Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#142 - Laatste kans

11 mei 2017 - 15:55
Versie 2 met enkele wijzigingen n.a.v. feedback: Ik ben eraan gewend dat ze me op straat naroepen. De blikken erbij wennen nooit: de minachting, de walging, de haat die eruit spreekt ... Ik ben een verachtelijk mens: ik verdien dit alles, maar Ik heb ook boete gedaan en ik straf mezelf keer op keer. Zelfs in mijn huis voel ik me niet veilig en dan gaat het nog niet eens om de stenen die ze regelmatig door de ruiten gooien. Zij raken me niet en al zouden ze me wel raken, ik verdraag de pijn. Mijn huis is geen plek meer waar ik me kan terugtrekken: ze zijn er altijd. Mijn muren zijn beklad met leuzen; overal kleven restanten van modder. Bij mezelf voel ik me allang niet meer thuis: verlangens kwellen mijn lijf. Ik probeer ze te beteugelen, maar ze zijn sterker dan ik. Mijn straf heb ik uitgezeten, ik volgde vele therapieën, maar als ik hun tere onschuld zie, de soepele glanzende lijfjes, valt alles in het niet. Er is maar één definitieve oplossing. Dan zijn we allen verlost. Ik pak de krant en blader door het wereldnieuws; het boeit me niet. Nog minder boeien me de advertenties van geslaagde mannen met luxe auto's. Ik ben een looser die in de achtenvijftig jaar dat ik op deze aardbol rondloop niets heeft bereikt. Liefde is voor mij niet weggelegd. Sterker nog, ik richt alleen maar schade aan, Mijn oog op een advertentie: kluizenaar gezocht, locatie: berg in Oostenrijk, geen water en geen voorzieningen. Plaatselijke bevolking zorgt voor basisbehoeftenjj. Bestaat er dan toch een God in deze gruwelijke duisternis? Geeft hij mij deze plek waar ik alleen kan zijn zonder verleidingen, zonder verachting? Als ik gekozen word, zie ik dit als een nieuwe kans. Een plek van vergetelheid. Een plek waar ik mag zijn met mijn verlangens. Een plek van stilte waar slechts de wind in de bomen ruist en waar het gezang van vogels klinkt. Versie 1 Ik ben eraan gewend dat ze me op straat naroepen. De blikken erbij wennen nooit: de minachting, de walging, de haat die eruit spreekt ... Natuurlijk, ik verdien dit alles, ik ben een verachtelijk mens. Maar Ik heb ook boete gedaan en ik straf mezelf keer op keer. Ook in mijn huis voel ik me niet veilig en dan gaat het nog niet eens om de stenen die ze regelmatig door de ruiten gooien. Zij raken me niet en al zouden ze me wel raken, ik verdraag de pijn. Mijn huis is geen plek meer waar ik me kan terugtrekken: ze zijn er altijd. Mijn muren zijn beklad met leuzen; overal kleven restanten van modder. Bij mezelf voel ik me allang niet meer thuis: verlangens kwellen mijn lijf. Ik probeer ze te beteugelen, maar ze zijn sterker dan ik. Mijn straf heb ik uitgezeten en ik heb talloze therapieën gevolgd, maar als ik hun tere onschuld zie, de soepele lijfjes, glanzende krullen, valt alles in het niet. Er is maar één definitieve oplossing. Dan zijn we allen verlost. Ik pak de krant en blader door het wereldnieuws; het boeit me niet. Nog minder boeien me de advertenties van geslaagde mannen met luxe auto's. Ik ben een looser die in de achtenvijftig jaar dat ik op deze aardbol rondloop niets heeft bereikt. Liefde is voor mij niet weggelegd. Sterker nog ik richt alleen maar schade aan, Dan valt mijn oog op een advertentie: kluizenaar gezocht, locatie: berg in Oostenrijk, geen water en geen voorzieningen. Plaatselijke bevolking zorgt voor basisbehoeften. Bestaat er dan toch een God in deze gruwelijke duisternis? Geeft hij mij deze plek waar ik alleen kan zijn zonder verleidingen, zonder verachting? Ik ga reageren en als ik gekozen word, zie ik dit als een nieuwe kans. Een plek van contemplatie en vergetelheid. Een plek waar ik mag zijn met mijn verlangens.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 16:23
Zoals altijd weer mooi geschreven Nel. Het zit goed in elkaar. Maar deze keer pakt het mij niet. Het is voor mij niet je sterkste verhaal. Sorry... Ik hoop dat je mij mijn eerlijkheid vergeeft.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 16:52
"maar als ik hun tere onschuld zie ..." huu, Nel, daar heb je me toch wel ernstig aan het gruwelen verder weet ik het niet zo goed met dit verhaal; het lijkt mijn sympathie te vragen waar ik hem niet heb en bloedt voor mij een beetje dood in de laatste alinea

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 17:10
Zoals altijd weer mooi geschreven Nel. Het zit goed in elkaar. Maar deze keer pakt het mij niet. Het is voor mij niet je sterkste verhaal. Sorry... Ik hoop dat je mij mijn eerlijkheid vergeeft.
