Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welk schrijfboek heb jij gelezen en wat vond je ervan?

20 november 2009 - 21:05
edit: Laatst bijgewerkt: 14 mei 2011 Hallo Sollers, Welk schrijfboek lees jij of heb je ooit gelezen? Wat is er zo goed of slecht aan? Waar gaat het over (opbouw roman, karakters, herschrijven, plot, wel of geen schrijfoefeningen, ect) Zou je hem aanraden? En als die niet onderstaande lijst staat, kun je hem dan ook vermelden hier? reactie(s) geplaatst betekend dat er een of meerdere personen een reactie heeft gegeven op dit boek. Ik heb het forum afgezocht en deze ook hier weer weergegeven, plus aangevuld met andere titels: ######################################## Nieuw toegevoegd op 14 mei: - Finding Your Voice (Leslie Edgerton & Les Edgerton) http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/finding-yo… - Finding Your Writer's Voice: A Guide to Creative Fiction (Thaisa Frank , Dorothy Wall ) http://www.amazon.com/Finding-Your-Writers-Voice-… - What If? Writing Exercises For Fiction Writers (Anne Bernays, Pamela Painter) http://www.amazon.com/What-Writing-Exercises-Fict… Nieuw toegevoegd op 7 mei: - Aspects of the novel (Forster, E.M) - How to write (Stein, Gertrude) - Living by fiction (Dillard, Annie) - On becoming a novelist (Gardner, John) - One writer's beginning (Welty, Eudora) - Rewriting. A creative approach to writing fiction (Kaplan, David Michael) - Schrijven (Brokken, Jan) - Story Structure Architect: A Writer's Guide to Building Dramatic Situations and Compelling Characters (Victoria Lynn Schmidt) http://www.amazon.com/dp/1582973253?tag=theevepeo…; - The Craft of fiction( Lubbock, Perry) - The art of fiction (Lodge, David) - The writer's home companion. Anecdotes, conforts, recolloctions and other amusements for every writer (Charlton, James and Lisbeth Mark) - The writing life (Dillard, Annie) - Wild mind. Living the writer's life (Natalie Goldberg) ######################################## OVER SCHRIJF TECHNIEK - De kunst van het schrijven. - [Engelse titel: The Art of Fiction], (John Gardner) reactie(s) geplaatst - From where you dream (Robert Olen Butler) reactie(s) geplaatst - Het geheim van de schrijver (R. Dorrestein) reactie(s) geplaatst - Kinderboeken schrijven (Wim Daniëls) reactie(s) geplaatst - Over leven en schrijven [Engelse titel: OnWriting] (Stephen King) reactie(s) geplaatst - The Art of Dramatic Writing (Lajos Egri) - Van idee tot verhaal (Per Groen) reactie(s) geplaatst - Zelf schrijver worden (Gerard Reve) - Zelf schrijver worden (Louis Stiller) http://www.augustus.nl/result_titel.asp?Id=2769 - Zo schrijf je een verdomd goede roman - [Engelse titel: How to write a damn good novel (I en II)] (James N. Frey) OVER KARAKTER ONTWIKKELING - Creating Characters: A Writer's Reference to the Personality Traits That Bring Fictional People to Life (Howard Lauther) http://www.amazon.com/Creating-Characters-Referen… - Creating Unforgettable Characters (Linda Seger) reactie(s) geplaatst http://www.amazon.com/Creating-Unforgettable-Char… - Creating characters (Marisa D'Vari) http://www.amazon.com/Creating-Characters-Whisper… - Characters make your story. (Elwood, Maren) - Dynamic Characters (Nancy Kress). - Getting Into Character: Seven Secrets a Novelist Can Learn From Actors (Brandilyn Collins) http://www.amazon.com/Getting-Into-Character-Secr… OVER SCIENE FICTION EN FANTASY - How to write Sciene Fiction (Orson Scott Card) reactie(s) geplaatst http://www.amazon.com/How-Write-Science-Fiction-F… - Science Fiction and Fantasy Readers' Advisory: The Librarian's Guide to Cyborgs, Aliens, and Sorcerers (Derek M Buker) http://www.amazon.com/Science-Fiction-Fantasy-Rea… - The Tough Guide to Fantasyland (Diana Wynne Jones) http://www.amazon.com/Tough-Guide-Fantasyland-Ess… - World Building Science Fiction (Stephen Gillett) http://www.amazon.com/World-Building-Science-Fict… - Writing Sciene Fiction Fantasy (Crawford Kilian) http://www.amazon.com/Writing-Science-Fiction-Fan… - De magische wereld van in de ban van de ring (David Colbert) reactie(s) geplaatst http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-mag… - De magische wereld van Harry Potter (David Colbert) http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-mag… - Wonder wereld van Narnia (David Colbert) http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/wonder… - Tolkien Lexicon (J.E. Tyler) - Opmerking: Een gids over de wereld van 'De Hobbit' en 'Lord of the rings' - Een Tolkien Bestiarium (David Day) - Opmerking: Een gids over de wereld van 'De Hobbit' en 'Lord of the rings' OVER "HET LEVEN ALS SCHRIJVER" - Becoming a writer (Dorothea Brande) reactie(s) geplaatst - The Sound of Paper (Julia Cameron) reactie(s) geplaatst - The Artist's Way (Julia Cameron) reactie(s) geplaatst OVER HORROR - Horror Readers Advisory (Becky Siegel Spratford) http://www.amazon.com/Horror-Readers-Advisory-Lib… OVERIGE DICHTEN - Hoe schrijf ik een gedicht, ondertitel: Een schriftelijke cursus dichten en gedichten lezen, 1998. (Willem Wilmink) - The Art of War for Writers (James Scott Bell) reactie(s) geplaatst OVERIGE SCHRIJFBOEKEN - (NOG) NIET GECATAGORISEERD - Aanvallend spel (Thomas Rosenboom) - Aspects of the novel (Forster, E.M) - Beginnings, middles and ends (Nancy Kress) - Bestseller: 101 tips en belevenissen van een literair agent (Paul Sebes) reactie(s) geplaatst - Biografisch leren en