Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 251 Onschuldig

19 juni 2019 - 15:20
Met korte pasjes loopt de wolf stug door. Onverwacht blijft hij stilstaan, hij schudt zich uit. Kleine druppels water vliegen in het rond, zijn vacht, zo grijs als een wolkendek dat bijna overloopt, voelt weer iets warmer aan. De dampen van zijn ademhaling vervliegen in de lucht. De duisternis dringt steeds dieper door het licht. Hij spitst zijn oren, wat zijn neus zojuist opving, lijkt hij nu te horen. Met zijn wollige staart naar de hemel gericht, vervolgt hij zijn reis. Een takje kraakt onder zijn voorpoot, een bosuil spant zijn vleugels, het geroep doorbreekt de stilte. Met zijn tong uit zijn bek draaft hij onafgebroken verder. Nietsvermoedend passeert hij een landsgrens. In een ver verleden stond er een omheining met prikkeldraad, mens en dier wisten zich geen raad. De wolf snuift de vrijheid op, hij geniet van de weidse natuur. Het gemekker galmt nu in zijn oren, in een draf holt hij op zijn doelwit af. Twee glinsteringen turen over het weiland. De duisternis heerst over het licht, maar de ogen van de wolf kijken dwars door het donker heen. Als een standbeeld staart hij stilletjes voor zich uit. Eén van de dieren holt al mekkerend naar de andere kant van het prikkeldraad. De andere zes worden onrustig, ze beginnen te blaten en achtervolgen hun soortgenoot. Hij duikt omlaag, geruisloos kruipt hij onder de ijzerdraad door. Bomen en struiken kunnen zijn aanwezigheid niet meer verbloemen en de beesten hebben de weide kaal gevreten. Langzaam in soepele bewegingen sluipt hij op zijn prooi af. De wolf ruikt hun angst. De schapen beginnen weer te blèren, ze denderen over het grasveld. Aandachtig neemt hij het schouwspel in zich op. Dan ziet hij een dier dat een beetje kreupel loopt. Hij hijgt, de lange reis begint zijn tol te eisen. Met zijn laatse krachten slaat hij toe. De deur van een nabij gelegen boerderij wordt met een zwaai geopend. 'Klotebeest, ik zal je krijgen!' Een luide knal snijdt door de kille lucht.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juni 2019 - 15:35
Anke, ik zie het tafereel voor me, goed geschreven. Klein typotje: onder door de ijzerdraad: onderdoor het ijzerdraad. Leuk onderwerp weer deze week. Fijne dag.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juni 2019 - 15:55
Anke, ik zie het tafereel voor me, goed geschreven. Klein typotje: onder door de ijzerdraad: onderdoor het ijzerdraad. Leuk onderwerp weer deze week. Fijne dag.
Dankjewel Mw.Marie, fijn om te lezen ;) Het is een hele leuke opdracht, ik heb hem met veel plezier geschreven. Je hebt gelijk, het moet natuurlijk onderdoor het ijzerdraad zijn. Maar volgens mij is het: 'de ijzerdraad...' Nog een fijne dag!

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juni 2019 - 19:24
Anke, ik zie het tafereel voor me, goed geschreven. Klein typotje: onder door de ijzerdraad: onderdoor het ijzerdraad. Leuk onderwerp weer deze week. Fijne dag.
Dankjewel Mw.Marie, fijn om te lezen ;) Het is een hele leuke opdracht, ik heb hem met veel plezier geschreven. Je hebt gelijk, het moet natuurlijk onderdoor het ijzerdraad zijn. Maar volgens mij is het: 'de ijzerdraad...' Nog een fijne dag!
Helemaal gelijk draad is mannelijk :thumbsup: Fijne avond.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juni 2019 - 21:47
[quote=mw.Marie]
. Klein typotje: onder door de ijzerdraad: onderdoor het ijzerdraad. Je hebt gelijk, het moet natuurlijk onderdoor het ijzerdraad zijn. Maar volgens mij is het: 'de ijzerdraad...' !
