Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#64 De mekkerende schapen

3 September 2015 - 10:06
Aan de Loonse en Drunense bossen woonden eens twee volken. Het volk uit Loon lag voortdurend overhoop met het volk uit Drunen. Het was altijd gemekker en geëmmer tussen die twee. Toen zij voor de zoveelste keer de degens kruisten en dit ontaardde in een bloederige veldslag, was voor Hugo de Bostovenaar de maat vol. Hugo sprong tevoorschijn, ging tussen de strijdende groepen in staan, hief zijn knoestige toverstok en overschreeuwde de woeste menigte: "Met afgrijzen aanschouw ik, staan jullie elkaar naar het leven. Ondanks dat je elkaar licht in de ogen moet geven Heb elkaar lief is het credo, maar dat gaat blijkbaar niet. Daarom verzand ik de kern van dit gebied" Voordat de uitzinnige dorpelingen konden reageren, veranderden ze in makke schapen en begonnen en masse het bos te begrazen. Oude bomen stierven af en jonge twijgjes kregen geen kans om te groeien, waardoor een prachtig duingebied ontstond. Als je nu door de Loonse en Drunense duinen loopt weet je hoe deze zijn ontstaan. Met een beetje geluk zie je zelfs de schapen, het zijn al eeuwenlang dezelfde. Mekkeren kunnen ze nog, maar elkaar naar het leven staan hebben ze wel afgeleerd.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 12:09
Leuk verhaal. Zeker als je de Loonse en Drunense duinen kent. Mooi gebied! Ik heb het niet nageteld, maar mijn oog zegt dat er teveel woorden staan. Ik geloof niet dat een schaap een bos begraast, wel heide. Leuk dat je de twee volkeren eerst tegen elkaar laat mekkeren en dat het later mekkerende schapen worden.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 12:14
Hoi Angelieke, Dank je wel voor je reactie. Het zijn inderdaad 40 woorden teveel. Wat betreft de hei. Hier heb je gelijk in. Ik neig er naar om dit te laten vallen onder dichterlijke vrijheid. Als meer mensen erover vallen ga ik het aanpassen. De Loonse en Drunense Duinen zijn bij mij om de hoek en zijn prachtig. Overigens aansluitend aan de duinen ligt een moerasgebied dat minstens zo mooi is en enkele diersoorten herbergt die nergens in Europa terug te vinden zijn. Hier zou je in de herfst eens moeten gaan wandelen. Is prachtig.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 14:32
Een echt sprookje. Vraag me niet waarom maar die eeuwenoude schapen storen mij. En dat terwijl het een sprookje is. In een sprookje kan bijna alles. Maar verder een goed sprookje. Die Hugo de Bos-tovenaar houdt het boeltje aardig onder controle zo. Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 14:48
Een sprookjeswonderland van de natuur met een echte tovenaar. Verwaaid zand tot een duin van woorden. De naam Hugo de Bos doet mij denken aan Huge Boss het modemerk, maar dit even terzijde.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 15:56
@ Annemieke: Misschien was de vermelding naar eeuwenoud wel te veel. Ik weet het niet. Hugo kwam als verwijzing naar Hugo van de Loonse en Drunense duinen de Bockenrijder uit de villa volta attractie van de Efteling. @ Maddbrug: De associatie met Hugo Boss was niet mijn bedoeling en een onbedoeld bijeffect. Dank jullie wel voor het lezen van mijn sprookje

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 16:09
pim2000 Een traditioneel sprookje waarin de herkomst van een landschap wordt verklaard. Mooi verzonnen. Deze loopt niet zo:
Met afgrijzen aanschouw ik, staan jullie elkaar naar het leven.
'..., dat jullie elkaar naar het leven staan.'

