Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#100 De zin van het leven

22 juni 2016 - 21:31
“Wat doe jij?” “Ik zit na te denken over de zin van het leven.” “O” “Ik zit na te denken dat ik nu hier ben en jij nu hier bent, maar dat er ooit een tijd komt dat ik er niet meer ben en zelfs een tijd dat jij er niet meer bent.” “Wanneer is dat dan?” “Als jij een groot mens bent, dan ben ik heel oud en dan ga ik dood.” “Mijn oma is dood.” “Ik dacht dat jij nog twee oma’s had.” “Ja, maar ik had er drie, en nu nog maar twee.” “O, maar dan is je overoma dood.” “Nee hoor, oma Aaltje was gewoon oma, net als oma Monique en oma Annemarie.” “Okee, als jij het zegt. Nou, daar zat ik dus over te denken, dat ik ooit een keer doodga en jij ook.” “Ja maar, dat is toch niet nu?” “Nee, dat is niet nu.” “Eerst moet je ziek worden en dan ga je dood. Mama zei dat oma Aaltje zo ziek was dat ze nooit meer beter kon worden en dat het daarom niet zo erg was dat ze dood ging.” “Ja dat is wel waar.” “Mijn papa en mijn zusje zijn ook ziek, maar ik wil niet dat ze dood gaan.” “Nee hoor, die gaan niet dood, die worden gewoon weer beter.” “O gelukkig, want ik vind ze heel lief.” “Toch is het gek dat ooit een tijd komt dat ik dood ben, dat ik niet meer met je kan praten.” “Ja dat vind ik ook stom. Waarom kan je niet meer praten?” “Dan ben ik dood.” “Maar je bent toch niet ziek?” “Nee hoor, ik ben niet ziek.” “Dan is het toch goed? Want als je niet ziek bent kun je niet doodgaan.”

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2016 - 0:47
Ik vind het een beetje te zwaar onderwerp voor kinderen van 5 jaar. Wellicht komt dit gesprek los na het overlijden van Oma maar in het begin schatte ik twee oude mensen in. Ik ken de opdracht en daarom botste mijn inleving vermogen. De term -overoma- vind ik leuk gevonden! :nod:

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2016 - 12:19
Leuke redeneringen van het kind, maar net zoals Marietje zegt; ik vind het wat ongeloofwaardig. Ik zie niet goed voor me wie de andere persoon is. Wie belast een kind van hoogstens 5 jaar oud met zulke gedachten? Daarnaast is het begrip 'dood' voor zulke jonge kinderen vaak niet te bevatten, maar goed, daar heb je nog creatieve vrijheid in.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2016 - 16:08
Inderdaad dacht ook dat het twee volwassene waren. Later komt het boven uit de tekst. Misschien dat de opa net de verloren oma aan de dood, zich erg aan trekt? Lieve reactie van het kind in de laatste twee zinnen.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2016 - 16:34
mooi....ik vind het niet zo ongeloofwaardig. Mijn zoon was op zijn hij drie gefascineerd door de dood en vroeg daar vaak naar. Waar je dan bent, hoe dat voelt doodgaan ect....en nee er was niemand doodgegaan. Ik denk dat sommige kinderen, de denkertjes, hier wel al mee bezig kunnen zijn.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2016 - 22:23
Hartelijk dank voor alle reacties. De lovende reacties doen mij glimmen, op de kritiekpuntjes heb ik nog wat te zeggen. Marietje: "Ik vind het een beetje te zwaar onderwerp voor kinderen van 5 jaar." Vind je dat je een kind hiermee niet mag belasten, dat de volwassene buiten zijn boekje gaat? Dat lijkt mij nou weer te zwaar. Of vind je dat een vijfjarige dit niet kan bevatten? Daar ben ik het iet mee eens; zie ook de reactie van Han73. Peuters en kleuters gaan op een eigen manier om met de dood; dat heb ik geprobeerd te beschrijven. Rietje Schrijft: "Ik zie niet goed voor me wie de andere persoon is. Wie belast een kind van hoogstens 5 jaar oud met zulke gedachten?" Volgens mij is de andere persoon iemand die zo bezig is met de zin van het bestaan, dat hij zelfs een vijfjarige daarmee belast. "Daarnaast is het begrip 'dood' voor zulke jonge kinderen vaak niet te bevatten": dat is nou precies wat ik heb proberen uit te werken. Marietje en mwMarie geven aan dat ze eerst dachten aan twee volwassenen, bejaarden zelfs. Dan ben ik toch benieuwd na welke zin duidelijk werd dat het om een volwassene en een kind ging.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juni 2016 - 0:12
Marietje: "Ik vind het een beetje te zwaar onderwerp voor kinderen van 5 jaar." Vind je dat je een kind hiermee niet mag belasten, dat de volwassene buiten zijn boekje gaat? Dat lijkt mij nou weer te zwaar. Of vind je dat een vijfjarige dit niet kan bevatten? Daar ben ik het iet mee eens; zie ook de reactie van Han73. Peuters en kleuters gaan op een eigen manier om met de dood; dat heb ik geprobeerd te beschrijven. Marietje en mwMarie geven aan dat ze eerst dachten aan twee volwassenen, bejaarden zelfs. Dan ben ik toch benieuwd na welke zin duidelijk werd dat het om een volwassene en een kind ging.
:confused: Ik trok als lezer de conclusie dat het twee kinderen waren die met elkaar over de dood praten. Geen moment gedacht dat het een gesprek was tussen een volwassene en kind. Daarom vond ik het onderwerp voor 2 kinderen van 5 jaar te zwaar. Natuurlijk zijn er ook kinderen op die leeftijd mee bezig maar het gros zal daarin niet meegaan. Maar dit is slechts mijn invulling als lezer. ;)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juni 2016 - 20:18
@Niels, meteen het gesprek tussen een volwassene en een kind begrepen. Een vijfjarige kan perfect over de dood praten. Ik weet ervan. Mooie tekst.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juni 2016 - 13:25
Ik denk ook dat een kind van vijf door de dood gefascineerd kan zijn. Maar deze tekst vind ik persoonlijk meer bij een zevenjarige horen. Je hebt natuurlijk hele slimme kleuters ;)