Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#387 Ongeëvenaard

2 februari 2022 - 11:08

 

Het was niet mijn bedoeling de man te doden, het gebeurde gewoon. De blik in zijn ogen staat op mijn netvlies gebrand. Eerst het ongeloof, daarna het besef en vervolgens de doodsangst. Het smeken en jammeren klonk als muziek in mijn oren. De paniek in zijn ogen, onbetaalbaar. De volgende stap volgde als vanzelfsprekend.

Die eerste moord blijft onopgelost. Ze hebben vermoedens, maar onvoldoende bewijs. Het overmeesteren bleek een fluitje van een cent; de sukkel bood weinig weerstand. Wat zijn mannen toch watjes als je ze een wapen onder hun neus duwt. Nou ja, deze wel in ieder geval.

De daad zelf stelde niet zoveel voor. Snel en geruisloos; ik ben geen barbaar. Oké, ik had het mes iets sneller langs zijn hals kunnen halen, maar alles bij elkaar was het voorbij voor hij het goed en wel besefte. Het lemmet gleed door zijn huid alsof het boter was en het warme, kleverige bloed droop over mijn handen. Sensationeel. Het wegwerken van alle sporen was nog een behoorlijke klus, het was het meer dan waard.

Daarna verlangde ik naar meer, maar niets kon die eerste ervaring overtroeven. Ik experimenteerde met verschillende werkwijzen, maar wat ik ook probeerde, hetzelfde sensationele gevoel bleef uit. Wellicht ging het daarom mis. Ik werd roekeloos, slordig, probeerde creatief te zijn. Het achterlaten van een persoonlijk tintje was ook niet handig. Dat had ik afgekeken van een film waarin de moordenaar een soort handelsmerk achterliet; het leek me wel stoer.

Bij een van mijn laatste slachtoffers moet ik gespot zijn. Mijn ondernemingen haalden de krant: een vrouwelijke seriemoordenaar baart opzien. Het was niet bepaald de meest flatteuze foto die ze van me op de voorpagina plaatsten. Ik wist me lange tijd schuil te houden, maar na een grootscheepse zoekactie hebben ze me toch gevonden. De jury was unaniem, de uitspraak van de rechter liet niets aan de verbeelding over.

Nu lig ik vastgebonden op een soort behandeltafel. In mijn linkerarm is een infuusnaald ingebracht. Daar zullen ze over enkele ogenblikken het dodelijke middel inspuiten; ik heb er verschillende horrorverhalen over gehoord. Wat er van waar is, zal ik zo meteen ervaren. Mijn hart gaat als een razende tekeer. Ben ik bang voor de dood? Ik durf het niet te zeggen. Het doden gaf me veel voldoening, gedood worden is een andere ervaring. Hoe het zal zijn om te sterven weet ik niet, het is voor mij ook de eerste keer.

 

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 12:24

 

Hoi Vief, weer een ijzersterk verhaal; alsof je uit ervaring spreekt. Wat sympathiek van die beulen dat ze je nog op het allerlaatste moment de gelegenheid gaven dit verhaal te schrijven en te plaatsen.

Een paar puntjes ter overweging:

Klieven vind ik geen goed gekozen woord voor een hals die doorgesneden wordt. Klieven gebruik je voor harde materie, bijv. hout, steen of ijzer.

Zo bevredigend zoals >> Hoe bevredigend zoals

te slordig >> slordig (alsof slordig niet erg was, maar te slordig wel)

 

 

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 12:34

Dank, Dos. Ik heb je opmerkingen over klieven en slordig verwerkt. 

Zo bevredigend zoals >> Hoe bevredigend zoals 

volgens mij moet het toch "zo" zijn.  Het was zo bevredigend zoals het mes ... 

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 12:35

Ik had hetzelfde met 'klieven' als Dos. Ik wil het maar gezegd hebben.

Het valt me op dat je in de eerste zin van de tweede alinea een komma gebruikt waar ik voor een punt zou kiezen.

In alinea 3 begin je een zin met 'Zo bevredigend' en ik begrijp wat je daar zegt, maar pas nadat ik de zin al in een andere verwachting gelezen had. Dat noemen we 'haken', geloof ik.