Helemaal gelijk draad is mannelijk :thumbsup: Fijne avond.
maar ijzerdraad is ook onzijdig, dus 'het' mag ook (en klinkt mij ook een stuk natuurlijker in de oren); ook zou ik zeggen 'onder het ijzerdraad door' of eventueel 'de draad onderdoor' (maar wellicht is onderdoor de draad vlaams?)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juni 2019 - 23:16
"De duisternis dringt steeds dieper door het licht", daar houd ik wel van (wel gek dat later de dageraad zijn intrede weer doet). Dat grijs van een wolkendek dat bijna leegregent, dat is me dan weer te gezocht. Maar goed, terzijde. Dat er een boer in Nederland een vuurwapen in huis heeft en dan ook nog ermee op een wolf schiet komt op mij niet heel realistisch over. Toegegeven, je zegt niet met zoveel woorden dat het in Nederland is, maar toch. Wat ik aardig vind, en dit wordt weer zo'n verknipt compliment, is dat de schreeuw van de boer de lezer uit 'het verhaal' trekt. Opeens doet taal als communicatiemiddel zijn intrede in je tekst en dat past helemaal niet bij de zorgvuldig opgebouwde tekening van de hollende en besluipende wolf er voor.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 6:29
[quote=schrijvenmaar]
. Klein typotje: onder door de ijzerdraad: onderdoor het ijzerdraad. Je hebt gelijk, het moet natuurlijk onderdoor het ijzerdraad zijn. Maar volgens mij is het: 'de ijzerdraad...' !
Helemaal gelijk draad is mannelijk :thumbsup: Fijne avond.
maar ijzerdraad is ook onzijdig, dus 'het' mag ook (en klinkt mij ook een stuk natuurlijker in de oren); ook zou ik zeggen 'onder het ijzerdraad door' of eventueel 'de draad onderdoor' (maar wellicht is onderdoor de draad vlaams?)
Hoi Stella, 'Het ijzerdraad' klinkt veel natuurlijker, ik wist niet dat het ook onzijdig was. Ik ga de zin weer aanpassen. 'De draad onderdoor' zou vlaams kunnen zijn, Bruno of Nele kunnen ons er beter bij helpen denk ik... Dank je voor je advies en je reactie.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 7:14
maar ijzerdraad is ook onzijdig, dus 'het' mag ook (en klinkt mij ook een stuk natuurlijker in de oren); ook zou ik zeggen 'onder het ijzerdraad door' of eventueel 'de draad onderdoor' (maar wellicht is onderdoor de draad vlaams?)
Hoi Stella, 'Het ijzerdraad' klinkt veel natuurlijker, ik wist niet dat het ook onzijdig was. Ik ga de zin weer aanpassen. 'De draad onderdoor' zou vlaams kunnen zijn, Bruno of Nele kunnen ons er beter bij helpen denk ik... Dank je voor je advies en je reactie.
Ik heb het ook moeten opzoeken, maar als Vlaming ben ik eerder geneigd om "de ijzerdraad" te zeggen dan "het ijzerdraad". Vooral ook omdat draad in de betekenis van dunne stang van metaal, glas of andere smeltbare stof enkel mannelijk is. Draad kan onzijdig zijn in de betekenis van stof van ineengedraaide vezels, maar dat past niet zo bij ijzerdraad, vind ik. Ik val niet over het woord onderdoor in een constructie zoals: "er is een draad gespannen; ik ga er onderdoor." Persoonlijk zou ik wel eerder schrijven: "onder de ijzerdraad door". Maar ik ben een ingenieur, geen taalkundige...

