Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 63 - Nakend

14 augustus 2015 - 12:27
Hij had bij z'n wijf moeten blijven, die ex. Dat lange lijf van bijna twee meter trok me eerst aan maar toen werd ik gek van z'n seksbehoefte. Dat mokkel had het ook gedaan en ik wilde niet voor d’r onderdoen. Wijvennijd, je weet wel. Het werd nog minder leuk toen hij me van de trap lazerde. Daarom zegt m'n huisarts ook dat ik hem niet thuis bij me moet laten. Maar hij heb kanker. Nu zit-ie naast me op de bank, met z'n morfinepleisters en een lading nieuwe medicijnen. Het duurde belachelijk klootjeslang voordat-ie ze kreeg van het ziekenhuis. 't Zit'm in z'n hersendelen. Nou ja, z'n buik doet het alleen nog met een klisma. Hij heb ziekenhuisonderbroeken, wat een drama. Er staan hier twaalf flessen chloor in de aanbieding op een rij. Ik heb kutnachten, hij slaapt wel met al die morfine maar om de anderhalf uur is er wel wat. Hallucinaties, dromen, kreunen en steunen. Iedere morgen kan ik dat zeiknatte kussen wassen. Eigenlijk zou die weggaan, m'n dochter had al zoiets van: rot maar op. Hij liep te vitten en toen viel de bom. Ga toch eens met z'n nichie kijken naar een fijne hospies. Vanmiddag was voor het eerst z'n broer hier, die neemt z'n wapens over, maar dan moet-ie wel mee naar de schietvereniging om te tekenen. Laatst kreeg ik de platte petten aan de deur die naar z'n vergunning kwamen vragen. Ken die gelijk met z'n broer naar de begrafenisondernemer om wat te regelen. Morgen gaan we naar daniel de hoed, da’s pas echt ‘n kankerziekenhuis. Gaat-ie raar doen, dan laat ik hem subiet opnemen. Net liep tie met z'n bek te trekken en kreeg z'n sjekkies er niet in. De bestraling is pas volgende week, ze koken zeg maar z'n hersenen. Wie weet wat de bijwerkingen zijn. Wanneer krijg ik eigenlijk m'n verpleegstersdiploma, ga nu effe sigaretjes roken. Zondag neem ik hem wel mee naar het kerkhof in z'n rolstoel, kan ie z'n aangekochte graf bekijken en z'n naam met een stokkie in het zand schrijven. Een steen krijg tie niet van mij. Ooit krijg ik een beter leven, in ieder geval zonder stress.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2015 - 12:35
@Odile, hoe heerlijk je hier weer als schrijfcoach tegen te komen. Ik heb iets vreemds gedaan; riekt dit naar een essay? :)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2015 - 13:57
Of dit een essay-verteller is of niet, ik heb weer eens hardop gelachen. Eigenlijk is je hp nog mold, hoor, ik had hem alvast in het aangeschafte graf gelegd.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2015 - 16:21
Mili, Ik ben niet zo van de streektaal (in een verhaal) maar hier is het zo over de top, dat het wel werkt. Leuk om te lezen ;) dingetje: 'daniel de hoed' het is: Erasmus MC Daniel den Hoed

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2015 - 17:05
@Petra, tut tut, niet zo voortvarend. ;) Fijn dat je gelachen hebt. @janp, het is geen streektaal, ik heb plat uitgesproken taal willen neerzetten. Vreemd, om zo te schrijven trouwens. Hierin paste naar mijn gevoel niet de correcte weergave van de ziekenhuisnaam. Hospies is ook niet correct geschreven. Dank voor jullie reacties.