Het woord 'kluif' is ook zoiets. 'Klus' lijkt meer op zijn plaats, ook al heeft het de connotatie van huurmoord.

Wat ik tenslotte vreemd vind, is de volgorde van zaken in de voorlaatste alinea. Als men weet dat het om een vrouw gaat, vraag ik me af: hoe dan? Dan vermoed je in de volgende regel dat 'je' gespot bent. Dat lijkt al een flauwe oplossing. Als er zelfs een foto blijkt te bestaan, ondergraaft dat het vermoeden uit de zin ervoor. 'Ik denk dat ze me gezien hebben, want ik sta op de foto.' Gek.

Dan de laatste alinea. Mooi naar opgebouwd. Nog een eerste keer. Ook daar doe jij een komma waar ik een punt verwacht.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 12:53

Hoi Sakura, bedankt voor het lezen. Klieven en kluif zijn aangepast.

Het valt me op dat je in de eerste zin van de tweede alinea een komma gebruikt waar ik voor een punt zou kiezen. 

Ik probeer vaak het woord "maar" te vermijden. In veel gevallen kun je dat gewoon weglaten. Zoals ook in de zin die jij bedoelt: Het was niet mijn bedoeling de man te doden, het gebeurde gewoon. 
Achter de komma kun je een maar lezen.
Ook in de laatste zin verwachtte je een punt ipv een komma. Een komma geeft een "zachtere" pauze dan een punt. Het is een kwestie van smaak.

In alinea 3 begin je een zin met 'Zo bevredigend' en ik begrijp wat je daar zegt, maar pas nadat ik de zin al in een andere verwachting gelezen had. Dat noemen we 'haken', geloof ik.

Ik zie niet goed wat je hier bedoelt.

Wat ik tenslotte vreemd vind, is de volgorde van zaken in de voorlaatste alinea. Als men weet dat het om een vrouw gaat, vraag ik me af: hoe dan? Dan vermoed je in de volgende regel dat 'je' gespot bent. Dat lijkt al een flauwe oplossing. Als er zelfs een foto blijkt te bestaan, ondergraaft dat het vermoeden uit de zin ervoor. 'Ik denk dat ze me gezien hebben, want ik sta op de foto.' Gek.

Ze weten dat het om een vrouw gaat omdat ze gespot is bij een van haar moorden. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 13:00

Erg sterk verhaal Fief! ZG!

Nou ja, deze wel in ieder geval.

ik heb wat moeite met 'deze' aangezien het je eerste was, en je er nog veel anderen afmaakte.

ben ook eens met de volgorde van 'Mijn ondernemingen haalden de krant: een vrouwelijke seriemoordenaar baart opzien.' en daarna leg je pas uit dat je gespot bent.

Ben erg benieuwd naar je signatuurkill.

 

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 13:31

Hoi Tony, bedankt voor het lezen en het aangeven van de pijnpunten.

ik heb wat moeite met 'deze' aangezien het je eerste was, en je er nog veel anderen afmaakte.

Met de zin "Nou ja, deze wel in ieder geval" wil de hp de stelling die ze ervoor maakte afzwakken.

ben ook eens met de volgorde van 'Mijn ondernemingen haalden de krant: een vrouwelijke seriemoordenaar baart opzien.' en daarna leg je pas uit dat je gespot bent.

Blijkbaar wordt mijn gedachtegang anders gelezen dan ik bedoel. Ik heb het daarom iets aangepast, hoewel ik denk dat de volgorde goed was.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 13:48

 

Leuke insteek, met plezier gelezen!

Ik blijf met een paar vragen achter: je bedreigt je eerste slachtoffer met een pistool, maar doodt hem met een mes? Vanwege het fijne gevoel? Het was niet je bedoeling hem te doden, wat dan wel?

Zo bevredigend zoals het mes door de huid van zijn hals sneed en het warme, kleverige bloed over mijn handen droop. 
>> ik zou er van maken:
Zoals het mes door de huid van zijn hals gleed en het warme, kleverige bloed over mijn handen droop, zo bevredigend. 
Voor mijn (taal)gevoel zitten anders de twee zo's te dicht bij elkaar.