Marceline, ik stel je oprechtheid op prijs. Met dit verhaal verken ik grenzen van nabijheid en afstand bij een pijnlijk onderwerp en een hp die weerzin oproept. Hij lijkt In enigszins staat te zijn tot zelfreflectie, maar alleen oppervlakkig. Daarom raakt verhaal misschien niet.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 17:15
"maar als ik hun tere onschuld zie ..." huu, Nel, daar heb je me toch wel ernstig aan het gruwelen verder weet ik het niet zo goed met dit verhaal; het lijkt mijn sympathie te vragen waar ik hem niet heb en bloedt voor mij een beetje dood in de laatste alinea
Dank voor je feedback, Schrijvenmaar. Zie ook mijn reactie hierboven. Dat je de laatste alinea als doodbloeden ervaart, kan ik me voorstellen. De overgang is te snel in een zo kort verhaal. Het slot past m.i, wel bij fe hp: niet goed in staat tot diepgang en zich aan een strohalm vastklampen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 18:55
@Nel, ik lees wel degelijk een zekere diepgang in je tekst. [ ... maar als ik hun tere onschuld zie, de soepele lijfjes, glanzende krullen, valt alles in het niet.] Deze zin knalt eruit en draagt het verhaal. Van soepele lijfjes krijg ik kramp in mijn buik. De hp heeft inzicht, moet weg van zichzelf, dat is een goed gegeven. Of hij gekozen wordt is wellicht afzwakkend.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 19:42
Dag Nel, Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat onze verhalen qua achtergrond en drijfveer van de hp overeenstemmen. Dat maakt een reactie wat moeilijker. Maar toch;
Mijn straf heb ik uitgezeten en ik heb talloze therapieën gevolgd, maar als ik hun tere onschuld zie, de soepele lijfjes, glanzende krullen, valt alles in het niet. .
Bovenstaand fragment is 'show', maar naar mijn mening wel in een iets te nadrukkelijke, zelfs misschien opzichtige, vorm. Voor het overige met plezier gelezen.
Er is maar één definitieve oplossing. Dan zijn we allen verlost.
Mooi, in combinatie met
Bestaat er dan toch een God in deze gruwelijke duisternis?

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 20:30
@Nel, ik lees wel degelijk een zekere diepgang in je tekst. [ ... maar als ik hun tere onschuld zie, de soepele lijfjes, glanzende krullen, valt alles in het niet.] Deze zin knalt eruit en draagt het verhaal. Van soepele lijfjes krijg ik kramp in mijn buik. De hp heeft inzicht, moet weg van zichzelf, dat is een goed gegeven. Of hij gekozen wordt is wellicht afzwakkend.
Mili, dank je wel voor je reactie. Inderdaad, je haalt een kernzin aan. Over het 'gekozen worden' laat ik mijn gedachten nog gaan Ik worstel nog met dit verhaal en laat het een paar dagen rusten.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 21:03
Dag Nel, Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat onze verhalen qua achtergrond en drijfveer van de hp overeenstemmen. Dat maakt een reactie wat moeilijker. Maar toch;
Mijn straf heb ik uitgezeten en ik heb talloze therapieën gevolgd, maar als ik hun tere onschuld zie, de soepele lijfjes, glanzende krullen, valt alles in het niet. .
