Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Pseudoniem: echt anoniem?

Beste Schrijvers, Na een aantal jaren denken heb ik besloten om een toch maar een 'boek' te schrijven. Ik ben geen professionele schrijver (zelfs niet de beste amateur) maar goed, ik doe mijn best het beste ervan te maken en uiteindelijk gaat het toch om de inhoud en de opzet van het verhaal neem ik aan. Ik ben een vrouw met een zeer bewogen leven waarin mijn leven in verschilledne werelden en het gevecht daaruit beschreven zal worden, vooral om inzicht te geven maar tevens ook voor lotgenoten die uit soortgelijke situatie's komen om hen een hart onder de riem te steken, adviezeren en inzicht te geven hoe ik zelf uit zo'n gevangen leven heb weten te ontsnappen. Gezien de inhoud van het boek en de openheid wat ik weergeef maar tevens het bewustzijn van het gevaar wat mij niet onrealitisch lijkt, denk ik dat het beter is om echt anoniem te blijven. Nu weet ik dat er individuele afspraken gemaakt kunnen worden met zowel de uitgever als de drukker maar toch vraag ik me af of ik echt anoniem kan blijven. Heeft iemand hier eravaring mee of kent iemand weer iemand anders of een organisatie die mij hierin kan begleiden, adviseren. De enige reden waarom ik het nog steeds niet durf is omdat ik niet zeker ben voor mijn eigen veiligheid. Het boek bespreekt zaken die vrij gevoelig liggen in bepaalde culturen maar ook in religie (Islam) waarvan ik weet dat zo'n openheid gevaar voor mijzelf kan opleveren. Ik ben gewoon heel realistisch. Hier staat en valt alles mee. Ik neem aan dat als je een boek laat uitgeven of zelf uitgeeft, dus zelf een drukker in de hand neemt dat ik me dan ergens toch zal moeten registreren, onder ander bij de belastingdienst enzovoorts. Wie kan mij tips geven? Met vriendelijke groeten, Rania

