Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opgestuurd manuscript intussen bijwerken

10 maart 2012 - 14:45
Beste, Mijn vraag is of ik een enkele dagen geleden opgestuurd manuscript mag bijwerken en het bijgewerkte stuk mag opsturen als 'verbeterde en eigenlijke versie' naar de uitgever. Terwijl deze wellicht nog niet de tijd had mijn eerste versie te bekijken. Het is namelijk zo dat ik een boekje klaar had en opstuurde. De dag nadien wilde ik nog heel wat verbeteren, maar intussen was mijn enveloppe met manuscript dus al bij de uitgever beland. Ik bewerk, herschrijf, corrigeer spellingsfouten en nu meen ik dat het écht goed zit. Is het verstandig om dezelfde uitgever opnieuw 'lastig te vallen' met een hernieuwe versie van mijn manuscript, en dit een kleine week later, terwijl de redactie nog misschien nog eens niet de tijd kon nemen mijn oorspronkelijke versie door te nemen. En ik vrees dat zelfs als ik de nieuwste versie opstuur, me nadien nog inzichten te binnen vallen die ikzelf zodanig goed passen vind in mijn verhaal, dat ik me weer aan het aanpassen zet en reeds een volgende versie opstuur. Hoe gaan uitgevers daar mee om? Kan ik dat wel maken als beginnende schrijver om de indruk te geven dat ik ook maar denk dat het kans heeft om uitgegeven te worden? Mag ik herwerkte versies alsnog opsturen? Is dat verstandig? Alvast bedankt als u me kan helpen met wat suggesties.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 14:51
Wanneer je nu nog het gevoel hebt dat er de komende maanden invallen blijven komen, denk ik dat je iets te vroeg bent geweest met insturen. Ik zou het manuscript bijwerken tot je echt het gevoel hebt dat er geen komma meer op een betere plaats kan, het dan drie maanden laten liggen, en pas wanneer je het dan nog steeds heel goed vindt nog eens opsturen naar een uitgeverij. Ik denk dat je dan meer kans maakt bij een andere, maar je zou het dan nog eens naar de huidige kunnen doen. Wie niet waagt die niet wint. ;)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 14:53
ok, bedankt. Je hebt gelijk. Het nog wat laten bezinken en het niet te snel willen klaarhebben. Daar heb je gelijk in.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 15:06
Ik heb het ook wel eens gehad dat ik helemaal tevreden mijn manuscript opstuurde en drie maanden later toch weer een stuk ging aanpassen, omdat ik nieuwe schrijftechnieken had geleerd die ik wilde toepassen. Ik heb het hernieuwde stuk opgestuurd naar een nieuwe uitgever en bij de eerste uitgever gewacht op een reactie. Ik kreeg toen een afwijzing, maar ik vroeg vervolgens of ik het hernieuwde stuk mocht opsturen. Wat ik heb geleerd: gewoon niet te snel opsturen - probeer je enthousiasme in bedwang te houden - en laat je manuscript 'bezinken'. Kijk er een tijdje (paar maanden het liefst) niet meer na en bekijk hem dan opnieuw. Ben je dan nog steeds tevreden, stuur hem dan op.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 15:13
Je kan altijd een nieuwe versie naar een andere uitgever sturen, maar ik zou dit niet naar dezelfde uitgever doen. Ze krijgen al stapels manuscripten binnen en het is maar de vraag of ze door hebben welk van de twee die je hebt opgestuurd ze moeten hebben. Ik weet niet of ze de stapel eerst ordenen of gewoon van de stapel 'lezen'. Net als de anderen raad ik je vooral aan even te wachten met het opsturen van een manuscript. Zorg dat je goede proeflezers hebt, herschrijf en laat het een paar maand liggen voordat je het opstuurt (naar verschillende uitgevers, of één van wie je goed hebt gekeken of het in hun fonds past.) Succes!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 15:22
Ok. En weet je of uitgevers ook correctoren hebben. Zodat ze teksten met fouten of 'nog werk aan' (bvb. op vlak van indeling) toch doorlaten. Of moet het echt quasi 'uitgeefklaar' zijn?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 15:25
Een manuscript mag best 'inhoudelijk' nog niet helemaal af zijn (uitgever publiceren nooit zo een opgestuurd manuscript), het moet wél foutloos in goed Nederlands geschreven zijn! De uitgever moet er 'iets' in zien, zowel op literair gebied (vernieuwend, sprankelende taal etc) als op commercieel gebied. Dus als je iets opstuurt, zorg dat het er zo verzorgd mogelijk uit ziet.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 15:34
