Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63 - Dellebel

18 augustus 2015 - 22:45
Dellebel ‘Drie keer raden wier auto er bij mijn moeder in de straat stond geparkeerd.’ Mijn man tilt het deksel van de pan op en ruikt. ‘Beware,’ mijn stem klinkt zwaar, ‘ Sylvia is back in town.’ ‘Jij hebt het haar nooit kunnen vergeven he?’ Ik krijg een kus op mijn wang. ‘Ach ja,’ verzucht ik, ‘Sommige mensen zijn een karikatuur van zichzelf.’ Arie pakt een biertje uit de koelkast, schuift de snijplank met daarop de nog onbesneden champignons opzij en opent het flesje. Hij kijkt me vragend aan. ‘Ik zag haar vanmiddag in de supermarkt in een jurk en op hakken die onze meiden alleen dragen als ze uitgaan. Ze keek me met van die zwaar opgemaakte ogen net iets te lang aan maar deed alsof ze me niet herkende.’ Hij leunt met zijn kont tegen het aanrecht, neemt een slok en laat een boer. ‘Ze zag er goed uit.’ ‘Heb je haar gezien?’ Mijn pollepel blijft boven de pan zweven. ‘En gesproken, zelfs.’ Hij haalt zijn schouders op. ‘Ze was op de koffie bij mijn moeder.’ ‘Tsss, zo’n laag plamuur verandert ons geboortejaar niet.’ Ik verlaag het vuur. ‘Vanachter de kassa zag ik haar al aan komen rijden. Haar landrover valt een beetje uit de toon in deze wijk, vind je niet? Haar man boert duidelijk beter dan jij.’ Arie neemt nog een slok. ‘Ze vond het jammer dat ze zo lang niet meer in haar oude straat was geweest, vertelde ze.’ ‘Ja tjonge, wat zal ze het druk hebben met het uitgeven van haar man zijn zuurverdiende centen. Iedere week naar de schoonheidssalon, kapper en nagelstudio.’ Ik schuif hem bij het aanrecht vandaan en hak de champignons. ‘Al die vakanties, kuuroorden en de privé klinieken. Oh, en niet te vergeten het afkickcentrum, wist jij dat ze alcoholverslaafd is geweest? ’ ‘Ze is gescheiden.’ Hij zet het lege flesje op het aanrecht en opent de koelkast. Ik snij bijna in mijn vinger. ‘Wat?’ ‘Ma vertelde me dat haar man er vandoor was met zijn secretaresse, een jongere versie van haar.’ Hij opent een tweede flesje. ‘De geschiedenis herhaalt zich. Hij verliet zijn eerste vrouw voor Sylvia.’ Ik schud mijn hoofd. ‘Blond haar schijnt toch platina te zijn, ook al is het dood geverfd.’ Ik schuif de champignons in de pan. ‘Haar lange benen zijn nog steeds sexy.’ Zijn blik droomt weg. Het mes klettert in de spoelbak.’ Logisch als je er geen acht uur per dag, vijf dagen per week op hoeft te staan.’ ‘Liefje, niet alles is goud wat er blinkt. Soms is het een dun laagje vernis.’ Hij slaat zijn armen om me heen en kust me vol op mijn mond. Ik proef het bier maar de smaak van liefde overheerst. ‘Jij bent mijn keukenprinses.’ Hij knijpt zacht in mijn billen. ‘Het lukt haar niet om me te verleiden. Toen niet en nu niet.’ Hij geeuwt, 'Ik ga naar het journaal kijken.' en knipoogt, 'Roep je me als het eten klaar is?’

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2015 - 22:49
:rolleyes: I know: niet vanuit het perspectief van een essay verteller maar dit verhaal vloeide uit mijn digitale pen. ;)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2015 - 23:19
:rolleyes: I know: niet vanuit het perspectief van een essay verteller maar dit verhaal vloeide uit mijn digitale pen. ;)
tja, zo kan het lopen met schrijven :D die hele essay-verteller; hij is leuk verzonnen, maar echt uit de verf komen wil 'ie niet volgens mij ... en dit is wel een leuk verhaal en dellebel is een heerlijk woord