Daarna verlangde ik naar meer, maar niets kon die eerste ervaring overtroeven.
>> daarna kun je weglaten: ik verlangde naar meer, maar niets kon die eerste ervaring overtroeven.
Wellicht ging het daarom mis. >> kun je denk ik ook weglaten.

 Ik wist me lange tijd schuil te houden, maar na een grootscheepse zoekactie hebben ze me toch gevonden. 
>> moet het niet 'hadden' zijn?

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 14:13

Hoi Fief,

Ik zat er meteen zo lekker in dat kritisch lezen niet aan stond en zie genoeg waardevolle feedback en overpeinzingen dat mijn beperkte input niks zal bijdragen.

Goed verhaal dit.

 

A.

 

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 14:38

Hoi Deb, bedankt voor het lezen en je kritische blik. 

Ik blijf met een paar vragen achter: je bedreigt je eerste slachtoffer met een pistool, maar doodt hem met een mes? Vanwege het fijne gevoel? Het was niet je bedoeling hem te doden, wat dan wel?

Ik zie de verwarring. Ik heb het nu iets minder specifiek gemaakt en van pistool wapen gemaakt.  Het was niet de bedoeling hem te doden, maar het gebeurde gewoon. De hp was er niet op uit om te doden. In mijn fantasie kreeg ze daar ineens zin in, gewoon omdat het kon. Sadistische inslag.

Zo bevredigend zoals het mes door de huid van zijn hals sneed en het warme, kleverige bloed over mijn handen droop. 
>> ik zou er van maken:
Zoals het mes door de huid van zijn hals gleed en het warme, kleverige bloed over mijn handen droop, zo bevredigend. 
Voor mijn (taal)gevoel zitten anders de twee zo's te dicht bij elkaar.

Ik laat het liever staan zoals het er nu staat. 

Daarna verlangde ik naar meer, maar niets kon die eerste ervaring overtroeven.
>> daarna kun je weglaten: ik verlangde naar meer, maar niets kon die eerste ervaring overtroeven.
Wellicht ging het daarom mis. >> kun je denk ik ook weglaten.

De moord was niet gepland, maar daarna smaakte het naar meer en ging ze vaker moorden. 

Ik wist me lange tijd schuil te houden, maar na een grootscheepse zoekactie hebben ze me toch gevonden. 
>> moet het niet 'hadden' zijn?

Volgens mij niet, maar ik twijfel. De hp is gevonden, want ze ligt nu op de tafel voor een dodelijke injectie. Het hele verhaal is een terugblik.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 20:06

Ha Fief, wat een extreme 'eerste keer'. Originele opvatting van de opdracht. Ondanks mijn detective van vorige week, ben ik niet zo dol op bloederige verhalen. Je beschreef je hp zodanig dat ik me op geen enkel punt met haar kon identificeren. Zou een menselijk trekje haar niet wat 'levender' hebben gemaakt?
Je schrijft 'Zo bevredigend zoals'. Ik denk dat het moet zijn: 'zo bevredigend als.' Of anders: 'Het was zo bevredigend, zoals'
Verder als verhaal mooi opgebouwd met een mooi afgerond einde. Goed gedaan.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 20:43

Hoi Fief,

Goed verhaal, lekker tempo.

Het eerste wat ik dacht was: waarom begin je niet met de tweede alinea ? Ik vind de tweede veel sterker als begin.

Het was niet mijn bedoeling de man te doden, het gebeurde gewoon. De blik in zijn ogen staat op mijn netvlies gebrand. Eerst het ongeloof, daarna het besef en vervolgens de doodsangst. Het smeken en jammeren klonk als muziek in mijn oren. De paniek in zijn ogen, onbetaalbaar. De volgende stap volgde als vanzelfsprekend.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 21:32

Hoi Fief, wat een origineel verhaal. Ik had direct dezelfde gedachte als Marion, alinea 1 en 2 omdraaien. Met plezier gelezen! 

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 22:13

Hoi Maria, bedankt voor je reactie. Ik kan me ook niet met de hp vereenzelvigen, maar het is wel leuk om een keer extreem te schrijven. Ik denk dat iedereen wel een duistere kant heeft, in die zin vind ik de hp toch wel menselijk.