werken – Het levensverhaal in kaart brengen - Gabriël Prinsenberg - Building Better Plots (Kernen, Robert) - Building Fiction (Jesse Lee Kercheval). - Complete Guide to Writing Fiction (Conrad, Barnaby) - Creatief schrijven (Karel Witteveen) - Creating a Life Worth Living (A practical course in career design for artists, innovators, and others aspiring to a creative life), van (Carol Lloyd) reactie(s) geplaatst - Creative Writing: a Workbook with Readings (Linda Anderson) - Dagboek als spiegel (Christine de Vries) reactie(s) geplaatst - Dare to be a Great Writer (Bishop, Leonard) - De boekenpoeper. (Buuren, Maarten van) - De creatieve factor (Sybren Polet) - De interviewer en de schrijver (Ischa Meijer) - De kunst van de roman. (Kundera, Milan) - De schrijver, zijn schaamte en zijn spiegels (Gerrit Krol) - De theorie van vertellen en verhalen, inleiding in de narratologie. (Bal, Mieke) - De troost van de slapstick (Arnon Grunberg) - De verborgen schrijver: schrijven voor toneel, film & televisie (Ger Beukenkamp) - De wil en de weg (Brokken, Jan) - De wonderen van de heilbot (Oek de Jong) - De zesendertig dramatische situaties (Veldman, J.) - Description (Monica Wood). - Dromen en daden: gedachten over schrijven (Hanif Kureishi) - Droom bewust , een werkboek voor spirituele dromers (Robert Moss) - Echt contact is niet de bedoeling (Connie Palmen) - Eekhoorntje op lange weg (Inez van Eijk & Egbert Warries) reactie(s) geplaatst - Een bestseller schrijven voor dummies (Bas Van Lierde) reactie(s) geplaatst - Effectief en creatief schrijven (Job Creyghton) - Emotional Structure: Creating the Story Beneath the Plot: A Guide for Screenwriters (Peter Dunne) http://www.amazon.com/Emotional-Structure-Creatin… - Essays schrijven - van columns tot persoonlijke essays (Louis Stiller) - Finding Your Voice (Leslie Edgerton & Les Edgerton) http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/finding-yo… - Finding Your Writer's Voice: A Guide to Creative Fiction (Thaisa Frank , Dorothy Wall ) http://www.amazon.com/Finding-Your-Writers-Voice-… - Gedichten schrijven - de regels van het vrije vers (Chrétien Breukers) reactie(s) geplaatst - Gedrukte letters. (Delden, J. van) - Guide to fiction writing (Whitney, Phyllis A.) - Haal meer uit je dagboek (S. Grason) - Haiku - van scherts tot experiment (Willy van der Walle) - Handboek Verzorgd Nederlands: spellingsregels en schrijfadviezen (M. Klein & M. Visscher) - Handboek scenarioschrijven (Patrick Cattrysse) - Handboek stijl , Adviezen voor aantrekkelijk schrijven (Peter Burger & Jaap de Jong) - Handboek voor schrijvers (Maaike Molhuysen & Louis Stiller) reactie(s) geplaatst - Helder schrijven, spreken, denken (Rudolph Flesch) - Het Prozaboek (B. Jansen, P. Wiersinga) reactie(s) geplaatst - Het Rijmhandboek (Jaap Bakker) - Het Schrijfhandboek (Saskia de Bruin) reactie(s) geplaatst - Het geheim van Hollywood (Paul Ruven & Marian Batavier) - Het geheim van de spreker (Jan Haasbroek) - Het juist woord (L. Brouwers & F. Claes) - Het naakte schrijven (N. Christophe) - Het woord is aan de schrijver (Arjan Peters) - Hoe schrijf ik een boek - het schrijven van non-fictie (Roy Martina & Willem Jan van de Wetering) - Hoe schrijf ik een goed verhaal? (Knight, Damon) - Hoe schrijf ik een spannend boek. (Highsmith, Patricia) - Hoe schrijf ik een succesroman (Bert Reesinck) - Hoe schrijf ik korte verhalen. (Boggess, Louise) - Hoe schrijf ik mijn levensverhaal? Een praktische handleiding (Reina Crispijn) - Hoe schrijf je familiegeschiedenis? (Marijke Hilhorst) - Hoofden uit de mist (Sjoerd Kuyper) - How NOT to Write a Novel: 200 Mistakes to Avoid at All Costs If You Ever Want to Get Published (Howard Mittelmark, Sandra Newman)How NOT to Write a Novel: 200 Mistakes to Avoid at All Costs If You Ever Want to Get Published. - How to Write Best-Selling Fiction (Koontz, Dean) - How to Write Fast (While Writing Well) (David Fryxell) reactie(s) geplaatst - How to write (Stein, Gertrude) - IJsberen en zitvlees (Cor Vos) - Immediate Fiction (Cleaver, Jerry) - In de keuken van de muze (Willem Wilmink) - Interviewen (Arjan Visser) - Intieme vreemde (Breyten Breytenbach) - Je leven schrijven - Een meditatieve weg tot zelfkennis [Engelse titel : The right to write : an invitation and initiation into the writing life. ](Julia Cameron) - Je weet niet wat je schrijft (Cocky van Bokhoven) - Leren Schrijven Leren (Peet van Duijnhoven e.a.) - Lessons From a Lifetime of Writing (Morrell, David) - Leven, lijden, schrijven / methode (Michel Houellebecq) - Lezen achter de letters (Hella Haasse) - Lied van schijn en wezen (Cees Nooteboom) - Literatuurboek. Theorie over en analyse van literaire teksten.