Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

17 jaar en een boek uitgeven

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier en ik heb enkele vragen, ik hoop dat jullie daar antwoord op kunnen geven! Ik schrijf al sinds ik een pen kan vasthouden, ik heb vroeger ook altijd hele verhalen geschreven, en mijn droom was van kinds af aan al om schrijfster te worden. Nu ben ik 17 jaar en een half jaar geleden ben ik begonnen met een boek te schrijven. Een tijdje liet ik dat even liggen maar nu zit ik weer vol inspiratie en ben ik weer enthousiast aan het schrijven. Mijn droom is natuurlijk om dit boek uit te geven, maar ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Ik heb er al veel over gelezen maar alsnog heb ik de volgende vragen: Ten eerste vraag ik me af of het wel mogelijk is om op mijn leeftijd een boek uit te geven? Of dat er eigenlijk maar een hele kleine kans is? Is het beter om eerst je boek af te schrijven of zou ik nu al enkele hoofdstukken naar een uitgever op kunnen sturen? Hoe vind je de juiste uitgever(s)? Ik heb al zitten zoeken maar het zijn er zo veel, ik zou niet weten waar ik moet beginnen, en ook niet hoe ik weet bij welke uitgevers mijn boek het beste past. Mijn boek valt een beetje in het thriller/beetje horror-achtig en romantiek genre. Ik vind het zelf qua genre lijken op The Unbecoming of Mara Dyer, dan hebben jullie er een beetje een idee bij (als jullie dat boek kennen). Ik heb ook veel gelezen over een begeleidende brief die erbij moet, maar dat maakt me heel zenuwachtig. Want ik weet dat uitgevers heel veel manuscripten binnenkrijgen en dus heel snel een oordeel klaar hebben. Dus ik heb zoiets van, als die brief nou al niet goed is, kijken ze dan niet eens naar je boek? En wat moet er eigenlijk precies in zo'n brief? Ik heb dus niet echt een idee hoe ik het het beste kan aanpakken en ik zou graag jullie hulp hebben! Alvast bedankt allemaal!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ten eerste vraag ik me af of het wel mogelijk is om op mijn leeftijd een boek uit te geven?
In principe wel.
Of dat er eigenlijk maar een hele kleine kans is?
Inderdaad, de kans is klein. Maar de kans is ook heel erg klein wanneer je volwassen bent. Zo is het nu eenmaal in uitgeefland.
Mijn droom is natuurlijk om dit boek uit te geven, maar ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat.
Kijk, daar speelt leeftijd wel een beetje. Als je langer in deze wereld meedraait krijg je meer ervaring op alle vlakken en dan zijn heel wat dingen makkelijker in te schatten. Een andere vraag! Wil je dit boek uitgeven? Is het allereerste boek dat je ooit geschreven hebt goed genoeg om mee uit de kast te komen als schrijver? Heb je genoeg inzicht om zelf iets te zeggen over de kwaliteit van dit boek?
Hoe vind je de juiste uitgever(s)?
Kijk naar de boeken die een uitgever uitgegeven heeft. Hebben die overeenkomsten met jouw boek (qua doelgroep, vorm, inhoud?). Denk jij dat jouw boek in hun rijtje past?
Ik heb ook veel gelezen over een begeleidende brief die erbij moet, maar dat maakt me heel zenuwachtig. (...) En wat moet er eigenlijk precies in zo'n brief?
In een begeleidende brief moet je de waarheid schrijven en jezelf een beetje verkopen. Het is net als met solicitatiebrieven: je wordt er beter in naarmate je beter weet wat je zelf wilt. Als je goed weet waar je zelf staat, dan weet je ook wat je over jezelf wilt zeggen in zo'n brief. Wat wil jij dat de uitgever over jou weet? Ga op zoek naar het antwoord op die vraag, dan heb je denk ik de basis voor je begeleidende brief.
Dus ik heb zoiets van, als die brief nou al niet goed is, kijken ze dan niet eens naar je boek?