Bovenstaand fragment is 'show', maar naar mijn mening wel in een iets te nadrukkelijke, zelfs misschien opzichtige, vorm. Voor het overige met plezier gelezen.
Er is maar één definitieve oplossing. Dan zijn we allen verlost.
Mooi, in combinatie met
Bestaat er dan toch een God in deze gruwelijke duisternis?
Angus, ik heb zojuist jouw verhaal gelezen en ik zie ook de overeenkomst in thematiek (ik reageer er nog wel op). Ik zal ook jouw punt van kritiek even laten bezinken. Het betreft wel een zin die ik belangrijk vind. Mooi hoe je twee zinnen met elkaar verbindt. Dank voor het zorgvuldig lezen van mijn verhaal.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 23:00
Dag Nel, fijn dat je mee schrijft. Ik heb je inzending met veel aandacht gelezen en herlezen. De "ziekte" waar de HP aan lijdt heb je heel delicaat beschreven. Ik kreeg zelfs enige deernis met de man. Zijn wanhoop spreekt vooral uit de zin "bij mezelf voel ik me al lang niet meer thuis". :) Laten we hopen dat hij verkozen wordt en dat het kluizenaarsleven zijn aandoening kan stabiliseren.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 mei 2017 - 23:18
Nel, ... wat heb je dat afschuwelijke probleem mooi beschreven. Je maakt de wanhoop zo duidelijk.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2017 - 10:50
Nel, ik wil er nog wat bijzeggen: je hebt een geweldig inlevingsvermogen, evenals Angus. Ik moet altijd even nadenken, en als het dan rustig is komt 'het' voor mij naar boven. Jullie kunnen echt in een ander persoon kruipen; prachtig.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2017 - 14:55
Natuurlijk, ik verdien dit alles. Die zin raakt mij. Niemand verdient zoiets. Iedereen mag leven zoals hij of zij wil. Ik wens hem zijn wens toe.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
12 mei 2017 - 16:42
Gruwel en medelijden, ik voel het en dat maakt het voor mij een bijzonder goed verhaal. 'De glanzende krullen...' hadden niet gehoeven, voor mij dan. Zonder had ik ook bedacht dat deze tragiek erachter zit. Het is echter niet storend dat je het met zo'n mooie zin onthult. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2017 - 17:53
Een knap stukje, waarin je nog maar eens subtiel de dingen aanbrengt, deze keer niet vanuit het slachtoffer bekeken. 'Natuurlijk, ik verdien dit alles, ik ben een verachtelijk mens.' Ik meende ergens gelezen te hebben dat natuurlijk als vulwoord wordt beschouwd. Kan je het evt weglaten? En evt een oorzaak -gevolg zin maken? (Ik ben een verachtelijk ..., ik verdien ...) , (maar dat is ieder voor zich.) 'Ook in mijn huis ... 'ook' als aanvulling op de woede die je op straat ten deel valt. Mss voor nog meer nadruk Zelfs in mijn huis ... ? Maar ik heb ook boete ... ik met kleine i, waarschlk heb je later 'maar' toegevoegd. Sterker nog, (komma?) Dan zijn we allen verlost. >> evt ander beginwoord als hiernavolgend zelfde begin heeft? Dan valt mijn oog op een advertentie: >> Bestaat er dan toch een God in deze gruwelijke duisternis? >> 'dan' komt hier wel ten goede. Sorry als ik overbodige reactie geef, je doet ermee wat je wil. Wat inhoud betreft, kan ik je alleen maar goedvinden! De vraag of hij gekozen wordt blijft open, hopelijk voor hem vindt hij innerlijke rust.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2017 - 18:57
Dag Nel, fijn dat je mee schrijft. Ik heb je inzending met veel aandacht gelezen en herlezen. De "ziekte" waar de HP aan lijdt heb je heel delicaat beschreven. Ik kreeg zelfs enige deernis met de man. Zijn wanhoop spreekt vooral uit de zin "bij mezelf voel ik me al lang niet meer thuis". :) Laten we hopen dat hij verkozen wordt en dat het kluizenaarsleven zijn aandoening kan stabiliseren.
