Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

POD boek promoten: persberichten sturen ja of nee?

1 juni 2008 - 12:05
Hallo allemaal, ik heb een vraag. Misschien dat iemand een antwoord heeft dat me helpt? Ik ben in mijn eigen boek dat ik bij een POD wil uitgeven, aan de 'finishing touch' bezig. Als het helemaal klaar is naar mijn idee, ik denk zo ongeveer over twee weken, wil ik het eerste exemplaar laten drukken. Daar zal nog wel het een en ander aan mankeren, dus dat duurt een week voordat ik dat heb hersteld. Weer opsturen enz. Maar wat ik zo graag wil weten hoe je nu je eigen publiciteit kunt zoeken. Kun je zelf een persbericht sturen naar kranten, of hoe doen jullie dat? Kun je zelf een TV zender benaderen, bij een actualiteitenrubriek denk ik en je eigen boek aanprijzen voor publiciteit? Hoe gebeurt dat eigenlijk i.h.a.?

eef

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 12:14
Ja, je kunt zelf persberichten sturen naar alle kranten. Of ze het allemaal plaatsen is een tweede. Het regionale deel van het AD heb ik goede ervaring mee. Ook alle regionale week kranten willen graag berichten plaatsen. De oplage is vaak behoorlijk groot en je kunt er veel mensen mee bereiken. Wat de TV betreft, daar heb ik geen ervaring mee, maar een mail met persbericht sturen kan volgens mij nooit kwaad. Je kunt lokaal ook bibliotheken benaderen, e.v.t. daar een lezing organiseren of dat bij een literair café doen. (Ik heb nog wel een adresje) Je schrijft volgens mij geen kinderboek, maar anders zou je scholen kunnen benaderen. Vaak kunnen die wel een thema of projectje rond jou boek in de klas organiseren en dan ga jij een keer voorlezen en vertellen over het schrijven van een boek. Vergeet ook de plaatselijke/regionale VVV's niet. Die doen ook veel aan promotie van plaatselijke bekendheden! Succes!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 12:56
Een volmondig: JA. Een persbericht is gratis publiciteit. Er is geen garantie dat het geplaatst wordt, maar een krant is niet altijd gegarandeerd 'vol'. Soms zijn ze blij met een persbericht als 'vulling'. Zo werken bedrijven vaak ook. Dat Flip de Veger een nieuwe energiezuinige veegauto heeft aangeschaft is nu eenmaal nieuws. Of het belangrijk genoeg is om als nieuwsbericht in de krant te zetten, maakt de krant zelf uit. Flip doet er dus goed aan om persberichtjes rond te sturen over zijn nieuwe aanschaf, wie weet wordt het geplaatst ;). Bekijk wel van tevoren de regels die er zijn om een persbericht te schrijven, want je wilt niet dat de krant stukken in jouw tekst gaat veranderen. Een krant kan besluiten je persbericht van drie alinea's te plaatsen, maar soms is er slechts ruimte om 1 alinea te plaatsen. De eerste alinea is dus het belangrijkste (Wie, Wat, Waar, Waarom/Hoe?). Je moet er rekening mee houden dat het bericht ook goed moet zijn als de derde alinea wordt geschrapt en dat het ook nog genoeg informatie moet bevatten als ook de tweede alinea sneuvelt. Dat is wat ik ervan weet. Zelf ga ik zeker persberichten versturen zodra mijn boek uitgegeven wordt (dream on ;) ) in de hoop zoveel mogelijk media-aandacht te genereren (ik ben wel erg verlegen, maar ik heb een aandachtsgeile hond om me achter te verschuilen ;) ). Vergeet ook niet om berichtjes op diverse aanverwante fora te zetten. Ik wens je alvast veel succes!

LIL

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 13:24
Ja, Ja, ja... alles proberen. Ik stuur ook persberichten naar alle media, hopende dat ze het plaatsen of er wat mee doen. Je kan ook een interview krijgen, dat zou heel goed zijn en anders probeer dat gewoon zelf te regelen via krant of tijdschrift, tv of radio. Let op je doelgroep: wat lezen ze, waar kijken of luisteren ze naar, probeer daarop in te spelen. Link je website aan al je media-aktiviteiten, zo vergroot je je bereik. Veel succes met je promotie! :wink:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 14:28
Een stukje in je plaatselijke krant is altijd welkom, vaak plaatsen ze er nog een mooie foto bij. dus doen, gewoon alle kranten en veel tijdschriften mailen met een vriendelijk stukje en hopen dat ze interesse hebben. Ja heb je, nee kun je krijgen. succes!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 14:37
Ok, dat ga ik dan doen. Ik wilde dat al en toen ik dat aan mijn maatje voorstelde begon hij te twijfelen met als reden: dat doen anderen toch altijd over jou? Volgens mij verwart hij recensies met een persbericht. Maar goed, mijn vraag is heel duidelijk beantwoord en ik ga het zeker doen. Mijn eigen website weet ik niet eens te vinden, ik heb er wel een maar nog lang niet opgebouwd laat staan bijgewerkt. Ik kan beter een domeinnaam aanvragen volgens mij, dat werkt beter. Bij hyves heb ik wel mijn blog, dat kan natuurlijk ook denk ik.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 16:05
Je moet altijd blijven werken aan je eigen product, hoe dan ook. Op welke manier dan ook.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 17:26
Het belangrijkste is dat je tijdens het sturen van persberichten ook écht in jezelf gelooft. En dat kan best lastig zijn. Richt je trouwens ook niet meteen op de grote kranten en televisieprogramma's, maar ga voor de meer lokalere dingen. Lokale kranten, lokale tv. Daar maak je sowieso meer kans dat er ook echt iets mee gedaan wordt.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 19:37
Het belangrijkste is dat je tijdens het sturen van persberichten ook écht in jezelf gelooft. En dat kan best lastig zijn.
Goed punt! Helpen wij je even geloven. Kom op Eline, hupsekee, het is een belangrijke boodschap. Vertel vertel vertel!

