Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

woordenaantal Young Adult roman

5 augustus 2013 - 13:21
Beste SOL-lers, hopelijk is er iemand die mij kan helpen met het volgende. Als nieuwe uitdaging ben ik onlangs begonnen met het schrijven van een manuscript voor een Young Adult roman. Ik heb veel gezocht op internet naar algemene richtlijnen, alleen kan ik niet ontdekken wat de lengte van een YA ongeveer 'moet' zijn. Weet iemand van jullie wat een gebruikelijke lengte is? Ik dacht zelf aan ongeveer tussen de 25.000 en 40.000 woorden.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 14:31
Wil je dit weten omdat je doel is om een uitgeefbaar boek te schrijven en je met de 'juiste' lengte misschien een streepje voor hebt? Zoniet, dan maakt het aantal woorden niets uit. Je verhaal moet je vertellen in het aantal woorden dat er nodig is om het te vertellen. Besides, er is een groot bereik aan woordenaantallen van boeken - young adult of anders. Alles tussen tien- en honderduizend... en alles daarbuiten. Maar als je graag een boek wil schrijven dat in lengte lijkt op een bepaald boek dat jij in je hoofd hebt, bijvoorbeeld omdat je dat een prettige lengte vond, dan doe je dit: Je neemt het boek ter hand en slaat het open; je telt van twintig regels het aantal woorden en middelt dat; telt het aantal regels op een bladzijde; vermenigvuldigt dat allemaal met het aantal bladzijdes en rondt het af naar een mooi getal.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 14:23
*onderdrukt de neiging om heel stellig te zeggen: 60.986 woorden* Wat Diana zegt. Toen ik nog jong volwassen was, waren die specifieke boeken er nog niet. Ik las gewoon wat er was. Dik, dun of meerdere delen. Gewoon je verhaal goed vertellen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 14:33
Ik sluit me bij bovenstaande dames aan. Gewoon wat onderzoek doen en je verhaal schrijven. Het moet niet zo zijn dat je er tekst bij gaat zitten schrijven om een bepaalde hoeveelheid woorden te bereiken terwijl dat het verhaal niet ten goede zou komen. ;) Ik kan alvast een voorzetje geven overigens. Er staan drie verhalen in de YA-bundel waar mijn novelle (20.000 woorden) in staat, dus die bundel omvat rond de 60.000 woorden in totaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 14:52
Bedankt voor de reacties. Het gaat mij niet om een precies aantal om een streepje voor te hebben. Het is zo, dat ik voor volwassenen en (jonge) kinderen geschreven heb en daarbij redelijk kan inschatten wat passend is. Nu ik voor mezelf een nieuw genre wilde uitproberen (Young Adult) was ik gewoon benieuwd wat passend is voor pubers/jong volwassenen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 15:15
Tussen de 25.000 en 40.000 woorden lijkt me wel erg aan de lage kant. Dan heb je het eerder over een novelle dan een roman. Volgens het boek 'Writing Children's Books for Dummies' van Buccieri & Economy ligt het gemiddeld aantal woorden voor YA tussen de 50.000 en 70.000, en ik heb op andere plekken ook wel gelezen dat het gemiddelde 50.000 of 60.000 woorden is. Zelf houd ik voor het gemak (en omdat ik het prettig vind om met kaders te werken) altijd 60.000 woorden aan, vind ik net een fijne en overzichtelijke lengte, en of het evt. langer of korter wordt, hangt uiteindelijk van het verhaal af.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 15:40
Grijns: geweldig, Diana! En houd je eraan, want een woordje teveel en ze kielhalen je :p Succes! Leuk! Da's ook een belangrijke: wat vind je zelf prettig?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 16:12
Tussen de 25.000 en 40.000 woorden lijkt me wel erg aan de lage kant. Dan heb je het eerder over een novelle dan een roman.
Eens.
Tussen de 25.000 en 40.000 woorden lijkt me wel erg aan de lage kant. Volgens het boek 'Writing Children's Books for Dummies' van Buccieri & Economy ligt het gemiddeld aantal woorden voor YA tussen de 50.000 en 70.000, en ik heb op andere plekken ook wel gelezen dat het gemiddelde 50.000 of 60.000 woorden is.
Aan de andere kant heb ik ook een aantal (bijzonder populaire) YA-romans gelezen die makkelijk het dubbele aantal woorden halen...

