Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#50 - Vogelen

15 april 2015 - 16:51
Mijn vader heeft achter in onze tuin een hut gemaakt, in de oude kastanje. Om naar vogels te kijken, zegt hij. Ik mag er niet in. Dat is veel te gevaarlijk voor een jongen van tien, zegt hij, maar ik heb zijn verrekijker meegejat en ben erin geklommen. Ik ben geen watje, zeg! Hij is er nou toch niet. ’s Zomers zit hij er uren te turen en komt vrijwel altijd met een blos terug in huis. Ik wil weleens weten wat er zo opwindend is aan die vogels. Het is krap en ongeriefelijk in die houten kubus. Ingespannen gluur ik door een van de aangebrachte spleten. Ik kijk over de schutting, recht in de tuin van de buren. Hun vijver, hun grasveld, hun terras. Een mus en een spreeuw: veel bijzonders is het niet. Wat vindt hij daar nou aan? Een jager moet geduldig zijn, zegt hij. Merel, mijn buurmeisje, komt naar buiten, in bikini. Bekiek-mie, noemt mijn vader dat altijd. Ze is zes jaar ouder dan ik. Een verwende griet, vind ik, maar mijn vader zegt dat ze best lief is en ik me niet zo moet aanstellen. Ik kan net zo goed weggaan, denk ik, want ze verschrikt alle vogels natuurlijk, maar ondanks de pijn in mijn rug blijf ik zitten. Ze haalt de strik uit haar paardenstaart en gooit haar haren los. Ze haakt haar bekiek-mie los, stroopt haar broekje omlaag en gaat op het gras zitten. Langzaam en geconcentreerd smeert ze zich in met zonnebrandolie. Ik staar naar haar, nieuwsgierig, met schaamte ook. Ik slik. Ik kan mijn blik niet losmaken. Ze kijkt me recht aan. Of denk ik dat maar? Dan gaat ze op haar rug liggen en strekt haar benen. Ik wil weg, maar pas lang nadat ze naar binnen is gegaan, durf ik eruit te klimmen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2015 - 16:58
De eerste tekenen van puberale interesse in het andere geslacht. Wat moet je ermee, hè? Leuk geschreven. klein aandachtspuntje: Ongeriefelijk - ongerieflijk? Moeilijk woord ook voor een tienjarige. Detailkritiek hoor. Vind het behoorlijk en bekoorlijk.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2015 - 17:03
Waar een boomhut al niet toe kan dienen. Vader ziet de bekiek-mie het liefste uit. Mooi beschreven vanuit de belevingswereld van de jongen, de gêne die hij voelt in gevecht met zijn nieuwsgierigheid.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2015 - 17:14
@Marcker - bedankt voor het lezen. Het verhaaltje gaat niet zozeer over puberale interesse; op die leeftijd zijn meisjes stom. Ongemakkelijk past beter in de woordenschat van een tienjarige dan ongerief(e)lijk - mee eens. @nyceway - bedankt voor het lezen. Ja, die vader is me er eentje.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2015 - 18:48
Eigenlijk durf ik bijna niet vast te stellen waar de vader van hp naar kijkt. De suggestie van het buurmeisje en de bikini die uitgaat slaat mij ongeveer in mijn gezicht. Maar toch bestaat er een mogelijkheid dat de vader daadwerkelijk naar vogels kijkt en daar blosjes van krijgt. En ook interessant: kijkt het buurmeisje hem inderdaad aan of is dat verbeelding? Dat is dan ook het knappe van dit verhaal.

