Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#52 Show, don't tell

30 april 2015 - 23:48
Het was alsof hij een stomp in zijn maag kreeg. Hij hapte naar adem en voelde hoe het bloed wegtrok uit zijn gezicht. In zijn oren klonk gesuis. Vanuit de verte hoorde hij zijn arts tegen hem praten, maar hij verstond de woorden niet. Een koele hand duwde zijn hoofd omlaag. “Hoofd tussen je knieën... ja, goed zo. Even zitten blijven nu..." Langzaam werd het suizen minder . “Gaat het weer een beetje? Probeer maar voorzichtig om rechtop te gaan zitten”. Hij hoorde een kraan lopen en even later werd er een glas water in zijn handen gedrukt. “Even helemaal opdrinken, Justus.“ Het water was heerlijk koel, maar had een bittere smaak. “Wat heb je er doorheen gedaan Peter?”, vroeg hij moeizaam. “Je probeert me toch niet te vergiftigen he?” Er verscheen een grijns op het gezicht van de arts. “Ah, zo ken ik je weer, altijd het beste in iemand zoeken. Maar wees gerust, het is een mild kalmeringsmiddel, je zult er verder geen schade van ondervinden.” Justus keek naar zijn handen en zag dat ze trilden. Langzaam begon de impact van de boodschap die hij zojuist te horen had gekregen tot hem door te dringen. "Maar Peter, dat betekent... dat betekent... dat mijn zoon..." Hij kon de woorden niet over zijn lippen krijgen. Ze uitspreken zou betekenen dat het waarheid werd. En dit kon de waarheid niet zijn, absoluut niet! Abrupt stond hij op. Een nieuwe duizeling overviel hem, maar hij weerstond die en beende naar de deur. "Justus, wacht!" Peter kwam hem achterna en greep hem bij zijn mouw. Woest trok hij zijn arm terug en siste: "Dit blijft onder ons. Ik wil dat je het dossier vernietigt en vergeet wat erin staat. Als dit ooit in de openbaarheid komt dan zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat jij levenslang geschorst wordt en je beroep nooit meer uit zult oefenen, is dat duidelijk??" "Maar Justus", piepte Peter, "Je weet dat ik dat niet..." Justus liet hem niet uitspreken: "DOE HET", zei hij met een ijzige blik, waarna hij met een ruk de deur opende en de kamer uitbeende.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 12:32
Heel spannend om lezen. Vraag me af wat de dokter heeft uitgespookt. En papa weet er van. Intrigerend, graag gelezen, goed gepend. Dingetje: 'Maar Justus,' piepte Peter, 'Je weet...' - bij 'Je' is een hoofdletter niet nodig, vermoed ik?

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 13:09
Inderdaad spannend, de heftige reactie van de HP maakt me nieuwsgierig wat hij heeft ontdekt. Een hint had al voldoende geweest, nu blijf ik te vragend achter. Ik vermoed een DNA test? [Justus keek naar zijn handen en zag dat ze trilden] M.i. leest het vlotter als je schrijft: -Justus zag dat zijn handen trilden.- Graag gelezen! :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 13:13
Spannend verhaal met een verrassende wending. Actueel ook met een dokter die met een vorm van agressie van een cliënt te maken krijgt. Ik begrijp alleen de titel niet zo goed. 'Ik wil dat je het dossier vernietigt' moet zijn vernietigd.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 15:07
Spannend verhaal met een verrassende wending. Actueel ook met een dokter die met een vorm van agressie van een cliënt te maken krijgt. Ik begrijp alleen de titel niet zo goed. 'Ik wil dat je het dossier vernietigt' moet zijn vernietigd.
Nope, vernietigt is tegenwoordige tijd = stam + t ;) Vernietigd is overigens een fout die heel veel gemaakt wordt. Ezelsbruggetje: vul in plaats van het werkwoord 'vernietigen' maar eens het werkwoord 'lopen' in, je zegt toch ook niet loopd. Er is geen titel, is alleen de opdrachtzin. :)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 15:09
Inderdaad spannend, de heftige reactie van de HP maakt me nieuwsgierig wat hij heeft ontdekt. Een hint had al voldoende geweest, nu blijf ik te vragend achter. Ik vermoed een DNA test? [Justus keek naar zijn handen en zag dat ze trilden] M.i. leest het vlotter als je schrijft: -Justus zag dat zijn handen trilden.- Graag gelezen! :)
Goeie tip, bedankt! :) Overigens bijna goed: geen DNA test maar een vruchtbaarheidsonderzoek...

