Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#145 – Jong en oud. Het record

2 juni 2017 - 23:50
Nadat Paul op veertigjarige leeftijd was gestopt met voetballen, werd hardlopen zijn nieuwe passie. Nu, dertig jaar later, was hij er aan verslaafd. Bijna dagelijkse liep hij zijn duurloop van ruim vijftien kilometer. Steeds harder, steeds sneller moest het. Ook vandaag wilde hij zijn vaste route in een recordtijd proberen te lopen. Ondanks de inspanning, genoot Paul elke keer volop van de natuur en het vrolijke gezang van de vogels. Hij voelde zich ook nu weer bijzonder bevoorrecht. Op een bospad liep hij een man tegemoet met een loslopende herdershond. Ineens vloog het beest op hem af en hapte. Boos schreeuwde Paul naar de wandelaar: ‘Hé klojo, je moet die rothond aan de lijn houden.’ ´Waarom, hij doet niks, hoor.´ ´Heb je verdomme niet gezien dat hij mij beet?’ ‘Je fantaseert maar wat, kerel.’ ‘Oh ja? En wat is dit dan?’ Paul toonde zijn bloedende heup. ‘Valt toch wel mee, man. Over een paar dagen zie je er niets meer van.’ De man wandelde ongestoord door, Paul verbijsterd achterlatend. De lol was er meteen van af en hij ging rechtstreeks terug naar huis. Daar werd de pijn van de beet wat gevoeliger. Ondanks een grote pleister, werd het de dagen erna steeds heftiger, met gevolg dat er uiteindelijk een ernstige ontsteking ontstond. Zes weken was Paul uit de roulatie met gevolg dat zijn conditie helemaal opnieuw moest worden opgebouwd. De poging om zijn record te breken zou hierna niet meer lukken.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2017 - 0:06
Hoi Jules, 's mans drive om te lopen is prachtig neergezet, waarbij niet alleen de prestatie telt maar ook het genieten en de levensvreugde. Respect voor je HP, die dit op zijn leeftijd nog volbrengt. Tegelijkertijd ontluisterend hoe de hondenbezitter omgaat met de ander die door zijn hond is verwond en zich niet om hem bekommert. Ook dit vind ik op een mooie manier verwoord! Complimenten, Jules!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2017 - 11:15
@jules, zo volhardend en dan door de onverschilligheid van een hondenbezitter je ideaal niet kunnen bereiken. Ik heb even in ott gelezen, en dan krijg ik het gevoel dat ik erbij ben. Of vind je schrijven in ovt prettiger? bv de zin:De lol was er meteen van af en hij ging rechtstreeks terug naar huis. 》》》zou worden: De lol is er meteen van af. Hij gaat rechtstreeks terug naar huis. Daarbij vind ik zelf het splitsen van deze zin sterker (is mijn mening) Overigens niet wijs van Paul om geen tetanusinjectie te gaan halen :confused: Graag gelezen, Connie

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2017 - 14:25
Dag Connie. Je hebt volkomen gelijk. O.t.t. vind ik ook spannender en actiever. Had ik eigenlijk na "Nu dertig jaar later ..." makkelijk kunnen doen. Volgende keer beter. Ook met het splitsen van die ene zin heb je gelijk. Bedankt voor het lezen en je adviezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2017 - 15:07
Eens met Connie en dat was je zelf ook al. Ik liep mee, hardlopen mooi beschreven! Maar ik vind de reactie van die eigenaar wat ongeloofwaardig als je een bloedende heup hebt. Als je de politie er bij zou halen maken ze die hond af, na al die incidenten die ik voorbij zag komen in de media. Het einde zou van mij wat spannender mogen maar toch graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2017 - 17:09
@Jules, het voelt alsof je de hardlopende man kent. Ook ik ben het eens met @Connie en ook met de reactie van @i-Kat. In korte zinnen geef je meer spanning af. [De lol was er meteen van af en hij ging rechtstreeks terug naar huis. Daar werd de pijn van de beet wat gevoeliger. Ondanks een grote pleister, werd het de dagen erna steeds heftiger, met gevolg dat er uiteindelijk een ernstige ontsteking ontstond.] De lol? Kun je dit niet aanscherpen? De man heeft wel een bloedende heup. 'De pijn wat gevoeliger', idem dito. Het deed gewoon ordinair pijn. Is er een verband tussen een grote pleister nog wel en pijn? Volgens mij niet. Geef jouw Paul maar een hug van me.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2017 - 20:14
Goedenavond i-Kat. Er zijn inderdaad diverse spannende scenario's denkbaar. Ziekenhuisopname, beenamputatie, arrestatie, noem maar op. Het probleem blijft dat een verhaaltje in 250 woorden verteld moet worden. :o Maar toch bedankt voor je opmerkingen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2017 - 20:26
Beste Milli, Je hebt, zoals gewoonlijk, weer enkele rake opmerkingen geplaatst. Genoeg om over na te denken voor toekomstige schrijfsels. Dank je en tot volgende keer, hoop ik. :o