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik eerlijk mag zijn: ik denk dat je er nooit op kunt vertrouwen dat je altijd anoniem blijft... maar misschien vergis ik me daarin. Veel succes in ieder geval!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je schrijver bent, moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (sinds... 1 juli 2009, dacht ik, verplicht). Dan wordt oa je adres openbaar. Een postbus mag niet, maar ik weet niet hoe het zit met als je op een ander adres schrijft dan dat je woont. Volledig anoniem wordt denk ik erg lastig.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om te beginnen hoop ik dat je niet je echte voornaam hebt opgegeven, want een groot deel van dit forum is openbaar (dus zichtbaar voor iedereen). Je kunt Dries vragen om je nick te veranderen. Verder kan ik je helaas geen tips geven. Ik weet dat je een andere officiële identiteit kunt aanvragen. Dan heb je geen last meer van veel ondoordachte acties als van bijvoorbeeld verzekeraars, ziekenhuizen en weet ik al niet. Blijft natuurlijk het punt dat je ervoor wilt zorgen dat je nooit eenvoudig herkenbaar op de televisie of in een tijdschrift komt te staan. Dan kun je met die nieuwe identiteit voortaan gemakkelijk overeenkomsten afsluiten zonder angst voor ontdekking. Je zou eens het maatschappelijk werk van je gemeente kunnen bellen en vragen waar je verder aan informatie over dit soort dingen kan komen. Wil je toch je eigen identiteit houden, zou je een vertrouwde journalist kunnen vragen jouw verhaal voor je op te schrijven en onder zijn eigen naam uit te brengen (waarbij jij afspeekt dat je een deel van de opbrengst van het boek krijgt. Dan is het de journalist die alle contacten regelt en interviews houdt en kun jij op de achtergrond blijven. Ik sluit niet uit dat er toch altijd enig risico aan zo'n onderneming kleeft. Als iemand per sé wil weten wie jij bent, kan bijvoorbeeld de e-mail van de journalist worden gekraakt en zo het spoor naar jou worden gevonden... Met andere woorden: ik weet geen eenvoudige oplossing voor je.
Beste Schrijverke, Nee, ik heb niet mij eigen naam gebruikt voor dit forum alhoewel ik geen argwaan heb t.a.v dit forum. Ik zou graag wat meer willen weten over de gang van zaken omtrent nieuw identiteit. Ik zal dit verder gaan onderzoeken. Bij de overheid moeten ze toch progamma's hebben voor mensen zoals ik alhoewel ik er niet om sta te springen omdat het gewoon op zijn hollands 'klote' is. Een journalist (of een ghoswriter) in de hand nemen heb ik ook al eens aan gedacht maar dan schuif ik het gevaar naar die persoon en dat is ook weer niet de bedoeling.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan best hoor. Roos Boum doet het al jaren, en zij is de enige niet. Zoek bij boekpresentaties naar haar boek Valse Salie. PB haar eventueel.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb laatst voor het eerst aan een schrijfwedstrijd meegedaan, waarbij je je echte naam moet opgeven. En het klinkt misschien raar, maar stiekem hoop ik dat ik niet win, omdat ik anoniem wil blijven. Aan de andere kant lijkt het me ook wel weer leuk, omdat ik dan andere mensen kan laten zien wat ik kan.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Rania. Voordat mijn eerste non-fictie boek verscheen waarin ik een aantal religieuze aspecten behandel, besefte ik dat ik het beste een pseudoniem kon gebruiken. Helaas is de realiteit zo dat het behandelen van religieuze thema's, en zeker zoals dat in mijn boek het geval was, indruist tegen de orthodoxe manier van denken, bij een aantal geloofsfanaten het slechtste naar bovenhaalt. Ik heb dus een pseudoniem gebruikt, niet zozeer omdat ik bang voor mezelf was maar meer om mijn gezin te beschermen. Ik kan je dus alleen maar adviseren om in ieder geval een pseudoniem te gebruiken wat je natuurlijk niet 100% veiligheid biedt, maar waarmee je in ieder geval niet direct identificeerbaar bent.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb laatst voor het eerst aan een schrijfwedstrijd meegedaan, waarbij je je echte naam moet opgeven. En het klinkt misschien raar, maar stiekem hoop ik dat ik niet win, omdat ik anoniem wil blijven. Aan de andere kant lijkt het me ook wel weer leuk, omdat ik dan andere mensen kan laten zien wat ik kan.
BIj mij gaat het niet om te tonen wat ik kan. Diep in mijzelf, weet ik voor mijzelf wat ik kan en waarvoor ik het zou beschrijven. Mijn 'vroegere' levensverhaal ziet er niet rooskleurig uit en is voor mij te gevaarlijk (voor een bepaald gemeenschap) om mee neer buiten te komen. Dus ik wil absuluut geen naamsbekendheid, en geen prijzen of wat dan ook, tenminste niet zolang ik nog leef want een rustig leventje heb ik voor mijzelf wel verdiend. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan best hoor. Roos Boum doet het al jaren, en zij is de enige niet. Zoek bij boekpresentaties naar haar boek Valse Salie. PB haar eventueel.
Bedankt, ik ga haar opzoeken.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Rania. Voordat mijn eerste non-fictie boek verscheen waarin ik een aantal religieuze aspecten behandel, besefte ik dat ik het beste een pseudoniem kon gebruiken. Helaas is de realiteit zo dat het behandelen van religieuze thema's, en zeker zoals dat in mijn boek het geval was, indruist tegen de orthodoxe manier van denken, bij een aantal geloofsfanaten het slechtste naar bovenhaalt. Ik heb dus een pseudoniem gebruikt, niet zozeer omdat ik bang voor mezelf was maar meer om mijn gezin te beschermen. Ik kan je dus alleen maar adviseren om in ieder geval een pseudoniem te gebruiken wat je natuurlijk niet 100% veiligheid biedt, maar waarmee je in ieder geval niet direct identificeerbaar bent.
Heb jij een contract getekend waarin je individuele afspraken hebt kunnen maken mbt je pseudonieme naam? Religieze thema's zijn inderdaad altijd gevoelig. In mijn geval kan de religie niet buiten het verhaal omdat de Islam als Religie deel is van het verhaal, juist daarom is het zo moeilijk. Het feit dat ik deels in het boek mijn vrije gedachengoed en eigen ervaringen mbt de Islam beschrijf raak de gevoelige snaar. Ik wil juist eerlijk, open en oprecht zijn en zo blijven maar wel anoniem.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je schrijver bent, moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (sinds... 1 juli 2009, dacht ik, verplicht). Dan wordt oa je adres openbaar. Een postbus mag niet, maar ik weet niet hoe het zit met als je op een ander adres schrijft dan dat je woont. Volledig anoniem wordt denk ik erg lastig.
Thanks...

