Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Brief naar literair tijdschrift: wat zet je er in?

30 maart 2011 - 11:35
Hoi, Op korte termijn ga ik een kort verhaal naar een literair tijdschrift sturen. Ik ben van plan er een kort begeleidend schrijven bij te voegen. Ik vraag me af, wat zouden jullie in zo'n brief zetten?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2011 - 18:35
Oke. En als ze er niet om vragen? :) Wat zou je er dan inzetten, aannemende dat je alsnog een kort begeleidend schrijven bijvoegt?

30 maart 2011 - 18:44
Dan zou ik geen begeleidend schrijven bijvoegen. Alternatief zou ik ze eerst een mailtje sturen waarin ik mijn voornemen tot het sturen van een verhaal bekend maak, en vriendelijk en beleefd vraag wat ze daarbij verwachten aan begeleidende schrijvens en dergelijke. Ik hou niet zo van telefoneren, maar je kunt hetzelfde natuurlijk even vragen in een telefoongesprek. Heeft het tijdschrift geen openbaar e-mailadres of telefoonnummer? Dan zou ik niet eens overwegen iets op te sturen. Ik vraag me nog steeds af of je dit niet zelf had kunnen bedenken.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2011 - 19:00
Dan zou ik geen begeleidend schrijven bijvoegen. Alternatief zou ik ze eerst een mailtje sturen waarin ik mijn voornemen tot het sturen van een verhaal bekend maak, en vriendelijk en beleefd vraag wat ze daarbij verwachten aan begeleidende schrijvens en dergelijke. Ik hou niet zo van telefoneren, maar je kunt hetzelfde natuurlijk even vragen in een telefoongesprek. Heeft het tijdschrift geen openbaar e-mailadres of telefoonnummer? Dan zou ik niet eens overwegen iets op te sturen. Ik vraag me nog steeds af of je dit niet zelf had kunnen bedenken.
Ik heb al lang een brief klaarliggen. Dit topic dient, zoals uit de OP blijkt, enkel om te horen wat anderen zouden doen. Wie weet kan ik mijn brief n.a.v. reacties nog wat aanpassen. Geen begeleidend schrijven vind ik zelf geen goed idee, maar het zal vast geen kwaad kunnen. Vooraf contact opnemen is inderdaad een optie.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
30 maart 2011 - 19:10
Er is ergens een topic over wat je in een brief naar een uitgever kunt sturen; vergelijkbaar met een literair tijdschrift <- vaak ook horen literaire tijdschriften bij uitgeverijen. Misschien kun je dat topic vinden via de Zoekfunctie? Er staan veel goede adviezen.

30 maart 2011 - 19:19
Geen begeleidend schrijven vind ik zelf geen goed idee
Als een uitgever/tijdschrift zelf aangeeft geen begeleidend schrijven te willen ontvangen, is het een goed idee om het te laten.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2011 - 19:23
Er is ergens een topic over wat je in een brief naar een uitgever kunt sturen; vergelijkbaar met een literair tijdschrift <- vaak ook horen literaire tijdschriften bij uitgeverijen. Misschien kun je dat topic vinden via de Zoekfunctie? Er staan veel goede adviezen.
Thanks, dat kan ik wel vinden, zal eens zoeken.
Geen begeleidend schrijven vind ik zelf geen goed idee
Als een uitgever/tijdschrift zelf aangeeft geen begeleidend schrijven te willen ontvangen, is het een goed idee om het te laten.
Dat ben ik zeker met je eens. Ze geven het echter niet expliciet aan, maar zwijgen erover. Ik heb meer dan eens gelezen dat dit bij een uitgeverij niet betekent dat je het dan ook achterwege moet laten.

30 maart 2011 - 19:43
Dan bel je ze op als je het per se weten wilt. Alleen van de uitgever kun je het juiste antwoord krijgen, dus waarom stel je de vraag hier? Zo'n contact met de uitgever toont ook dat je oprecht geïnteresseerd bent en niet een tekst over de schutting flikkert.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2011 - 19:52
Ik zeg nergens dat ik het perse wil weten. Waarom ik het hier vraag, heb ik al verteld. Goed punt wat betreft over de schutting flikkeren. Met vroegtijdig contact kan je dat inderdaad vermijden. Ik doe dat met een begeleidende brief.

30 maart 2011 - 20:15
Waarvan je niet weet of dat gewenst is, reden voor jouw om die vraag hier te stellen, met de detailvraag: "wat moet erin?". Mijn tegenvraag is: waarom stel je die vraag niet bij degenen die het antwoord weten?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2011 - 20:28
Waarom? Als ze aangeven dat het niet 'hoeft' en dat dat impliceert dat ze het toch niet zullen lezen. Lijkt me juist koppig en het lijkt me dat ze geen koppige auteurs willen hebben. Stel dat ze geen lettertje willen laten veranderen in hun verhaal! Nee, denk niet dat het positief voor je uit zal pakken in dat geval ;) Ik zou ze gewoon eventjes bellen/mailen. Want waarom zouden wij ergens antwoord op moeten geven, waar we toch niet met zekerheid op kunnen antwoorden?