Tja

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 april 2015 - 19:30
Haha. ik had iets dergelijks in gedachten. Dan bedenk ik wel iets anders. Toch vind dat die vader wel heel lang in de boom zit om naar een naakt meisje te kijken. Blosjes krijgen van het kijken naar vogels, Johanna? Dat moeten dan wel heel sexy vogels zijn.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2015 - 21:42
Leonardo, Een bijna klassiek verhaal maar heel erg mooi verteld en daardoor schitterend om te lezen. Ik moest echt glimlachen met: 'Ik kan net zo goed weggaan, denk ik, want ze verschrikt alle vogels natuurlijk,...' Heel mooi en humoristisch die onschuld weergegeven. Dat zij 'Merel' heet vind ik overigens ook een prachtige vondst en natuurlijk verlucht die 'Bekiek-mie' het hele verhaal nog meer. Wat weer maar eens bewijst dat een vrij eenvoudig verhaal heel erg genietbaar kan zijn als het zo goed geschreven is. :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
15 april 2015 - 21:43
Een grappig verhaal, Leonardo. Een rooie kop krijgen van het vogelen? Ja dat is goed mogelijk. Als ik vogel krijg ik ook een rooie toeter. Maar ik heb er geen verrekijk voor nodig. :nod:

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2015 - 10:08
Het bekijken van een vogel die Merel heet. De vader heeft natuurlijk rode wangen van schaamte... Goed geschreven verhaal, waar wij ons op onze beurt van kunnen schamen het te hebben gelezen? Toch zou ik willen dat de vader een reden heeft voor die schaamte. Is hij er zo een die prat gaat op een hoge moraal?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2015 - 12:43
@Tja - zo lang keek die man niet, maar dat wachten, hè? @Ryn - bedankt voor je vriendelijke woorden. @Dos - voor primaten gelden andere maatstaven :). @Odile - schaamte van de vader versus zijn onbedwingbare gluurlust? @janp - bedankt voor je vriendelijke woorden.

16 april 2015 - 19:45
Dag leonardo, Een mooi beeld. Ik moet toegeven dat de dubbele bodem mij bij eerste lezing ontging. Daarom was ik geneigd om kanttekeningen te plaatsen bij 'denk ik' en 'vind ik'. Die plaats ik dus, gezien die dubbele bodem, niet. Integendeel. De interne dialooglabels (zoals ik ze dan maar noem) hebben hier een duidelijke functie. Chapeau! :nod:

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2015 - 22:16
Leonardo Wat een goed verhaal, met leuke verborgen strekkingen. Want, die Merel van 16 is natuurlijk ook niet gek. Ze weet dondersgoed van die gluurhut en van de vader die daar regelmatig in verscholen zit. Dat ze zichzelf uitpakt doe ze natuurlijk om die man lekker op te warmen. Misschien voor vanavond? Moeder weet toch nergens van. Jammer dat je maar 350 woorden te beschikking had.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2015 - 22:29
Wat een naar verhaal. Ik ging er bij die rooie wangen vanuit dat vader naar de buurvrouw loerde, maar een zestien jarig meisje ... dat is wel heel fout. Het contrsteert wel mooi met de onschuld van de zoon die als ze naar buiten komt denkt dat hij nu wel kan inpakken, omdat zij de vogels zal verjagen. Moest ook wel erg denken aan Domnique Swain lezend onder de sproeier; een blik op Jeremy Irons en je weet dat het foute boel is, die blik ging hier naar de boomhut. (Alleen demonstratief insmeren en die blik had ik wellicht mooier gevonden, je bikini gaan uittrekken vind ik toch wat vergezocht, geloof ik.)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2015 - 22:36
Omdat het meisje naar je HP keek heb ik het gevoel dat ze het expres doet. Ik had al snel door dat vader heus niet braaf naar vogeltjes zit te kijken.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2015 - 22:50
@Anne. Ja, de jongedame is niet zo onschuldig als het lijkt. Ik weet niet of je het hebt opgepikt, maar de 2x "zegt hij" staat er niet toevallig.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2015 - 23:03
@Anne. Ja, de jongedame is niet zo onschuldig als het lijkt. Ik weet niet of je het hebt opgepikt, maar de 2x "zegt hij" staat er niet toevallig.
Ik ben moe, dus nee, dat heb ik inderdaad niet opgepikt ;). Zo zie je maar dat je onbewust heel wat mee krijgt.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 april 2015 - 8:37
1)Mijn vader heeft achter in onze tuin een hut gemaakt, in de oude kastanje. Om naar vogels te kijken, zegt hij. Ik mag er niet in. 2) Dat is veel te gevaarlijk voor een jongen van tien, zegt hij, maar ik heb zijn verrekijker meegejat en ben erin geklommen. Ik ben geen watje, zeg! Hij is er nou toch niet. ’s Zomers zit hij er uren te turen en komt vrijwel altijd met een blos terug in huis. 3) Ik wil weleens weten wat er zo opwindend is aan die vogels.
Bij de eerste zin begon het idee bij mij te dagen. Na zin 2 werd mijn vermoeden bevestigd. Bij zin 3 ben ik ook wel benieuwd naar die vogels ... Ha, ha geweldig Leonardo! Ik moest een beetje denken aan de buurman met sterrenkijker in 'Nieuwe Buren' van Saskia Noort! ...

