#521 Bromance
Onze jeugdbeweging kampeert nabij het waterkasteel van Horst, dat striplezers kennen van de reeks De Rode Ridder door Willy Vandersteen, bedenker van Suske en Wiske.
Aan de oevers van het meer spelen we het spookspelletje. Iemand zegt: ‘En er verscheen een spook, aan het venster van de eerste verdieping. En wij riepen “Spring, spring!”. Maar dacht je nou werkelijk dat het sprong? Neen hoor, neen hoor.”
Dan is de beurt aan de volgende, die zegt:
‘En er verscheen een spook, aan het venster van de tweede verdieping. En wij riepen …’ Zo gaat het verder naar de derde, vierde, vijfde, enz … verdieping, tot iemand zich hetzij van etage vergist of de zin fout uitspreekt. Dat is de verliezer, die een taak krijgt opgelegd.
Bij de negentiende verdieping stamelt Harry en staart met open mond naar het kasteel: ‘Een spook, een spook, kijk!”
‘Neen, Harry, daar trappen wij niet in’, zegt Oscar, de groepsleider. ‘Je bent verloren, je taak is…’
‘Het is echt’, zweert Harry en wijst: ‘Er stond een witte gedaante daar in het open raam van de toren.’
‘Spijtig voor jou, Harry’, zegt Miriam: ‘het kasteel is al jaren onbewoond en de toegang is dichtgetimmerd.’
Harry is lijkbleek: ‘Waarom geloven jullie mij niet? Ik verzeker jullie dat er iets bewoog.’
‘Sorry, Harry, niemand heeft iets gezien. Je verliest. Straks moet je de afwas doen’, besluit de leider.
Het is al laat wanneer Harry aan de afwas begint. Zijn boezemvriend Johan is een durfal en komt helpen. ‘Ik heb een plan’, zegt hij: ‘ik heb niet voor niets dezelfde voornaam als de ridder uit de stripverhalen en ik zal jou verdedigen. Als iedereen straks slaapt nemen we een van de bootjes en varen stilletjes tot aan de toren. Spoken zie je beter in het duister.’
Zo gezegd, zo gedaan. Beide vrienden sluipen weg zodra Oscars gesnurk hoorbaar is. Ze hebben een zaklamp meegenomen. Helder maanlicht verlicht het meer en miljoenen sterren fonkelen boven de slottorens.
‘Romantisch’, zegt Harry.
‘We zijn op spokenjacht, man, roei verder’, zucht Johan.
Als ze halfweg het meer zijn richt Johan de zaklamp op het openstaande raam.
Plots duikt een witte gedaante naar buiten en zweeft over het water. De jongens schrikken zich rot en tuimelen bijna uit de sloep. Dan merken ze dat het een zilverreiger is die landt tussen het riet.
Bekomen van de schrik lacht Harry: ‘Ik zei het toch, romantisch!’
Hoi Gi, De opbouw van het…
Lid sinds
4 jaar 6 maandenRol
Hoi Gi,
De opbouw van het verhaal en het uitgangspunt ervan zijn erg leuk. Het tempo kabbelt rustig vooruit, en het laat de onschuld van kinderen goed naar voren komen.
Je keuze voor het slot begrijp ik niet zo goed, dat leest voor mij als een anticlimax en eindigt vrij abrupt. Het verhaal gaat over het al dan niet bestaan van een spook en het opsporen ervan en als dat spook dan lijkt te bestaan - of er in ieder geval iets is wat daar schijn van heeft- stopt het verhaal na enkele zinnen en doet dat vrij weinig met de jongens. Ze schrikken en vallen daardoor in het water, maar dat is ook alles. Je zou toch verwachten dat dat aanleiding is voor veel meer schok, spanning, of wil om daar iets mee te doen, gezien alles waar het verhaal naar heeft toegewerkt.
Het woordenaantal ligt aan het maximum, maar om de anticlimax te vermijden, zou je daarvoor wel wat aan het begin wat woorden mogen schrappen, om zo het einde niet te hoeven overhaasten.
De basis van het verhaal is prima, het slot mag iets meer aandacht krijgen.
Groet,
Nadine
Dank Nadine voor de…
Lid sinds
8 jaar 3 maandenRol
Dank Nadine voor de commentaar. De jongens vallen wel niet in het water, maar soit. Het slot verwijst naar de titel. Het spook bleek een reiger te zijn, dus meer was er niet aan de hand tenzij de lezer het spel wel grappig vond en de verwijzing naar het beruchte kasteel. Het slot was helemaal als anticlimax bedoeld, ook al had ik eerst iets in mijn hoofd over het krantenknipsel in de krant de dag nadien: 'Kinderen onthullen een geheim in Horst'.
De jongens vallen wel niet…
Lid sinds
1 jaar 4 maandenRol
De jongens vallen wel niet in het water. Wat is het nu, wel of niet. Voor mij is de introductie overbodig. Zowel Suske als Wiske voegen voor mij niets toe aan het verhaal. Maar ... de anti-climax vind ik geweldig. Toch graag gelezen. 😉
Rob, de introductie geeft de…
Lid sinds
8 jaar 3 maandenRol
Rob, de introductie geeft de setting aan. Overbodig? Een lijf zonder hoofd is pas echt spookachtig.