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 10:44
Grappig verhaal, Marietje. Ik vind het wel een spannende afwas-scène. Je hebt gelijk, het is geen essay-verteller, maar je krijgt tien punten als je een spannende verteller voor dit verhaal kunt verzinnen. Wie zou dit verhaal het spannendst vertellen?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 10:45
Wat een sterk verhaal, ook al was het geen essay verteller die aan het woord was. Maar stiekem wist ik ook niet precies wat deze verteller inhoud. Je hebt een ijzersterke scene neergezet en dat is wat telt Dank je wel

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 11:21
Goed geschreven en leuk om te lezen! Hm, wellicht geen essay-verteller, maar ik zie zelf ook niet helemaal het verschil tussen een verteller en een essay-verteller. Wat mij betreft is de ik-persoon in jouw verhaal de essay-verteller, ook al kleurt ze het verhaal niet met een opvallende persoonlijkheid.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 12:27
Marietje, Je voert de spanning mooi op in deze prima dialoog. En dan... Gebeurt er niets, behalve in het hoofd van de ik: 'Zijn blik droomt weg'. Daar zit het venijn. Goed gedaan. Dingetje:
‘Drie keer raden wie er bij mijn moeder in de straat stond geparkeerd
Niet Sylvia stond geparkeerd, maar haar auto. - Drie keer raden wier auto er bij mijn ...

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 19:58
Zoals je me beloofde een echt 'Marietje', ik hou ervan zoals je weet ;). Gek genoeg geloof ik die man ook nog. Een goed verhaal :thumbsup:. Er was wel iets wat me niet helemaal duidelijk was.
‘Tsss, zo’n laag plamuur verandert ons geboortejaar niet.’ Ik verlaag het vuur. ‘Vanachter de kassa zag ik haar al aan komen rijden. Haar landrover valt een beetje uit de toon in deze wijk, vind je niet? Haar man boert duidelijk beter dan jij.’
'Vanachter de kassa zag ik haar al aan komen rijden.' Volgens mij zegt de vrouw dit, maar heeft Arie Sylvia niet gezien? Nu lees ik dit alsof de vrouw Sylvia zag...

