Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#553 1.234

8 april 2025 - 14:19

 

1.234

De lamp aan het plafond wiegt heen en weer. De kamer boven ons heeft hoorbaar wél plezier. Sneu dat Bert me hier ontvangt. Op dit uitgeleefde bed, zonder satijn.

Mijn pijn schreeuwt met genepte passie. Bert kreunt een soloconcert. Hij is zo'n type dat fanatiek die enkele knop bespeelt alsof zijn ego ervan afhangt. ‘Rustig, ietsje zachter, meer naar beneden, doe alsof je een veertje bent.’

‘Nee, geloof me, dit is wat vrouwen lekker vinden.’

Rekensommen, dat helpt op zo’n moment. De achtiendemachtswortel van vierenveertig. Mijn leeftijd, zijn leeftijd…

De Clicquot was veelbelovend. Helaas koopt deze kliko meisjes als sportauto's, maar kan niet racen. Logisch dat zijn vrouw niks met hem doet. 

… één punt twee drie vier. 

Goh, grappig cijfer, ‘wow!’

‘Ik zei het toch meissie,’ zegt sigarettenstank me toe en zijn uitgeputte kop kijkt me aan met een vleugje eigendunk. Als ik nu mijn benen samenknijp, om zijn nek, is dit dan ten einde? Zou hij gekrenkt zijn op het bed der waarheid, als zijn ego niet past in de hel? Of trots op zijn sterfbed met maîtresse? Misschien help ik deze loser wel.

Huh? 

Berts hoofd wordt rood, snakt naar adem. 

Heb ik nu? 

'Ananas, Ananas,' kronkelt hij over bed.
‘Ja, ik heb ananas gegeten, proef je dat?’ Hulpeloos paniekerig wijst hij naar zijn tas. Ik open het leren beest, zo’n mannentas, vreselijk overzichtelijk. Zwarte creditcard, yes, die gaat naar mijn Vuitton. Aha, Epipen. ‘Alsjeblieft,’ samen met een handkus werp ik het naar de sukkel. Ik fatsoeneer mijn jurk en vertrek met glimlach. ‘Doedoei, tot ziens.’

Deze Bertus nummer vier graast slecht tussen gras maar geeft wel goede vette melk. Ik ga een vijfde zoeken.

----

link naar opdracht

Bert is geïnspireerd op de man van het bankje uit #547 bank der waarheid.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
9 april 2025 - 13:22

Goed verhaal, met plezier gelezen!

Mooie zinnen er in, en heel  leuk is  de vergelijking van Cliquot en kliko! 

Van mij had het wel anders mogen eindigen: dat ze niet alleen de creditcard in haar tas had gestopt maar ook die EpiPen. En dan met een glimlach vertrekken... 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
9 april 2025 - 14:47

Lia, deze hoofdpersoon heeft nog wel meer appeltjes te schillen en gaat een volgende keer laten zien dat het veel leuker is om ze alleen te schillen en niet gelijk tot moes te slaan.

Tegelijkertijd dacht ik ook dat het misschien niet handig zou zijn om te gaan shoppen met de creditcard van een zojuist overleden persoon.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
9 april 2025 - 17:07

Jazeker weet hij wie de kaart gebruikt en het knaagt aan zijn bankrekening als een muis die in een rat verandert. Maar ze is slim genoeg om alleen te knabbelen aan de gaten uit de holle zielen van haar slachtoffers. Zie je ze nooit over straat lopen, van die uitgeholde midlifers?

Lid sinds

9 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
10 april 2025 - 14:38

Waar een mens al geen tijd voor heeft als je niks beters te doen hebt :-) 

Van begin tot eind met een glimlach gelezen. Heel leuk om als laatste dat onpersoonlijke zetje nog even te geven en er achter te komen dat Bert, anders dan per stom toeval, geen Bert heet!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 april 2025 - 15:03

Het verhaal vind ik grappig, van de schrijfstijl zelf ben ik niet zo'n fan. 