Je schrijft 'Zo bevredigend zoals'. Ik denk dat het moet zijn: 'zo bevredigend als.' Of anders: 'Het was zo bevredigend, zoals'

Ik heb nu een komma gezet achter bevredigend zodat je de zin anders leest. "Zo bevredigend als" klopt niet. Wat ik aangeef dat het snijden van het mes zo bevredigend was. Jij geeft dat ook aan met je voorstel. Er staat nu precies hetzelfde, alleen heb ik "Het was" weggelaten. Dat is mijn schrijfstijl.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2022 - 22:14

Hoi Marion en Meri, ik heb jullie suggestie overgenomen en de eerste twee alinea's omgedraaid. Bedankt voor het lezen en meedenken.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2022 - 0:00

Ah leuk verhaal Fief! Ik vind het ook tof om af en toe iets te schrijven over het donkerste in de mens. De laatste zinsnede vind ik pure poëzie. Daar heb ik een zwak voor. Die zin resulteert in een glimlach op mijn gezicht. Altijd fijn als het einde van een verhaal dat kan bewerkstelligen.

De taalkundige discussies vind ik amusant. Ik zou zelf die ene zin beginnen met 'Zo bevredigend, hoe...' maar blijkbaar voelt iedereen dat op zijn/haar eigen manier aan. 

Wat modus operandi betreft, denk ik dat het meervoud modi operandi is, maar dat is uiteraard een detail. 

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2022 - 1:03

Annabe, ik twijfelde al over het gebruik van modus operandi. Ik heb het nu veranderd in werkwijzen. Bedankt voor je compliment en het meedenken.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2022 - 3:18

De innerlijke monoloog is wel een hype bij deze opdracht zie ik.
Leuke vondst: eerste keer doden en eerste keer gedood worden.

Dat je je niet met de hp kan vereenzelvigen is fijn, maar ik denk dat Maria met identificeren bedoelde dat je je als lezer wel graag in de hp wil en kan verplaatsen. Wellicht helpen deze tips van Nadine van de Sande je:

De zin Zo bevredigend, zoals het mes door de huid van zijn hals sneed [...] vind ik niet prettig lezen, en ik begrijp uit de reacties dat ik niet de enige ben.

Bij sommige verhalen - en ook hier weer - heb ik wat moeite met je interpunctiekeuzes. Daar durfde ik nooit eerder over te beginnen, maar wel fijn om te weten dat ik niet alleen sta. Ik begrijp nu ook waarom je het doet, al snijdt dit in mijn ogen geen hout.

Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2022 - 4:09

Hoi Musonius, nog zo laat op, of moet ik zeggen vroeg?
Ik heb een hp gekozen die het heerlijk vindt om te doden. Vooral die eerste keer. Het leek me wel leuk om eens een iets minder gezellige hp te verzinnen. Iets wat verder van me af ligt dan normaal, buiten mijn comfort zone. 
Iedere schrijver hier heeft zijn/haar manier van schrijven. Het ene verhaal ligt je net iets meer dan het andere. Ik weet niet wat er mis is met mijn interpunctie. Je kunt het eens of oneens zijn met een komma, maar ik plaats ze wel met een reden. Misschien kun je specifieker aangeven waar je vindt dat de interpunctie niet klopt en waarom.
Ik hoop altijd dat mijn verhalen in goede aarde vallen, maar ik kan niet iedereen te vriend zijn. Ik ben het ook wel met je eens dat dit wellicht niet mijn beste verhaal is, maar ik ben ook nog steeds lerende. In dit verhaal heb ik al verschillende dingen aangepast, maar het moet nog steeds mijn verhaal blijven. 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2022 - 17:15

Fief, je kunt inderdaad niet iedereen pleasen om het maar in goed Nederlands te zeggen. Ik vond je verhaal in het begin erg heftig, maar leerde het door herlezing meer waarderen.
Niettemin kan ik mij erg vinden in Maria's commentaar en de tips van Nadine: als je je hp meer achtergrond had gegeven, bijvoorbeeld dat haar moordlust in gang is gezet door een heftige gebeurtenis in haar leven of doordat de verhalen uit de Me-toobeweging iets in haar deed knappen, weet je de lezer meer mee te krijgen.