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 8:55
Hallo Anke, … wat heb jij daar een fijne invulling van de opdracht neergezet. Nu we toch zo talig bezig zijn: wijds m/z weids Met veel plezier gelezen. Je verhaal is nu wel heel actueel. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 8:59
Dag Anke, Leuk stuk. Insteek vergelijkbaar met de mijne denk ik. Het verhaal leidt je voorzichtig naar een climax om vervolgens op het eind een andere kant opgetrokken door, dat is interessant. Ik merkte dat ik wel twee keer afgeleid raakte in de eerste twee alinea's, omdat het op een of andere manier niet heel of snel genoeg liep. Maar goed, dat kan smaak zijn. Ook heb ik mijn vraagtekens bij een aantal zinnen. - mens en dier wisten zich geen raad -> snap ik niet - De wolf snuift de vrijheid op, hij geniet van de wijdse natuur (ik denk dat hij niet beter weet? - Dat genieten komt volgens mij met grote bewustzijn) - De wolf ruikt hun angst, hij hoort hoe het bloed door hun aderen kolkt -> hoort hun bloed? Dat lijkt me erg sterk. Groeten, Jayb

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 9:34
[quote=Tilma Wat ik aardig vind, en dit wordt weer zo'n verknipt compliment, is dat de schreeuw van de boer de lezer uit 'het verhaal' trekt. Opeens doet taal als communicatiemiddel zijn intrede in je tekst en dat past helemaal niet bij de zorgvuldig opgebouwde tekening van de hollende en besluipende wolf er voor.[/quote] Knappe clifhanger op het einde. Helemaal mee eens. :thumbsup: En gelukkig maar dat vuurwapens in de Benelux niet zo aanwezig zijn als in andere landen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 11:46
maar ijzerdraad is ook onzijdig, dus 'het' mag ook (en klinkt mij ook een stuk natuurlijker in de oren); ook zou ik zeggen 'onder het ijzerdraad door' of eventueel 'de draad onderdoor' (maar wellicht is onderdoor de draad vlaams?)
Hoi Stella, 'Het ijzerdraad' klinkt veel natuurlijker, ik wist niet dat het ook onzijdig was. Ik ga de zin weer aanpassen. 'De draad onderdoor' zou vlaams kunnen zijn, Bruno of Nele kunnen ons er beter bij helpen denk ik... Dank je voor je advies en je reactie.
Ik heb het ook moeten opzoeken, maar als Vlaming ben ik eerder geneigd om "de ijzerdraad" te zeggen dan "het ijzerdraad". Vooral ook omdat draad in de betekenis van dunne stang van metaal, glas of andere smeltbare stof enkel mannelijk is. Draad kan onzijdig zijn in de betekenis van stof van ineengedraaide vezels, maar dat past niet zo bij ijzerdraad, vind ik. Ik val niet over het woord onderdoor in een constructie zoals: "er is een draad gespannen; ik ga er onderdoor." Persoonlijk zou ik wel eerder schrijven: "onder de ijzerdraad door". Maar ik ben een ingenieur, geen taalkundige...
Hoi Bruno, Dank je voor je uitgebreide uitleg, nu is het iets duidelijker. Het blijft evengoed een beetje een lastig woord. Ik heb het eerder gebruikt in een tekst, toen vond ik 'de ijzerdraad' ook al onnatuurlijk klinken. Zo heeft ieder er zijn eigen mening over. Maar de twijfel slaat toe... Ik ga het toch weer terugdraaien naar 'de ijzerdraad'. Dank voor je reactie!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 12:06
"De duisternis dringt steeds dieper door het licht", daar houd ik wel van (wel gek dat later de dageraad zijn intrede weer doet). Dat grijs van een wolkendek dat bijna leegregent, dat is me dan weer te gezocht. Maar goed, terzijde. Dat er een boer in Nederland een vuurwapen in huis heeft en dan ook nog ermee op een wolf schiet komt op mij niet heel realistisch over. Toegegeven, je zegt niet met zoveel woorden dat het in Nederland is, maar toch. Wat ik aardig vind, en dit wordt weer zo'n verknipt compliment, is dat de schreeuw van de boer de lezer uit 'het verhaal' trekt. Opeens doet taal als communicatiemiddel zijn intrede in je tekst en dat past helemaal niet bij de zorgvuldig opgebouwde tekening van de hollende en besluipende wolf er voor.
