Synopsis schrijven voor een niet-lineair verhaal
Hey iedereen,
Het manuscript van mijn eerste thriller is klaar. Nu heb ik verschillende uitgeverijen op het oog. De ene wenst een synopsis van max 2 pagina's, bij de ander mogen het max 4 pagina's zijn.
Ik heb een redelijk complex verhaal. Het is ook niet-lineair en springt dus vaak van het heden naar het verleden. Hoe schrijf je nu een synopsis voor dit soort vertelstructuur? Er is uiteraard een reden waarom ik op een bepaalt moment naar het verleden spring en dan opnieuw naar het heden ga. Als ik dit doortrek in mijn synopsis, dan lijk ik genoodzaakt te zijn een hele hoop onnodige zinnen te moeten gebruiken, zoals: "Vervolgens springt het verhaal naar..." en "Terug in het heden zien we hoe...".
Als ik mijn synopsis chronologisch schrijf (wat er eerst is gebeurd, ipv wat we eerst lezen), dan krijgt de uitgever niet de informatie op het juiste moment, zoals de lezer die zou krijgen. Dus dat lijkt mij ook niet zo goed.
Wat is jullie mening hierover? Alle tips zijn welkom. :)
Dag Hitch, Ik zou aanraden…
Lid sinds
9 jaar 3 maandenRol
Dag Hitch,
Ik zou aanraden om zo eerlijk mogelijk te zijn, en dus ook een niet-lineaire synopsis te schrijven. Misschien kan je in de synopsis een aantal verspringingen weglaten die er niet toe doen.
Je kan ook een ander lettertype gebruiken voor het heden en het verleden (of cursief voor het verleden en niet cursief voor het heden), zodat het voor de lezer onmiddellijk duidelijk is wat wanneer gebeurt, zonder dat je dit steeds moet vermelden.
Je kan de synopsis ook laten lezen door een aantal vrienden, en hun mening erover vragen: spreekt het aan of niet?
Hopelijk heb je hier iets aan?
Bedankt Carl. Hier heb ik…
Lid sinds
8 jaar 8 maandenRol
Bedankt Carl. Hier heb ik zeker al iets aan.
Kan ik de delen die zich in het verleden afspelen ook in de verleden tijd schrijven? Of dient een synopsis altijd, integraal in de tegenwoordige tijd te zijn geschreven?
"Vervolgens springt het…
Lid sinds
14 jaarRol
Dit zou ik zo niet aanpakken. Gewoon verleden tijd gebruiken - zonder de overbodige uitleg - lijkt me beter.
Karel is de lokale bakker van Lutjebroek. Wanneer zijn affaire met de dominee op de klippen slaat, verkoopt hij zijn bakkerij en adopteert hij online 98 katten.
In zijn kindertijd bracht Karel de dagen door fantaserend dat de katten van Lutjebroek zijn familie waren, terwijl zijn ouders beneden het huis bij elkaar schreeuwden.
Op Paasochtend 2021 worden er 98 katten op Karels zolder gevonden, dood. Niemand in Lutjebroek heeft Karel nog gezien sinds Witte Donderdag.
De dag dat zijn ouders hem vertelden over hun scheiding, probeerde een lieve doktorsassistente de achtjarige Karel uit te leggen wat katterallergie betekent.
Karel zet een glas Hoegaarden aan zijn lippen, in zijn eentje op een terras ergens op een eiland in de stille Waddenzee. Op de stoep voor het café houdt een voorbijganger zijn pas in, en zegt na een aarzeling: 'hallo'. Hij draagt een domineesboordje om de hals.
Bedankt voor de goeie tip,…
Lid sinds
8 jaar 8 maandenRol
Bedankt voor de goeie tip, Diana!
Ik volg je hierin helemaal. Door simpelweg verleden tijd te gebruik waar nodig, wordt het veel helderder. Je wordt er constant aan herinnerd wanneer de gebeurtenis plaatsvindt, in plaats van die ene zin aan het begin van een alinea die bijvoorbeeld aangeeft: "Vervolgens springt het verhaal twee jaar terug..."
Hitch, het gaat de uitgever…
Lid sinds
14 jaarRol
Hitch, het gaat de uitgever niet om details maar om (a) de verhaallijn en plot en (b) de personages. Daarnaast kun je bijzonderheden vermelden, zoals je niet-lineaire karakter, twee verhaallijnen die briljant in elkaar overvloeien, 98 dooie katten die op zolder muizen in de val zijn gelokt, whatever.
Tip: maak voor jezelf een Powerpint-presentatie met bullets. geef jezelf een beperking in tijd: twee minuten, vijf minuten, whatever. Zoals een idee pitchen. Dat dwingt je om op hoofdzaken te focussen. Zodra je er tevreden over bent, schrijf je de bullets uit.