Sneu dat Bert, meneer zat geld, me hier ontvangt.  --> bedoel je hier dat Bert met geld zat, of is het zijn bijnaam? Bert, meneer-zat-geld

‘rustig, ietsje zachter, meer naar beneden, doe alsof je een veertje bent.’ ---> hoofdletter aan begin van de zin.

maar kan er niks mee racen. Logisch dat zijn vrouw niks met hem doet.  ---> twee keer niks achter elkaar. De eerste keer zou naar mijn idee "niet" moeten zijn. "kan er niks mee racen" leest grammaticaal niet juist.

‘Ik zei het toch meisie’ zegt sigarettenstank me toe  ---> achter toch hoort een komma, meissie is een aanspreking. Achter meisie hoort ook een komma.

samen knijp  --> samenknijp
mannen tas --> mannentas

Bert’s hoofd --> Berts hoofd

'Ananas, Ananas,' kronkelt hij over bed. ‘Ja, ik heb ananas gegeten, proef je dat?’  ---> Zegt Bert die tweede zin ook? Anders zou ik het voor de duidelijkheid op de volgende regel zetten.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
10 april 2025 - 16:15

Dank voor de correcties. Op een komma na ben ik het er mee eens.

Dat dubbelop 'niks' had ik ook al opgemerkt, maar ik was gestopt met aanpassen omdat het verhaal dan onderop de 552 verhalen raakt. De eerste 'niks' was voorheen ook 'niet' die ik vanwege de klank had verandert in 'niks' (inderdaad, grammaticaal niet correct). Na worstelen om er iets anders van te maken heb ik het nu teruggezet. De eerste ingeving is vaak toch het beste.

De komma voor meisie (overigens maak ik er nu dubbel ss van) vind ik minder mooi klinken. Als ik het hardop lees, dan leg ik daar geen pauze.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
10 april 2025 - 17:53

Fief, als recalcitrante Empiricus pak ik uit die link vooral het volgende

"Voor het gebruik van interpunctie (en dus ook van komma’s) bestaan geen officiële regels."

Heerlijk, die regels die niet officiëel zijn, lekker Nederlands.

Wanneer ik het schriijf zoals het in mijn hoofd zit, dan gebruik ik op die plek geen komma... Fief.

Die zin is daar tekort voor.

‘Ik zei het toch meissie,’ 

versus 

‘Ik zei het toch, meissie,’ 

Dit verhaal is – wat ik hoopte – een immersief verhaal. Daarbij hoort een manier van spreken. En die Bert die snauwt een beetje. Die zet geen komma op die plek. Die spreekt rap in één vlotte reeks woorden. Misschien ook omdat het gesproken is, kun je met die `regel` breken.

----

Wat ik me na twee commentaren over 'niet mijn stijl' afvraag, is, wat deze stijl precies inhoudt?

(stiekem hoop ik dat het licht is)

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 april 2025 - 18:00

Ik zou de bijnamen in cursief zetten, zodat het niet als 1 geheel met de zinnen waar ze in staan leest. Dat was verwarrend. Dan kun je misschien ook nog een synoniem in dezelfde stijl als de andere bijnamen voor sukkel vinden.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
10 april 2025 - 18:07

Takkeling, bedoel je dat stukje 'meneer-geld-zat' of ook elders? Op dat ene punt ben ik het helemaal eens.

Ik heb tegelijkertijd ook de mogelijkheid gegrepen om de meneer te degraderen tot meneertje. Is dat beter?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 april 2025 - 12:33

Je 'stijlvraag' is een terechte. Voor mij zit het hem in de herhaling van de beschrijving van de man en zijn handelingen. Je begint ijzersterk, de rekensom oplossen vind ik hilarisch én tekenend voor de hoofdpersoon en het eind vind ik passend. Ik blijf wat haken op de genoemde herhaling, die voor mijn gevoel 'meer van hetzelfde is' in plaats van 'meer escalerend'. Zou je die iets meer matigen of zelfs een paar schrappen, dan blijft er voor mij een sterk en nog steeds grappig 'Over the top' verhaal over.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
11 april 2025 - 14:14

Hadeke, "de herhaling van de beschrijving van de man en zijn handelingen", zou je dat nog wat extra kunnen toelichten. Dit lijkt een waardevolle opmerking, maar de herhalingen ontgaan mij.