Misschien. Geen idee. Hangt van de uitgever af. Je hierover druk maken heeft weinig zin.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het beter om eerst je boek af te schrijven of zou ik nu al enkele hoofdstukken naar een uitgever op kunnen sturen?
Ik heb eens een schilderij gekocht dat nog niet af was.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg, schrijf je manuscript af tot je er helemaal tevreden mee bent en kijk welke boeken lijken op jou boek qua genre. Schrijf op bij welke uitgeverij deze boeken zijn uitgegeven en kijk op het internet hoe je je manuscript daar moet afleveren en stuur hem op. Ooit moet je eerste keer zijn en zo kun je alleen maar ervaring opdoen. Van fouten leer je.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mijn advies zou zijn: schrijf eerst dat boek en ga daarna nadenken over een brief. Dit is de juiste volgorde.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag, leeftijdsgenoot. :) Diana had daar een hele mooie reactie. Ik zal die dingen (plus nog wat andere) even lekker lang toelichten. Ik weet niet hoeveel je al weet, dus daarom vertel ik maar veel. :P Leeftijd zou voor een goede uitgever geen punt moeten zijn. Die kijken naar kwaliteit. Dus als je verhaal goed genoeg is, kom je wel binnen. Maakt niet uit of je twaalf, veertig of tachtig bent. Punt is wel dat wanneer je jong bent, je vaak nog niet uitgegroeid bent wat betreft je schrijfskills. Je kunt over een jaar nog veel beter zijn dan dat je nu bent. Daarom wordt er door sommige mensen geadviseerd om te wachten met het uitgeefproces totdat je merkt dat je op een soort constant niveau zit. Als de kwaliteit van de schrijfsels explosief blijft groeien als het ware, en je kijkt terug op je eerste manuscript, kun je misschien spijt hebben dat je het niet later hebt uitgegeven, omdat je het dan veel mooier had kunnen schrijven. Maar als je merkt dat je niet meer zo explosief groeit (maar iedereen blijft als het goed is groeien in het schrijven, in bedoel gewoon dat je niet terugkijkt op een stuk van een maand geleden en denkt "hoe heb ik zoiets slechts kunnen schrijven?") dan kun je het gewoon proberen. En zelfs als je afgewezen wordt: maakt niet uit. Je hebt dan nog een heel leven voor je om te schrijven en jezelf te verbeteren! Kijk verder eens goed rond op dit forum. Kijk mee met hoe proeflezen in zijn werk gaat en plaats misschien zelf eens wat, zo leer je hoe kritiek binnen de schrijfwereld vaak wordt gegeven en hoe je ermee om kunt gaan (kritiek goed ontvangen is een lastig iets, maar ook een geweldige leermeester). We hebben ook een zoekbalkje. Tik daar eens "begeleidende brief" of "synopsis" of "dialogen schrijven" in, en je krijgt een hoop topics waar je werkelijk alles over die onderwerpen kunt vinden. Zo kun je complete handleidingen samenstellen over hoe een begeleidende brief te schrijven, bijvoorbeeld. Ik sluit me wel aan bij de anderen wat betreft het eerst afschrijven van je boek: wanneer je boek eenmaal volledig is, heb je een beter overzicht. Dan kun je beter bepalen welke scènes beter moeten of er helemaal uit kunnen, of je de toon voor je verhaal hebt gezet, of de personages goed genoeg zijn uitgediept, enzovoorts. Als je vast blijft zitten in het verbeteren van vorige stukjes in plaats van verder schrijven, komt het nooit af. Doe dat nadat je de laatste regels op papier hebt gezet, en schrijf nu ondertussen je gedachten over bepaalde scènes op aparte blaadjes. Zo zijn die ideeën voor nu uit je hoofd en kun je je richten op verder schrijven, en kun je ze daarna er gemakkelijk weer bij pakken. Bovendien zien de meeste schrijvers liever een volledig manuscript. Waarom dat