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 16:43
Citaat: Aan de andere kant heb ik ook een aantal (bijzonder populaire) YA-romans gelezen die makkelijk het dubbele aantal woorden halen... Ik sluit me daar bij aan.

Via

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 17:18
Gangbaar is tussen de 60.000 en 120.000 woorden. In pagina's is dat ongeveer tussen de 200 en 400.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 18:32
Ik begrijp de vraag niet. Je hebt een verhaal, begint te schrijven en als het af is, is het af. Dat is de richtlijn, lijkt mij.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 18:33
Nou, ik kan voor veel beginsituaties die ik verzin toch echt wel lange of korte oplossingen bedenken. Meestal worden het lange, ik probeer dat af te leren zodat ik ook eens een kort verhaal in elkaar kan zetten, actually.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 18:38
Maar dat is niets meer of minder dan een keuze. Wat jij bij het verhaal vindt passen. Maar je bepaalt zelf wat je te vertellen hebt, lijkt mij, en hoeveel woorden je daarvoor nodig hebt. Die oplossing kies je als schrijvende, los van verwachtingen. Er is maar een verwachting die geldt, die van het verhaal dat zich aandient. Zie ook het gedicht van Charles Bukowski op de homepage.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 18:54
De reactie is simpel. Bukowski was simpel; in de goede betekenis van het woord. Heb je een verhaal te vertellen of niet? Zo ja, wat interesseert jou het aantal woorden?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 18:55
Tussen de 25.000 en 40.000 woorden lijkt me wel erg aan de lage kant. Volgens het boek 'Writing Children's Books for Dummies' van Buccieri & Economy ligt het gemiddeld aantal woorden voor YA tussen de 50.000 en 70.000, en ik heb op andere plekken ook wel gelezen dat het gemiddelde 50.000 of 60.000 woorden is.
Aan de andere kant heb ik ook een aantal (bijzonder populaire) YA-romans gelezen die makkelijk het dubbele aantal woorden halen...
Tuurlijk. Er staat ook 'gemiddeld'.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2013 - 22:40
Ik dacht zelf aan ongeveer tussen de 25.000 en 40.000 woorden.
Dat is perfect. Liever 25.000 en 250 woorden per bladzijde. 111 bladzijden mag ook. Mooi getal.
Als nieuwe uitdaging ben ik onlangs begonnen met het schrijven van een manuscript voor een Young Adult roman.
De Young Adult van 2013 is beslist geen jong volwassen mens. Ik schat hem of haar niet meer in staat een boek te lezen dat meer dan 40.000 woorden heeft. Het probleem is duidelijk. Als je toch besluit meer woorden te schrijven zal de YA afhaken en het slot nooit lezen. Dat lijkt mij niet gewenst. Stel je schrijft een verhaal van 80.000 woorden. Beslist onmogelijk voor een YA zoveel woorden te lezen. Deel het verhaal in twee. Dan heb je al twee boeken geschreven. Nog beter, deel het boek in drie delen. Ook leuk voor je CV.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 augustus 2013 - 8:52
Yrret ... Ik heb hier drie nageslachtjes (12, 16 en 19) en die draaien hun hand niet om voor een veelvoud van 40.000. Het is vast je woordkeus waardoor ik in de gordijnen vlieg :nod: . Die stelligheid. Het woordje 'beslist' herhalen. De zin: 'Het probleem is duidelijk.' Alsof je wetten uitdraagt. Da's knap. Maar volslagen nonsens.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
6 augustus 2013 - 10:55
Ja, je moet het Yrettiaans achtersteboven lezen en bij voorbaat ook ondersteboven. Dus op zich zijn de gordijnen de ideale plaats om de boodschappen die hij aan ons overdraagt te doogronden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 augustus 2013 - 11:44
Toen een YA nog niet bestond. Papa een mooi boek voor je had. Hij erbij stond met een zweep. "En nu lezen!" Toen had ik net de Bijbel voor de 3e keer uit. En mocht ik Flash Gorden niet meer strippen. Dat gedoe met die Lego blokken voorbij was. Ongeveer 1961, toen telde ik tijdens het lezen het aantal woorden. Na het lezen een overhoring. Dan nog even 10 bladzijden van de Winkler Prins. Nog een voorleesverhaaltje uit 'Sprookjes van Grimm' omdat mijn Papa wel 20 verschillende stemmen kan nadoen. Het leukste boek bewaarde ik tot voor het slapen; "Theorie der Schaakopeningen en de Losbladige schaakberichten." Elke zet die ik doe is een voorzetje. Zie Mirjam en Diana. "The Kill" is zichtbaar voor ingewijden. Dat zijn Facebook-meisjes en schakers. Anaïd Haen, toch.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 augustus 2013 - 21:11
De reacties van Yrret en Anaid vertalen precies mijn vraag. Wat is voor een gemiddelde YA-lezer een prettige lengte voor een boek? Volgens Yrret willen ze vooral een niet te lang boek, omdat ze anders afhaken en volgens Anaid houden ze juist van lange boeken. Zijn hier YA-schrijvers die hierover wat kunnen zeggen?