Hoi Tilma, Ik vond het wel leuk om de dageraad weer terug te laten keren... Ik bedoelde er eigenlijk daglicht mee, maar ik zal het veranderen. Ik bewust gekozen dat de boer begint te schreeuwen en een wapen gebruikt. Het leefgebied van dieren is een stuk beperkter geworden. Daardoor ontstaan er steeds vaker conflicten. Dat wilde ik kort maar krachtig benadrukken. Je hebt gelijk dat het niet mooi is. Het wapen is een jachtgeweer, ik denk dat er genoeg mensen eigenaar van zijn. Ik heb af en toe documentaires gezien dat boeren met (klein) vee niet op de wolf zitten te wachten. En dat ze, mocht dat nodig zijn, zelf zouden ingrijpen. Ik hoop dat er snel een oplossing voor komt!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 12:11
Hallo Anke, … wat heb jij daar een fijne invulling van de opdracht neergezet. Nu we toch zo talig bezig zijn: wijds m/z weids Met veel plezier gelezen. Je verhaal is nu wel heel actueel. :nod: :thumbsup:
Hoi Riny, Dank voor je compliment ;) 'Wijds' of 'weids', ik heb het nog eens opgezocht, het moet 'weids' zijn. Goed opgemerkt! Dank je voor je fijne reactie.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 12:57
Dag Anke, Leuk stuk. Insteek vergelijkbaar met de mijne denk ik. Het verhaal leidt je voorzichtig naar een climax om vervolgens op het eind een andere kant opgetrokken door, dat is interessant. Ik merkte dat ik wel twee keer afgeleid raakte in de eerste twee alinea's, omdat het op een of andere manier niet heel of snel genoeg liep. Maar goed, dat kan smaak zijn. Ook heb ik mijn vraagtekens bij een aantal zinnen. - mens en dier wisten zich geen raad -> snap ik niet - De wolf snuift de vrijheid op, hij geniet van de wijdse natuur (ik denk dat hij niet beter weet? - Dat genieten komt volgens mij met grote bewustzijn) - De wolf ruikt hun angst, hij hoort hoe het bloed door hun aderen kolkt -> hoort hun bloed? Dat lijkt me erg sterk. Groeten, Jayb
Hoi Jayb, Dat was mijn insteek om de laatste alinea abrupt en 'schokkend' te laten aflopen. Dat je er als lezer over na gaat denken. Ik weet dat ik af en toe zinnen gebruik die niet helemaal vloeiend verlopen, ik hoop over een jaar of 10 dat ik genoeg schrijfervaring heb opgedaan en dat mijn verhaaltjes soepeler zullen lopen. Op dit moment lees ik een boek van Jon Kalman Stefansson. (Ik ben je erg dankbaar Chantal) Zijn schrijfstijl vind ik geweldig, ik vind het leuk om ermee te experimenteren. 'Mens en dier wisten zich geen raad.' Voor de mens was het vroeger vaak al onbegrijpelijk waarom er (afgezette) grenzen waren. Laat staan voor dieren, hun leefgebied werd abrupt beëindigd. Ik hoop dat de wereld ooit weer 'één' wordt, geen landsgrenzen meer en dat we in harmonie kunnen samenleven met de natuur. 'De wolf snuift de vrijheid op, hij geniet van de weidse natuur.' Ik heb de wolf een menselijk trekje gegeven. De zin wil ik nog even laten staan. Ik moet bekennen dat de wolf hun bloed niet hoort kolken, het was meer figuurlijk bedoeld, en om de spanning op te bouwen. Ik ga het stukje zin verwijderen. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal, ik kom snel bij je langs. Dank voor je feedback!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 13:04
[quote=Tilma Wat ik aardig vind, en dit wordt weer zo'n verknipt compliment, is dat de schreeuw van de boer de lezer uit 'het verhaal' trekt. Opeens doet taal als communicatiemiddel zijn intrede in je tekst en dat past helemaal niet bij de zorgvuldig opgebouwde tekening van de hollende en besluipende wolf er voor.
