Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht 13: Ontkenning

1 juni 2014 - 13:05
“Ik zie je graag.” “Ik jou ook.” Met mijn twee handen neem ik zijn gezicht vast en geef hem nog een kus. “Mijn moeder ontploft als ze ontdekt dat ik ben gaan lopen. Dan krijg ik er nog een week bij.” “Dan moeten we het niet te lang trekken.” Hij gaat weer naast me liggen en neemt mijn hand. Hij verstrengelt zijn vingers in de mijne wrijft met zijn duim over de bovenkant van mijn hand. Ik geniet van de aanraking. We gaan alle twee zitten en kijken naar de zon die langzaam zijn weg naar beneden zoekt achter de bomen. Wanneer het daglicht weg is zetten we ons recht. “Ik moet weer naar huis voor mijn moeder het ontdekt.” Ik sla mijn arme rond zijn nek en kus hem. “Tot gauw.” Hij neemt mijn hand en geeft er een kneepje in. Onwillig laat ik hem los, draai me om en ren weer naar huis. Het is inmiddels donker. Ik duw het raam open en klim er weer door. Ik sluit het venster en draai me om. In de duisternis kan ik een silhouet onderscheiden. Ik schrik en zeg: “Het is niet wat je denkt,” terwijl ik naar het raam wijs. De schaduw duwt op de lichtschakelaar en ik zie mijn vader staan. “Naar Bryan geweest?” Ik slik en staar naar de grond. Liegen heeft geen zin dus zeg ik:“Ja.” Mijn vader zucht en zegt: “Ik begrijp je wel. Ik ben ook jong geweest. Ik heb eens gespijbeld om je moeder te kunnen zien.” “Echt waar?” Hij glimlacht en zegt: “Ik zal niets tegen je moeder zeggen. Zie dat je je twee buizen in haalt.” “Bedankt. Dat zal ik zeker doen.” “Hoe was je uitstapje?” “Goed. Ik heb er van genoten.” Hij glimlacht en ik stap naar hem toe. Hij omhelst me en geeft me een zoen op mijn haar. “Kom je nog tv kijken?” “Ja. Ik ga me vlug om kleden en dan kom ik.” Hij draait zich om en loopt mijn kamer uit. Ik laat me met een zucht achterover op mijn bed vallen en glimlach. [Ik heb geen idee of er een tegenstelling in zit. Opdracht blijft onbegrepen voor mij. Maar misschien dat het aan te passen is. Dit is in ieder geval het einde op de vorige 3 stukken]

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2014 - 13:44
Er zit een tegenstelling in. Zij verwacht dat haar vader boos wordt omdat ze is weggelopen naar Bryan maar hij begrijpt haar juist. Dit is voor haar onverwacht. :thumbsup: Zitten deze scenes ook in jouw boek? Dat is mooi, dat geeft, denk ik, zeker verdieping aan het verhaal!

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2014 - 13:48
Het zit ongeveer in het boek. Het is in dezelfde stijl in ieder geval. Maar dit is dus niet van het boek :-). Ik denk dat mijn uitgever daar niet happy mee gaat zijn als ik het ergens bloot op internet zet. Leuk om te weten dat er toch een tegenstelling in zit. Ik vermoed dat er in mijn boek dan ook een tegenstelling in zit :-). Iets aanbieden tegen je zin om te doen?

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2014 - 14:04
Ja, volgens mij kan dat ook. Eerst geheel omschrijven wat er moet gaan gebeuren en dan het ontkennen ervan of laten weten dat degene er totaal geen zin in heeft. De schrijver schets er een verduidelijking mee. Ook in gevoel hoe degene er tegenover staat. Ik denk dat Henny met deze opdracht bedoelt dat men af en toe in het verhaal iets via een tegenstelling of ontkenning kan laten zien aan de lezer om er meer variatie in te brengen. Zodat het vertellen wordt onderbroken door deze manier van vertellen. Vertellen via een omweg: het tegenovergestelde omschrijven en dat ontkennen of het juist sterker/ duidelijker te maken door het tegenovergestelde te noemen. Heb ik dat goed begrepen @Henny?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2014 - 21:54
Hi Christine, nee, het wil niet lukken, hè. En als je zelf al geen tegenstelling ziet, dan heb je hem er in ieder geval niet bewust in verwerkt en dat was juist de bedoeling van deze opdracht. Bewust een tegenstelling of ontkenning gebruiken om een bepaald effect te bereiken. Maak je niet druk, er komen nog een heleboel leuke andere opdrachten. En het ene ligt je gewoon beter dan het andere.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2014 - 22:20
:? Mag ik een suggestie doen? Ook om te kijken of ik het zelf echt snap. :confused: : Als jij de HP terwijl ze naar huis rent laat denken wat er kan gebeuren als haar vader er achter komt dat ze weg is geweest ( huisarrest, Bryan niet meer kunnen zien etc.) en dan de reactie van de vader dat hij haar begrijpt dan zit er een tegenstelling in. Dan voelt de lezer de spanning goed als ze schrikt omdat haar vader haar betrapt en wat zal zijn reactie dan zijn. Deze reactie is anders dan dat de lezer verwacht en dat geeft het verhaal een onverwachte wending.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2014 - 22:49
Moet die tegenstelling niet bij de HP zitten? In de ik-vorm? Ze zegt toch al zoiets, dat ze naar huis moet voor haar moeder het ontdekt. Ik kan er nog een schepje bovenop doen, dat ze nog een week huisarrest niet ziet zitten enz... Maar ik denk dat ik er dan nog niet ben. Te hoog gegrepen voor mij? Of mijn schrijfstijl die anders is :).

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2014 - 23:24
Nee joh, niet te hoog gegrepen! Gewoon jouw schrijfstijl niet. Jij doelgroep is young adult en die hebben deze manier van schrijven niet nodig, denk ik! :)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2014 - 0:11
Ja, ik denk het ook dat het zoiets moet zijn :-). Ik lees nooit volwassen boeken. Hoewel het in kinderboeken ook voorkomt maar dan heel sarcastisch geschreven. Ik geef het op voor deze opdracht :-). Op naar de volgende.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2014 - 10:15
Staat inderdaad wel een tegenstelling in. Zoals Marietje aangaf, ze dacht dat haar vader boos zou worden. Ongeacht wat je van de opdracht vond, jouw stukjes lezen als een trein. Ik kan me goed voorstellen dat jouw manuscript direct door een uitgever wordt opgepakt.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2014 - 11:52
Eens met Johannah, leest lekker! ;) Ik verwachtte eerlijk gezegd een tegenstelling op het eind. Ik dacht dat je de vader heel erg begrijpend liet reageren terwijl hij dat niet was, en dat hij tegen het eind ineens wel heel boos zou worden. Dat zou ook een leuke tegenstelling zijn!

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2014 - 12:02
@Jael, het blijkt dus dat ik de opdracht nog steeds niet begrepen heb :). Maar inderdaad, dat zou ook een leuke tegenstelling zijn als hij op het einde heel boos word.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2014 - 18:40
Nee joh, niet te hoog gegrepen! Gewoon jouw schrijfstijl niet. Jij doelgroep is young adult en die hebben deze manier van schrijven niet nodig, denk ik! :)
:eek: Lekker Nederlands van mij: Ik bedoelde jouw doelgroep.. natuurlijk. Stom! :\\

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2014 - 20:54
Heb alleen je verhaal gelezen Christine, mij niet laten beinvloeden wat hier boven is beschreven. De tegenstelling is, volgens mij, de reactie die zij verwachtte van haar mams, die uitbleef, en juist het ontvangen van begrip van haar paps. Mooi geschreven!