Blavatski, dank voor het aandachtige lezen en de mooie feedback. Ik begon te twijfelen of ik dit verhaal wel had moeten schrijven zo. Ik ga nog wel een en ander aanpassen maar de kern behoud ik. Dank ook voor deze inspirerende opdracht. Fijn weekend toegewenst!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2017 - 19:01
Nel, ik wil er nog wat bijzeggen: je hebt een geweldig inlevingsvermogen, evenals Angus. Ik moet altijd even nadenken, en als het dan rustig is komt 'het' voor mij naar boven. Jullie kunnen echt in een ander persoon kruipen; prachtig.
Riny, dank voor dit bijzondere compliment. Ik probeer steeds meer in de huid van de hp te kruipen die waardevolle tip kreeg ik eens van een schrijver) Fijn weekend.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2017 - 19:08
Natuurlijk, ik verdien dit alles. Die zin raakt mij. Niemand verdient zoiets. Iedereen mag leven zoals hij of zij wil. Ik wens hem zijn wens toe.
Dank je wel, Madd. Voor mij een bemoediging dat mijn verhaal (toch) raakt. Ik dacht dat ik te veel afstand had gecreëerd en dat daardoor het verhaal niet kon raken ( dat wil je toch als schrijver), Fijn weekend.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2017 - 21:42
Hoi Nel, ik lees dit verhaal net nadat ik dat van Angus heb gelezen, ik zie ook parallellen. Eveneens in mijn reactie; ik heb hier nauwelijks woorden voor, zo indrukwekkend. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2017 - 10:48
@Nel, het verhaal grijpt me aan door de subtiele manier waarop je de strijd van hp weergeeft. Een voortdurend heen en weer geschud worden door verlangen en bewustzijn van de inhoud ervan. Hij straft zichzelf uiteindelijk, maar het is ook zijn hoop op 'redding'. Mooi gedaan, Connie

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2017 - 20:58
Gruwel en medelijden, ik voel het en dat maakt het voor mij een bijzonder goed verhaal. 'De glanzende krullen...' hadden niet gehoeven, voor mij dan. Zonder had ik ook bedacht dat deze tragiek erachter zit. Het is echter niet storend dat je het met zo'n mooie zin onthult. :thumbsup:
Dank je wel, Nancy. Je opmerking over de glanzende krullen laat ik even bezinken. Ik zal waarschijnlijk nog wel een en ander veranderen.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2017 - 21:04
Een knap stukje, waarin je nog maar eens subtiel de dingen aanbrengt, deze keer niet vanuit het slachtoffer bekeken. 'Natuurlijk, ik verdien dit alles, ik ben een verachtelijk mens.' Ik meende ergens gelezen te hebben dat natuurlijk als vulwoord wordt beschouwd. Kan je het evt weglaten? En evt een oorzaak -gevolg zin maken? (Ik ben een verachtelijk ..., ik verdien ...) , (maar dat is ieder voor zich.) 'Ook in mijn huis ... 'ook' als aanvulling op de woede die je op straat ten deel valt. Mss voor nog meer nadruk Zelfs in mijn huis ... ? Maar ik heb ook boete ... ik met kleine i, waarschlk heb je later 'maar' toegevoegd. Sterker nog, (komma?) Dan zijn we allen verlost. >> evt ander beginwoord als hiernavolgend zelfde begin heeft? Dan valt mijn oog op een advertentie: >> Bestaat er dan toch een God in deze gruwelijke duisternis? >> 'dan' komt hier wel ten goede. Sorry als ik overbodige reactie geef, je doet ermee wat je wil. Wat inhoud betreft, kan ik je alleen maar goedvinden! De vraag of hij gekozen wordt blijft open, hopelijk voor hem vindt hij innerlijke rust.
