Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#189 - Drie

13 april 2018 - 13:46
Het geluid in mijn hoofd was als het legen van een glascontainer, honderd keer scherper en zonder einde. Ik heb staan kermen en het hield niet op. Mijn vrienden hebben me weggehaald van die brug. Daar kan ik me niets meer van herinneren en ik werd wakker in een witte kamer. Wit schreeuwt niet, het fluistert. Na drie maanden mocht ik weer naar buiten. Ik durfde niet. Een maand later ben ik midden in de nacht omzichtig de tuin ingeslopen met mijn oordopjes nog in. De lucht had een paarsblauwe kleur waarbij de maan en de sterren Zwitsal geel afstaken. In de verte zag ik het dorp. Het elastiek in mij liet langzaam spanning los. Ik durfde zelfs mijn oordopjes uit te doen en ik hoorde een zachte zingende kinderstem. Die nacht dacht ik het begrepen te hebben. Vandaag sta ik voor een meesterwerk. Het elastiek in mij spant zich weer aan. De tijd hangt als slappe was over een rand, een dode tak en een slapend wezen. Ik bevind me weer op de brug en kan niets anders doen dan schreeuwen, jammeren en huilen. Alinea 1 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/The_Scream.jpg/266px-The_Scream.jpg Alinea 2 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Vincent_van_Gogh_Starry_Night.jpg/266px-Vincent_van_Gogh_Starry_Night.jpg Alinea 3 https://kunstblik.files.wordpress.com/2014/05/canon-dali-persistance.jpg?w=950 ( the Persistance of Memory)

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
13 april 2018 - 13:51
Ik geloof dat we voor hetzelfde schilderij kozen maar ik beproef bii jou nog een van Gogh er tussendoor of vergis ik me. De gekte van Munch en van Gogh samengepakt? Mooi gedaan, voooral Zwitsalgeel vind ik erg goed gevonden.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 april 2018 - 21:36
Wauw i-Kat, wat een gave invulling is dit! Heel goed! Naast dat Zwitsal-geel vind ik de metafoor van het elastiek heel sterk!

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
13 april 2018 - 21:45
Mooi geschreven, invoelbaar ook. Alleen de eerste zin lijkt voor mijn gevoel niet te kloppen. Als iets 'benaderd' wordt, is het volgens mij net niet gehaald. Jouw hoofdpersoon gaat er ruim overheen. Dat lijkt in tegenspraak met elkaar. Op zich bevalt de beeldspraak me wel, net als het Zwitsal gele.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 april 2018 - 22:04
Nancy, het zijn er drie. Ws heb ik het te moeilijk gemaakt. Ton, wat een gave reactie! :) Hadeke, die zat me ook al niet lekker, heb er ‘was als’ van gemaakt en denk er nog even over. Kan het zo zonder maar, echter of iets dergelijks?

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 april 2018 - 10:53
Ik heb een paar opmerkingen: Ik vind de twee similes in de eerste twee regels niet fijn lezen. "Het geluid was als..." en "ik heb staan huilen als" komen erg dicht op elkaar, maar versterken elkaar eigenlijk niet. De glasbak past beter bij Munch dus dan zou je de alleen gelaten baby moeten schrappen. Nou ja, je moet niks. Maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel. En Waarom gaan de oordopjes na een half uur uit? Dat lijkt een redelijk arbitraire tijdspanne. Misschien kun je gewoon zeggen: 'Ik durfde mijn oordopjes uit te doen.' Het langzaam ontspannend elastiek geeft al tijdsduur weer. Ik weet eerlijk gezegd niet of het goed werkt drie schilderijen in dit korte fragment. Daar wordt het ook een beetje druk door. Ze zijn wel goed verwerkt in de tekst. Van Gogh als ontspannen elastiek en juist Dali als gespannen vind ik leuk bedacht. Het past ook bij hun schilderstijl. Het al eerder geroemde Zwitsal geel vond ik ook sprekend.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 april 2018 - 8:34
Drie schilderijen en vijf metaforen, toch heb je alles mooi met elkaar verbonden in dit korte verhaal. Mooi taalgebruik, rustige stijl. De zachte zwoele zingende kinderstem vind ik net iets teveel.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 april 2018 - 8:56
Tilma, na ‘benaderde’ werd het een tweede ‘als’ en dat zat me ook al niet lekker, kill your darlings toegepast op de baby }) Of hartverscheurend nu het juiste woord is weet ik niet, mogelijk te cliché. Ook met de tijd ben ik het met je eens, overbodig. Dank je voor je reactie! Anton, ik heb een metafoor geschrapt en ook zzz iets anders beschreven. Ik had wel verwacht dat daar commentaar op zou komen maar gehoopt dat het hier zou werken. Per alinea een schilderij was mijn uitgangspunt. Dank voor je aandacht!