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 april 2015 - 12:25
[bekiek-mie] :D Fantastisch gevonden! Origineel om de boomhut de plek te maken waarin de HP iets leert over zijn vader en daarmee over het leven (= niet alles is zoals vader zegt/ zoals het lijkt ). Het is meteen zijn eerste ervaring met seksuele gevoelens en wat het andere geslacht voor effect kan hebben. Puur op gevoel na mijn eerste lezing: Het enige vreemde aan het verhaal vind ik de nadruk op het feit hoe de HP van tien jaar ( klein van stuk ) de boomhut klein en ongerieflijk vindt, zelfs pijn in zijn rug krijgt. Het geeft aan dat de HP het waard vind om te blijven zitten en het maakt de lezer het waard om door te lezen maar ik vind het vreemd dat zijn vader die twee keer zo groot is in de hut past en er uren zit. [Dan gaat ze op haar rug liggen en strekt haar benen] Het strekken van haar benen kan ik niet zo goed plaatsen. Waarom noem je dat specifiek? Als men op de rug ligt strekt men vanzelf de benen is mijn redenatie. Specifiek benoemen dat ze haar benen spreidt, zou mij meer vertellen over Merel. De vind ik- zegt hij- etc. labels werken hier goed: juist omdat er zo de nadruk op wordt gelegd voel ik als lezer dat het tegengesproken gaat worden. Helemaal als jij ze in een verhaal gebruikt! :nod:

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
19 april 2015 - 13:46
@Marie Klein en ongemakkelijk (harde planken) gaan opvallen als je er niets te doen hebt, je je verveelt. Merel weet natuurlijk dat ze wordt begluurd. Het krengetje is niet zo onschuldig. Vind je dat ik de lezer voortdurend op het verkeerde been zet? Nee, toch zeker?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 april 2015 - 1:54
Het laatste blok tekst in #20, en vooral de laatste zin, suggereerde dat, dacht ik, @Marie.
:D Nee, maar Leonardo de (mede) schrijver van het leerzame boek over o.a. dialooglabels die zelf in deze tekst labels gebruikt zelfs zonder een dialoog, dat zette me als schrijver aan het denken: Waarom doet hij dat? Het effect wat je ermee wilde bereiken is m.i. als lezer, gelukt! :nod:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 april 2015 - 23:19
Mooi Leonardo, ik heb niets toe te voegen aan de geplaatste commentaren. Leuk gekozen naam in dit verband, Merel, zulke dingen kan ik erg waarderen.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 april 2015 - 10:03
Natuurlijk keek papa naar vogeltjes, wanneer hij naar bijtjes keek, had je buurmeisje Maja geheten. wanneer de bloemen zijn aandacht kregen, had ze Roos, Madelief of Iris als naam mogen dragen. Maar haar ouders noemden haar Merel... dus had papa geen keus. Leuk verhaal Leonardo.