Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opsturen naar Biblion - ja of nee?

21 mei 2012 - 11:24
Mijn debuut is een feit en binnenkort leverbaar. Ik twijfel nu of ik twee exemplaren naar Biblion ga sturen. Als ik een positieve recensie krijg, kan me dat veel trots en bestellingen opleveren en niet te vergeten een goeie recensie op Bol.com. Maar wat nu als de recensie negatief is... Ik zie mijn kansen via Bol.com, die ik toch al niet heel groot achtte, al kelderen. Wat is wijsheid? Wie niet waagt, die niet wint... of eerst wachten wat mijn 'eigen' publiek ervan zegt, voordat ik iets ga opsturen? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2012 - 11:02
De termijn van weken waarin die eerste screening plaatsvindt is allang voorbij, dus ik ga ervan uit dat Biblion het boek heeft opgenomen en laat recenseren. Volgens de website kan dat vervolgens nog 2 maanden op zich laten wachten.
Dat kan kloppen. Mijn boek verscheen op 15 april en is nu net door Biblion gerecenseerd. Vrij positief, dat is wel leuk. Ze noemen het een "Geslaagde en goed leesbare roman over ambities en relaties." Wel vreemd is dat ze een deel van ontknoping onthullen, toch een doodzonde voor een recensent. Dus over het nivo van de recensent heb ik zo mijn twijfels.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2012 - 11:41
OK. Goed om te horen dat het voor jou positief is. :) Ik heb mijn boek rond dezelfde periode verstuurd, eerste week van april. Naar een andere redactie wellicht: kind en jeugd. Heb er nog geen reactie op ontvangen, maar verwacht dat nu wil binnenkort...

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2012 - 12:30
@Johan, Waar is je bespreking van Biblion dan opgenomen?
Hij staat op mijn website.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2012 - 12:41
Hoi Johan, Je schrijft: "Wel vreemd is dat ze een deel van ontknoping onthullen, toch een doodzonde voor een recensent. Dus over het nivo van de recensent heb ik zo mijn twijfels." Maar Biblion schrijft eigenlijk geen recensies, hoewel ik wel recensent word genoemd, maar AI's = Aanschafinformaties. De bedoeling is dat de bibliotheken met behulp van dat korte stukje tekst beslissen of ze het boek al dan niet aanschaffen. Bij Duitse romans bv is het echt van belang dat ik erbij vermeld of het boek een leeslint heeft of niet .... Ik weet niet in hoeverre de ontknoping van belang is voor het al dan niet aanschaffen, maar ik weet wel dat het vaker wordt gedaan om zoveel mogelijk info te geven aan de biebs.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2012 - 12:53
@Eliesje. Dat is dan zeer kwalijk. Zeker voor een plotgedreven verhaal is het onthullen van de ontknoping killing. Het kan inderdaad zijn dat de ontknoping van de belang is voor de waardering of waarde van een boek. Ik vind een onverwachte wendig aan het eind een plus voor het boek. Een recensent dient dat dan in algemene termen te beschrijven. Zoiets als: verrassende ontknoping, spannende wending, nieuwe gezichtspunten. Hij mag echter nooit onthullen wat die wending is. Ofwel: wel dat er een wending is, niet wat de wending is.

Via

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2012 - 13:19
@Johan, Waar is je bespreking van Biblion dan opgenomen?
Hij staat op mijn website.
Rare spelfouten in de recensie ook nog. :confused:

Via

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2012 - 14:08
Dat 'verassende' is wel een klassiekertje.
Misschien is dat juist de spoiler. :D

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2012 - 14:13
Dat 'verassende' is wel een klassiekertje.
Misschien is dat juist de spoiler. :D
Ja, want ongemerkt stook ik een fikkie in mijn boek. Zonder gekheid, het geeft mij de indruk van de recensies niet geredigeerd worden, niet op inhoud en niet op spelling. Dat legt veel druk bij de recensent. Ik ben erg blij dat mijn recensies altijd grondig geredigeerd worden, dat heeft me al voor wat blunders behoed.