ok, hartstikke bedankt. Nog een vraag als ik mag: bedienen alle uitgevers (tenzij gespecialiseerde) alle boekenwinkels of komen enkel de grote uitgevers in de bekendste boekenwinkels. Zo stuurde ik mijn tekst naar Standaard Uitgeverij (Vlaanderen) omdat ik vermoed dat deze er de Standaard boekhandel bedient. Het zou leuk zijn, mocht het tot een boekje komen dat ik het daar uiteindelijk terugvind. Dus ik denk: ik moet een een selectie maken qua uitgevers waar ik manuscripten naar stuur en waar niet, op of het in een bekende winkel komt of niet nadat het ok zit voor hen. Want dat maakt dat het gelezen wordt of niet. Misschien is dat een denkfout van mij. Ik ken het boekenwereldje dus nog niet. Misschien moet ik daar helemaal niet selectief op zijn. Omdat het resultaat overal hetzelfde zal zijn en de meeste uitgevers het in elke winkel doen terecht komen, indien men er iets in ziet. Hoe gaat dat? (ik ken dus nog niet echt hoe uitgevers werken, u ziet het). Heb ik daar een volledig verkeerd beeld van?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 15:34
Nee, niet alle uitgevers komen met hun boeken in de grotere winkels. Winkels kopen zelf boeken in (bij uitgevers o.a.) en zij bepalen wat er in hun winkel komt. Bij een grotere uitgever is er, lijkt mij, wel meer kans dat je boek ook daadwerkelijk in een winkel belandt. Maar voor je je ms opstuurt, zou ik eerst goed afvragen wat je precies wilt. Wil je vooral gepubliceerd worden bij een gerenommeerde uitgever, wil je vooral lezers? Als het laatste het geval is, zijn er ook andere, kleinere uitgeverijen, op internet (alleen e-book) of ook op papier, maar dan POD. Kijk ook even hier op de website rond. :D Genoeg te vinden over dit onderwerp en ik ga zo van 't internet.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 16:04
De grote reguliere uitgeverijen vind je in alle boekhandels. Dus Standaard zul je niet alleen in de Standaard-boekhandels vinden, maar in bijna alle boekhandels. En over je uitgeefkansen: een boek moet nagenoeg perfect zijn voor het uitgeefkans heeft. Dus verhaallijnen die in orde zijn en geen stijlfouten.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 17:21
Ik heb vandaag bij Boekpresentatie een stukje toegevoegd over de manier waarop de redactie van mijn boek tot nu toe gegaan is. Misschien dat je er iets aan hebt. En op mijn boeklog staan nu twee bladzijden met correcties van de redacteur van mijn uitgeverij, Zilverspoor. Kijk op graylorne.blogspot.com. Verder ga ik iig mee met Xuchiejlala's advies: wacht op een afwijzing en vraag dan of je een herzien exemplaar op mag sturen. Dat moet dan wel echt verbeterd zijn, dus niet hier en daar een zinnetje.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 17:38
Wat je eerste vraag betreft: het staat ongelooflijk klungelig. Dus pas in het vervolg je manuscript net zo lang aan tot je zeker weet: beter kan ik niet meer.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 18:20
Mijn manuscript heb ik voortdurend verbeterd nadat het was opgestuurd naar de uitgever (nou heeft het daar ook een half jaar stil gelegen in verband met een reorganisatie) en tussen de diverse redactierondes in. Elke keer als ik 'm las, zag ik verdere verbeteringen. Bij Meulenhoff was dat ook geen probleem: ik ben de baas over mijn manuscript, en kan ook zelf kiezen of ik redactieaanwijzigingen aanbreng of niet. Dat betekent wel dat tot de zetproef ik ook zelf alle (aan)wijzigingen door moest voeren in een digitaal document. Zelfs na de zetproef heb ik nog twee feitelijke fouten door kunnen geven.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 18:47
Maar jij was benaderd door de uitgever om iets te schrijven toch? Dat is toch weer anders dan een uitgever ongevraagd overspoelen met 20 versies van je manuscript.

10 maart 2012 - 20:47
NIET doen, je verbeterde versie opsturen, of het moet naar een andere uitgeverij zijn. Wel erg onhandig en onprofessioneel van je.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2012 - 22:04
Maar jij was benaderd door de uitgever om iets te schrijven toch? Dat is toch weer anders dan een uitgever ongevraagd overspoelen met 20 versies van je manuscript.
Klopt. Laat ik het wat helderder formuleren. Ik ben het eens met de eerdere opmerkingen dat het niet handig is om een nieuwe versie in te sturen, maar mijn ervaring is dat je rustig verder kunt werken aan je manuscript. Als de uitgever met je door wil, zal hij zeker niet schrikken van een verbeterde versie. Dus rustig doorgaan met verbeteren, maar niet opsturen is mijn advies.