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 15:11
Heel spannend om lezen. Vraag me af wat de dokter heeft uitgespookt. En papa weet er van. Intrigerend, graag gelezen, goed gepend. Dingetje: 'Maar Justus,' piepte Peter, 'Je weet...' - bij 'Je' is een hoofdletter niet nodig, vermoed ik?
Inderdaad, goed gezien, thanks! De dokter heeft niet zozeer iets uitgespookt, maar HP = belangrijk persoon met veel invloed en wil niet dat het bekend wordt.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 15:40
Een puntje van kritiek: Eerst is Justus er slecht aan toe. (Hij hapte naar adem en voelde hoe het bloed wegtrok uit zijn gezicht. In zijn oren klonk gesuis. ... en zag dat ze trilden.) Vrij kort erna heeft hij al zijn krachten herwonnen. (Een nieuwe duizeling overviel hem, maar hij weerstond die en beende naar de deur. ... waarna hij met een ruk de deur opende en de kamer uitbeende.) Ik zou andere woorden gebruiken. (Niet 'benen') Naar mijn smaak lijkt dit te veel op de verrijzenis van de hulk. vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 18:37
Ja, ik zie het; 2 keer benen is sowieso te veel :) Maar toch laat ik het de tweede keer staan, want juist het woord benen drukt m.i. woede uit. Zijn eerste duizeling is het gevolg van de schok die hij te verwerken krijgt, niet een symptoom van een of andere ziekte. En als je abrupt opstaat kun je duizelig worden, dus op zich is dat niet zo vreemd. Ik denk dat zijn woede overheersender is dan zijn zwakheid en woede geeft ook kracht, dus volgens mij kan hij best vrij snel daarna zijn krachten weer herwonnen hebben. Maar goed, dat is misschien meer een kwestie van smaak dan van stijl. In ieder geval bedankt voor je feedback! :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 18:54
Spannend geschreven. Gedurende het verhaal draaien de rollen om. Eerst is de arts degene die de touwtjes in handen heeft, aan het einde van het verhaal is het Justus. De grijns van de arts verandert in piepen. Mooie wisseling!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 19:40
Spannend verhaal met een verrassende wending. Actueel ook met een dokter die met een vorm van agressie van een cliënt te maken krijgt. Ik begrijp alleen de titel niet zo goed. 'Ik wil dat je het dossier vernietigt' moet zijn vernietigd.
Nope, vernietigt is tegenwoordige tijd = stam + t ;) Vernietigd is overigens een fout die heel veel gemaakt wordt. Ezelsbruggetje: vul in plaats van het werkwoord 'vernietigen' maar eens het werkwoord 'lopen' in, je zegt toch ook niet loopd. Er is geen titel, is alleen de opdrachtzin. :)
Ik wil niet zeuren, maar het klopt niet wat je zegt. In deze zin is wil de persoonsvorm en vernietigd niet. Als je zou zeggen hij vernietigt het dossier, dan klopt het wat je zegt, omdat vernietigt dan de persoonsvorm is.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 20:36
Ik wil niet zeuren, maar het klopt niet wat je zegt. In deze zin is wil de persoonsvorm en vernietigd niet. Als je zou zeggen hij vernietigt het dossier, dan klopt het wat je zegt, omdat vernietigt dan de persoonsvorm is.
Nu ga ik ook al zeuren. (Excuses daarvoor.) De zin luidt: Ik wil dat je het dossier vernietigt en vergeet wat erin staat. Deze zin bestaat uit een hoofdzin: Ik wil ... En een bijzin: dat je het dossier vernietigt en vergeet wat erin staat. Deze bijzin is lijdend voorwerp van de hoofdzin. Een lijdendvoorwerpszin dus. (Feitelijk twee lijdendvoorwerpszinnen verbonden door het voegword en.) Iedere zin heeft een eigen persoonsvorm. (Anders is het namelijk geen zin.) *Hoofdzin: Onderwerp: Ik Persoonsvorm: wil *Bijzin(nen): Onderwerp: je Persoonsvorm: vernietigt En nog een persoonsvorm: vergeet En wat deze laatste persoonsvormen betreft, heeft Eva Incognito gewoon gelijk: vernietigt is 2e persoon enkelvoud (jij) tegenwoordige tijd = stam + t. (vergeet krijgt geen extra -t, omdat de afspraak is dat we geen dubbele -t schrijven.) In de hoop dat het zo duidelijk is. vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 20:52
Weet je prima verhaal en ik heb het echt met plezier gelezen. Wel één ding dat er bij niet in kan is dat de arts zonder overleg iets in het water doet van de persoon waarmee hij praat. Het lijkt me niet gepast en het lijkt me ook dat dat niet mag. Maar goed dan ben ik een kniesoor Pim van Gerwen

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2015 - 23:40
Wauw, je trekt me meteen het verhaal in. Goed de spanning opgebouwd! Mooi hoe Justus eerst totaal instort en even later vol adrenaline wegbeent en nog even eist dat zijn dossier vernietigd wordt. Ik heb eigenlijk geen commentaar. Goed geschreven, heel natuurlijk neergezet.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 mei 2015 - 12:08
Spanning goed opgebouwd en een verrassend eind, dankzij de reacties weet ik dat het om een vruchtbaarheidstest gaat en daar ben ik blij om want ik weet graag waar een verhaal over gaat . :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 mei 2015 - 17:52
Aangrijpend relaas, Eva, en knap geschreven. Als dit een op zichzelf staand stuk is, zou ik de lezer wel belonen met tenminste een tipje van de sluier, die je nu in de reacties hebt gegeven. Een klein mierenneukertje: "je zult er verder geen schade van ondervinden.” Ik zou ervan maken: "Je zult er verder geen last van hebben" o.i.d. Schade ondervinden is een rare constructie, zeker komend van een arts.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 mei 2015 - 22:47
Het is geen op zichzelf staand stuk, maar gewoon het begin van een verhaal dat ik wil schrijven (dus geen verhaal op zich). Maar verder dan het begin ben ik nog niet gekomen.... Zo gaat dat meestal; dan heb ik een idee, maar nog geen idee hoe ik het verder uit zal werken :) Jullie feedback is in ieder geval een stimulans om door te gaan, bedankt!
Wel één ding dat er bij niet in kan is dat de arts zonder overleg iets in het water doet van de persoon waarmee hij praat. Het lijkt me niet gepast en het lijkt me ook dat dat niet mag.
Ook niet als het de lijfarts van HP is, die hij volledig vertrouwt?
"je zult er verder geen schade van ondervinden.” Ik zou ervan maken: "Je zult er verder geen last van hebben" o.i.d. Schade ondervinden is een rare constructie, zeker komend van een arts.
In welk opzicht is dat een rare constructie? I.m.o. is het ietwat plechtig taalgebruik van het soort dat oudere artsen zouden gebruiken. Maar 'er verder geen last van hebben' is inderdaad ook heel bruikbaar, bedankt voor de tip.