5 juni 2012 - 16:02
Wel vreemd is dat ze een deel van ontknoping onthullen, toch een doodzonde voor een recensent.
Ik zou niet weten waarom. Een recensie is een bespreking van eenj boek, geen verkooppraatje. Waarom zou je dan het einde niet mogen bespreken? Ik vind het juist flauw als een recensie helemaal niets over de ontknoping of het einde zegt. Bovendien: als je het een keer hebt gelezen, ken je het einde ook. Heeft het boek dan minder waarde als het een tweede keer wordt gelezen? Of is het niet de bedoeling dat het twee keer wordt gelezen? In mijn ervaring is het zo dat echt goede boeken nog steeds steengoed zijn, ook al is de ontknoping al "verraden". Sterker nog: een boek dat zo erg leunt op een ver(r)assende ontknoping, deugt in mijn ogen per definitie niet.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 juni 2012 - 17:53
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik dacht na twee maanden ook dat het opgenomen werd. Ik kreeg ze toen alsnog terug.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juni 2012 - 8:59
Wel vreemd is dat ze een deel van ontknoping onthullen, toch een doodzonde voor een recensent.
Ik zou niet weten waarom. Een recensie is een bespreking van eenj boek, geen verkooppraatje. Waarom zou je dan het einde niet mogen bespreken? Ik vind het juist flauw als een recensie helemaal niets over de ontknoping of het einde zegt. Bovendien: als je het een keer hebt gelezen, ken je het einde ook. Heeft het boek dan minder waarde als het een tweede keer wordt gelezen? Of is het niet de bedoeling dat het twee keer wordt gelezen? In mijn ervaring is het zo dat echt goede boeken nog steeds steengoed zijn, ook al is de ontknoping al "verraden". Sterker nog: een boek dat zo erg leunt op een ver(r)assende ontknoping, deugt in mijn ogen per definitie niet.
Als lezer en schrijver vind ik het onthullen van de ontknoping onprettig. Ik wil graag verrast worden door het boek, als ik alles al weet verlaagt dat voor mij de waarde van het boek. Een goede recensent heeft het onthullen van de ontknoping ook helemaal niet nodig, hij zal iets moeten zeggen over stijl, sfeer, personages etc. Van de plot kan hij een aanzet geven. Dat alles om de lezer nieuwsgierig te maken naar het boek. Dat geldt uiteraard het sterkst voor nieuwe boeken. De recencies waar we het hier over hebben zijn vooral die die net uitgekomen boeken betreffen. Bij boeken die al wat ouder en bekend zijn, geldt dat minder. Daar kan een recensent in een recensie het boek betrekken in het totale oeuvre van de schrijver of relaties leggen met collegaschrijvers. In dat type besprekingen gaat het om hele andere zaken dan om aandacht vragen voor het boek en een oordeel geven over dat ene boek. Maar zelfs bij herlezing word ik graag verrast. Ik herlees een boek een pas na enige tijd als plot, stijl, sfeer etc voor een deel in mijn geheugen zijn weggezonken.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juni 2012 - 9:30
Buiten het gegeven dat biblion geen recensies maakt maar aanschafinformatie en de recensies op bol.com dus eigenlijk niet op hun plek zijn, (een biebmedewerker heeft geen tijd om alle boeken zelf volledig te lezen en dan te beslissen welke ze in de schappen wil zetten, terwijl een klant bij bol.com nu juist wel op zoek is naar een boek om volledig te lezen) is er de mogelijkheid van bezwaar. Overleg dat eens met je uitgever, als het je in die mate dwars zit dat je wilt dat er iets aan gedaan wordt.

6 juni 2012 - 17:26
Dat alles om de lezer nieuwsgierig te maken naar het boek.
Het is niet de taak van een recensent om de lezer naar een boek nieuwsgierig te maken. Hij moet gewoon productinformatie geven. Het is immers niet iemand die in dienst is van de marketing rondom het boek, maar in dienst van zijn eigen lezers die een eerlijke beschrijving verwachten. De resencent hoeft geen flaptekst te schrijven. Verder ga ik ervan uit dat bij een geslaagd boek de weg naar de ontknoping belangrijker is dan de ontknoping zelf. Dan kan een recensie nooit het leesplezier tekort doen, zeker niet als het een schrijver is waarbij iedere zin een feest is om te lezen. Bij een goede opbouw zullen er ook meerdere ontknopingen in het boek zitten. Daarnaast kan er naast de ontknoping in de verhaallijn ook nog een ontknoping op andere niveaus zijn. De vraag is op de recensent die allemaal noemt, en of die door iedereen op dezelfde manier worden geïnterpreteerd. Want dat is misschien nog wel belangrijker voor de literaire waarde van het boek: de interpretatie die de verschillende recensenten aan het geheel geven, en meestal lukt dat niet zonder ook de ontknoping te noemen.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 juni 2012 - 17:30
Als een recensent het verhaal 'verklapt' hoef ik het boek niet meer te lezen, mooie zinnen of niet.

6 juni 2012 - 18:06
Ja, dat zal het verschil wel zijn tussen een simpel verhaaltje en literatuur. Literatuur wordt alleen maar beter bij uitgebreide recensies die al dan niet de ontknoping(en) verklappen. Misschien moet je ook helemaal geen recensies lezen als je een boek nog wilt lezen. Verder ken ik ook talloze "recensies" met een herhaling van de flaptekst en dan een of ander nietszeggend subjectief zinnetje erbij als "ik vond het leuk". Boeien, of de recensent het leuk vond. Biblion is daar een uitstekend alternatief voor.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
6 juni 2012 - 18:28
Misschien een topic openen over nut en onnut van recensies? Of is het er al, misschien, en daar voortgaan, en het hier houden bij Biblion?