(Bruin, M.A. de) - Living by fiction (Dillard, Annie) - Make a scene: Crafting a Powerful Story One Scene at a Time (Jordan Rosenfeld) http://www.amazon.com/Make-Scene-Crafting-Powerfu… - Making a good script great (Linda Seger) - Mijn leraar Nederlands (Herman Koch e.a.) - On becoming a novelist (Gardner, John) - On writing well (William Knowlton Zinsser) - One writer's beginning (Welty, Eudora) - Over het vak (Philip Roth) - Over literatuur. (Jan van Luxemburg, Mieke Bal en Willem Weststeijn) - Over poëzie (Aristoteles) - Over redactie (Lisa Kuijter) - Plot & Structure: (Techniques And Exercises For Crafting A Plot That Grips Readers From Start To Finish) (Write Great Fiction) (James Scott Bell) reactie(s) geplaatst http://www.amazon.com/Plot-Structure-Techniques-E… - Plot. (Dipple, Elizabeth) - Reading like a writer (Francine Prose) - Realisme, de illusie van werkelijkheid in de literatuur. (Schipper, Mineke) - Recensies. (Deel, T. van) - Reisverhalen schrijven (Jan Donkers) reactie(s) geplaatst - Revision and Self-Editing (James Scott Bell). - Rewriting. A creative approach to writing fiction (Kaplan, David Michael) - Rijmhandboek (Jaap Bakker) - Schrijf & publiceer een boek (J.L. Jones) - Schrijf uw biografie - en maak daarbij handig gebruik van uw computer (Addo Stuur) - Schrijfles (Nicolien Mizee) - Schrijfstijl (Aalbrecht, Heidi) - Schrijfwijzer (Jan Renkema) reactie(s) geplaatst - Schrijven (Brokken, Jan) - Schrijven doe je zo (Iris Pronk) - Schrijven het begin (Pim Wiersinga) reactie(s) geplaatst - Schrijven is ritme (Thomas Verbogt) - Schrijven is schrappen (Godfried Bomans) - Schrijven met Montaigne (Tanny Dobbelaar) - Schrijven van verhalen en gedichten (Cees van der Pluijm) - Schrijven vanuit je hart [oude nederlandse titel :Zen de kunst van het creatief schrijven; Engelse titel: Writing Down The Bones, Freeing The Writer Within] (Natalie Goldberg) - Schrijven voor film, toneel en televisie (Ger Beukenkamp) - Schrijven voor je plezier (B. Reesinck) reactie(s) geplaatst - Schrijvend openbloeien in het schrijfpaleis (Saskia de Bruin) reactie(s) geplaatst - Self editing for fiction writers (Renni Browne) - Sometimes The Magic Works (Terry Brooks) - Song- en liedteksten schrijven (Yke Schotanus) - Spanning in verhalen (René Appel) - Starting from scratch - a different kind of Writer’s Manual (Rita Mae Brown) - Stein on Writing (Stein, Sol) - Story Structure Architect: A Writer's Guide to Building Dramatic Situations and Compelling Characters (Victoria Lynn Schmidt) http://www.amazon.com/dp/1582973253?tag=theevepeo…; - Story writing. (Mirrielees, Edith Ronald) - Story: Substance, Structure, Style and The Principles of Screenwriting - Robert McKee http://www.amazon.com/Story-Substance-Structure-P… - Taal is echt mijn ding (Paulien Cornelisse) - Taaltopics Spelling (Cees Braas & Lidwien van der Pas) - Techniques of the Selling Writer (Dwight Swain). - The 101 Habits of Highly Successful Screenwriters; Insider Secrets from Hollywood's Top Writers (K. Iglesias) reactie(s) geplaatst - The Art & Craft of Novel Writing (Hall, Oakley) - The Art of Creative Writing (Egri, Lajos) - The Art of War for Writers (James Scott Bell) reactie(s) geplaatst - The Complete Writer's Guide to Heroes and Heroines (Tami D Cowden) http://www.amazon.com/Complete-Writers-Guide-Hero… - The Craft of fiction( Lubbock, Perry) - The Creative Writer's Handbook (Ziegler, Isabelle) - The Elements of Style (William Strunk Jr. and E.B. White) - The Hero With A Thousand Faces (Joseph Campbell) - The Modern Library Writer’s Workshop (Stephen Koch) - The Power of Point of View (Alicia Rasley) reactie(s) geplaatst - The Power of the Dark Side: Creating Great Villains, Dangerous Situations, & Dramatic Conflict (Pamela Jaye Smith ) http://www.amazon.com/Power-Dark-Side-Dangerous-S… - The Short Story. (Reid, Ian) - The Technique of the Novel (?) - The Way to Write for Children (Joan Aiken) reactie(s) geplaatst - The Writer's Handbook. (Burack, Sylvia K.) - The Writers Journey: Mythic Structure for Writers, 3rd Edition (Christopher Vogler) http://www.amazon.com/Writers-Journey-Mythic-Stru… - The art of fiction (Lodge, David) - The first five pages (Noah Lukeman). reactie(s) geplaatst - The lie that tells a truth. A guide to Writing Fiction (John Dufresne) - The power of creative writing, a handbook of insights, activities, and information to get your students involved. (Percy, Bernard) - The writer's home companion. Anecdotes, conforts, recolloctions and other amusements for every writer (Charlton, James and Lisbeth Mark) - The writing life (Dillard, Annie) - Uitgeven in eigen beheer (Maarten Dessing) reactie(s) geplaatst - Van kort verhaal naar roman (Inge Schouten) - Van passie tot publicatie (Chris Lembeeckx (red.)) reactie(s) geplaatst - Van vroeger: levensverhalen schrijven met ouderen (José Franssen) - Verhalen verzinnen is fijn (Janosch) - Vingeroefeningen, Tips van schrijvers voor schrijvers (?) - Voor de vorm (Wagenaar, Pyter) - Waar gebeurd en toch gelogen: over fictie en niet-fictie (Zoest, Aart van) - Wannabe a writer? (Jane Wenham-Jones) - Ware verhalen (Ton Rozeman (redactie)) - Wenken voor jonge letterkundigen (Charles Baudelaire) - What If? Writing Exercises For Fiction Writers (Anne Bernays, Pamela Painter) http://www.amazon.com/What-Writing-Exercises-Fict… - Wie schrijft... (Elizabeth George) - Wild mind. Living the writer's life (Natalie Goldberg) - Word Painting - A Guide to Writing More Descriptively, van R. McClanahan. reactie(s) geplaatst - Writing About Your Life: A Journey into the Past (William Knowlton Zinsser) - Writing and Selling Your Novel (Bickham, Jack) - Writing the Breakout Novel(Maass, Donald) - Writing the Novel (Block, Lawrence) - Writing with power. (Elbow, Peter) - Zelfportret van een wild meisje, Cahiers 1943-1949 (Marguerite Duras) - Zen in the Art of Writing (Bradbury, Ray)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juni 2010 - 17:04
Ik heb het boek 'Schrijven voor je plezier' van Bert Reesinck op tafel liggen (Ik zag hem wel in het begintopic staan) Zodra ik het uitheb laat ik van me horen :) .

