Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#178 Hoog risico

24 januari 2018 - 13:41
Een stevig doorstappende vrouw met beginnend grijze haren wandelt met aangelijnde Anatolische herder in de duinen. Een fietser laadt zes keffende chihuahua's uit haar mandje ze rennen naar alle kanten, op iedereen af. Bijna hebben de diertjes een dreumeshandje te pakken, de moeder vraagt de fietser haar hondjes bij zich te houden. 'Ze doen niks hoor', hoor ik haar zeggen en meteen stuiven ze af op de herder, bijten hem venijnig in zijn achterpoten. Niks? Iedereen ziet dat het niet waar is, maar niemand zegt er wat van...

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 januari 2018 - 22:36
ik geloof zo dat dit echt gebeurd is, ja, en ik vind het heerlijk leesbaar geschreven. Alleen vind ik de verplichte zin er wat ongemakkelijk achteraan hangen -zo lijkt het zelfs een beetje alsof het niet waar zou zijn dat de herder gebeten wordt.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 januari 2018 - 11:37
Beste Mw Marie, Leuk om te lezen, en heel herkenbaar inderdaad. Ik zie het zo gebeuren... Dat heb je goed overgebracht. Ik raakte wel een beetje in verwarring door de laatste zin: iedereen ziet dat het niet waar is: het lijkt nu te slaan op het bijten in de poten van de herder en dat is toch juist wel waar. Misschien moet je het een plaats achter het 'Ze doen niks hoor' geven, want dat is hetgene dat niet waar is. Toch? Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 januari 2018 - 14:45
Inderdaad leuk om te lezen. Die voorlaatste strofe: misschien omdraaien?
Meteen stuiven de zes hondjes af op de herder, bijten hem in zijn achterpoten. 'Ze doen niks hoor', hoor ik haar zeggen.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 januari 2018 - 14:53
Zo herkenbaar en goed geschreven. Ook ik zat met de laatste zin. Denk dat Ostinato je een goede suggestie doet.

25 januari 2018 - 15:32
Ik sluit me bij de anderen aan. (Je kunt trouwens beter laten bijten door 6 kleine keffertjes, dan dat de herder de 6 kleine keffertjes bijt.)

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 januari 2018 - 9:38
Zeer beeldend en uit de praktijk. Leuk geschreven.
Dank Darkvalley. Fijne weekend, kom gauw bij jou lezen.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 januari 2018 - 9:48
Beste Mw Marie, Leuk om te lezen, en heel herkenbaar inderdaad. Ik zie het zo gebeuren... Dat heb je goed overgebracht. Ik raakte wel een beetje in verwarring door de laatste zin: iedereen ziet dat het niet waar is: het lijkt nu te slaan op het bijten in de poten van de herder en dat is toch juist wel waar. Misschien moet je het een plaats achter het 'Ze doen niks hoor' geven, want dat is hetgene dat niet waar is. Toch? Schrijf ze, Greetje Kruidhof
Idd het lijkt zo, ik heb dat zelf niet gezien. Ik heb het veranderd, ben nog niet tevreden. Is het ritme nu weg? Dank voor je reactie Greetje, leerzaam weer! Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 januari 2018 - 9:50
Inderdaad leuk om te lezen. Die voorlaatste strofe: misschien omdraaien?
Meteen stuiven de zes hondjes af op de herder, bijten hem in zijn achterpoten. 'Ze doen niks hoor', hoor ik haar zeggen.
Dank je Ostinato. Ik heb het veranderd, broed er nog even verder op. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 januari 2018 - 9:52
Zo herkenbaar en goed geschreven. Ook ik zat met de laatste zin. Denk dat Ostinato je een goede suggestie doet.
Dank je Nancy. Ik weet dat je ook een hondenliefhebster bent. Verandering toegepast nu, blijf er over nadenken. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 januari 2018 - 10:02
Ik sluit me bij de anderen aan. (Je kunt trouwens beter laten bijten door 6 kleine keffertjes, dan dat de herder de 6 kleine keffertjes bijt.)
Dank voor je reactie Edith. heb een verandering aangebracht. In mijn optiek hoort geen enkele hond te bijten. Ben bijna mijn hele leven lang omringd door honden. Ben voorstander om alle honden te voorzien van snoetje, kunnen ze wel snuffelen en drinken, maar nooit bijten. Je zal dan moeten afspreken goed te handhaven, dat ligt weer een stuk moeilijker naar mijn gevoel in dit land. Ter info: op de SEH van ziekenhuizen staan deze hondjes samen met labradors aan top van hele nare bijtincidenten. Fijn weekend en ik kom graag snel bij jou lezen.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 januari 2018 - 21:14
ik geloof zo dat dit echt gebeurd is, ja, en ik vind het heerlijk leesbaar geschreven. Alleen vind ik de verplichte zin er wat ongemakkelijk achteraan hangen -zo lijkt het zelfs een beetje alsof het niet waar zou zijn dat de herder gebeten wordt.
Ik heb over je heen gelezen, vandaar mijn reactie nu pas, excuus. Fijn dat je komt lezen en dat het je zo goed aanspreekt. Mooi compliment, dank. Ik heb het nu veranderd, gek is het toch dat je daar zelf zo over heen leest. Fijn weekend