Wat de interpunctie betreft:

  • Het was niet mijn bedoeling de man te doden, het gebeurde gewoon.
  • Hoe het zal zijn om te sterven weet ik niet, het is voor mij ook de eerste keer.
  • Het wegwerken van alle sporen was nog een behoorlijke klus, het was het meer dan waard.
  • Ik werd roekeloos, slordig, probeerde creatief te zijn.
  • De jury was unaniem, de uitspraak van de rechter liet niets aan de verbeelding over.

Dit zijn allemaal gevallen waarbij ik liever een punt dan een komma had gezien, al is in sommige gevallen een punt-komma of dubbele punt ook verdedigbaar.
Je gebruikt de punt-komma overigens ook graag:

  • Het overmeesteren bleek een fluitje van een cent; de sukkel bood weinig weerstand.

Het is mij niet duidelijk waarom je de ene keer een komma zet en de andere keer voor een punt-komma.

  • De paniek in zijn ogen, onbetaalbaar.

Hier had ik weer een dubbele punt gezet.

Ik probeer vaak het woord "maar" te vermijden. In veel gevallen kun je dat gewoon weglaten. Zoals ook in de zin die jij bedoelt: Het was niet mijn bedoeling de man te doden, het gebeurde gewoon. 
Achter de komma kun je een maar lezen.
Ook in de laatste zin verwachtte je een punt ipv een komma. Een komma geeft een "zachtere" pauze dan een punt. Het is een kwestie van smaak.

Dit is dus het stuk waar ik het niet mee eens ben.


 

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2022 - 18:12

Tja, Musonius, mijn gebruik van komma's is een kwestie van smaak, denk ik. Ik vind het mooier dan punten omdat deze de zinnen te kort maken. Dat vind ik niet mooi. Net als het vermijden van woorden als maar en om. Ik hou van strakkere zinnen. Het is mijn stijl van schrijven. Dat spreekt je aan of niet. 

Waar ik vind dat suggesties mijn verhaal verbeteren, pas ik het graag toe. Zo niet, dan ben ik eigenwijs genoeg het zo te laten. 

Ik zal nog eens kritisch naar de tekst kijken.

Gi

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 februari 2022 - 0:01

Fief, na een eerste lezing was ik niet echt overtuigd. Ik weet niet wat en of je iets veranderd hebt na de vele commentaren (moet daar ook geen woordenlimiet op gezet worden?). Nu ik het een tweede maal rustig overlees vind ik het met één woord: af! Congrats.

 

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2022 - 11:55

Goed verhaal zeg! Wel veel wat er gebeurt. Eerst dacht ik misschien zou je er beter twee verhalen van maken maar na nog eens lezen zie ik hoe mooi rond je verhaal is. En dat met zo weinig woorden; knap!

Wat me wel opviel (ws omdat de rest zo fijn leest) en wat wellicht mooier zou kunnen, is dat je in de alinea over je eerste moord twee keer vlak na elkaar de woorden hals en mes gebruikt.  Maar verder alleen maar lof!

 

 

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2022 - 13:10

Hoi Linde, bedankt voor het lezen en je compliment. Twee keer mes en hals, foei! Ik heb het meteen aangepast. Het was in de zin waar een aantal over vielen, maar die herhaling was hen niet opgevallen. Ik ben nu ook gezwicht om dat struikelblok uit de weg te ruimen. Jij was het laatste duwtje. Dank je wel.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 februari 2022 - 12:24

Hoi Fief,

Spannend verhaal! 

De eerste zin (het gebeurde gewoon) staat voor mij in contrast met het plezier dat er meteen wordt beleefd aan de moord. Maar al snel blijkt dat die sensatie onverwacht was, maar wel smaakt naar meer. Er gebeurd inderdaad wel veel in het korte stukje tekst. Ook vraag ik me af waaróm ze zo geniet van het moorden, wat spreekt haar het meest erin aan? Het mag nog wel wat luguberder, van mij! 

Hoewel ik je laatste zin ook mooi vind, vind ik hem denk ik een beetje té. Je kunt immers maar 1x sterven. 

Dankjewel!
Yvette