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juni 2010 - 18:11
Nog niet uit, maar The Art of War for Writers van James Scott Bell heeft aardig wat handige tips. Het boek bestaat uit korte op zichzelf staande hoofdstukken, een soort 'meditaties' maar dan praktischer. Bell is Amerikaan, dus dit boek is in eerste instantie geschreven voor de Amerikaanse markt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juni 2010 - 19:23
Gedichten schrijven van Chrétien Breukers uitgelezen. Er staan niet alleen tips in over hoe je schrijftechnisch je manier van dichten kan verbeteren en bronnen en aanbevolen literatuur, maar ook kranten en uitgeverijen die aandacht aan poëzie besteden en er worden adviezen gegeven om te herschrijven (die ook handig kunnen zijn voor het schrijven van proza).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juli 2010 - 18:35
Reisverhalen schrijven van Jan Donkers: Er wordt in verteld dat als je een goed reisverhaal wilt schrijven, je je lezer als het ware deelgenoot moet laten maken van je reizen. (of dit echt waar is, moet je zelf maar lezen) Ook is het belangrijk om zoveel mogelijk aantekeningen te maken. Schrijvers als Carolijn Visser, Paul Theroux en Cees Nooteboom worden besproken, vooral hun manier van schrijven wordt vergeleken. Zo knoopt de één zoveel mogelijk gesprekken aan en neemt een ander een meer observerende houding aan. Ik vind het een goed boek, omdat ik veel nieuwe dingen heb geleerd en door de handige literatuurlijst achterin het boek weet ik nu ook wat zo ongeveer de goede reisboeken zijn.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 16:42
Jeri, Zou je het volgende schrijfboek op je lijst willen zetten (ik heb het alleen zelf (nog) niet gelezen) Nieuw: Het Schrijfhandboek - Saskia de Bruin [...]
@FS: Gedaan. Beter laat dan nooit :)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 oktober 2010 - 23:12
wow, wat een boekenberg met raad! Ik ben bezig met de Kunst van het Schrijven door John Gerhard. Ik vind het geen boek om even door te lezen, maar echt een boek om de tijd voor te nemen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 oktober 2010 - 23:13
wow, wat een boekenberg met raad! Ik ben bezig met de Kunst van het Schrijven door John Gerhard. Ik vind het geen boek om even door te lezen, maar echt een boek om de tijd voor te nemen.
Je bedoelt John Gardner?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 oktober 2010 - 23:57
Een bestseller schrijven voor Dummies van Bart van Lierde (Belgische schrijver) Vooral interessant vanwege de techniek van de opbouw van je verhaal. Die is namelijk voor de westerse tamelijk universeel. Ik had dat ooit al eens gelezen in een cursus filmscript schrijven (die ik helaas kwijt ben) Ijzeren wetten voor verhaalopbouw dus, waaraan zo'n 90% van de verhalen aan schijnt te voldoen (vooral films, en die gebruikt hij veel als voorbeeld). Tot op de bladzijde nauwkeurig vertelt hij waar welke ontknoping dient te komen. Je hoeft je hier natuurlijk niet aan te houden, maar het geeft wel veel inzicht over hoe je een plot opbouwt.