Knappe clifhanger op het einde. Helemaal mee eens. :thumbsup: En gelukkig maar dat vuurwapens in de Benelux niet zo aanwezig zijn als in andere landen.[/quote] Dank je Nele :thumbsup: Ik ben blij dat we hier geen 'Amerika toestanden' hebben...

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 13:06
Hi Anke, Nou in 10 jaar kan je een hoop leren, dus dat komt vast goed.
'Mens en dier wisten zich geen raad.' Voor de mens was het vroeger vaak al onbegrijpelijk waarom er (afgezette) grenzen waren.
Ik snap wat je bedoelt, maar uiteindelijk zijn die omheiningen wel door mensen gemaakt, dus een deel van de mensen heeft daar in ieder geval wel begrip van. Vandaar dat dit wat raar op me overkomt.
Ik hoop dat de wereld ooit weer 'één' wordt, geen landsgrenzen meer en dat we in harmonie kunnen samenleven met de natuur.
Als je onder 'Harmonie' een duurzame balans verstaat, ben ik het helemaal met je eens en ik gezegd twijfel er ook niet aan dat dat uiteindelijk gaat gebeuren :).
'De wolf snuift de vrijheid op, hij geniet van de weidse natuur.' Ik heb de wolf een menselijk trekje gegeven. De zin wil ik nog even laten staan.
Je hebt groot gelijk, dat kan natuurlijk prima Anke. Succes en graag gedaan! Jayb

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juni 2019 - 21:17
Hi Anke, Nou in 10 jaar kan je een hoop leren, dus dat komt vast goed.
'Mens en dier wisten zich geen raad.' Voor de mens was het vroeger vaak al onbegrijpelijk waarom er (afgezette) grenzen waren.
Ik snap wat je bedoelt, maar uiteindelijk zijn die omheiningen wel door mensen gemaakt, dus een deel van de mensen heeft daar in ieder geval wel begrip van. Vandaar dat dit wat raar op me overkomt.
Ik hoop dat de wereld ooit weer 'één' wordt, geen landsgrenzen meer en dat we in harmonie kunnen samenleven met de natuur.
Als je onder 'Harmonie' een duurzame balans verstaat, ben ik het helemaal met je eens en ik gezegd twijfel er ook niet aan dat dat uiteindelijk gaat gebeuren :).
'De wolf snuift de vrijheid op, hij geniet van de weidse natuur.' Ik heb de wolf een menselijk trekje gegeven. De zin wil ik nog even laten staan.
Je hebt groot gelijk, dat kan natuurlijk prima Anke. Succes en graag gedaan! Jayb
Dank je voor je uitleg JayB ;) :thumbsup:

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juni 2019 - 15:28
Eén van de dieren holt al mekkerend naar de andere kant van het prikkeldraad. De andere zes worden onrustig, ze beginnen te blaten en achtervolgen hun soortgenoot. Hij duikt omlaag, geruisloos kruipt hij onder de ijzerdraad door..
Na zoveel opmerkingen over het/de prikkeldraad, kan deze er ook nog wel bij. Bij het ene schrijf je het prikkeldraad en dan weer de prikkeldraad. Ik vond het een mooi verhaal. Bedankt voor het delen. Fijn weekend.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juni 2019 - 21:50
Eén van de dieren holt al mekkerend naar de andere kant van het prikkeldraad. De andere zes worden onrustig, ze beginnen te blaten en achtervolgen hun soortgenoot. Hij duikt omlaag, geruisloos kruipt hij onder de ijzerdraad door..
Na zoveel opmerkingen over het/de prikkeldraad, kan deze er ook nog wel bij. Bij het ene schrijf je het prikkeldraad en dan weer de prikkeldraad. Ik vond het een mooi verhaal. Bedankt voor het delen. Fijn weekend.
