Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dichtregels

wederom.. ik ben geen lezer... en zeker niet van gedichten nu probeer ik iemand een beetje te helpen.. ze schrijft af en toe wat persoonlijke gedichtjes. soms lijken het 4 bij elkaar horende regels in rijm om en om. soms herken ik er niets in qua stijl of consequentie. als iemand een persoonlijk gedicht schrijft.. moet je je dan altijd aan de dichtregels houden? of mag het ook zomaar wat zijn? is er ergens een overzicht van waar dicht dan aan moet voldoen in zo'n geval? wie kan me helpen?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wees wie je zijn wilt Wees wie je zijn wilt wie geen verdriet kent proeft ook geen geluk wie alleen maar haat kent gaat van binnen stuk. Probeer de mens te accepteren om wie of wat hij is want als je geen liefde kent heb je een groot gemis. Wees niet te lang boos probeer te vergeven want dan pas kan je doorgaan met je eigen leven. Of wil je vriendin dat het er zo uitziet? Wees wie je zijn wilt Wees wie je zijn wilt wie geen verdriet kent proeft ook geen geluk wie alleen maar haat kent gaat van binnen stuk. Probeer de mens te accepteren om wie of wat hij is want als je geen liefde kent heb je een groot gemis. Wees niet te lang boos probeer te vergeven want dan pas kan je doorgaan met je eigen leven. Misschien heb je iets aan deze voorbeelden. Het is ook een kwestie van keuze, wat volgens je vriendin het mooiste oogt. Naar ik lees wil ze graag witregels, dan zal het laatste voorbeeld wellicht haar voorkeur krijgen. Ze kan ook, als ze dat wil, een extra witregel tussen elke strofe invoegen. Ik had het hier zo getypt, maar het lijkt niet te lukken. Beschouw dit niet als bemoeizucht, ik ben wel benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat betreft de aanleiding voor dit topic (waar moeten persoonlijke gedichten wel of niet aan voldoen) wil ik graag het volgende zeggen. Persoonlijke gedichten hebben vaak een grotere 'lading' dan algemene. Wil je dat als schrijver zodanig verwoorden dat het juist overkomt bij een lezer, dan vraagt het soms om structuur, maar soms ook niet. Er staan op deze site een aantal prachtige gedichten die wel degelijk voldoen aan een bepaalde structuur/vorm en toch de emotie voelbaar maken. Soms is afwijken van regels echter nodig om via de structuurloosheid krachtiger te kunnen zeggen wat je wilt. Emoties als geluk en liefde laten zich daarbij misschien ook gemakkelijker in een poetische vorm gieten dan bijvoorbeeld pijn of woede. Het hangt er maar net van af wat je wilt overbrengen.Op de genoemde voorbeelden zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik heb beide geprobeerd; 'Lichaamstaal' is heel anders dan 'Insult', qua intentie. Volgens mij hangt het, naast het onderwerp, vooral af van de persoon van de schrijver. De ene dichter houdt meer van structuur en kan dat beter, een andere dichter houdt meer van lossere of geen structuur, vrijheid, en kan daar weer beter mee overweg. Elk resultaat kan erg goed zijn! Voor beide kanten is wat te zeggen en ik kan me dan ook goed vinden in de diverse al gegeven visies. Structuur kan versterkend werken, maar ook ontkrachtend. Ritme doet soms meer dan rijm. Laat iedereen gewoon doen welke aanpak het beste past bij een bepaald idee. Niets is perse beter dan iets anders - vanuit je eigenheid de juiste keuze voor een unieke situatie vinden is waar het om gaat, volgens mij. 'Wees wie je zijn wilt', zou ik willen zeggen...

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank jullie wel weer. lien.. zij bedoelde de onderste versie van wat jij typt maar ik zal het binnenkort eens allemaal mett haar doorspreken. het is een persoonlijk gevoel vooral wat ze wil uitstralen dus het moet wel bij haar passen zeg maar. ik zelf zou voor de bovenste versie gaan, maar het is niet mijn gedicht en mijn boek. ik copieer even je voorbeeld en leg het haar voor. bedankt