Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dichtregels

26 juli 2009 - 21:00
wederom.. ik ben geen lezer... en zeker niet van gedichten nu probeer ik iemand een beetje te helpen.. ze schrijft af en toe wat persoonlijke gedichtjes. soms lijken het 4 bij elkaar horende regels in rijm om en om. soms herken ik er niets in qua stijl of consequentie. als iemand een persoonlijk gedicht schrijft.. moet je je dan altijd aan de dichtregels houden? of mag het ook zomaar wat zijn? is er ergens een overzicht van waar dicht dan aan moet voldoen in zo'n geval? wie kan me helpen?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juli 2009 - 19:38
Aan wie is # 57 gericht?
#27 bedoel je denk ik? Ik denk dat Jerre zijn eigen voorbeeld slecht vond en nu hard opzoek is naar een beter? Dus reageerde op #25 van jou?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juli 2009 - 20:12
Dank voor je uitleg rg, mijn neurotische gedachten gaven een verkeerd cijfer door naar mijn ongecontroleerde vingers. @ Eefra: wat zonde dat jouw vraag in zo'n discussie ontaardt. Schrijf gewoon je gedicht, zoals je het voelt, met of zonder regels. Plaats het dan op "proeflezen" en met wat meer geluk dan deze keer krijg je gegarandeerd positieve reacties, hulp en raad.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 juli 2009 - 1:24
Ligt het aan mij dat ik van dit hele topic niks snap? Ik heb wel de lagere school doorlopen, hoor. Dat stond in de krant. Dus moet het wel waar zijn.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 8:01
@ Sekhmet: aan wie maak je die melding over??? Om de regels te breken moet je ZE wel eerst kennen (kleine correctie) *off topic* Heb je mijn gedicht "Keppekind" gelezen misschien?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 14:16
Lien, je hebt gelijk. Te snel getypt en slaperig. De reactie was vooral bedoeld voor WJ, in wiens talent ik overigens wel geloof. Maar de regels in de dichtkunst bestaan omdat ze blijken te werken. Alleen de echt groten kunnen de regels aan hun laars lappen en toch mooie gedichten maken .Deze illustere voorgangers kennen de regels echter allemaal op hun duimpje. Misschien dat WJ het potentieel heeft om ooit zo'n grootheid te worden. Maar hij is nu nog niet zo ver.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 17:55
@ Sekhmet: je geeft niet rechtstreeks een antwoord op mijn vraag of je mijn gedicht "Keppekind" gelezen hebt ... @ Eefra: al een poging ondernomen? Ik begrijp dat het je hier waarschijnlijk erg tegenvalt. Het lijkt wel of er op ieder topic volledig naast de kwestie (ik hou het netjes) gediscussieerd wordt. Overal duiken spelbrekers op, die voorlopig nog lachen in hun vuistje ...

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 juli 2009 - 18:12
Niet alleen spelbrekers, Lien. Ook spoken, monsters, geesten, gekken. Ja, het is een duistere wereld. Wat bedoel je met Keppekind, Lien? Wil je graag dat Sekhmet het bekijkt en beoordeelt, gezien zijn onmetelijke wijsheid?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 18:36
okee. ik heb geprobeerd alles te lezen maar ik begrijp niett alles wat ik lees door hersenbeschadiging, maar.... ik begrijp over het algemeen wel de strekking ik zal hier straks een van haar gedichten voor een stuk zetten. gewoon als vraag of dat zo kan. het is niet van mijzelf maar van een gehandicapte die momenteel weer in het ziekenhuis ligt en ik probeer haar layout werkzaamheden te doen. vandaar de vraag.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 18:39
(1) WEES WIE JE WIL ZIJN   Wees wie je zijn wilt wie geen verdriet kent, kent ook geen geluk, wie alleen maar haat kent. gaat van binnen stuk. Probeer de mens te accepteren om wie hij of zij is want als je geen liefde kent heb je een groot gemis. Wees niet te lang boos, probeer te vergeven, want dan pas kan je doorgaan met je eigen leven. en dan gaat het nog even door. af en toe een komma, af en toe niets, af en toe mist naar mijn idee de punt... mijn idee hoor.... hoe belangrijk is het. daar gaat het dus even om.