is? Ik denk het volgende (denken, niet weten, maar misschien gaat het zo): ze hebben simpelweg niet genoeg tijd om hoofdstukken te beoordelen om te zien of ze "goed genoeg zijn". Want áls ze goed genoeg zijn en de uitgever vraagt om meer, dan kan het weer een tijdje duren voordat de schrijfster dat heeft opgestuurd. En als dan blijkt dat de rest van het verhaal tegenvalt, heb je kostbare tijd verspild. Liever heb je als uitgever eerst een globaal beeld van het verhaal (daar is een synopsis voor!) voordat je het echte verhaal gaat lezen. Bepaalde delen van je verhaal (of je hele verhaal) kun je wel laten proeflezen. Zoek daarvoor mensen die goede, opbouwende kritiek kunnen geven. Dus die ook de goede punten noemen, en vooral, die uitleg geven bij hun uitspraken! Je kunt zoeken naar mensen die zelf schrijven, dat is vaak een voordeel, maar een schrijversoog kan soms heel anders naar een tekst kijken dan een lezersoog. Zowel niet-schrijvers als schrijvers als proeflezers geven dan waarschijnlijk het beste beeld. Over het algemeen gaat het proces nadat je je verhaal af hebt gemaakt als volgt: -Eerst laat je het verhaal een tijdje liggen. Een paar maanden het liefst. Zo kun je uiteindelijk "vanaf een afstandje" naar je werk kijken. Die tijd is nodig om er afstand van te nemen. De meeste schrijvers kennen een soort tekstblindheid voor de eigen teksten, en die kun je verminderen door ernaar te kijken alsof je het voor het eerst leest. En daarvoor is dus die tijd nodig. Hoeveel tijd, dat bepaal jij. -Je leest zelf je verhaal daarna grondig door. Nu je een goed overzicht hebt, kun je ook grote veranderingen maken: scènes weg, personages erbij, de hele toon van een stuk omgooien. Verwerk de ideeën die je tijdens het schrijven hebt opgedaan. Je herschrijft dus eigenlijk op plotniveau. Daarna lees je het nogmaals door en ga je specifiek kijken naar formuleringen, dialogen, woordgebruik, spelling en grammatica. Je kan het plotgedeelte en het taalgedeelte ook tegelijk doen, dat ligt aan je persoonlijke voorkeur. -Als je tevreden bent (en zet jezelf niet al te veel vast in perfectionisme ;) ) stuur je het naar je proeflezers. Vrienden en kennissen zijn prima, maar probeer wel degenen te vinden die eerlijke kritiek durven te geven, en niet zeggen "het is goed" om jouw gevoelens niet te kwetsen. Proeflezers die je niet goed kent zijn daarom vaak geschikter, maar het is natuurlijk wel eng om je verhaal aan zo iemand te laten lezen. Bovendien verwachten die er soms iets voor terug. De professionele "proeflezers/redacteuren/ehm, hoe noem je zo iemand?" die dat dus als werk doen, vragen geld en dat is erg duur. Maar zo'n persoon geeft je wel echt een betrouwbaar beeld van de kwaliteit van je werk. Andere proeflezers kun je via dit forum bijvoorbeeld vinden. Wat ik vaak doe, is een proefleesruil: een schrijver beoordeelt mijn werk, en ik die van hem/haar. Van proeflezen van andermans werk leer je ook nog eens best veel. :P Vraag om specifiek commentaar bij de zinnen, tenzij je alleen feedback wilt op het plot, de toon en de algemene indruk. -Met de feedback van je proeflezers herschrijf je opnieuw. Verwerk hun commentaar erin, maar onthoud, het blijft jouw verhaal. Als al jouw proeflezers hetzelfde opmerken, zou je daar natuurlijk wel naar moeten kijken, maar als één iemand zegt dat hij die formulering maar niets vind, of die scène anders had gemoeten, dan beslis jij als schrijver of dat wel of niet ten goede komt van je verhaal. Maar proeflezers zien wel vaak dingen die jij (door die tekstblindheid) over het hoofd hebt gezien. -Nu maak je je synopsis en je begeleidende brief. Laat die eventueel ook lezen en