Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Midden in verhaal van POV wisselen.

24 januari 2017 - 16:33
Goedemiddag, Op dit moment is mijn hoofdpersoon neergeschoten en gezien de wond langzaam aan het ontsteken is, komt er weinig actie van zijn kant. Bovendien heeft hij depressieve episodes. Al met al is het niet echt interessant om zijn gejammer te lezen. Daarom leek het me een goed plan om enkele hoofdstukken uit de POV van zijn vriend te schrijven. Echter betwijfel ik of het wel een goed idee is om midden in het verhaal voor eventjes te wisselen van POV. Ik ben er zelf niet echt een voorstander van namelijk, maar weet niet echt een andere oplossing. (Behalve het hele verhaal drastisch omgooien). Wat vinden jullie?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 januari 2017 - 16:45
Hi Ik zou inderdaad niet zo maar vanuit een ander personage gaan schrijven. (ervan uitgaande dat je vanuit 1 personage schrijft) Je zou het kunnen oplossen door een tijdsprong.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 januari 2017 - 17:21
Daar heb ik inderdaad ook over na zitten denken, maar het probleem is dat er in de tussentijd heel wat belangrijke dingen gebeuren. Ik heb het mezelf nogal moeilijk gemaakt. :P

Hay

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 januari 2017 - 17:36
Als hij het overleeft, kun je na die tijdsprong gelijk beginnen met een dialoog, waarin zijn vriend hem bijpraat. Als je HP niets van al die belangrijke dingen meegekregen heeft, is dat alleen maar logisch en zal het niet als infodump overkomen.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 januari 2017 - 21:46
Ik zie het probleem niet. Als die vriend een interessante kijk op de zaken heeft (heeft hij een andere mening dan de hoofdpersoon? hield hij iets voor hem geheim?) dan is het zelfs een meerwaarde voor je roman. Het is trouwens exact wat Tolkien doet in deel 4 van the Lord of the Rings: wanneer Frodo in handen van Shelob valt wordt Sam een tijd lang de hoofdpersoon. Voor veel mensen hun favoriete deel van heel het verhaal.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 januari 2017 - 11:42
Precies wat Hay zegt, lijkt mij de beste optie. Probeer het, en kijk wat het met je verhaal doet. Tekst wegdoen kan altijd nog :) @Krommenaas: het zou wel kunnen, alleen als hele boek vanuit meerdere perspectieven geschreven wordt. Anders zit je met een plotseling perspectief wissel en dat.. tja, dat wil je niet...

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 januari 2017 - 17:05
Jullie meningen zijn erg fijn om te horen! Ik ga zeker over de reacties nadenken. Ik denk dat de kijk van de vriend best interessant is. Hij is blind, dus ervaart de wereld op een heel andere manier. Hij denkt ook heel anders over dingen na dan de protagonist doet. Overigens zal ik even twee dingen toelichten: De vriend is niet zomaar een vriend van de protagonist. De twee jongens hebben een relatie, dus zijn wel heel close. Het is niet dat er zomaar vanuit iemand geschreven wordt die nog nooit aan bod gekomen is, want die vriend is eigenlijk net zo belangrijk voor het verhaal als de protagonist. Het tweede wat ik wil zeggen, is dat ik niet vanuit de ik-vorm schrijf. Hierdoor is het wel makkelijker om over te schakelen op de vriend. Een tijdsprong maken is mogelijk, maar doet het verhaal denk ik niet ten goede.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 januari 2017 - 20:13
Hi! Als ik de toelichting lees van hoe je verhaal in elkaar zit: dan kun je het prima vanuit de vriend beschrijven. Ik dacht dat je alleen vanuit de HP (de neergeschotene) schreef. :) Succes! Hoop dat je het voor jezelf duidelijk krijgt, maar komt vast goed!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 januari 2017 - 23:58
Ik heb een tijdje geleden een online masterclass van James Paterson gevolgd. De man heeft miljoenen boeken verkocht en wisselt heel vaak van POV. Vaak per hoofdstuk. Dus het kan wel. Als het duidelijk is welk POV het is lijkt me het ook geen probleem.