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 16:13
@ Janp: Dank je wel. Het gedichtje is misschien niet het allersterkste van dit verhaal. Je hebt gelijk. Het verdient wat aandacht.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 16:46
Erg leuk om over de oorsprong van het gebied te lezen :-) Schapen begrazen inderdaad geen bos, maar ik vat het op als een onderdeel van de toverspreuk!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 16:48
Hoi Stefan, Volgens mij waren we gelijktijdig elkaars verhaal aan het lezen. Leuk. Dank je wel voor je opmerking. En inderdaad een tovenaar maakt het onmogelijke waar. Probleem opgelost.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 20:42
Toen voor de zoveelste keer de degens gekruist waren en ontaarde in een bloederige veldslag, was voor Hugo de Bos-tovenaar de maat vol.
Deze zin loopt niet. Je zou van 'en ontaarde' 'wat ontaarde' kunnen maken. Ik zou van Bostovenaar één woord maken, dan verdwijnt ook de associatie met Hugo Boss. Origineel dat je een natuurgebied als uitgangspunt hebt genomen voor je sprookje.Alle mekkerende mensen zijn gewaarschuwd!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 20:54
@ Nyceway : De meeste mensen verlaten de Loonse en Drunense duinen gewoon weer als mens ook al mekkeren ze heel wat af. Dank je wel voor je opmerkingen, ik heb het aangepast.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 21:40
Pim, ook ik val over het begrazen van een bos. In de meeste bossen valt er weinig te grazen. Ik zou het bos door droogte laten afsterven en er een heidelandschap voor in de plaats laten komen, dat dan begraasd wordt door die mekkerende schapen. Dat geeft een reëler beeld en is dus geloofwaardiger. Komt het sprookje ten goede.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2015 - 21:43
@Dos, Ik ben het volledig met je eens. Alleen had ik veel moeite met de limiet van 150 woorden. Ik beraad me nog over een andere oplossing. Maar ben er niet nog niet uit.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2015 - 0:12
Als een geboren 'Schapenkop' heb je me met dit verhaal. ;) [Aan de Loonse en Drunense bossen woonden eens twee volken. Het volk uit Loon lag voortdurend overhoop met het volk uit Drunen.] Deze zinnen kunnen in 1 keer want er staat dubbele informatie in. Waarschijnlijk lukt het je makkelijk om die 40 woorden te schrappen door het sprookje nog eens kritisch te bekijken. Welk gegeven kan je weghalen zonder dat de inhoud minder wordt? Originele invulling. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2015 - 7:41
Hoi Marietje, Ik had al het vermoeden dat ik iets te snel was met het plaatsen van mijn verhaal. Er zitten te veel onregelmatigheden in. Ik ga er dus mee aan de slag. Dank je wel voor je kritische noot.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2015 - 19:27
Hoi Pim Een ontzettend leuk verhaal. Ik zal nu met andere ogen naar de schapen van de Loonse en Drunense duinen kijken. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2015 - 16:56
Hoi Petra, dank je wel voor je reactie. En er zijn genoeg nieuwe kanshebbers onder de mensen om schaap te worden...

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2015 - 17:37
Mooi sprookje zeg. Qua inhoud niets aan veranderen vind ik. Het is precies zo'n volksverhaal: de sage van de Loonse en Drunenseduinen. Bestaat deze ook echt? Of is het helemaal door jou verzonnen? Het komt in elk geval echt over. Er zitten (al genoemd) wel een paar zinnetjes in die niet helemaal lopen. "Toen voor de zoveelste keer de degens gekruist waren, wat ontaarde in een bloederige veldslag, was voor Hugo de Bostovenaar de maat vol. Beter is denk ik: "Toen zij voor de zoveelste keer de degens kruisten en dit ontaarde in een bloederige veldslag, was voor Hugo de Bostovenaar de maat vol. In de tekst van de tovenaar lijkt ook iets mis (zie wat janp zegt), maar na 3 keer lezen zie ik dat t toch klopt en dat t moet rijmen. Misschien toch wel voor verbetering vatbaar. Verder dus goed verhaal!

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2015 - 17:38
@Pim - Ik dacht even dat Hugo uit Bostoven kwam :) "prachtig duingebied" vind ik een merkwaardige kwalificatie in het licht van de prelude Taalpiepers: Schapen blaten, dacht ik. ontaarde >> ontaardDe komma achter reageren hoe deze is ontstaan. >> dit gebied is ontstaan OF deze zijn ontstaan

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2015 - 17:59
@ Eline: Het verhaal is door mij verzonnen. Een mooi compliment dan ook van je. Dank je wel. Je verbeterde zinnen heb ik geleend en in het verhaal geplaatst, want jouw versie leest inderdaad beter @Leonardo: Ik snap je overdenking van de merkwaardige kwalificatie, maar als je door de duinen loopt kun je niet anders concluderen dat het een prachtig gebied is, ongeacht hoe deze in mijn verhaal is ontstaan. Verder mijn dank voor je kritische blik op spel en komma fouten. In de aard van het verhaal laat ik mekkeren toch maar staan. Als ik Google vind ik ook mekkeren bij het schaap. Maar ja wie zegt dat Google het goed heeft?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 September 2015 - 7:07
Wat een leuk sprookje waardoor je anders naar die duinen gaat kijken. Ik vind het maar knap hoe jij zo'n sprookje in 150 woorden kan schrijven :thumbsup:.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 September 2015 - 7:43
@nicole: Woon jij in Brabant? Althans als er maar ook iets uit je sprookje autobiografisch is? Dan ken je de duinen ook vast goed. @Anne: Dank je wel voor je lieve woorden. Overigens gisteravond na het eten in de Duinen geweest. Was er lekker rustig. Wat een pracht. Als je in Brabant bent (bijvoorbeeld in de Efteling) ga dan zeker even naar de duinen.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 September 2015 - 14:20
Als ik Google vind ik ook mekkeren bij het schaap. Maar ja wie zegt dat Google het goed heeft?
Pim, geiten mekkeren en schapen blaten. Zie 'één-à-twee-zin(nen) verhaal' #558.