Dat is toch kut? Literatuur is toch niet je idee in een sjabloon gooien? Ik minacht schrijfboeken, ik zie niet in hoe die de creativiteit dienen. Want ze lijken (het werk van) de lezer/aspirant auteur in een vorm te willen duwen die voor een zo groot mogelijk publiek - en dus uitgevers en de gehele markt - zo aantrekkelijk mogelijk is. Er zijn wellicht uitzonderingen en vast niet elke lezer zal die boeken als zodanig gebruiken, maar met zulke shit wordt innovatie toch tegengegaan? Hetgeen dat succesvol is moet maar zo veel mogelijk worden uitgemolken ofzo. Niks mis mee als een schrijver zich daaraan wil houden, als diens doelen commercieel zijn - en ook met zulke doelen is m.i. niks mis - maar dan maakt je naar mijn definiëring een product, geen kunstwerk. Als 90% van de verhalen voldoet aan die opbouw? Als bepaalde ontknopingen op vaste momenten moeten komen? Dat klopt toch niet? Verengen van de creativiteit. Ik schrijf juist omdat ik vrij ben om te scheppen wat ik wil, hoe ik wil. En die dubieuze conventies mogen mij daarin niet blokkeren.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 oktober 2010 - 0:51
Een schrijfboek vertelt je juist hoe je de creativiteit optimaal kunt benutten. Ik heb bij Proeflezen genoeg barslechte proza langs zien komen. Stukken waarbij ik dacht: daar zou een schrijfboek heel wat leed bespaard hebben.. Ik heb aardig wat schrijfboeken gelezen, en heb daaraan totaal niet het gevoel overgehouden dat de theorie mij zal hinderen. Integendeel! Een mens kan doelloos rondzweven in de ruimte of een weg kiezen om op te lopen. In het laatste geval kom je ergens. Waarom gaan jonge mensen naar school? Om te leren. In die zin is het ook mogelijk een hoop over schrijven te leren. Is Mozart gehinderd in zijn creativiteit, toen hij leerde over octaven, toonsoorten, instrumententechniek en de regels voor het schrijven van een strijkkwartet? Schrijfboeken en schrijfcursussen zijn er om mensen beter te leren schrijven. Het is echt een foute gedachte om te geloven dat schrijfboeken een schrijver tot slaaf zouden maken van wat jij 'dubieuze conventies' noemt. Ik beweer hetzelfde. In essentie zijn alle goede literaire romans hetzelfde. Ze bezitten een spanningsboog, enkele hoofdpersonages, er is een conflict, een ontwikkeling en een plot. Simpel gezegd heeft een boek een kop en een staart nodig. Daarnaast zal er een thema boven hangen dat te maken heeft met liefde, dood, verdriet, schuld of angst. Ik vergeet er nog een paar. Schrijfboeken kunnen je als het ware de juiste kwasten aanreiken voor de verf die je van nature in je draagt. Zodat je mooier schilderen kan, of in dit geval schrijven met je woorden.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
16 oktober 2010 - 12:48
Het is grappig dat je er andere kunstvormen bij betrekt, want ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld het fauvisme in de schilderkunst. Als die schilders zich ook niet hadden losgemaakt van het conventionele, dan had er nooit iemand als Picasso kunnen opstaan. Doet me ook een beetje denken aan Howard Roark uit The Fountainhead van Ayn Rand, hij verlaat zijn studie omdat hij zich los wil maken (of los wil blijven) van alle op de traditie leunende architectuur. Misschien ben ik ook van mening dat je het in je moet hebben om een kunstenaar te zijn, dat je een kunstwerk niet als via een recept in elkaar kunt kokkerellen. Wie niet op niveau kan schrijven kan dan misschien via schrijfboeken en -cursussen geleerd worden hoe hij zijn verhaal op de 'juiste' kan structureren en opbouwen en hoe hij de dialogen 'moet' weergeven, maar leert hij daarmee ook schrijven? Misschien heb ik een te hoge achting voor kunst en creativiteit, maar in mijn ogen leert iemand zo niet schrijven, maar enkel zijn verhaal weergeven op een voor het publiek leesbare wijze. Voor mij is schrijven - als kunstvorm - meer dan dat.

16 oktober 2010 - 21:09
Misschien moet je het werk van een goede schrijver zien als een ruwe diamant die kan worden bijgeslepen door de tips van een schrijfboek te gebruiken. Als het glas blijkt, springt het uit elkaar. En het werk van een schrijver kan ook een stuk lood of goud zijn, je kunt het in alle vormen gieten, maar een schrijfboek heeft nooit de magie om goud uit lood te maken. Hebben schrijfboeken zin? Wel als mensen er voor openstaan om te leren. Dat merk ik zelf, bij het lezen zie ik heel vaak dezelfde beginnersfouten. Die ook steeds weer naar boven komen als iemand commentaar heeft op die verhalen. Iemand die dan wil leren koopt een boek, maar degenen die het het hardst nodig hebben doen dat vrees ik niet. En van die 90% van de verhalen: er bestaan ook andere verhalen dan die geschreven worden, namelijk de filmverhalen. Volgens mij sloeg die 90% voornamelijk daar op. In film gelden andere regels, wat onder meer heeft te maken met de lengte van een filmrol en de lengte van een shot voor het saai wordt, en op TV waar de reclame moet komen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 oktober 2010 - 21:15
Een bestseller schrijven voor Dummies van Bart van Lierde (Belgische schrijver) Vooral interessant vanwege de techniek van de opbouw van je verhaal. Die is namelijk voor de westerse tamelijk universeel. Ik had dat ooit al eens gelezen in een cursus filmscript schrijven (die ik helaas kwijt ben) Ijzeren wetten voor verhaalopbouw dus, waaraan zo'n 90% van de verhalen aan schijnt te voldoen (vooral films, en die gebruikt hij veel als voorbeeld). Tot op de bladzijde nauwkeurig vertelt hij waar welke ontknoping dient te komen. Je hoeft je hier natuurlijk niet aan te houden, maar het geeft wel veel inzicht over hoe je een plot opbouwt.
Dat is toch kut? Literatuur is toch niet je idee in een sjabloon gooien? Ik minacht schrijfboeken, ik zie niet in hoe die de creativiteit dienen. Want ze lijken (het werk van) de lezer/aspirant auteur in een vorm te willen duwen die voor een zo groot mogelijk publiek - en dus uitgevers en de gehele markt - zo aantrekkelijk mogelijk is. Er zijn wellicht uitzonderingen en vast niet elke lezer zal die boeken als zodanig gebruiken, maar met zulke shit wordt innovatie toch tegengegaan? Hetgeen dat succesvol is moet maar zo veel mogelijk worden uitgemolken ofzo. Niks mis mee als een schrijver zich daaraan wil houden, als diens doelen commercieel zijn - en ook met zulke doelen is m.i. niks mis - maar dan maakt je naar mijn definiëring een product, geen kunstwerk. Als 90% van de verhalen voldoet aan die opbouw? Als bepaalde ontknopingen op vaste momenten moeten komen? Dat klopt toch niet? Verengen van de creativiteit. Ik schrijf juist omdat ik vrij ben om te scheppen wat ik wil, hoe ik wil. En die dubieuze conventies mogen mij daarin niet blokkeren.