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rania, ja. In het contract staat expliciet vermeld dat het pseudoniem gebruikt wordt als auteursnaam. Verder staat daarin dat alle aanvragen voor interviews etc. via hen lopen en dat mijn privacy gegevens gerespecteerd zullen worden.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je schrijver bent, moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (sinds... 1 juli 2009, dacht ik, verplicht). Dan wordt oa je adres openbaar. Een postbus mag niet, maar ik weet niet hoe het zit met als je op een ander adres schrijft dan dat je woont. Volledig anoniem wordt denk ik erg lastig.
Waus, het is ietsje genuanceerder. Als je schrijft en geen verdiensten hebt, hoef je niet ingeschreven te staan (hobby). Ik heb mezelf ook nog niet ingeschreven, dat doe ik pas als er ook echt centjes binnenkomen. Wél heb ik nagevraagd hoe je anoniem kunt blijven. Dat is lastig met de huidige registratieplicht, waardoor het eigenlijk moeilijker is geworden een maatschappijkritisch boek te schrijven. Heb je zelf geen verdiensten, dan wordt het eigenlijk iets gemakkelijker (stel je geeft de opbrengsten aan een Stichting voor vrouwenopvang, dan is het misschien bespreekbaar om hun adres als je 'vestigingsadres' op te geven). Het registreren van een (promotionele) website kun je ook beter niet op je eigen naam doen, omdat ook hier gegevens van openbaar worden gemaakt (dan is ook een stichting misschien handiger op te geven dan het adres van een privé-persoon (omdat er wellicht ongewenste reacties op kunnen komen). Er is vast wel iets op te vinden (ik meen dat je je tot een hobby-achtige opbrengst tot ong. 2000 euro niet per se een inschrijving nodig is), maar dat betekent waarschijnlijk veel contact zoeken met diverse instanties (maar ik denk dat het dat zeker waard is als het om een verhaal gaat dat verteld MOET worden!). Heel veel succes gewenst en veel doorzettingsvermogen (don't give up!!!).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om te beginnen hoop ik dat je niet je echte voornaam hebt opgegeven, want een groot deel van dit forum is openbaar (dus zichtbaar voor iedereen). Je kunt Dries vragen om je nick te veranderen.
Beste Schrijverke,
Een journalist (of een ghoswriter) in de hand nemen heb ik ook al eens aan gedacht maar dan schuif ik het gevaar naar die persoon en dat is ook weer niet de bedoeling.
Dat hoeft niet. Die journalist is geen 'afvallige' en maakt evenmin deel uit van de familie of groep die zich door jouw 'anders zijn' voelt gekrenkt. Hij loopt dus veel minder risico's dan jij. Verder weet een professioneel journalist aan welke gevaren hij zich blootstelt. Wat Waus schreef over de Kamer van Koophandel: die kent tegenwoordig een voorziening voor mensen die reden hebben om niet met naam en adres in het register te staan. Ik wens je veel sterkte en wijsheid.
Ik ga meteen met de kamer van koophandel bellen. Een journalist vinden die het aandurft zal niet makkelijk zijn denk ik. Ik zal hier in ieder geval over nadenken. Bedankt voor je bijdrage en je wijsheid. Mvg Rania

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Off topic: ik geloof nooit dat je je bij de KVK moet inschrijven als je één boek schrijft, zeker niet als je dit naast je gewone werk doet. De inkomsten uit dit boek kunnen nooit zo hoog zijn dat je het bij de belastingdienst als winst uit onderneming wordt gezien. (tenzij het een enorme bestseller wordt, en dan nog moet je aan de andere voorwaarden voldoen om als ondernemer te worden gezien.) Een boek schrijven en hier een paar honderd euro mee verdienen wordt door de belastingdienst gezien als zoiets als zelfgebreide sokken verkopen op de plaatselijke braderie: inkomsten uit overige arbeid. Die sokkenbreisters hoeven zich ook echt niet in te schrijven bij de KVK. Daarnaast geloof ik ook niet dat je 100% anoniem kunt zijn in deze tijd. Er zullen altijd slimmeriken zijn die je gegevens weten te achterhalen, op wat voor manier dan ook. Als het om zo'n controversieel onderwerp gaat zou ik geen nacht meer rustig slapen, in elk geval. Sterkte en succes met je boek!!!