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juni 2017 - 9:29
Het rende voorbij, je verhaaltje, toen ik het las. Bij honden kunnen eigenaren vol vertrouwen zeggen, 'dat doet hij eigenlijk nooit hoor.' Het was een toeval, een waarschuwing, je kan alle kanten op met dit gegeven. Knap werk, Jules!

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juni 2017 - 12:00
Als hondenbezitter begrijp ik dit soort onverantwoordelijke reacties nooit. Als baas moet je de verantwoordelijkheid pakken en maatregelen nemen. Als de HP zeventig is vind ik zijn reactie te gelaten. Mijn ervaring is dat deze groep mensen vaak zeer gehaaid op komen voor hun rechten. Ik kan mezelf goed inleven dat deze sportieve HP stevig baalt. :nod:

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juni 2017 - 23:03
@ Hallo Maddbrug. Dank voor je reactie. De wandelaar kan best gelijk hebben dat zijn hond nooit bijt. Maar honden kunnen schrikken, of denken dat hun baas wordt aangevallen, waardoor ze ineens wel happen. Zulke dingen gebeuren wel eens, ook bij hardlopers. @ Dag Marietje. Ik moet toch even een lans breken voor oudere mensen, waaronder ik dus ook behoor, ha, ha. :o Anders dan bij jou, is mijn ervaring namelijk dat ouderen meestal minder agressief reageren dan jongeren, maar dat is natuurlijk wel persoonlijk. Misschien is de HP zelf wel de schuldige door zijn onverwachte verschijnen in het bos. Helaas is een ZKV van 250 woorden tekort om dat verder uit te diepen. Dank voor het lezen en je opmerkingen.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2017 - 20:46
@ Dag Marietje. Ik moet toch even een lans breken voor oudere mensen, waaronder ik dus ook behoor, ha, ha. :o Anders dan bij jou, is mijn ervaring namelijk dat ouderen meestal minder agressief reageren dan jongeren, maar dat is natuurlijk wel persoonlijk. Misschien is de HP zelf wel de schuldige door zijn onverwachte verschijnen in het bos. Helaas is een ZKV van 250 woorden tekort om dat verder uit te diepen. Dank voor het lezen en je opmerkingen.
Oh, zeker niet agressief maar wel gehaaid in die zin dat ze precies weten waar ze (denken) recht op te hebben. ;)

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juni 2017 - 15:09
Hallo Jules, ... met plezier je verhaal gelezen. Ik holde mee, gelukkig viel niemand dit op. Zo werd ik gevrijwaard van een hondenbeet.

7 juni 2017 - 11:47
Hallo Jules, Een zeventiger die dagelijks een rondje van 15 kilometer hardloopt, dat is nog eens een fitte man op leeftijd. Ik teken ervoor. Ik kan me wel vinden in de tip van Connie om het in de tegenwoordige tijd te schrijven, dat haalt de gebeurtenis wat dichterbij. Soms kan het leuk zijn om zo'n verandering gelijk eens uit te proberen en je tekst te wijzigen. De mensen die het erna lezen, zien alleen je nieuwe versie, waardoor je dan daarop de reacties krijgt. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 juni 2017 - 12:29
@ Riny, Dank je voor het lezen van mijn stukje en de leuke reactie. @ Dag Corrie. Volgende keer ga ik opmerkingen zoals Connie en jij me adviseren zeker meteen uitwerken.:nod: Weer iets geleerd. Dank daarvoor. Groet, Jules