Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#143 black out

18 mei 2017 - 0:21
wekelijkse schrijfopdracht #143" Black Out We hebben gehoord dat er verder naar het noorden wel stroom is, dus daar gaan we heen. Bomen en borden liggen her en der geknakt en winkels houden hun luiken gesloten, maar het opvallendst zijn de mensen. De gebruikelijke stroom in zichzelf of hun telefoon gekeerde drukdoeners ontbreekt. Een onbekende man vertelt ons ongevraagd dat er vanaf de dertigste straat electriciteit is. “Gewoon die kant op lopen,” wijst hij enthousiast alsof het een godswonder is dat we door gewoon die kant op te lopen electriciteit zullen kunnen aanschouwen. “Daar zijn ook winkels open.” De eerste open winkel die we zien is een drogist. Voorzichtig manouvreren we de kinderwagen langs de benen van diegenen die hier bivakkeren terwijl zij hun mobiele telefoons opladen in de vele stopcontacten die kennelijk tussen de schappen schuilgaan. Maar we vinden er geen kaarsen. Met gas en water in tact en nog best wat te eten in huis, verbeelden wij ons normaal te kunnen leven, maar we hebben wel dringend kaarsen nodig om enig licht in huis te kunnen creëren. Binnen twee dagen zal ons huis akelig afgekoeld zijn nu we geen verwarming meer hebben, en nemen we de kinderen liever nog een keertje mee uit eten, al was het maar om ergens lekker warm te zitten, maar dat weten we nu nog niet. Nu zijn we blij wanneer we uiteindelijk ergens een laatste pakje kaarsen uit een schap kunnen vissen, al is de geur zelfs door de verpakking heen bedwelmend te noemen. We beginnen ons te verheugen op een avondje bij kaarslicht, aangestoken door de sfeer die even ondefinieerbaar als onmiskenbaar in de stad hangt.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 11:36
Sterke openingszin. Bij 'verder naar het noorden' dacht ik in eerste instantie wel dat we het halve land moesten overbruggen. Misschien iets als 'in noord wel stroom is'? Verder vind ik het eigenlijk moeilijk om verbeter punten te vinden. Je hebt nagedacht over de impact. Ik vind het ook leuk hoe je met de tijd speelt in de laatste alinea. Graag gelezen!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 11:54
Een avondje bij kaarslicht. Kan het romantischer? Leuk geschreven. Klein zeurtje: er mankeert volgens mij een tweede "in" in de zin van de in zichzelf gekeerde stroom telefonerende mensen. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 17:23
Beste Schrijvenmaar, Mooie uitwerking. Je weet met woorden en zinnen te spelen, waardoor het iets luchtigs krijgt. Je weet met weinig woorden een helder beeld te geven: [Bomen en borden liggen her en der geknakt en winkels houden hun luiken gesloten,] Soms lijkt het alsof je het net iets te mooi wilt maken. [De gebruikelijke stroom in zichzelf of hun telefoon gekeerde drukdoeners ontbreekt.] Probeer deze zin te herschrijven: 'De gebruikelijke stroom ontbreekt ...] Richtlijn: probeer dat wat bij elkaar hoort, dichter bij elkaar te houden. [Met gas en water in tact en nog best wat te eten in huis, verbeelden wij ons normaal te kunnen leven, maar we hebben wel dringend kaarsen nodig om enig licht in huis te kunnen creëren.] 'Maar' heeft de functie van een tegenstelling. In deze zin zou ik eerder kiezen voor 'toch'. Het tweede 'in huis' is overbodig. Met een beetje geluk begrijpt je lezer dat het voor het huis is. [..., aangestoken door de sfeer die even ondefinieerbaar als onmiskenbaar in de stad hangt.] Mooi! Dank je wel voor je uitwerking. Hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 18:04
@schrijvenmaar? Tussen 'verder naar het noorden gaan' en de 'dertigste straat' - speelt het zich af in New York? - zit voor mijn gevoel een zekere tegenstelling. Licht te 'creëren' vind ik ietwat over de top. Wel las ik weer mooie zinnen van jouw hand.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 21:57
Mooie zinnen die het verhaal laten zweven, als het ware. De dertigste straat deed Amerikaans aan, hierdoor kwam er een ander beeld bij het verhaal. Graag gelezen, zoals altijd.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 22:59
Ik werd na het lezen van de opdracht lastiggevallen door herinneringen die geschreven wilden worden, terwijl ik eigenlijk wilde slapen. Als het realistisch overkwam, was dat dus niet omdat ik er echt goed over nagedacht had wat gevolgen van een stroomuitval zouden kunnen zijn. Uiteraard was ik me wel bewust van het contrast tussen de situatie in de eerste alinea en de tweede - het was het gevoel wat er hing, het losgekoppeld zijn van de wereld, al begint die wereld slechts twintig straten verderop, zoals ook benadrukt werd door de vreemdeling, die spontaan kwam vertellen waar we heen moesten om het beter te krijgen, en het was mijn poging om zowel de lezer mijn verhaal binnen te lokken, als om deze vervreemding op de lezer over te brengen. (Mili: Grappig dat je licht creëren aanhaalt. Het zou mij nooit opgevallen zijn, omdat ik het standaard gebruik voor simpelweg het licht aandoen (ja, serieus "laten we nog eens wat licht creëren," zeg ik terwijl ik mezelf van de bank overeind hijs om bij de lichtknop te kunnen - word me daar nu pas bewust van.) Allen hartelijk dank voor jullie reacties en extra dank voor de snelle en uitgebreide reactie van de schrijfcoach - wordt zeer gewaardeerd!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 0:02