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wens je heel veel sterkte Rania. Ik vrees (met anderen) dat het heel moeilijk zal zijn om echt geheel anoniem te blijven, maar ik hoop dat het je lukt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet dus echt niet gaan informeren bij de KvK en bij de belastingdienst. Niet doen! Zoals Iris al schrijft, iedereen laat je met rust als je maar een enkel boek schrijft en er nauwelijks winst wordt gemaakt. Ik heb al 20 boeken op mijn naam en ze hebben me nog steeds niet benaderd. Zo'n vaart loopt dat niet. En als er straks ook maar iemand naar je gaat informeren kan dat alleen via je uitgever. Dat is de lijn. Daarmee kun je afspreken hoe er wordt gereageerd. Let inderdaad wel op bij het aanvragen van een website. Daar moet je naam en adres voor geven, maar je kunt hem ook op naam van een 'vriend' of webmaster zetten. Of op naam van je uitgever, dat gebeurt ook vaak. Echt het is simpel zat, als je je maar op de vlakte houdt. Ik heb zelf ook twee boeken uitgegeven onder pseudoniem en er is echt nog nooit iemand geweest die om mijn naam vroeg. Vraag Roos nou maar hoe zij het doet. En Lance via een pb. Niet teveel ruchtbaarheid aan geven. Ik zou zelfs dit topic al gewoon weggooien (kan Dries voor je doen) als je genoeg weet.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rania, ja. In het contract staat expliciet vermeld dat het pseudoniem gebruikt wordt als auteursnaam. Verder staat daarin dat alle aanvragen voor interviews etc. via hen lopen en dat mijn privacy gegevens gerespecteerd zullen worden.
Oke, dat ziet er netjes uit. Dat men aanvragen voor een eventuele intervieuw ook via hun laten gaan is wel slim. Bedankt voor je antwoord. Mvg, Rania

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gesprek met de kamer van koophandel: Ik heb gebeld met de kamer van koophandel en gesproken met de manager van een bepaalde afdeling. Het klopt dat zij de mogelijkheid kennen om de NAW gegevens en bedrijsgegevens voor Auteurs en Psygologen en dergelijke waneer dit nodig is, af te kunnen laten schermen waarbij de 'ware'gegevens niet openbaar worden gemaakt. Volgens hen geldt dit hetzelfde bij de belastingdienst. We hebben een lang gesprek gehad waarin ik vrij open ben geweest omdat ik me realiseer dat het soms nodig is wil ik verder kunnen komen. Na dit gesprek heb ik mijn telefoonnummer (mobiel) achtergelaten bij de manager van de afdeling die intern navraag gaat doen en zoals ik heb opgevangen zal hij zijn uiterst best doen. Hij heeft mij aangegeven dat hij bereid is om voor dit item gericht te gaan zoeken naar een juiste plan van hoe of wat. Mvg, Rania

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Zjors. Het schrijven van een enkel boek, dat jou een maximaal in totaal een paar duizend euro gaat opleveren, maakt je niet tot ondernemer voor de belastingdienst of de KvK.
Het gaat mij absoluut niet om de 'winst' maar ik realiseer me wel dat er 'registraties' gedaan moeten worden mocht er financiele 'winst' behaald worden. Nederland als regeltjesland kennende...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel: Je komt een schrijfwedstrijd tegen en je zou graag mee willen doen (om wat voor reden dan ook) Alleen: ze vragen om je echte naam (+adres en telefoonnummer) In het reglement staat dat je geen pseudoniem mag gebruiken. Wat doe je?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet dus echt niet gaan informeren bij de KvK en bij de belastingdienst. Niet doen! Zoals Iris al schrijft, iedereen laat je met rust als je maar een enkel boek schrijft en er nauwelijks winst wordt gemaakt. Ik heb al 20 boeken op mijn naam en ze hebben me nog steeds niet benaderd. Zo'n vaart loopt dat niet. En als er straks ook maar iemand naar je gaat informeren kan dat alleen via je uitgever. Dat is de lijn. Daarmee kun je afspreken hoe er wordt gereageerd. Let inderdaad wel op bij het aanvragen van een website. Daar moet je naam en adres voor geven, maar je kunt hem ook op naam van een 'vriend' of webmaster zetten. Of op naam van je uitgever, dat gebeurt ook vaak. Echt het is simpel zat, als je je maar op de vlakte houdt. Ik heb zelf ook twee boeken uitgegeven onder pseudoniem en er is echt nog nooit iemand geweest die om mijn naam vroeg. Vraag Roos nou maar hoe zij het doet. En Lance via een pb. Niet teveel ruchtbaarheid aan geven. Ik zou zelfs dit topic al gewoon weggooien (kan Dries voor je doen) als je genoeg weet.
Oke, ik zal Roos een PB sturen als ik Roos kan vinden. Teveel ruchtbaarheid geven wil ik zelf ook niet maar ja, ik moet wel 'wat neerschrijven' anders snapt men de noodzaak van de 'anonimiteit' niet... Ik zal Dries vragen of men deze topic kan weghalen, maar dan over een paar dagen zodat ik nog tijd heb om andere tips te kunnen lezen. Reuze bedankt ! Mvg Rania