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 augustus 2013 - 21:34
Juliette, Yrret is sarcastisch. Dat is er niet altijd aan af te zien, maar als je hem leert kennen, merk je het vanzelf. Wat hij probeert te zeggen is dat young adults alles lezen, lang en kort. Dan. Wat gangbaar is hangt sterk af van het genre waarin je schrijft. Fantasy is notoir langdradig. Als je een spannend epos schrijft dat twaalf 900-pagina's tellende boeken lang is, hangen ze op de laatste bladzijde nog aan je lippen, als je het goed doet. Chicklitverhalen moet je zo lang niet maken. Verhalen over tieners in hedendaagse tienersetting kunnen ook relatief best lang de aandacht vasthouden. Vanaf 20.000 woorden kun je al een substantieel verhaal neerzetten, maar 100.000 woorden zullen ze ook nog uitlezen. Dus, welk genre schrijf je? Dat gezegd hebbende, de vraag wat een 'prettige lengte' voor je doelgroep is, is zinvoller dan je initiële vraag, maar nog steeds niet erg zinvol. Het gaat erom wat een prettige lengte is voor jouw verhaal. Heb je voldoende diepgang bereikt? Ben je niet onnodig lang van stof? Weet je de aandacht vast te houden? Die dingen bepalen de lengte van je verhaal. Als je je verhaal de lengte weet te geven die het nodig heeft, dan is de lezer gelukkig. Ongeacht wat die lengte precies is.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2013 - 0:53
Nee, hoor, dat zei Anaïd niet ;-) Ik reageerde op Yrrets stelligheid dat jong volwassenen geen dikke boeken zouden willen lezen, waar de mijne dat gerust wel doen. Maar ze lezen ook korte verhalen. Ze lezen gewoon alles ;-)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2013 - 9:26
Net als de blonde Haen heb ik ook drie miniatuur Nienke's lopen. De een leest alles wat los en vast zit. Zal niet snel aan een dun boek beginnen en is altijd op zoek naar een volgende reeks. Ze leest ze het liefst een keer of 10. Nr 2 leest alleen als het moet. Nooit iets 2 keer en niet voor zijn plezier. Hij is begonnen en geeindigd bij Geronimo Stilton. Ik zie de Middelbare met angst en beven tegemoet. Nr drie leest soms. Als ze leest doet ze het met plezier en als ze niet leest zit er geen gat in haar hart of dag. Zoveel kinderen zoveel smaken. Ik ga met Diana mee: het ligt aan het genre maar vooral hoe pakkend een boek is. Yrretiaans is een taal die maar weinigen beheersen. Ik behoor daar niet toe. Ik doe mn best maar hij daalt maar niet af naar mijn Facebook niveau. Beetje flauw :\\