Jij hebt duidelijk nog nooit een schrijfboek gelezen. Ik wel en het heeft me een hoop geholpen. Niet omdat ik nu "regels" heb gekregen, maar handvatten die erg zinvol zijn. Meer een overzicht van alle keuzes die je als schrijver kan maken omtrent bijvoorbeeld een nieuw karakter introduceren, een begin en einde schrijven, hoe kan je een flashback schrijven, hoe kan je een karakter geloofwaardig laten veranderen, enz., enz. Verder is het naar mijn mening zo dat zonder de conventies en clichés te kennen je er ook niet vanaf kunt wijken. Tenzij je iets zo bizars doet dat je zeker weet dat het buiten de boot valt. Leren met een kwast omgaan maakt je geen slechte schilder, leren over lichtinval en perspectief maakt je geen slechte fotograaf, leren over verhaalstructuur en spanningsbogen maakt je geen slechte schrijver. Ik ben blij dat jij kan schrijven en scheppen wat je wil en hoe je het wilt. Wat dat betreft zijn schrijfboeken ook eigenlijk niet voor de schrijver, maar voor de lezer. Dus ga je gang, schrijf een informatieve proloog, begin dan met iemand die voor het raam staat en dan via een flashback op haar verleden terugblikt, ga dan naar je starre karakter die zonder enige voorbode op het einde plots het licht ziet en als je dan alle uitgevers hebt bezocht ... probeer eens een schrijfboek ;).

16 oktober 2010 - 21:26
Verder is het naar mijn mening zo dat zonder de conventies en clichés te kennen je er ook niet vanaf kunt wijken.
Daar heb je toch geen schrijfboeken voor nodig? Veel lezen maakt dat je het pas ècht leert zien.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 oktober 2010 - 22:35
Verder is het naar mijn mening zo dat zonder de conventies en clichés te kennen je er ook niet vanaf kunt wijken.
Daar heb je toch geen schrijfboeken voor nodig? Veel lezen maakt dat je het pas ècht leert zien.
Mee eens. In principe kan je ook heel veel lezen (sowieso lijkt het enige wat alle schrijvers die ik in interviews heb gezien gemeen hebben het feit te zijn dat ze veel lezen, verder heeft ieder zijn eigen schrijfwijze/ideeën). In de schrijfboeken die ik heb gelezen staan er dan ook veel voorbeelden uit grote werken om de stellingen te illustreren. Mijn opmerking was meer bedoeld om aan te geven dat als er algemene stijlvormen in een schrijfboek staan dit niet meteen hoeft te betekenen dat je innovativiteit vermoord wordt. Juist als je de conventies leert kennen kan je ze ontstijgen. Voor alles geldt natuurlijk dat je het ook theoretisch wel zelf kunt ontdekken, toch heb ik ook met bijvoorbeeld tennis de lessen altijd wel gewaardeerd :). De basis staat in de schrijfboeken en is ook in de meeste (alle?) goede boeken wel terug te vinden, de genialiteit moet je natuurlijk zelf toevoegen :p.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 oktober 2010 - 0:26
Misschien moet je het werk van een goede schrijver zien als een ruwe diamant die kan worden bijgeslepen door de tips van een schrijfboek te gebruiken. Als het glas blijkt, springt het uit elkaar. En het werk van een schrijver kan ook een stuk lood of goud zijn, je kunt het in alle vormen gieten, maar een schrijfboek heeft nooit de magie om goud uit lood te maken. Hebben schrijfboeken zin? Wel als mensen er voor openstaan om te leren. Dat merk ik zelf, bij het lezen zie ik heel vaak dezelfde beginnersfouten. Die ook steeds weer naar boven komen als iemand commentaar heeft op die verhalen. Iemand die dan wil leren koopt een boek, maar degenen die het het hardst nodig hebben doen dat vrees ik niet. En van die 90% van de verhalen: er bestaan ook andere verhalen dan die geschreven worden, namelijk de filmverhalen. Volgens mij sloeg die 90% voornamelijk daar op. In film gelden andere regels, wat onder meer heeft te maken met de lengte van een filmrol en de lengte van een shot voor het saai wordt, en op TV waar de reclame moet komen.
Ik geloof ook wel dat je je kunt laten inspireren, door te lezen van andere auteurs of zelfs zeer concrete tips. Misschien heb ik ook een beetje te vroeg gepraat. Ik heb namelijk eens gekeken wat er wordt gezegd over die universele opbouw, en hetgeen waar ik nu mee bezig ben (eerste serieuze poging tot een roman) komt daar wel aardig bij in de buurt. Ben nu wel benieuwd naar al die beginnersfouten, maar dit topic is niet de plek om die te bespreken. Ik zal eens door het proefleesforum neuzen.
Jij hebt duidelijk nog nooit een schrijfboek gelezen. Ik wel en het heeft me een hoop geholpen. Niet omdat ik nu "regels" heb gekregen, maar handvatten die erg zinvol zijn. Meer een overzicht van alle keuzes die je als schrijver kan maken omtrent bijvoorbeeld een nieuw karakter introduceren, een begin en einde schrijven, hoe kan je een flashback schrijven, hoe kan je een karakter geloofwaardig laten veranderen, enz., enz. Verder is het naar mijn mening zo dat zonder de conventies en clichés te kennen je er ook niet vanaf kunt wijken. Tenzij je iets zo bizars doet dat je zeker weet dat het buiten de boot valt. Leren met een kwast omgaan maakt je geen slechte schilder, leren over lichtinval en perspectief maakt je geen slechte fotograaf, leren over verhaalstructuur en spanningsbogen maakt je geen slechte schrijver. Ik ben blij dat jij kan schrijven en scheppen wat je wil en hoe je het wilt. Wat dat betreft zijn schrijfboeken ook eigenlijk niet voor de schrijver, maar voor de lezer. Dus ga je gang, schrijf een informatieve proloog, begin dan met iemand die voor het raam staat en dan via een flashback op haar verleden terugblikt, ga dan naar je starre karakter die zonder enige voorbode op het einde plots het licht ziet en als je dan alle uitgevers hebt bezocht ... probeer eens een schrijfboek ;).