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 20:04
Hoe belangrijk is het voor het lezen? Staat er een komma als er een rustplek is? Staat er een punt als de zin uit is? De punt in de vierde regel moet weg. Er kunnen komma's weg. In de eerste regel is het mooier als je de laatse twee woorden omdraait.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 juli 2009 - 19:51
Het zou een spreuk voor een tegeltje kunnen zijn, Efraa. Ik ben het met Marja eens dat als je de twee woorden omdraait het ritmisch beter loopt. Voor mijn gevoel mogen alle komma's wel weg. Achter kent moet in ieder geval geen . Titel: Wees wie je zijn wilt Dan niet herhalen in het gedicht. Als je wel voor komma's kiest, dan ook een komma achter is. Je krijgt nog wel meer reacties.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 juli 2009 - 19:54
Sorry Sekhmet. Je bent scherp. Was ik dus niet. Voor mij is iedereen trouwens gelijk. Als persoon bedoel ik, hè? Voordat ik allerlei berichten krijg dat mensen niet gelijk zijn, zeg ik maar gelijk even dat ik dit weet.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 20:05
ben het met jullie eens voor zover dat was ook mijn idee. de punten, de eerste regel. alleen wist ik niet zeker als titel en eerste regel hetzelfde zijn of je die dan dubbel plaatst. jullie zeggen dus eigenlijk, weghalen. ik persoonlijk zou ook kiezen voor of alle komma's weg of consequent overal zetten waar geen punt staat zeg maar. het lastige is dat ik moeilijk met de schrijfster kan overleggen wegens ziekenhuisopname en daarna revalidatiecentrum. maar aan jullie adviezen heb ik veel zodat ik haar weer kan helpen. bedankt voor zover voor al jullie hulp.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 20:05
ben het met jullie eens voor zover dat was ook mijn idee. de punten, de eerste regel. alleen wist ik niet zeker als titel en eerste regel hetzelfde zijn of je die dan dubbel plaatst. jullie zeggen dus eigenlijk, weghalen. ik persoonlijk zou ook kiezen voor of alle komma's weg of consequent overal zetten waar geen punt staat zeg maar. het lastige is dat ik moeilijk met de schrijfster kan overleggen wegens ziekenhuisopname en daarna revalidatiecentrum. maar aan jullie adviezen heb ik veel zodat ik haar weer kan helpen. bedankt voor zover voor al jullie hulp.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 20:24
Tja, ik probeer niet scherp te zijn maar krijg wel de indruk dat je denkt dat ik een mannelijk persoon ben, (gezien ZIJN onmetelijke wijsheid),terwijl ik toch echt als meisje op de wereld kwam. Maar je hebt gelijk, ik ben wel eens te scherp. Ik probeer er aan te werken.Dat van die onmetelijke wijsheid klopt natuurlijk wel. ;)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 20:12
Eefra, ik vind het een meer dan behoorlijk gedicht. Ik zal je mijn eigen mening geven, ieder spreekt voor zich. En ... alles is goedbedoeld! De titel zou ik enigszins wijzigen: "Wees wie je zijn wilt" Dan zou ik, zoals marja ook aanraadt, de laatste woorden van de eerste regel omdraaien: "Wees wie je zijn wilt" Voor mij mogen alle komma's weg, ook de punt na de vierde regel. "proeft ook geen geluk" om één keer "kent" te vermijden. In de andere zinnen waar "kent" in voorkomt, vind ik het heel passend. "om wie of wat hij is" i.p.v. "om wie hij of zij is" misschien? Klinkt vloeiender en "hij" slaat op "mens". Misschien een extra spatie tussen de drie strofes: het zal mooier ogen. Ik hoop dat je vriendin iets kan doen met deze voorstellen, want het is en blijft tenslotte haar gedicht! Groetjes, Lien.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 juli 2009 - 21:04
Vind je mij ook wijs Sekhmet, of onwijs? Zelf vind ik beide, eigenlijk. Op zichzelf ook wel weer knap. Ach, ik hemel mezelf maar wat op. Sorry, het gaat over het gedicht van Efraa. Ja, dat is ook een oplossing. In de titel zetten: Wees wie je zijn wilt en dan als eerste zin: Wees wie je wilt zijn. Ik vind komma's niet zo mooi in een gedicht. Je zou ook wat zinnen dichter onder elkaar kunnen zetten. Zonder blanco regel bedoel ik en voor de hoofdletters van de volgende regel wel een blanco regel gebruiken. Het is alleen maar een persoonlijke mening hoor. Maar ik begrijp dat het gedicht nog verdergaat. Dan lijkt het misschien wat mooier.