Siv

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2015 - 19:26
De last om te zorgen voor een zieke, vooral eentje die je zowat de trap afduwt. Ik hoop dat de HP snel aan haar nieuwe leven kan beginnen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2015 - 21:54
Milli, leuk en hard tegelijk, maar ik kan me de ergernis voorstellen. Òf je hebt je goed ingeleefd in deze situatie, òf je hebt het zelf beleefd. Ik weet het niet, maar het lijkt me een heel realistisch verhaal.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2015 - 22:37
@Siv, wat een welgemeende reactie. @Jules, je slaat de spijker op de kop. Ik luisterde lang naar een vrouw die mij haar verhaal vertelde. Het is de harde realiteit met een grote knipoog naar relativerende humor. Dank jullie wel.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2015 - 16:09
@Mili - mooi gedaan. Het personage "leeft". Omdat ik nu eenmaal altijd wat te zanukke moet hebbe: Zun vind ik (persoonlijk) te storend; 't was steeds een tikkie die me uit de droom hiellup. Z'n had evenzeer gewerkt.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2015 - 18:16
Hoi Milli, Ik vind je taalgebruik erg goed passen bij het personage, mooi gedaan. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb wel wat moeite met de eerste alinea. Want ik vraag me af hoe hij fysiek in staat is haar van de trap te gooien aangezien hij duidelijk verzwakt lijkt door zijn ziekte. En bovendien zouden de chemokuren zijn libido niet sterk moeten hebben verlaagd?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2015 - 19:37
Ik vind het een mooi verhaal. Normaal gesproken erger ik me dood aan dialect en of verbasteringen van taal op grootse wijze (ook al maak ik mezelf daar vaak onbedacht schuldig aan). Maar dit is best leuk. Misschien eerder doordat het een voorstelbaar verhaal is. Maar wat nu een essay verteller is? Ik heb eens een poging gedaan tot het schrijven van een essay (niet geslaagd uiteraard), maar dat is anders. Mij lijkt het verhaal van Jan P. het meest dicht bij de opdracht komen

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2015 - 21:04
@Leonardo, ja, het staat nogal onorthodox. 'Un essai', een probeersel. Fijn dat ik jouw feedback ontving. @Virtuoso, dat was daarvoor. Hij is niet ogenblikkelijk met zijn ziekte op haar bank gaan zitten. In mijn optiek is dat niet logisch. Dank voor je reactie. @Woodpecker, een essay kan een particuliere verhalende observatie zijn. Aan @Odile het verdict te vellen. @Annemieke, voorstelbaar maar wel ontdaan van alles, vind je niet? Vandaar de titel: Nakend. Dank je.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2015 - 22:49
Goed verteld verhaal, Mili. Lekker plat taalgebruik, met 'heb' en 'ken' en 'nichie'. 'Zun' en 'mun' vind ik overdreven en hier niet nodig, dus storend, en zoals Leonarde zegt krijg je met 'z'n' en 'm'n' hetzelfde effect. ze koken zeg maar zun hersenen :nod: Een zeurtje van niks: 'T zit-um >> 't Zit'm

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2015 - 8:15
@Dos, oké, oké, ik zal het niet meer doen, het was een probeersel. Als je het uitspreekt, schrijf je het wel zo. 't Zeurtje om zeep geholpen. Dank je, Dos.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2015 - 8:20
@Dos, oké, oké, ik zal het niet meer doen, het was een probeersel. Als je het uitspreekt, schrijf je het wel zo. 't Zeurtje om zeep geholpen. Dank je, Dos.
Zit er in de uitspraak veel verschil tussen zun en z'n en mun en m'n?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2015 - 15:24
Je personage heb je goed neergezet. Ze ging voor me leven en ik zag haar voor me. Ik heb van je verhaal genoten :nod:.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2015 - 9:13
Zun en mun, mwah. Verder goed geschreven. Wel veel nare mannen in jouw teksten. Ik daag je uit om een tekst over een lieve man te schrijven.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2015 - 11:20
Het is bijna of net wel een essay-verteller. Zie Obstinato's verteller. Een goed verhaal weer van je, het leeft en dat zie je in de reacties terug. Je zet een uitgesproken 'ik'-verteller neer. Als die wat meer gaat filosoferen tussen het vertellen door heb je denk ik wel de uitgesproken essay-verteller.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2015 - 15:42
@Anne, doel bereikt. ;) Dank je. @Ostinato, zun en mun was een probeersel. Dat kon je lezen. Misschien specialiseer ik me wel in het nare-mannengenre hoewel ik laatst iets over madeliefjes schreef. Je uitdaging vind ik grappig. @Odile, top, ik zie wat je bedoelt. Dank voor je leerrijke feedback.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 10:42
Hoi Mili, Ik heb je verhaal met plezier gelezen en had respect voor de HP ook al wilde ze liever dat alles achter de rug was. Ik vond alleen het gebruik van "zun" storend. Het leidde me af van het verhaal. Ik snap dat je straattaal wilde gebruiken, maar ik denk dat dat ook lukte door z'n en m'n te gebruiken.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 19:13
@pim2000, [had respect voor de HP ook al wilde ze liever dat alles achter de rug was.] Ook al? Bespeur ik hier weer een moralistische les? Het mun en zun versus m'n en z'n is nu wel eens uitgekauwd. Of lees je de reacties niet voordat je de jouwe in alle wijsheid plaatst?