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 april 2018 - 20:14
Beeldend geschreven i.kat. Vergis ik mij nu of gaat het ook over Edvard Munch. Zwitsal geel is een leuke gedachtesprong. Graag gelezen

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 april 2018 - 20:44
ik heb verwijzingen naar de schilderijen onder de tekst gezet, hoop dat dat mijn keuze beter zal verklaren.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2018 - 9:12
Hoi I-Kat, mooi hoe je hier drie meesterwerken versmelt tot een verhaal! Vooral je eerste alinea vind ik erg goed. Het geluid van de gascontainers en het fluisteren van de kleur wit. Goed gevonden! 'De tijd hangt als slappe was over een rand, een dode tak en een slapend wezen.' Deze zin voelt als een opsomming. Misschien dat je hem nog iets spannender kan maken?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2018 - 13:46
John, dank je voor positieve reactie, inderdaad (ook) de schreeuw :D Chantal, je hebt helemaal gelijk met die opsomming maar ik weet nog niet goed hoe het anders kan. Wilde toch verduidelijken om welk schilderij het gaat. Het zal een subtiele metamorpose moeten ondergaan, die zin. Misschien kom ik er nog op of heeft iemand nog een goede suggestie.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2018 - 15:16
Bijzondere invulling door de drie verschillende schilderijen in 1 verhaal te weven. :nod: I love de Zwitsalgeel en het elastiek in het lichaam. :thumbsup: Zonder de drie afbeeldingen had ik wellicht een geheel andere interpretatie. Inherent aan de opdracht denk ik.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2018 - 15:31
Hoi i-Kat, meesterwerk geproduceerd. Ik vind één schilderij al moeilijk, jij neemt er drie! Itt tot allen hierboven val ik bij Zwitsal geel wat uit je verhaal. Bijvoorbeeld: sterren pervers of juist zomerwarm afsteken? Het is jouw tekst natuurlijk. De emotie geef je bij alle drie mooi weer. In de eerste alinea: Wit schreeuwt niet, het fluistert Wat een mooie veelzeggende toon in die zin, meesterlijk. Het elastiek vind ik ook prachtig als metafoor. Fijne zondag.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2018 - 19:41
Bloed, zweet een tranen en uiteindelijk was het heel simpel om de gekozen schilderijen bij mijn tekst te plaatsen, voor wie het ook wil weten: [ img] [ /img] Tussen de 2 codes zet je de url naar een afbeelding op een andere website zonder de spaties die ik ervoor moest zetten zodat jullie de code zien.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2018 - 19:47
May, dank je voor je fijne reactie Marie, juist omdat ik 1 schilderij moeilijk vond nam ik er 3 maar jullie verhalen inspireren enorm, leuke opdracht! Anne, wat een fijn compliment! :)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2018 - 22:12
Mooi compleet verhaal gemaakt van drie verschillende schilderijen. Het hartverscheurend kermen vind ik niet fraai en ook niet nodig. Zwitsalgeel is een rare; het klopt met schilderij, maar past niet bij van Gogh; los van het schilderij zou iemand het wel kunnen denken, maar vind ik het moeilijk te rijmen met de kleur van de maan en sterren ... ik geloof dat het mij daarom vooral afleidde van het verhaal

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2018 - 22:26
Schrijvenmaar, Zwitsal blijft omdat ik het een vreemd geel vind wat hij daar gebruikt heeft, het is zacht maar onnatuurlijk. Ik wilde het geel benoemen en het zachte gaf me Zwitsal. Sterren zijn wit in mijn beleving. Dit is kennelijk wat Vincent zag maar die was aardig heen :D hartverscheurend daarentegen heb ik geschrapt, volledig eens en hoop dat de zin nu beter is. Dank je voor je aandacht, zeer gewaardeerd!

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 april 2018 - 11:45
Hoi I-Kat, Origineel, dat je drie schilderijen koos, Knap ook. Ik maal momenteel nog steeds over een verhaaltje over één en dat vind ik al lastig :) Het wordt misschien wat saai maar ik vind "Zwitsal geel" een vondst. En ook de zin 'wit schreeuwt niet, het fluistert' vind ik mooi. De reden van het benoemen van de kinderstem ontgaat me, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij. Ik weet bar weinig van kunstgeschiedenis (als het daar een verwijzing naar is) :(

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2018 - 3:06
Leuk, een korte drieluik! Het zit knap in elkaar, de metaforen kloppen wel, maar misschien dat je iets te streng voor jezelf bent geweest met het vasthouden aan de schilderijen. Hierdoor komen de metaforen voor mij een beetje geforceerd over. Maar dat neemt niet weg dat ik het een gaaf verhaal vind, ik heb het met plezier gelezen!