LIL

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 20:03
Het belangrijkste is dat je tijdens het sturen van persberichten ook écht in jezelf gelooft. En dat kan best lastig zijn.
Yes, de eerste keer valt vies tegen, want dan moet je het over jezelf hebben en vooral heel positief over jezelf. En dan heb je ergens in je hoofd zoiets van 'ik hoop dat niemand OOIT erachter komt dat ik dit geschreven heb, anders...' :paranoid: Maar je wordt vanzelf koelbloediger en dan ga je het gewoon als werk zien dat erbij hoort, niets anders :cool:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 20:57
Ja Lil, die mengeling van gevoelens heb ik wel gehad bij een ander boek, bij dit natuurlijk nog niet. Maar ik weet zeker dat ze zullen komen. En Ceridwen, dank je voor je aanmoedigingen, ik heb ze af en toe echt wel nodig. vandaag bv. ik ben het zat en beu, maar ik moet het hele document nog keurig netjes van kopteksten voorzien, de juiste allinea's met witregels, brrrr, teveel om dat vandaag nog te doen. Ik ben moe, maar wil door en kan dat niet, nou dat is pas frustrerend met een vlerkje dat aangeeft: OPHOUDEN! Ik kan toch niet stoppen, in gedachten ga ik door. Jullie herkennen dat vast wel. En gelóven in mijzelf? Wa-daggie-dan nau ik zóver ben??? Eruit met die handel en kom maar op!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 21:54
Ik kreeg een goede tip van een presentatrice: blijf altijd jezelf. Iemand die niet echt is, die wordt niet geloofd. Dus als jij altijd een lachebekje bent (zoals ik, ahum, hihihi) dan moet je niet al te serieus willen overkomen. Niet forceren. En je mag ook gewoon zeggen 'dat weet ik niet.' Je hoeft niet alles te weten. Positief blijven, niemand afkatten of afkraken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2008 - 23:00
oeiiii, daar zeg je wat. Ik ben nogal kattig, :crybaby: zeker als mijn geloofwaardigheid in het geding is. 'Dat weet ik niet', gebruik ik best vaak, juist als ik het niet weet. Ik ben gewoon eerlijk, zeg (vaak nogal confronterend) wat ik er van denk. Dat is tegelijk mijn zwakheid. Ik ben, zoals anderen zeggen, te rechtstreeks. Dat 'niemand afkraken' moet ik wel goed onthouden, maar ik probeer altijd alles van twee kanten te zien, dus dat moet niet zoveel problemen opwerpen denk ik. Maar goede tips zijn het, zeker weten, dank je wel. Maar: positief blijf en ben ik niet over de hele gang van zaken, dat is natuurlijk wél zo. Ik ben er helemaal van overtuigd dat er geen recht is, het is een kwestie van de kleine lettertjes die wettelijk allemaal mogen, ook al is het allemaal anders. Je delft als gewoon mens in dit soort zaken, gewoon het onderspit helaas. En dat terwijl ik lopend met een pijnlijke, maar functionerende arm het ziekenhuis inliep en dezelfde dag met een blijvend, gehandicapte arm eruit kwam. rara. ps. Peet heft een echt goede kaft, omslag ontworpem vanavond. Zo eenvoudig en voor de hand liggend, je gelooft het niet. Ik zou daar zelf niet zijn opgekomen. Nou ja, daar heb ik per slot van rekening mijn 'uitgever' :lol: voor!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
2 november 2008 - 22:51
Ik heb laatst persberichten verstuurd en heb leuke reacties gehad. Ik kom in ieder geval in een paardenblad te staan met een recensie en heb dmv een persbericht een aantal eigen radioprogramma's gemaakt, die uitgezonden zijn!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 november 2008 - 14:16
naomidefolter, gefeliciteerd daar mee zeg, goed van je. Toen ik mijn eerste boekje uitgaf, heb ik ook met een heel interview in de krant gestaan. het vervelende hierbij was dat ik niet van tevoren mocht lezen wat de interviewster geschreven had. Ik heb er toen mee ingestemd, maar zou dat een tweede keer niet meer doen. Sommige dingen klopten helemaal niet, het waren de eigen conclusies van die mevrouw. Eigen interpretaties kunnen nét bezijden de werkelijkheid zijn, omdat blijkbaar niet duidelijk was overgekomen wat ik bedoelde. Misschien is dit een tip voor iedereen: nooit instemmen met een artikel als het bewuste schrijven niet eerst zelf hebt gezien.