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel: Je komt een schrijfwedstrijd tegen en je zou graag mee willen doen (om wat voor reden dan ook) Alleen: ze vragen om je echte naam (+adres en telefoonnummer) In het reglement staat dat je geen pseudoniem mag gebruiken. Wat doe je?
Dan zou ik gewoon niet meedoen, daarbij lijkt mij zoiets voor mensen die vrij schrijven, zo zie ik mijzelf niet. Ik ben ook geen proffessionele schrijver, zelfs geen amateur en mijn Nederlands is nou niet om te zeggen, super. Het schrijven van het boek waarover ik het vandaag heb gehad is op zichzelf al een hele klus. Buiten dit boek heb ik hele andere werkzaamheden in het dagelijks leven. Mvg, Rania

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niet eens alle reacties gelezen, maar ik wil je dringend waarschuwen, bel geen Kamer van Koophandel, geen gemeente en geen maatschappelijk werk. Ze kunnen je geen van alle privacy toezeggen en de mensen die je daar spreekt kunnen je nooit geheimhouding beloven. Hiermee wil ik niet zeggen dat zij niet betrouwbaar zijn. Ik adviseer je eerst het boek te schrijven en dan persoonlijk contact te zoeken met een directeur van een uitgeverij. Dus niet bellen of schrijven maar op de stoep gaan staan met je manuscript. Wees ook voorzichtig met de teksten want die zijn ook vaak herleidbaar. Misschien kan Lance je adviseren ten aanzien van een uitgever. Dat moet hij wel willen. Ik weet uit ervaring dat het hoe goed ook voorbereid en ingebed het toch fout kan gaan. Er is een gezegde waarvan ik alleen de laatste zin ken: "Als drie mensen het geheim kennen dan weet de hele wereld het." Ik wens je veel wijsheid.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suzanne Vermeer is ook een pseudoniem. Zij woont dan wel in Spanje, maar neem anders contact op met haar uitgever (Bruna) en vraag hoe ze dat doen/gedaan hebben. Haar identiteit is zover ik weet nog steeds geheim. Kijk :ninja: idd uit met wat je op (openbaar) internet zet. Er zijn genoeg idioten die -om wat voor reden dan ook- belangstelling voor iemand krijgen. Vaak erg lastig om die lui te wieberen! Veel succes :music: in ieder geval. *edit* Sluit me aan bij het advies van Bob

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarschijnlijk kijk ik er ver naast. Ik wil een PB sturen maar ik weet niet hoe. Als ik op iemands profiel ben dan kom ik niet op een pagina waar ik de mogelijkheid zie om een PB te sturen. Ik denk dat het op dit forum iets anders werkt als ik gewend ben.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klik op het envelopje onder iemands naam (als hij/zij deze daar heeft staan) Nu verschijnt er "contact" boven een soort van formulier dat je in kan vullen. Vervolgens druk je op het knopje waarmee je het bericht kan verzenden.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klik op het envelopje onder iemands naam (als hij/zij deze daar heeft staan) Nu verschijnt er "contact" boven een soort van formulier dat je in kan vullen. Vervolgens druk je op het knopje waarmee je het bericht kan verzenden.
Ja, Ik heb het zojuist gevonden, bedankt.