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 0:24
Grappig verhaal, Marietje. Ik vind het wel een spannende afwas-scène. Je hebt gelijk, het is geen essay-verteller, maar je krijgt tien punten als je een spannende verteller voor dit verhaal kunt verzinnen. Wie zou dit verhaal het spannendst vertellen?
Afwas scene? :confused: Het speelt zich af tijdens het voorbereiden en koken van het eten. Wel in de keuken. :nod: :? Wat bedoel jij met de vraag: Wie zou dit verhaal het spannendst vertellen? Vanuit welk perspectief of vanuit welk personage? Bedankt voor je reactie! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 0:25
Wat een sterk verhaal, ook al was het geen essay verteller die aan het woord was. Maar stiekem wist ik ook niet precies wat deze verteller inhoud. Je hebt een ijzersterke scene neergezet en dat is wat telt Dank je wel
Graag gedaan en dus geen dank! ;) :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 0:29
Goed geschreven en leuk om te lezen! Hm, wellicht geen essay-verteller, maar ik zie zelf ook niet helemaal het verschil tussen een verteller en een essay-verteller. Wat mij betreft is de ik-persoon in jouw verhaal de essay-verteller, ook al kleurt ze het verhaal niet met een opvallende persoonlijkheid.
De HP kleurt het verhaal niet zozeer met haar opvallende persoonlijkheid maar kleurt het verhaal met haar opvallende mening over haar oude vriendin/klasgenoot. Tenminste dat was mijn bedoeling. :confused: Bedankt voor je reactie! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 0:31
Marietje, Je voert de spanning mooi op in deze prima dialoog. En dan... Gebeurt er niets, behalve in het hoofd van de ik: 'Zijn blik droomt weg'. Daar zit het venijn. Goed gedaan. Dingetje:
‘Drie keer raden wie er bij mijn moeder in de straat stond geparkeerd
Niet Sylvia stond geparkeerd, maar haar auto. - Drie keer raden wier auto er bij mijn ...
Fijn dat het gelukt is! :nod: Natuurlijk heb je gelijk over wie/wat er geparkeerd staat! ;) Wier is overigens een fantastisch ouderwets woord! :thumbsup: Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 0:36
Zoals je me beloofde een echt 'Marietje', ik hou ervan zoals je weet ;). Gek genoeg geloof ik die man ook nog. Een goed verhaal :thumbsup:. Er was wel iets wat me niet helemaal duidelijk was.
‘Tsss, zo’n laag plamuur verandert ons geboortejaar niet.’ Ik verlaag het vuur. ‘Vanachter de kassa zag ik haar al aan komen rijden. Haar landrover valt een beetje uit de toon in deze wijk, vind je niet? Haar man boert duidelijk beter dan jij.’
'Vanachter de kassa zag ik haar al aan komen rijden.' Volgens mij zegt de vrouw dit, maar heeft Arie Sylvia niet gezien? Nu lees ik dit alsof de vrouw Sylvia zag...
Klopt, de vrouw heeft Sylvia toen ze aan het werk was achter de kassa bij de supermarkt, gezien. En Arie heeft Sylvia gezien bij zijn moeder. Daarom weet ze ook meteen wie Arie bedoeld omdat haar Landrover een opvallende verschijning is. ;)
Heb je haar gezien?’ Mijn pollepel blijft boven de pan zweven. ‘En gesproken, zelfs.’ Hij haalt zijn schouders op. ‘Ze was op de koffie bij mijn moeder.’
Hoe komt het dat het niet duidelijk is? Bedankt weer! :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 7:40
Grappig verhaal, Marietje. Ik vind het wel een spannende afwas-scène. Je hebt gelijk, het is geen essay-verteller, maar je krijgt tien punten als je een spannende verteller voor dit verhaal kunt verzinnen. Wie zou dit verhaal het spannendst vertellen?
Afwas scene? :confused: Het speelt zich af tijdens het voorbereiden en koken van het eten. Wel in de keuken. :nod: :? Wat bedoel jij met de vraag: Wie zou dit verhaal het spannendst vertellen? Vanuit welk perspectief of vanuit welk personage? Bedankt voor je reactie! :thumbsup:
Oeps, ik bedoel kookscène... Waarom ik dan aan de afwas denk? Vanuit welk personage in of buiten het verhaal zou het verhaal het spannendst klinken? Welk personage heeft het spannendste perspectief?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 11:15
Zoals je me beloofde een echt 'Marietje', ik hou ervan zoals je weet ;). Gek genoeg geloof ik die man ook nog. Een goed verhaal :thumbsup:. Er was wel iets wat me niet helemaal duidelijk was.
‘Tsss, zo’n laag plamuur verandert ons geboortejaar niet.’ Ik verlaag het vuur. ‘Vanachter de kassa zag ik haar al aan komen rijden. Haar landrover valt een beetje uit de toon in deze wijk, vind je niet? Haar man boert duidelijk beter dan jij.’
'Vanachter de kassa zag ik haar al aan komen rijden.' Volgens mij zegt de vrouw dit, maar heeft Arie Sylvia niet gezien? Nu lees ik dit alsof de vrouw Sylvia zag...
Klopt, de vrouw heeft Sylvia toen ze aan het werk was achter de kassa bij de supermarkt, gezien. En Arie heeft Sylvia gezien bij zijn moeder. Daarom weet ze ook meteen wie Arie bedoeld omdat haar Landrover een opvallende verschijning is. ;)
Heb je haar gezien?’ Mijn pollepel blijft boven de pan zweven. ‘En gesproken, zelfs.’ Hij haalt zijn schouders op. ‘Ze was op de koffie bij mijn moeder.’
Hoe komt het dat het niet duidelijk is? Bedankt weer! :)
Oké, dan is dat wat duidelijker voor mij :) Je tweede citaat was trouwens helemaal duidelijk voor mij :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 13:31
Dag Marietje, Jij hebt ook een verschrikkelijke Hp. Een moeder de vrouw die direct concurrentie ziet in een andere (gescheiden) vrouw. Zelfwaardering is een groot goed. Ik denk dat dit soort gesprekken in het echt vaak gevoerd worden. Sfeervol geschreven ook.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2015 - 16:56
Dag Marietje, een heerlijk stukje. Ik zag de pollepel boven de pan zweven. Essay of niet, essay-verteller of niet, heerlijk om eens iets positief over de liefde tussen echtelieden te mogen lezen. Komt n iet alle dagen voor. :o