28 januari 2018 - 11:17
@mw Marie : 1) Dit valt natuurlijk compleet buiten het onderwerp schrijven, maar ik moet even reageren : Zouden we de oorzaak van de meeste bijtende honden niet in eerste instantie bij de baas moeten zoeken??? Als ik zie hoe sommige honden in elkaar krimpen voor hun baas? Labradors staan bekend als bijters???? Honden die gebruikt worden als blindegeleidehonden ? Ik heb ook mijn hele leven tussen honden geleefd, al vanaf het moment dat ik in de wieg lag. Ook een blonde labrador gehad, maar ik kan me haast geen lievere, zachtere hond voorstellen dan een labrador retriever ... En ik ken er heel wat. Allemaal doedelzakken. (Dan kan ik me wel een aantal andere honderassen noemen : dobermans, bouviers, rottweilers, bull terriërs, alaska malamutes, maar vooral american staffordshires. Dan staat mij een hartverscheurend geval in Katwijk voor de geest van een labrador die aangevallen en verscheurd is door 6 staffordshires). Snoetjes? Och zo zielig, dieren zijn al zo beperkt. Wat te zeggen van een beter fokbeleid. Wordt er ook niet zoveel illegaal gesmokkeld en verhandeld op internet.

28 januari 2018 - 11:47
@mw Marie : 2) Je gedicht blijft mooi en inlevend. Ik hoop niet, dat je het vervelend vindt, maar ik denk graag met mensen mee, dus ook in dit geval. Als je "stopt" weg laat, hetzelfde geldt voor hondjes (het waren er zes, schreef je al) en ze venijnig laat bijten (karakter van de hondjes) En "hoor ik haar zeggen" vervangen door "deze." (de lezer weet, dat de bazin net aangesproken is en reageert)' Dan krijg je : Een stevig doorstappende vrouw met beginnend grijze haren wandelt met aangelijnde Anatolische herder in de duinen. Een fietser laadt zes keffende chihuahua's uit haar mandje ze rennen naar alle kanten, op iedereen af. Bijna hebben de diertjes een dreumeshandje te pakken, de moeder vraagt de fietser haar hondjes bij zich te houden. 'Ze doen niks hoor', zegt deze en meteen stuiven de zes op de herder af en bijten hem venijnig in zijn poten. Niks? Iedereen ziet dat het niet waar is, maar niemand zegt er wat van... Een idee voor het ritme? En het behoud van je 10 regels? Het is maar een suggestie, maar het helpt je misschien net even verder. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 januari 2018 - 13:31
Dank je Edith. Idd je hebt gelijk discussies over het schrijven horen hier thuis. Heel kort over de honden, ik denk dat iedereen het eens is over de opvoeding etc. Leuk dat je ook inhoudelijk op mijn gedicht reageert. Ik heb het aangepast. Iedere keer verbaas ik me weer dat ik zelf over zoiets heen lees. Maar daar heb je de meelezers voor! Dank voor je belangstelling, ik maak wat los en een groter compliment kan je als schrijver niet krijgen toch? Fijne zondag

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 januari 2018 - 14:03
mw. Marie, Ik las het voor je het aanpaste en toen vond ik het niet helemaal kloppen. Maar ik was op dat moment niet in de gelegenheid te reageren. Nu loopt het gedicht goed en past de laatste zin er prima bij. :thumbsup: En aangezien ik ook een hond heb, spreekt de inhoud mij aan. :nod:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
28 januari 2018 - 17:17
Als je met een paar regels je lezer zo kunt emotioneren dan heb je het goed gedaan. Ik zat gaandeweg boos te worden op de fietser. Mooie invulling Marie

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 januari 2018 - 17:25
Mw. Marie; uit het leven gegrepen! Inderdaad heel herkenbaar, tja, als hondengek denk ik er dan ook het mijne van dit soort types met 6 van die k**likkertjes.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 januari 2018 - 18:56
mw. Marie, Ik las het voor je het aanpaste en toen vond ik het niet helemaal kloppen. Maar ik was op dat moment niet in de gelegenheid te reageren. Nu loopt het gedicht goed en past de laatste zin er prima bij. :thumbsup: En aangezien ik ook een hond heb, spreekt de inhoud mij aan. :nod:
Dank je Willemina voor zo'n mooi compliment van jou. Wel hulp van veel meelezers gehad gelukkig!

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 januari 2018 - 18:57
Als je met een paar regels je lezer zo kunt emotioneren dan heb je het goed gedaan. Ik zat gaandeweg boos te worden op de fietser. Mooie invulling Marie
Dank je Mechtilde. Ik ben zo blij met je compliment. Zo moet het, maar het lukt me lang niet altijd. Fijne zondagavond nog.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 januari 2018 - 18:59
Mw. Marie; uit het leven gegrepen! Inderdaad heel herkenbaar, tja, als hondengek denk ik er dan ook het mijne van dit soort types met 6 van die k**likkertjes.
Ton je maakt me aan het lachen. Mooi dat je ook een hondenliefhebber bent. Fijne zondagavond.

29 januari 2018 - 22:13
Ben ik nog even, want vlak nadat ik je bericht had voelde ik alweer spijt, dat ik een beetje uit mijn slof ben geschoten. Bedankt, dat je het zo sportief opgepakt hebt en zelfs mijn suggesties hebt toegepast. Maar je hebt gelijk, een groter compliment kun je als schrijver niet krijgen als je zoveel los weet te maken bij je lezers. (Ben benieuwd naar je andere inzendingen. Ik vind het jammer, dat ik de ingezonden werken niet per persoon kan lezen, Dat was veel handiger geweest. Misschien als ik meer tijd om handen heb, dat ik daar eens voor ga zitten)

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2018 - 12:59
Hoi Edith. Fijn dat je reageert, ik wens je een fijn schrijfweekend, we lezen elkaar wel weer!