Hoi Fief, Ik begin het langzaam te begrijpen met de of het prikkeldraad. Ik heb in ieder geval weer iets geleerd. Dank voor je fijne reactie, een fijn weekend :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 juni 2019 - 9:00
Hoi Anke, heel erg mooi gedaan. Je roept met je woorden exact de juiste sfeer op. Tip waar ikzelf ook altijd heel goed op moet letten: wees kritisch op bijvoeglijke naamwoorden. Kunnen ze ook weggelaten worden? En hoe klinkt je tekst dan? En wat leuk dat je Jón Kalman Stefánsson leest! Prachtig hè!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
22 juni 2019 - 12:17
Hoi Anke, heel erg mooi gedaan. Je roept met je woorden exact de juiste sfeer op. Tip waar ikzelf ook altijd heel goed op moet letten: wees kritisch op bijvoeglijke naamwoorden. Kunnen ze ook weggelaten worden? En hoe klinkt je tekst dan? En wat leuk dat je Jón Kalman Stefánsson leest! Prachtig hè!
Hoi Chantal, Dank je voor je compliment en je tip. Bijvoeglijke naamwoorden blijft lastig voor mij. Ik heb er een paar verwijderd, je hebt gelijk dat het de tekst niet altijd fraaier maakt. Het is een heel mooi boek! :thumbsup:

Siv

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
22 juni 2019 - 15:50
De oude strijd tussen mens en wolf is terug in Nederland. Zal de wolf dit verhaal nog na kunnen vertellen. Mooi geschreven Anke

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2019 - 14:01
De oude strijd tussen mens en wolf is terug in Nederland. Zal de wolf dit verhaal nog na kunnen vertellen. Mooi geschreven Anke
Hoi Siv, De ogen van de boer waren minder scherp omdat het donker was, hij kon alleen de contouren zien. De wolf kwam er met de schrik vanaf... Maar zijn instinct zal hem over een tijd weer terug laten gaan. Ik hoop dat er ooit een oplossing voor wordt gevonden. Dank voor je reactie!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juni 2019 - 17:04
Leuk actueel onderwerp. Nu er inmiddels alweer een aantal wolven in Nederland zijn gespot, kan ik me voorstellen dat deze discussie bij boeren ook wel weer een rol gaat spelen. Zou jammer zijn als de enige oplossing die ze kunnen bedenken afschieten is inderdaad. Zie dat er al een hoop aanmerkingen zijn geweest op het taalgebruik, dus denk dat hier weinig aan toe te voegen is. Je bouwt goed de spanning op in je verhaal, en het open einde is passend, je weet nu niet hoe het met de wolf af is gelopen. Weet alleen niet of je dit als schrijver moet verraden (zoals in je laatste reactie), maar misschien is dit ook de vrijheid van de schrijver.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juni 2019 - 21:41
Leuk actueel onderwerp. Nu er inmiddels alweer een aantal wolven in Nederland zijn gespot, kan ik me voorstellen dat deze discussie bij boeren ook wel weer een rol gaat spelen. Zou jammer zijn als de enige oplossing die ze kunnen bedenken afschieten is inderdaad. Zie dat er al een hoop aanmerkingen zijn geweest op het taalgebruik, dus denk dat hier weinig aan toe te voegen is. Je bouwt goed de spanning op in je verhaal, en het open einde is passend, je weet nu niet hoe het met de wolf af is gelopen. Weet alleen niet of je dit als schrijver moet verraden (zoals in je laatste reactie), maar misschien is dit ook de vrijheid van de schrijver.
Hoi Virtuosuo, Dank voor je fijne reactie. Ik hoop dat de wolf een kans krijgt in Nederland, het is een prachtig beest. Ik experimenteer graag, en ik heb nog geen eigen schrijfstijl, daarom lopen de zinnen niet altijd even soepel. Maar oefening baart kunst, ik ben hoopvol over de toekomst. Soms kan ik het niet laten om het einde toch te verklappen...