Bedoel je de overmatige negatieve beschrijvingen van de man?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 april 2025 - 14:25

Exact. Telkens hebben die wel andere woorden natuurlijk, maar voor mijn gevoel is de 'weging/ zwaarte' steeds soortgelijk. Daarom zou ik er een aantal schrappen over juist een overtreffende/ escalerende toon aan meegeven. Tegelijkertijd is dit echt zo'n 'zoveel mensen, zoveel smaken' ding. Dus blijf vooral bij wat voor jou goed voelt.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
11 april 2025 - 15:05

Ik denk dat ik hier

'om zijn nek zo slap als een kuiken'

dat 'slap als een kuiken' nog ga weghalen. Dat heb ik later toegevoegd om het 'luchtiger' te maken.

Bij de rest valt het wel mee denk ik. 1] sneue bert geld zat 2] ego in bed 3] kliko/vuilnisbak die niet kan racen (dat moment vindt ik de meest geschikte plek om te schrappen maar de tekst vindt ik beter en ik zie niet goed hoenik het kan verplaatsen) 4] sigarettenstank 5] sukkel 6] een koe

Of ja, misschien is het inderdaad over the top. Het is ook wel expres, maar het moet wel fijn blijven.

Het eerste 'meneertje geld zat' zou ook wel weg kunnen. 

Eventueel zouden de beschrijvingen ook kunnen aflopen. Dan werpt ze de epipen niet naar de 'sukkel' maar naar 'mijn lieve schat'.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 april 2025 - 15:13

'Over the top' noemde ik als een positieve kwalificatie. Maar juist door die herhaling wordt het voor mij eigenlijk minder over the top. Tony vind ik een meester in de repeterende opmerkingen, maar elke keer zet hij er net weer een tandje bij, tot het 'heerlijk' uit de bocht giert. Het is moeilijk uit te leggen, maar dat is wel wat ik in jouw verhaal wat mis. Ik zou zeggen 'gewoon' experimenteren en reacties afwachten, dat is het mooie van deze site. We plaatsen -meestal- voor de lol en om er van te leren.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
11 april 2025 - 15:22

Ja, waarschijnlijk ga ik dat in dit verhaal niet heel goed meer kunnen wijzigen. Het moet van begin af aan goed lopen. Ik was niet bewust bezig met die herhalingen. Het verhaal liep vanzelf zoals het liep. Ik heb daar geen invloed op dat die vrouw steeds zo herhalend bot denkt over die Bertus. De volgende keer zal ze wat strenger op haar woorden letten.

Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
11 april 2025 - 19:10

Hoi Tinus,

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Leuk experiment qua stijl, hoewel ook niet helemaal mijn smaak. Op zich een sterk verhaal, maar ik denk dat Hadeke het het best verwoord als het gaat om wat er net beter kan. Neemt zeker niet weg dat ik het graag gelezen heb

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
13 april 2025 - 13:16

🤣

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 april 2025 - 16:16

Geestig verhaal.

het bed der waarheid

Uit dezelfde fabriek als de achterbank van de werkelijkheid?

zegt sigarettenstank me toe

Zegt of spreekt toe. Toezeggen is weer iets anders. Of is dit Vlaams? :-)

Fief, als recalcitrante [...] die `regel` breken.

Alle respect voor je uitleg. Toch schaar ik mij in het kommakamp.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
14 april 2025 - 17:25

> dezelfde fabriek als de achterbank van de werkelijkheid?

Het 'bed der waarheid' is gebaseerd op de 'bank der waarheid' uit een verhaal van de 547 opdracht.

De 'achterbank van de werkelijkheid' ken ik niet. Google helpt mij richting Frank Boeijen. Ookal ken ik dat zwart witte liedje wel, de grijze gedeeltes (waarin die bank voor komt) vergeet ik altijd, of merk ik zelfs nooit op.

----

>  Zegt of spreekt toe. Toezeggen is weer iets anders. Of is dit Vlaams?

Is het nog steeds vreemd als ik sigarettenstank vervang voor Bert?

Zegt Bert me toe.

Nu je het hebt over 'toezeggen' vind ik het ook vreemd klinken. Dat was niet mijn bedoeling. Het was meer 'Zegt Bert naar mij'. Het 'toespreken' zit ik nu over na te denken maar vindt ik ook vreemd klinken. Misschien ligt het meer aan de 'toe' dan aan de 'spreken/zeggen'.