Ik ben eens begonnen in dat werk van John Gardner, hij zei dat zoiets als dat ik geen schrijver kan worden zonder Shakespeare te bestuderen met een goede docent? Daar was ik meteen klaar mee. Ik heb trouwens ook gezegd dat deze boeken mensen tot nut kunnen zijn, maar uitspraken als '...een overzicht van alle keuzes die je als schrijver kan maken...' wekken toch de indruk dat naar verdere mogelijkheden niet wordt gekeken. Dat houdt dus in dat je gaat kopiëren in plaats je creativiteit het werk te laten doen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 oktober 2010 - 0:55
Ik ben eens begonnen in dat werk van John Gardner, hij zei dat zoiets als dat ik geen schrijver kan worden zonder Shakespeare te bestuderen met een goede docent? Daar was ik meteen klaar mee. Ik heb trouwens ook gezegd dat deze boeken mensen tot nut kunnen zijn, maar uitspraken als '...een overzicht van alle keuzes die je als schrijver kan maken...' wekken toch de indruk dat naar verdere mogelijkheden niet wordt gekeken. Dat houdt dus in dat je gaat kopiëren in plaats je creativiteit het werk te laten doen.
Nee, dat zijn dan wel alle keuzes. Bijvoorbeeld alle mogelijke vertellers/vertelvormen (ik, alwetende verteller, enz.). Of alle mogelijkheden om een karakter te tonen (uit mijn hoofd: beschrijven verleden, door eigen dialoog, door wat anderen over hem zeggen, door acties en volgens mij nog één). Het is dan niet de bedoeling te vertellen wat de beste keuze is, maar de bedoeling om alle mogelijkheden te laten zien. Het meeste klinkt allemaal superlogisch als je het leest, maar je bent er (ik niet in ieder geval) vaak niet bewust van totdat je het een keer in een overzicht hebt gezien. Vaak staan er ook juist tips in om je creatiever te maken. Zo stond er in één van mijn schrijfboeken juist de opdracht om eens een oud verhaal te pakken en dat om te schrijven van hij-vorm naar ik-vorm of bijvoorbeeld om eens een sprookje (bijv. assepoester) vanuit een ander perspectief te schrijven, of in dagboekvorm, dat soort dingen. Maar goed, ik zal maar gewoon concluderen dat ik persoonlijk schrijfboeken als een enorme aanvulling en sprong in mijn schrijven heb ervaren :).

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 oktober 2010 - 1:09
Ik heb het boek van Gardner in de kast staan. Wat John Gardner bedoelt, is dat je nooit een boek zult schrijven dat beter is dan het beste boek dat je ooit gelezen hebt. Een mens heeft voorbeelden nodig. Wie het hoogste nastreeft, kan er goed aan doen te spieken bij Shakespeare. In de Verenigde Staten bestaat gestructureerd onderwijs voor schrijvers, en krijgen studenten werk van Shakespeare te lezen. Om eerlijk te zijn trekt Shakespeare mij niet, maar het bewust lezen van boeken om de vorm en de stijl, en niet zozeer om de inhoud, is iets dat ik uit schrijfboeken heb gehaald. Op dit moment ben ik Bestseller van Paul Sebes aan het lezen. Vergeet de titel direct, want Sebes geeft zelf al aan dat zijn boek je niet leert om een bestseller te schrijven. Wél geeft hij allerlei tips, vertelt hij wat over schrijftechnieken en behandelt hij aan de hand van een reeks thema's een aantal fouten die typisch zijn voor beginnende schrijvers. Het is een bijzonder leerzaam boek!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 oktober 2010 - 1:12
Maar goed, ik zal maar gewoon concluderen dat ik persoonlijk schrijfboeken als een enorme aanvulling en sprong in mijn schrijven heb ervaren :).
Zelfde hier. Maar ik moet zeggen dat sommigen wel een beetje doorslaan. Iemand die bij mij thuis kwam, verfoeide mij. Ik had geen enkel schrijfboek in de kast staan. Meestal leen ik ze uit de bieb. Na twee dagen heb ik het gelezen. Enkel de nieuwe punten noteer ik (of ik kopieer die pagina's (meestal in totaal niet meer dan tien)). De aantekeningen verdwijnen meestal weer na een paar weken, omdat het inmiddels in mijn geheugen zit opgeslagen. Maar schrijfboeken kunnen inderdaad zeer goed helpen. Hoewel het wel aan het boek ligt. Sommige auteurs zijn wat mij betreft ook te stellig en doen alsof ze de waarheid in pacht hebben.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 oktober 2010 - 2:06
Ik heb het boek van Gardner in de kast staan. Wat John Gardner bedoelt, is dat je nooit een boek zult schrijven dat beter is dan het beste boek dat je ooit gelezen hebt. Een mens heeft voorbeelden nodig. Wie het hoogste nastreeft, kan er goed aan doen te spieken bij Shakespeare. In de Verenigde Staten bestaat gestructureerd onderwijs voor schrijvers, en krijgen studenten werk van Shakespeare te lezen. Om eerlijk te zijn trekt Shakespeare mij niet, maar het bewust lezen van boeken om de vorm en de stijl, en niet zozeer om de inhoud, is iets dat ik uit schrijfboeken heb gehaald.