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 23:57
Ik krijg medelijden met jouw HP en ook weer niet. Wisselende gevoelens brengt jouw verhaal dus teweeg. Wel een typisch Mili onderwerp: de vrouw die zichzelf als slachtoffer in een relatie ziet. De lezer mag de conclusie trekken of hij/zij het ermee eens is. In dit geval blijf ik in vertwijfeling achter. Over de essayverteller kan ik weinig in wijsheid zeggen. :nod: Zoals altijd graag gelezen. :thumbsup: Offtopic: als jij het goed vindt blijft onze postduif deze nazomer bij mij relaxen. Waarschijnlijk komt hij pas in het najaar met een gedeelte van mijn manuscript in zijn post tas, jouw kant op. Ik hoop dat hij dan nog van harte welkom is. :? ;)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 9:17
@Marietje, ik wil even tegensputteren, m.i. ziet de vrouw zich niet als slachtoffer. Het is meer een relaas van naakte feiten waarin zij - zoals @Odile terecht opmerkt - meer de boel aan elkaar had kunnen filosoferen. Zoals over haar sterk ontwikkeld zorggen. De postduif is van ons en daar komt niemand aan. Vraag me alleen af hoe je hem gaat optuigen; met scharlaken lippenstift, opengewerkte kousen, voile en een Gucci handtasje waarin een boksbeugel? Wens je alle succes en kijk verlangend naar hem uit. :) @Odile, ik voel mij gesterkt en getroost en grijnsde van oor tot oor toen ik je las

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 18:17
Mili, Ik probeer met alle respect iedereens teksten te lezen en van feedback te voorzien. Hierbij lees ik niet altijd alle eerdere kritieken. Ik omschrijf wat mij opvalt. Het is in mijn ogen duidelijk dat wij elkaar niet begrijpen. Ik denk dan ook dat het beter is dat wij elkaar in de toekomst maar volledig negeren. Ik heb jou niets misdaan, je houdt niet van mijn verhalen, dat mag, maar om elkaar zwart te maken lijkt mij niet de bedoeling. Pim

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 19:59
@Blavatski, goed te horen en weet je, het was voor mij ook nogal durfallig zo te schrijven. Het aantrekkelijke in deze essay-opdracht was het onder de huid kruipen van totaal iemand anders. Alsof je op het toneel staat en de actrice uithangt.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2015 - 14:15
@Leonardo, ja, het staat nogal onorthodox. 'Un essai', een probeersel. Fijn dat ik jouw feedback ontving.
@Mili - Sta mij toe, mijn uitspraak te nuanceren. Het is goed te experimenteren, zowel om een veelzijdiger schrijver te worden, als om de grenzen van je comfortzone te tarten. Stilstand is des doods, vooruitgang komt van innovaties en durf. Maar hoe dan ook, uiteindelijk gaat het om het effect op de lezer. Taalspitsvondigheden (die jij al bent vergeten en ik nog moet leren) behoren n.m.m. in dienst te staan van het verhaal. Als ze het personage ondersteunen, d.w.z. een beeld toveren waardoor de lezer de scène voor zich ziet en, idealiter, zich verplaatst in / identificeert met het personage, is dat perfect. Als ze om aandacht schreeuwen per se, ben je, m.i., je doel voorbijgerend. In dit verhaal vind ik (mening dus, geen feit) dat je aan de verkeerde aandachtskant van het spectrum zit. Als jij dat wikt en weegt en mijn visie niet deelt, vind ik dat prima. Ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar als ik het niet noem c.q. onderbouw, krijg jij niet de gelegenheid die afweging te maken Dat is voor mij de reden om het in het commentaar te noemen. Het gaat immers om je volgende verhaal.