Ik probeer steeds te proeven hoe ik anders kan schrijven. Maar de ellende&vreugde is dat ik dat"naturistische" schrijven nodig heb :( :) :D. Kortgeleden had ik het erg nodig op Sol. Ik worstel er toch nog mee dat ik het hier zo broodnodig had(heb). Maar ja, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Ik ook! Zoals mijn lieve zussen zeggen:overdreven en te gevoelig?(ze hebben slechts van mij brieven en 1 handgeschreven boek voor kinderen gelezen, ben ik vergeten in mijn bio te zetten) misschien wel, misschien niet. Ik schrijf zoals ik denk,voel en zie. Ik heb door dat proza schrijven ws toch niet mijn stijl is. Ben met een Fantasy ms bezit. Sinds deze draad in het leven is geroepen zit ik te overdenken of het wellicht meer mijn stijl is om de boel te splitsen in korte verhalen. Hm, ja misschien is dat wel wat! Dan is te overzien. De hoofdlijn die ik een poos geleden voor mij zag, kan ik zo wie zo gebruiken in ieder los verhaal. Binnenkort meld ik mij aan voor een schrijfcursus. Misschien dat het mij dan nog duidelijker wordt wat mijn stijl precies is. Eigenlijk maak ik mij niet zo druk over wat mijn stijl zou kunnen zijn. Op een eigen manier schrijven is voelen dat het ok en lekker is om zo te schrijven daar gaat het m.i. om! Toch? Gelukkig ben ik niet de enige :-) die kan tobben. ws is tobbend schrijven mijn stijl?:-D Fijne dag met een lach!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een prachtig onderwerp :-)
(...) Eén stijl geloof ik zeker niet, nee, en helemaal niet dat die al ergens vastligt ofzo.
Toch denk ik wel dat stijl en persoonlijkheid bij elkaar liggen / bij elkaar horen. Allebei zijn te ontwikkelen, en dat kun je soms zien aan iemands oeuvre / levensgang.
Thérèse, ik ben hier duidelijk met je eens. Stijl is naar mijn mening verbonden met je persoonlijkheid, soms is het overduidelijk en op andere momenten kan men dat indirekt aanduiden. En ofschoon een thrillerroman anders geschreven word dan een liefdesroman (bijvoorbeeld) kan men toch een rode draad vinden die men terug vind in het oeuvre van (bekende) schrijvers. Zelfs als men in prosa en dichtvorm schrijft. Iemand die graag moeilijke woorden gebruikt zal dat in beide schrijfvormen dat doen. Persoonlijk ben ik in de lering -en dat zal nog lang duren-, ik hou van experimenteren en zal daardoor de ene keer een humoristische korte verhaal schrijven, als een thriller, griezel, erotische, etc Mijn stijl? Wie weet. Het zal in ieder geval iets zijn dicht bij mijn persoonlijkheid en belevenissen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vergelijk een schrijfstijl vaak met een muziekgenre of met het verschil tussen een composthoop en een pas gemaaid gazon of een tuin met bloemperken. Het kan ook een voetbalveld zijn of een tennis court of een snelweg. Als ik dan mijn schrijfstijl een plaatsje zou moeten geven, dan kom ik uit bij de composthoop waar het krioelt van organisch leven zonder een geïnteresseerd publiek, en jazz, klassieke muziek met vooral aria's (mijn dialogen). Geen heavy metal, geen schlagers, geen fanfare,zeker geen rock, geen achtergrondmuziek Ierse folk een beetje wel. Retro dus en niet geschikt voor een groot publiek. Het jazz element vertaalt zich dan in die zin dat ik durf te experimenteren met taal (verschillende talen en zelfs onverstaanbare talen). Maar ik sla een André Rieu in mijn schrijven zeker niet af, dat is ook retro, maar wel voor een groot publiek over de grenzen heen. Het fascineert en inspireert me. En verder zit ik ook wel op dezelfde golflengte als Thérèse : nestgeur maar de stijl van een 18de eeuws verhaal en een sf-verhaal kan niet helemaal dezelfde zijn. Ik heb één groot obstakel : ik moet leren onvoorwaardelijk te houden van mijn stijl. En verder geeft het me steeds een warm gevoel wanneer ik stukjes van anderen lees (op SOL of elders) en een bepaalde stijl ontdek. Het moet van mijn hart maar ik ben er van overtuigd dat er heel wat potentieel in dat schrijven zit en dan hoop ik stilletjes dat die ingeslagen koers die zo uniek is voor elkeen, zich mag ontwikkelen, mag rijpen zonder al te veel keurslijfjes, snoeiwerk enzomeer. Was ik niet zo bezig met mijn eigen schrijfsel, dan zou ik al die manuscripten verslinden. Alleen gemillimeterde gemaaide gazons kunnen me niet bekoren. Aan steriliteit heb ik een broertje dood. Een woord met opzet fout schrijven en het toebedelen met overdadige klinkers kan een gevoel opwekken. En daar gaat het toch om. Twee woorden die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben, met elkaar confronteren... In een composthoop vinden de vreemdste ontmoetingen plaats : uienschillen met theebuiltjes, een groen beschimmeld clementinetje, een bananenschil, een zoekgeraakte wasknijper... Niet roeren, laten fermenteren en het uiteindelijk resultaat is zwarte humus, vruchtbaar en heerlijk geurend. Schrijven is een beetje een composthoop opbouwen. De ingrediënten zijn in elk huishouden uniek. En dat is dus de stijl. Ik heb de gewoonte om mijn overleden huisdieren in de composthoop te begraven. Vele maanden nadien haal ik het skeletje er uit. Zo schrijf ik dus... met weerhaakjes die te pas en te onpas het daglicht vinden. En zo heeft éénieder zijn/haar eigen manier. Dus Mathilde1947, laat je composthoop maar goed gedijen, intact en zonder al te veel inmenging. Overgevoelig? Dat klinkt in mijn oren als de vertaling van een zeer gezonde composthoop.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jam, ja zo voelt het voor mij ook dat stijl met persoonlijkheid verbonden is. @chrislaevers,:):thumbsup: wauwww! Je muziek en composthopen spreken tot mijn verbeelding!Stijlvol!