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 21:15
Dat wit ligt denk ik aan de afstandinstelling, het zullen geen witregels zijn. Voor sommige mensen ik het zo beter te lezen. Efraa: kijk ook nog of er dinegn, gevoelens, bedoelingen twee keer voorkomen. Die herhalingen kunnen er uit.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 21:20
Ik vind je onwijs wijs, Tja. Wat het gedicht van Efraa betrefd; Niet steeds een regel overslaan, gewoon onder elkaar.Van de eerste regel zou ik ook 'Wees wie je zijn wilt' maken. Punt in de vierde regel moet je weghalen. En verder ga ik niet zeuren over de punten en komma's. Het loopt goed, niet te veel aan doen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 21:43
I Agree, regels zijn voor neurotische mensen die hun gedachten zelf niet kunnen ordenen
Ha ha, soms (en ik zeg soms) kan dat heel erg kloppen WJ! Maar niet altijd natuurlijk. Regels moeten, maar uitzonderingen ook.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 21:53
@ Daantie: als neurotisch mens, die haar gedachten niet zelf kan ordenen, heb ik gereageerd op het gedicht dat Eefra plaatste. Dat is eigenlijk de bedoeling heb ik begrepen ...

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 juli 2009 - 22:07
Dit topic is meer om te lachen dan te huilen. Toch? Waarvoor hebben we tenslotte lachspieren gekregen. Die tranen hadden wel achterwege mogen blijven. Daar had een andere oplossing voor gevonden moeten worden.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2009 - 22:28
regels zijn voor neurotische mensen die hun gedachten zelf niet kunnen ordenen
Dat doe ik (eerlijkgeschreven) ook weleens, maar om nou mezelf te bestempelen als neurotisch... :ninja:

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 7:46
dank wederom voor jullie reactie. ik had zelf ook het gevoel om de witregels er tussen uit te halen en om de 4 regels wel een witregel te maken...maar soms zijn er dan ineens 3 of 5 of 6 regels die bij elkaar horen.. .kan dan ook zo? zijzelf wilde persee die witregels zo. maar ik kan het nog eens voorleggen. met jullie tips zal ze er misschien anders tegenaan kijken. de regelafstand of witregels, hoe je het hier wilt noemen pas ik gewoon aan zodat het gedicht een hele pagina vult. is het gedicht te lang dan zijn de witregels een fractie kleiner... ik snap dat er wel een soort eenheid in moet zitten maar 11pt of 12pt regelafstand zal niet uitmaken als je een paar pagina's verder bent. dat valt volgens mij niet op. bedankt voor jullie hulp ... ik ga het haar voorleggen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 7:46
dank wederom voor jullie reactie. ik had zelf ook het gevoel om de witregels er tussen uit te halen en om de 4 regels wel een witregel te maken...maar soms zijn er dan ineens 3 of 5 of 6 regels die bij elkaar horen.. .kan dan ook zo? zijzelf wilde persee die witregels zo. maar ik kan het nog eens voorleggen. met jullie tips zal ze er misschien anders tegenaan kijken. de regelafstand of witregels, hoe je het hier wilt noemen pas ik gewoon aan zodat het gedicht een hele pagina vult. is het gedicht te lang dan zijn de witregels een fractie kleiner... ik snap dat er wel een soort eenheid in moet zitten maar 11pt of 12pt regelafstand zal niet uitmaken als je een paar pagina's verder bent. dat valt volgens mij niet op. bedankt voor jullie hulp ... ik ga het haar voorleggen.