Mooi stukje, schrijvenmaar. Ik deel de reactie van ambilicious voor wat betreft de tweede keer 'in huis'. Jij noemt het contrast tussen de situatie in de eerste alinea en de tweede. Ik voel eerder een contrast tussen de eerste en de laatste twee. De eerste en tweede alinea roepen bij mij een sterk apocalyptische sfeer op. Dat hangt, denk ik, samen met 'verder naar het noorden' dat mjjbogert aanhaalt, maar ook met 'de gebruikelijke stroom'. In mijn beleving zie ik een halve volksverhuizing. De derde en vierde alinea ontkrachten dat gevoel, omdat (enkel) kaarsen daarin centraal staan. De balans ontbreekt dan voor mij als - verder onwetende - lezer.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 0:16
Angus, je hebt natuurlijk gelijk; het contrast zit tussen de eerste en tweede helft - de idiote situatie op straat vs gezellig met de kinderwagen op zoek naar kaarsen (de gebruikelijke stroom ontbreekt juist, geen volksverhuizingen dus ;)) het was wel een beetje expres, maar ook wel een beetje omdat ik stiekem vooral voor mezelf schreef waarschijnlijk - voor toekomstige verhalen in elk geval goed om me van de balans bewust te zijn :nod: .. Bedankt!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 7:58
De laatste zin van de eerste alinea was wat onduidelijk maar het verhaal heb ik met plezier gelezen. Ik zag het helemaal voor me.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 10:36
Schrijvenmaar, Een mooi geschreven verhaal. Heel beeldend , je ziet het voor je. Daardoor had ik gelijk ook wel 'last' van de overgang van het eerste deel van het verhaal naar het tweede. Het kan wel in een verhaal, denk ik, maar dan heb je misschien een of twee zinnen nodig om de lezer (mij) daarin mee te nemen. Ik heb weer genoten van jouw mooie pen!

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 12:09
i-Kat, je hebt gelijk, dat is nou echt een beeld dat ik zo duidelijk in mijn hoofd hebt dat ik niet meer weet hoe duidelijk het voor een ander is, dus bedankt voor je reminder. (New Yorkse stoepen zijn normaal gesproken gevuld met onophoudelijke stromen mensen die ook allemaal een zekere onrust uitstralen, hoewel ze vooral met zichzelf bezig lijken) Marceline, bedankt voor je reactie en compliment. De overgang was dus echt zo - maar ja, waargebeurd is geen excuus - dus ik zal er voortaan beter op letten wat behapbaar is voor wie er niet bij was.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2017 - 14:12
@schrijvenmaar, ik kreeg de beelden van de aanslagen op de Twintowers naar bovengehaald. Ook stromen mensen en winkeliers die passanten naar binnen haalden. Dan begrijp ik ook de disbalans die Angus noemt. Het missen van kaarsen, alleen omlicht te hebben bij stroomuitval...vroeg naar bed gaan is ook een oplossing. Ik lees je verhalen altijd graag, Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 mei 2017 - 15:18
De disbalans was juist het punt van het verhaal; de onzin van het je totaal verloren voelen zonder electriciteit en hoeveel leuker de stad eigenlijk was die week, maar ik begrijp dat mijn stappen hier te groot zijn voor wie er niet bij was. De vreemdeling die ons spontaan aansprak gaf ons echt het gevoel dat we in een rampgebied rondliepen, ik dacht dat ik in 'alsof het een godswonder is' een overgang had gecreëerd, die aangaf dat het allemaal zo erg niet was, maar dat blijktniet voor alle lezers duidelijk. (De kaarsen waren trouwens nodig om enig licht bij het eten te hebben; het schermende al vanaf een uur of vijf, dus, nee dan kan je niet naar bed, niet met kinderen en zeker niet een week lang - vooral omdat we 's ochtends ook al extra lang in bed bleven totdat het licht genoeg was om ontbijt te kunnen maken.) Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2017 - 10:59
Een prachtig verhaal, met idd het waanzinnige en surreële van de eerste twee alinea's versus de laatste hoe je met de werkelijkheid omgaat. Wat licht creëren, me dunkt dat je in het Engels dacht schrijvenmaar? Je herinnering aan de situatie op een moment dat je er was, zal je in het Engels opgeslagen hebben. Je laatste zin vind ik helemaal mooi, het zich verheugen op kaarslicht dat sfeer met zich meebrengt, versus je beginzin ... er is stroom, dus daar trekken we heen.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 mei 2017 - 17:32
Wie ver reist kan veel verhalen. Ik dacht al dat speelt zich niet af in Assen. Met plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 mei 2017 - 22:54
De eerste alinea doet erg apocalyptisch aan, trekt een grauwe sluier over het hele verhaal. Zal ook wel de bedoeling zijn. Vooral de bomen en borden die her en der geknakt liggen. Is er oorlog geweest? zijn ze kapot geschoten? Door een gewone stroomuitval breken de bomen niet doormidden. Wat voor borden zijn het? Verkeersborden? Reclameborden? Het klinkt erg onheilspellend en dan heb ik de zoektocht naar kaarsen nog niet meegemaakt. Wat zijn we toch gewend geraakt aan luxe. Kunnen niet eens meer een weekje zonder licht in huis. In Dyemsongo, een dorpje in Opper Volta, weten ze niet eens wat een kaars is. Gemiddeld is het daar ’s avonds om zes uur donker. Lisette, wat ben ik sinds jouw verhaal weer blij met permanente spanning op het net.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 mei 2017 - 10:07
Jouw verhaal geeft perfect aan dat de mens in zijn kern, zonder alle wereldse gemakken, gelijk is aan elkaar. Helaas zijn er altijd uitzonderingen die misbruik maken van de situatie. De geschiedenis bewijst het. Triest maar waar. :( Jouw verhaal stemde mij tot nadenken. Een soort The day after... Thanks! :)