30 maart 2011 - 20:42
Dat ben ik eens met Mijre. Als ik op mijn website duidelijk zou zetten "een begeleidend schrijven is niet gewenst", en mijn telefonisten zou instrueren hetzelfde te zeggen, en iemand stuurt toch een begeleidend schrijven, dan is dat een dev\null

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
30 maart 2011 - 20:54
Jow, misschien willen 'ze' ook wel niet gebeld worden. Misschien willen ze niks. Willen ze wel verhalen? Als uitgever van een literair tijdschrift? Je weet het niet! Ik zou helemaal niets doen, Complexiteit. Dan weet je zeker dat je het niet fout doet! :D

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2011 - 20:58
Jow, misschien willen 'ze' ook wel niet gebeld worden. Misschien willen ze niks. Willen ze wel verhalen? Als uitgever van een literair tijdschrift? Je weet het niet! Ik zou helemaal niets doen, Complexiteit. Dan weet je zeker dat je het niet fout doet! :D
:D Heb de envelop net tien minuten geleden ofzo dichtgelikt. Kan weinig meer fout doen. :rolleyes:

30 maart 2011 - 21:02
Ja, jammer dat je dan niet even je topic wijzigt met de mededeling in de titel "Probleem opgelost". Dat is wel zo netjes naar degenen die tijd steken in het oplossen voor je problemen waar je blijkbaar helemaal geen hulp bij nodig had.

30 maart 2011 - 21:16
Wat is er mis met een beetje beleefdheid van jouw kant naar degenen die je lastig valt met een probleem dat blijkbaar helemaal geen probleem of vraag was? Je hebt precies van drie personen antwoord gehad, waarvan er niet een iets heeft gezegd over zijn eigen ervaringen. Vind je zelf niet dat je je verschrikkelijk aanstelt?

Lid sinds

20 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
31 maart 2011 - 9:37
Ja, jammer dat je dan niet even je topic wijzigt met de mededeling in de titel "Probleem opgelost". Dat is wel zo netjes naar degenen die tijd steken in het oplossen voor je problemen waar je blijkbaar helemaal geen hulp bij nodig had.
Nee zo werkt het hier niet. We zijn geen helpdesk waar problemen totaal opgelost zijn. Nieuwe tips kunnen altijd helpen en met zo'n mededeling kap je een topic af. Schli, als je één keer hebt aangegeven dat je vindt dat iemand beter vooronderzoek had moeten doen dan is dat voldoende. Dat hoef je niet vijf reacties lang te ventileren.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2011 - 15:17
Succes Complexiteit, ik hoop dat je een positieve reactie van het tijdschrift krijgt. Laat je het weten als je iets hoort?
Bedankt :) De kans dat ze het willen is waarschijnlijk niet-bestaand. Ik hoop op enige inhoudelijke vingerwijzing, zodat ik dat kan gebruiken voor volgende verhalen. Ik laat het zeker weten ja.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 april 2011 - 15:59
Ik ben benieuwd op wat voor termijn ik reactie krijg :) Bij Tirade hebben ze het over vier weken, maar dat is misschien wat snel.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2011 - 14:18
Bij Tirade hebben ze nu toch die nieuwe regel, dat je een nummer van het tijdschrift moet bestellen voor ze je inzending lezen? Ik denk dat dat afschrikt en dat ze daarom nu sneller kunnen reageren. Dat hoop ik tenminste voor je, als je het daarheen hebt gestuurd. Ik heb al bij meerdere tijdschriften gehad dat ze pas reageerden als ik erachteraan mailde nadat de termijn die ze vermeldden verstreken was. Mijn ervaring is dus dat het vaak maanden duurt.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2011 - 16:33
Bij Tirade moet je inderdaad een nummer bestellen. Prima deal als je het mij vraagt. Reactie binnen vier weken klinkt goed. Ik heb het niet naar Tirade gestuurd, maar naar Hollands Maandblad. Mailen ga ik voorlopig nog maar niet doen, omdat er ook staat dat het enige tijd kan duren voor je reactie krijgt.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 april 2011 - 11:35
'Enige tijd', slim om dat op je website te zetten. Want wat is enige tijd, hè? Maar ik ben benieuwd, ik heb zelf nog nooit iets naar Hollands Maandblad gestuurd, misschien komt dat nog. Succes met wachten!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 april 2011 - 13:51
Is wel prima ja om dat zo te zeggen. Misschien dat ik na een week of 6 een mailtje stuur om te vragen of ze een indicatie kunnen geven. Maar dat zie ik nog wel.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 april 2011 - 18:08
Mijn begeleidende schrijven zijn altijd heel kort. Wie ik ben, wat ik opstuur en dat ik hoop op een plaatsing. Contactgegevens, klaar. Is verder geen enkele garantie voor succes, uiteindelijk gaat het om je verhaal: de kwaliteit ervan en of het in de opzet van het blad past. Ik ken ook mensen die hele mooie, lange brieven schrijven en daarmee succes hebben.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 april 2011 - 11:30
Toch maar alvast een mailtje gestuurd. Erg snel reactie gehad. De reactietijd kan oplopen tot twee a drie maanden, vanwege het hoge aanbod. Misschien in de tussentijd dan toch maar eens iets voor Tirade schrijven. :)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 april 2011 - 20:16
Vanavond gaat een verhaal naar Tirade :) Dit keer zonder het begeleidende schrijven. edit: verstuurd. Een heel summier mailtje.