beoordelen, als je er onzeker over bent. Zoek de juiste uitgevers, die ongeveer dezelfde soort boeken uitgeven als jouw boek, stuur het op zoals zij het willen (dus als ze vragen om een bepaalde afstand tussen de regels, gebruik die dan ook, en als ze het via de post willen, doe dat dan. Dit lijkt zo logisch, maar gaat blijkbaar vaak fout, hoorde ik). Dan begint het wachten. In de tussentijd kun je natuurlijk best werken aan een ander verhaal, totdat je antwoord hebt. Er zijn drie soorten antwoorden: 1. een afwijzing (soms zelfs een standaard afwijzing, zoals "je boek past niet bij de uitgeverij" bijvoorbeed), 2. een afwijzing, maar wel met tips met wat er beter kan (een heel goed teken! De uitgever heeft de tijd genomen om het (voor een deel) te lezen en neemt ook nog de moeite om je verder op weg te helpen! Als je dit krijgt, is dat natuurlijk jammer, maar besef dat het al een grote stap in de goede richting is) en 3. ze willen het uitgeven. Hoogstwaarschijnlijk wel met een paar aanpassingen. Wat er daarna precies gebeurt, weet ik niet. In ieder geval gaat er een redacteur over je tekst heen, die precieze aanwijzingen geeft en suggesties doet voor het verbeteren. Die gebruik je voor je volgende herschrijfronde (ja, veel herschrijven). Soms volgt dan zelfs nóg een herschrijfronde als de redacteur nog niet helemaal tevreden is. Bedenk hierbij gewoon dat wanneer je goed aan de slag gaat met de tips, dat je werk uiteindelijk wel in de winkel komt te liggen. Nog even geduld hebben en nog even bezig met herschrijven. Herschrijven hoeft trouwens helemaal niet saai te zijn. Ik vind het bijvoorbeeld juist erg leuk. Zo, hopelijk kan je er wat mee. Dit is wat ik over dit onderwerp heb geleerd op Schrijven Online. Heel veel succes, en ik hoop nog eens iets van je te lezen!

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met onder andere dank aan onze Draak
Het is mij regelmatig duidelijk dat jonge mensen - dus ook jonge schrijvers - hun eigen weg gaan. Ik denk, Suicune, dat je feedback perfect is. Van een jonge schrijver met ervaring, naar een jonge schrijver met een vraag.
Suicune has the power to walk across water and purify dirty water with one touch.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Over een begeleidende brief zou ik me niet zo druk maken. Eerst het verhaal schrijven. Mijn begeleidende brieven zijn meestal ultrakort. Dat vind ik toch niet zo'n snuggere aankoop, Yrret.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vind ik toch niet zo'n snuggere aankoop, Yrret.
Valt wel mee. Het is een Karel Appel, en zal door velen niet herkent worden als onaf.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als het een onvervalste Appel is, kan het nog waardevol zijn. Heb je hem overvallen tijdens het schilderen? (herkent-herkend) Eens een zeikerd, altijd een zeikerd.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal! En heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie Suicune! Hier heb ik zeker wat aan!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vind ik toch niet zo'n snuggere aankoop, Yrret.
Valt wel mee. Het is een Karel Appel, en zal door velen niet herkent worden als onaf.
sure :lol:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Suicune, je bent pas 17???? Mannaggia… Aan je schrijven is dat niet te merken, noch waar het taalgebruik, noch waar het inhoud betreft. En zo kom ik dan weer :ontopic: : zolang je leeftijd niet op negatieve wijze blijkt uit je manuscript en correspondentie met de uitgever, kan het zelfs een geweldige marketingtool zijn. Voor de rest: wat Diana Silver en Suicune al zeiden. Uitprinten en aan de muur hangen! Succes met je manuscript!