Marlie, zeer bedankt voor je zorgvuldige en uitvoerige aandacht en feedback. -het woord natuurlijk zal ik in volgende versie eruit halen -goede suggestie om ook door zelfs te vervangen - ik moet inderdaad met een kleine letter. -de komma zal ik plaatsen -scherp gezien: het herhaalde gebruik van het woord dan. Ik ga dat aanpassen Fijn weekend

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2017 - 21:09
Hoi Nel, ik lees dit verhaal net nadat ik dat van Angus heb gelezen, ik zie ook parallellen. Eveneens in mijn reactie; ik heb hier nauwelijks woorden voor, zo indrukwekkend. :thumbsup:
Ton, dank voor je compliment! Fijn weekend

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2017 - 21:09
@Nel, het verhaal grijpt me aan door de subtiele manier waarop je de strijd van hp weergeeft. Een voortdurend heen en weer geschud worden door verlangen en bewustzijn van de inhoud ervan. Hij straft zichzelf uiteindelijk, maar het is ook zijn hoop op 'redding'. Mooi gedaan, Connie
Connie, wat een mooie reactie. Je raakt de essentie van het verhaal dat ik wilde vertellen. Fijn weekend

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 mei 2017 - 12:13
Hee Nel, Ik vind het nog steeds een beetje eng om feedback te geven. Maar ik ga me er toch aan wagen omdat ook dat een proces is waar ik zelf van leer. Ik vind dat je het probleem van hp mooi in kaart brengt. Zonder het beestje bij de naam te noemen wordt duidelijk wat het conflict is wat de hp in beweging zet. Ook vind ik de beschrijving van zijn dagelijkse leven helder. Dit is waarschijnlijk hoe meer van zijn soort door het leven slijten. Zelf mis ik een beetje het onrechtvaardige gevoel dat de hoofdpersoon mee rond moet lopen. De HP accepteert naar mijn idee te gemakkelijk dat hij niet in de maatschappij hoort zonder daarbij haatgevoelens aan de samenleving over te houden. Het is toch oneerlijk dat iets in hem, maar buiten zijn eigen beheer, er voor zorgt dat de samenleving hem verwerpt? Het blijft een mens, en ieder mens heeft enige drang naar sociale acceptatie. Hierdoor wordt het hem makkelijk gemaakt te geloven dat een huis op een berg zijn innerlijke drijfveren zal kalmeren. Maar zal de eenzaamheid hem daar op verloop van tijd niet juist over strepen gaan trekken? Ik vind het wel goed hoe je de depressieve kanten van de hp weet te omschrijven. Ik vind het geloofwaardig dat deze meneer met een half oog de krant leest, terwijl zijn gedachten op suicidale wijze afdwalen. Ook vond ik het een leuk stukje om te lezen! Gr Michael

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 mei 2017 - 16:12
Nel, heel veel is al gezegd. Moeilijke en delicatie problematiek zet je neer, op een manier dat mijn gevoel wordt aangesproken door de hp en tegelijkertijd de diepe tragedie, die zijn levensloop met zich mee brengt met het effect op de maatschappij, laat je doorschemeren. Of het kluizenaarsbestaan ten goed of ten kwaade (zie #mijbogert hierboven) uitpakt, zal de toekomst leren.Mooi gedaan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 mei 2017 - 16:59
Je stipt inderdaad een zware problematiek aan. Kindermisbruik is iets wat we te allen tijde moeten proberen te voorkomen naar mijn mening. Hij heeft zijn straf uitgezeten maar kan zich nog altijd niet beheersen lees ik in dit verhaal. Het is moeilijk om dan sympathie op te brengen voor de HP en hem op die berg te wensen. Hij zou hulp moeten krijgen en misschien wel levenslang ter bescherming van de kinderen. Ik vind het heel knap dat je dit hebt kunnen beschrijven, je hebt kunnen inleven. Dat vind ik wel belangrijk bij zulke beladen onderwerpen, om het bespreekbaar te maken. Mijn complimenten!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 mei 2017 - 13:23