Best wel romantisch…
Lid sinds
3 jaar 11 maandenRol
Best wel romantisch inderdaad Gi. Benieuwd wat die bromance opleverde. Jammer dat je daar niet meer onzichtbare clous in verwerkte.
GG!
Merci Tony, kan dat helpen…
Lid sinds
8 jaar 3 maandenRol
Merci Tony, kan dat helpen bij de afwas als clou tellen?
Mooi gevonden. Graag gelezen…
Lid sinds
5 maanden 4 wekenRol
Mooi gevonden. Graag gelezen.
Om het witte spook terug te laten komen aan het eind van de verhaal zou je "een reiger" kunnen veranderen in zilverreiger.
Job dank je, goede tip.
Lid sinds
8 jaar 3 maandenRol
Job dank je, goede tip.
Hallo Gi. Ik zou zelf denk…
Lid sinds
13 jaar 10 maandenRol
Hallo Gi. Ik zou zelf denk ik gekozen hebben het verhaal te vertellen in de verleden tijd, maar dat is een gevoelskwestie. Je zou nog kunnen overwegen om de uitleg van de spelregels meer in dialoogvorm te gieten doordat bijvoorbeeld een van de kinderen de regels van het spel niet kent. Dan kan je het de leider of een van de andere kinderen het kort laten uitleggen. (‘Wacht, we doen het wel even voor.’). Op een vergelijkbare manier zou dan de context van Willyvandersteen ook op een meer speelse manier een plek kunnen krijgen in het verhaal. Wat ik een heel sterk stuk vind is het gedeelte waarin je Miriam laat reageren. Doordat zij hem in de dialoog laat weten dat zoiets niet kan, komt de frustratie van Harry nog beter uit de verf. Goed idee van Job ook, de zilverreiger specifiek te benoemen.
Heerlijk verhaal en spannend…
Lid sinds
5 maanden 2 wekenRol
Heerlijk verhaal en spannend om te lezen, ik bleef tot het einde toe nieuwsgierig wat er nu zou gebeuren. Misschien net als de jongens; weten dat een spook niet bestaat, maar toch benieuwd naar wat het dán zal zijn.
@Emmy, dank je voor de…
Lid sinds
8 jaar 3 maandenRol
@Emmy, dank je voor de feedback. Ik schreef vroeger meestal in de verleden tijd, maar heb op dit forum geleerd dat de tegenwoordige tijd zoveel meer vaart brengt in een verhaal. Helaas zie ik niet in hoe het spel beter kan uitgelegd worden dan het te spelen. Het is ook geen spel dat kan voorgedaan worden.
@Anneke: dankjewel, ik voel dat je helemaal mee was in het verhaal.
Met plezier gelezen. De…
Lid sinds
4 maanden 3 wekenRol
Met plezier gelezen. De setting is vrij klassiek voor een "bromance" (of zelfs romance). Niets zo komisch als jongens en meisjes die worden gescheiden "zodat er niets kan gebeuren". In het verhaal blijft het platonisch (ze zijn ook nog erg jong natuurlijk), maar ik vond het opvallend dat Johan het niet erg vond dat het bootavondtuur "romantisch" wordt genoemd (zonder dat er een no-homo aan toegevoegd moet worden). Subtiel gedaan :)
Persoonlijk vond ik ook 100% helder wat er gebeurde, dus verbaas me dat andere dat niet hadden. Maar zo gaat dat soms. Hopelijk hebben ze een leuk kamp. :)
Robin, dank voor de leuke…
Lid sinds
8 jaar 3 maandenRol
Robin, dank voor de leuke reactie. Ik verzeker je dat ze een leuk kamp hadden.
Hoi Gi, ik heb je verhaal…
Lid sinds
4 jaar 3 maandenRol
Hoi Gi,
ik heb je verhaal graag gelezen. Het leest makkelijk weg, en zoals altijd heb je een stukje info erin verweven. Het romantische maakt het helemaal af, goed gedaan.
Je gegeven is leuk en de…
Lid sinds
1 jaar 5 maandenRol
Je gegeven is leuk en de kleine actie is charmant idd. Voor mij is de striplink ook niet nodig voor het verhaal. Als introductie draagt het niet bij aan het verhaal zelf, meen ik. Dat Johan dezelfde naam heeft als de Rode Ridder, och, een andere naam kan ook. Eens met Nadine over het snelle einde, maar met alles een leuk verhaal hoor.
Dank je Debbie voor de…
Lid sinds
8 jaar 3 maandenRol
Dank je Debbie voor de reactie.
Raymond, bedankt om te reageren. De striplink is inderdaad bedoeld voor hen die de strip kennen en zo meteen een beeld hebben van de setting. Idem dito voor de 'bewuste' keuze van de voornaam.