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 juni 2012 - 19:47
Ik heb het eigenlijk over biblion. Trouwens, ik lees ook nooit de achterflap. Ik zie vanzelf wel waar het over gaat. On topic, Tja. Ja, mevrouw. :D

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2012 - 12:09
Het opsturen naar NBD Biblion is in mijn geval door de uitgever gebeurd (lijkt mij doorgaans de regel, ook volgens Sebes's boekje "Bestseller"). Ik heb wel enige tijd moeten wachten, maar kreeg van de uitgever bericht van de reactie van Biblion. Die was gelukkig positief. Ik heb de link ervan op mjn website geplaatst, en inmiddels ook de link naar mom.biblion.nl , die de eerste 11 pagina's van het boek geeft in PDF-format. Merkwaardig genoeg is bij bol.com alleen de omslag terecht gekomen en enkele gegevens, en niet het bericht van Biblion. Overigens lijkt het me alleen maar aan te raden je boek naar Biblion te laten komen.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2012 - 12:28
Persoonlijk vind ik de communicatie met biblion matig. Er wordt geen bevestiging van ontvangst gestuurd. Er wordt ook geen bevestiging gestuurd dat het boek is opgenomen en wordt gerecenseerd. (De afwezigheid van eender welk bericht, lijkt volgens de website positief, want afgewezen boeken komen 'na enkele weken retour'.)
Ze hebben daar ook nog telefoons op hun bureau. :nod: En die nemen ze ook aan.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2012 - 19:44
Haha, dank Sjors... ;) Heb inmiddels de recensie teruggekregen en daarbij ook een order van Biblion. Mijn boek komt dus in de bibliotheken te liggen. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 maart 2017 - 6:57
Ik heb echt wel eens een vernietigende recensie geschreven voor Biblion. Ik had het wat voorzichtigjes 'ingepakt' en kreeg het terug van de redacteur daar dat die vernietigende punten veel duidelijker in beeld moesten komen. Er zijn er toen ook niet veel ingekocht :D
Eliesje, ging het hier om een fictie- of een non-fictie boek? (Waar de auteur ongetwijfeld zijn best op gedaan had, en misschien geen eindredacteur kon betalen, maar wel het boeiende onderwerp wilde delen?). Lijkt me dat als het Biblion een boek wel ziet zitten dat een vernietigende recensie nadelig is en het positieve van dat boek in het niet laat verdwijnen. Ik bedoel, ze vonden het boek toch eerst een aanvulling, ondanks... (anders hadden ze het niet doorgeven aan de recenseur). Het voordeel (bijvoorbeeld het boeiende onderwerp) voor een bibliotheek en de lezers zeg maar.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 januari 2019 - 16:00
Ik merk dat de belangstelling voor Biblion en haar 'recensenten' na 2012 duidelijk niet aanwezig is. Op 1 post na in 5 jaar. Ik heb mijn boek ook naar ze toegestuurd. Nooit meer (3 maanden) iets gehoord tot ik de 'recensie, ze spreken zelf van aanschafsuggestie (!) bij mijn boek in bol.com zag. Ik accepteer van iedere recensent de mening als duidelijk is waarom en als ik merk dat het boek inderdaad gelezen is. In deze suggestie bij bol.com kreeg ik direct het kriebelige gevoel dat de bewuste Drs. het boek nauwelijks ingezien had en een conclusie trok, de enige overigens, die volstrekt geen grond in het boek vond. Na enig googelen vond ik talloze voorbeelden van dit soort 'recensies' en dat duurt al minstens 10 jaar. Ik heb dus onmiddellijk bezwaar gemaakt. Eens zien wat daar uit komt.

Hay

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 januari 2019 - 15:33
Ik heb al meer dan eens gehoord dat als je op goede gronden bezwaar maakt tegen een recensie, Biblion daar iets mee doet en in veel gevallen voor een tweede recensie en/of recensent zorgt. Daar zitten zoals bij alles twee kanten aan. Biblion heeft honderden recensenten in dienst, die per jaar zo rond de 15.000 recensies in alle mogelijke genres produceren. Recenseren is gewoon mensenwerk, dus het is onvermijdelijk dat er af en toe een onzorgvuldige en onterechte recensie tussen zit. Van de andere kant zal geen enkele auteur het snel eens zijn met een negatieve recensie, ook niet als die wel degelijk terecht en dus te rechtvaardigen is. Dan zijn de druiven zuur, want anders dan de meeste recensies op webshops of websites als Goodreads of Hebban heeft die van Biblion een grote impact voor een auteur. Zonder een positieve recensie kun je een flinke bestelling vergeten, want de recensies van NBD-Biblion zijn voor verreweg de meeste bibliotheken de basis voor hun bestellingen. Dat heeft voor beginnende schrijvers ook zijn voordelen. Als je in eigen beheer uitgeeft of bij een kleine, onbekende uitgever zit, dan komt je boek vrijwel nooit in de boekhandel te liggen, maar met een lovende Biblionrecensie maak je wel degelijk kans op een flinke bestelling van de bibliotheken.

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 maart 2023 - 20:17

Inmiddels is dit topic alweer 12 jaar oud zie ik, des te meer een reden om 'm weer ff te openen met een vraag waarop jullie hopelijk het antwoord hebben. Hoe lang duurt het tegenwoordig voordat je een antwoord krijgt van NBD Biblion?  Heeft iemand toevallig onlangs een boek ingestuurd wat wellicht potentie heeft en waar hij/zij een reactie op heeft gekregen? 

Groetjes, - een al best wel lang op antwoord van Biblion wachtende -  Iris