Hee Nel, Ik vind het nog steeds een beetje eng om feedback te geven. Maar ik ga me er toch aan wagen omdat ook dat een proces is waar ik zelf van leer. Ik vind dat je het probleem van hp mooi in kaart brengt. Zonder het beestje bij de naam te noemen wordt duidelijk wat het conflict is wat de hp in beweging zet. Ook vind ik de beschrijving van zijn dagelijkse leven helder. Dit is waarschijnlijk hoe meer van zijn soort door het leven slijten. Zelf mis ik een beetje het onrechtvaardige gevoel dat de hoofdpersoon mee rond moet lopen. De HP accepteert naar mijn idee te gemakkelijk dat hij niet in de maatschappij hoort zonder daarbij haatgevoelens aan de samenleving over te houden. Het is toch oneerlijk dat iets in hem, maar buiten zijn eigen beheer, er voor zorgt dat de samenleving hem verwerpt? Het blijft een mens, en ieder mens heeft enige drang naar sociale acceptatie. Hierdoor wordt het hem makkelijk gemaakt te geloven dat een huis op een berg zijn innerlijke drijfveren zal kalmeren. Maar zal de eenzaamheid hem daar op verloop van tijd niet juist over strepen gaan trekken? Ik vind het wel goed hoe je de depressieve kanten van de hp weet te omschrijven. Ik vind het geloofwaardig dat deze meneer met een half oog de krant leest, terwijl zijn gedachten op suicidale wijze afdwalen. Ook vond ik het een leuk stukje om te lezen! Gr Michael
Michael, hartelijk dank voor de mooie en uitvoerige feedback. Je hebt je helemaal in het verhaal verdiept. Fijn dat het conflict herkenbaar was en dat de beschrijving van het dagelijkse leven helder was. Wat betreft de onrechtvaardigheid die je noemt: je snijdt een teer punt aan. Diep van binnen zal de hp deze zeker ervaren. Hij worstelt met zijn gevoelens. De weerzin van de buitenwereld, zeker wanneer het kinderen betreft is groot en overheersend. De hp heeft deze geïnternaliseerd -zo stel ik me voor- en kampt meer met zelfhaat dan met woede tegenover de maatschappij. Dan lijkt er maar één oplossing te zijn: zelfdoding. Of zichzelf onzichtbaar maken door zich geheel af te zonderen. Het blijft een heel moeilijk onderwerp om over te schrijven. Ik waagde een poging.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 mei 2017 - 13:29
Nel, heel veel is al gezegd. Moeilijke en delicatie problematiek zet je neer, op een manier dat mijn gevoel wordt aangesproken door de hp en tegelijkertijd de diepe tragedie, die zijn levensloop met zich mee brengt met het effect op de maatschappij, laat je doorschemeren. Of het kluizenaarsbestaan ten goed of ten kwaade (zie #mijbogert hierboven) uitpakt, zal de toekomst leren.Mooi gedaan.
Mw.Marie, Dank voor het lezen. Ik heb jou weten te raken met mijn verhaal (en sommigen niet) Inderdaad een tragisch bestaan met onvervulde verlangens en verachting. Dank voor je compliment.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 mei 2017 - 13:35
Je stipt inderdaad een zware problematiek aan. Kindermisbruik is iets wat we te allen tijde moeten proberen te voorkomen naar mijn mening. Hij heeft zijn straf uitgezeten maar kan zich nog altijd niet beheersen lees ik in dit verhaal. Het is moeilijk om dan sympathie op te brengen voor de HP en hem op die berg te wensen. Hij zou hulp moeten krijgen en misschien wel levenslang ter bescherming van de kinderen. Ik vind het heel knap dat je dit hebt kunnen beschrijven, je hebt kunnen inleven. Dat vind ik wel belangrijk bij zulke beladen onderwerpen, om het bespreekbaar te maken. Mijn complimenten!
i-Kat, ik snap heel goed dat her moeilijk is sympathie op te brengen voor de hp. Het druist ook tegen mijn gevoel in. Wel voel ik ook mededogen voor een mens die is belast met deze gevoelens. Maar kwetsbare kinderen moeten worden beschermd. Zij komen op de eerste plaats. Hartelijk dank voor je waarderende woorden aan het eind.