In mijn herinnering zei hij min of meer letterlijk dat wanneer je literatuur niet op een semi-academisch niveau bestudeert, je dan nooit een ('goed') boek kunt schrijven. Maar ook in de betekenis die jij eraan geeft kan ik me niet echt vinden. Oordelen over wat beter is en wat niet zijn subjectief, en de mening van de markt of de critici is niet heilig. Dus meer dan een grove indeling van boeken in goed en slecht is nauwelijks te maken - en zelfs die indeling zal tegenstand vinden. Daarnaast zal er toch iemand moeten zijn die wat beters schrijft dan het beste wat hij ooit heeft gelezen, anders zou de piek van de kwaliteit al bereikt zijn. Ik zie mezelf een manuscript ook niet opsturen naar uitgevers als ik er niet volledig tevreden mee ben (tenzij uit commerciële overwegingen). En er volledig tevreden mee zijn betekent dat ik ten minste vind dat het de kwaliteit van de beste boeken evenaart.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2010 - 9:47
Ik heb na jullie reacties me toch wat verdiept in schrijfboeken, en nu moet ik mijn mening wat bijstellen. Ik blijf erbij dat er geen ijzeren wetten bestaan, maar geloof toch wel dat je kunt leren door te kijken naar de bekende mogelijkheden én de bekende fouten, en dat de waarde (of waardeloosheid) van schrijfboeken afhangt van hoe je met de gegeven adviezen omgaat. Ik heb zelfs besloten zelf iets aan te schaffen, iets wat hier nog niet is genoemd, namelijk How NOT to Write a Novel: 200 Mistakes to Avoid at All Costs If You Ever Want to Get Published. Hierin worden bekende beginnersfouten op het gebied van plot, karakters, stijl etc. genoemd en worden alternatieven gegeven. (In de link zijn de inhoudsopgave en een aantal pagina's zichtbaar.) Gelukkig ben ik niet koppig!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 oktober 2010 - 13:29
Ik heb na jullie reacties me toch wat verdiept in schrijfboeken, en nu moet ik mijn mening wat bijstellen. Ik blijf erbij dat er geen ijzeren wetten bestaan, maar geloof toch wel dat je kunt leren door te kijken naar de bekende mogelijkheden én de bekende fouten, en dat de waarde (of waardeloosheid) van schrijfboeken afhangt van hoe je met de gegeven adviezen omgaat. Ik heb zelfs besloten zelf iets aan te schaffen, iets wat hier nog niet is genoemd, namelijk How NOT to Write a Novel: 200 Mistakes to Avoid at All Costs If You Ever Want to Get Published. Hierin worden bekende beginnersfouten op het gebied van plot, karakters, stijl etc. genoemd en worden alternatieven gegeven. (In de link zijn de inhoudsopgave en een aantal pagina's zichtbaar.) Gelukkig ben ik niet koppig!
Goed zo :D. Ik denk dat je daarmee meteen één van de eerste beginnersfouten bent ontstegen, namelijk denken dat jouw schrijven jouw "stijl" is, jouw kunst is, en dat niemand je daar zinnige kritiek over kan geven of algemene aanwijzingen kan geven.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
24 oktober 2010 - 18:15
Ik heb zelfs besloten zelf iets aan te schaffen, iets wat hier nog niet is genoemd, namelijk How NOT to Write a Novel: 200 Mistakes to Avoid at All Costs If You Ever Want to Get Published.
Ik heb bovenstaande link gevolgd en volgens mij kan de introductie van twee pagina's in dat boek (al) zonder bezwaar geschrapt worden. Dat is in een aantal gevallen mijn probleem met dit soort boeken: die mensen kunnen zelf niet schrijven maar pretenderen wel te weten hoe het moet.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 oktober 2010 - 10:34
Eindelijk heb ik het dan maar eens gehaald bij de bieb: Willem Wilmink, Hoe schrijf ik een gedicht, ondertitel: Een schriftelijke cursus dichten en gedichten lezen, 1998. Een aardig boekje, geschikt voor lezers vanaf 13 jaar, volgens de bieb, het stond bij de kinderboeken. Voor mij bevatte het dan ook weinig nieuws: alles al op school geleerd. Maar ik kan me voorstellen dat het nuttig is als je het op school (nog) niet gehad hebt. Of als je even niet zo goed hebt zitten opletten ;). Volgens de titel is het een schriftelijke cursus dichten en gedichten lezen. Volgens mij is het een boekje over gedichten lezen. Moet je liever ook kunnen natuurlijk, als je wilt schrijven. Maar in een cursus verwacht ik oefeningen en die heb ik niet kunnen vinden. Schrijfoefeningen al helemaal niet.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 oktober 2010 - 11:41
Make a Scene van Jordan Rosenfeld vind ik een erg nuttig boek over het schrijven in scènes. Ik kan nu veel gerichter naar mijn eigen werk kijken en zien waar verbeteringen nodig zijn. Rosenfeld legt uit hoe een scène opgebouwd is, welke verschillende soorten scènes er zijn en hoe scènes een verhaal opbouwen. Ik heb de bijbehorende cursus gevolgd die zij zelf geeft, en dat heeft me enorm geholpen. Ze is naast schrijfster en schrijfdocente ook redactrice en weet de balans te vinden tussen zinvolle recht-voor-zijn-raap kritiek en een positieve benadering. Overigens heb ik nog een aanvulling op de lijst: Dynamic Characters van Nancy Kress. Dit boek heb ik nog niet uit dus ik wacht nog even met het geven van mijn mening. Description van Monica Wood. Ook nog niet uit. Revision and Self-Editing van James Scott Bell. Ga ik in beginnen als ik mijn eerste versie af heb.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 oktober 2010 - 12:34
@fredfenster: Heb hem toegevoegd aan de lijst. @AndreaClimbing: Heb ze toegevoegd aan de lijst.