Je eigen zelfbewustzijn over je schrijverschap

31 januari 2009 - 16:15
Ik heb over het schrijverschap nagedacht. Wie de schoen past, trekke hem aan - hij is bedoeld voor mensen die doelgericht het auteurschap ambiëren: * Schrijf in oplopende regelmaat zoveel je kunt. * Maak een werkplan voor een verhaal, een boek, een bundel. * Plaats een tot zover mogelijk perfecte tekst uit dit plan bij proeflezen. * Schaaf - naar aanleiding van de opmerkingen die je krijgt - aan dat ene stuk zoveel mogelijk tot het werkelijk niet meer beter kan. * Werk het plan verder uit, en plaats een tweede, derde, vierde etc. fragment. * Blijf teksten (uit het plan) plaatsen, tips opvolgen, tekst polijsten. Na verloop van tijd (en dat kan best véél tijd zijn), heb je, dankzij de gratis adviezen die je op het gratis SOL krijgt, een tekst die staat als een dijk. Heb je toch nog twijfels over je tekst, schakel dan een manuscriptbeoordelingsbureau in of een schrijfcoach die je volgens een overzichtelijk, duidelijk afgebakend tarief begeleidt, volg een cursus, of leg je tekst voor een bepaalde tijd weg, waarna je zélf met frisse blik ineens de tekortkomingen haarscherp ziet. Verbeter ze. * Stuur deze tekst op naar een uitgever van wie je denkt dat hij past bij je verhaal, thema, identiteit. * Wees je ervan bewust dat dit het beste is dat je te bieden hebt. Je hebt alle trajecten doorlopen, alle adviezen opgevolgd - op dit moment is er geen mogelijkheid tot verbetering meer. * Stuur geen tekst naar een literair agent; de meeste zijn zelf redacteur en ze zouden niet anders (kunnen) reageren of oordelen dan een redacteur bij een uitgeverij - waar je nu op eigen kracht terecht bent komen. De voorbeelden van forummers zijn legio. Wees en blijf gedurende dit hele proces zelfbewust, doelgericht en boven alles: vrij. Laat je niet verlokken door vleiende praatjes, mooie websites of prachtige financiële vergezichten van welke persoon ook, die van de vruchten uit jouw literaire boomgaard wil plukken. Sommige willen dat zelfs levenslang. Deze mensen hebben hun eigen strategie en het is helemaal niet nodig dat ze altijd gratis toegang hebben tot jouw tuintje. Als jij een goed product levert, kun je bij een uitgever terecht. Houd dat doel altijd voor ogen. Drie dingen, dus: * wees doelgericht * volg goede adviezen op * blijf vrij P.S. 1 De reden waarom ik dit korte artikeltje plaats, is dat velen die tussen jou en een uitgever zitten, je onzekerheid kennen en er gebruik van maken, voor hun eigen voordeel. Zolang jouw onzekerheid over je eigen kunnen groter is dan je zelfbewustzijn, en je hoop groter dan je realiteitszin en zelfreflectie, zolang hebben mensen recht op een deel van jouw inkomsten - die voor de volle 100% van jou waren geweest als je wat meer zelfvertrouwen had gehad. P.S. 2 Dit geldt ook voor de mensen die in het buitenland wonen. Uitgeverijen beschikken over net zulke moderne communicatiemiddelen als jijzelf of een tussenpersoon. Waarom zou een tussenpersoon jouw belangen beter kunnen behartigen dan een uitgever? Dat kan hij alleen als één van beide partijen 'zwak' is - en een uitgever is dat niet.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 16:28
Een goed advies (doelgericht, goede adviezen, vrij!). Ik ben het helemaal met je eens, maar het is prettig het zo verwoord te zien. Dank je.

31 januari 2009 - 16:34
Ik zou gewoon willen dat mensen die onzeker over hun schrijverschap zijn, kiezen: óf je gaat er volbewust tegenaan, óf niet. Wat voor zin heeft het om allerlei teksten te laten proeflezen, als er geen duidelijk doel aan verbonden is? Als iemand gewoon alleen maar een mooi gedicht in zijn la wil hebben liggen? Wat vraag je dan van je medeforummers? Een hoop tijd en inspanning voor een beetje luchtvulling?

31 januari 2009 - 16:32
Wij hebben hier een wijs mens in ons midden. Laten we zuinig op haar zijn en hopen dat ze nog lang op ons forum vertoeft. Zonder gekheid, ik denk dat je een heel waar woord hebt gesproken marriejeanne. :thumbsup:

31 januari 2009 - 16:33
Dank jullie voor de complimenten, maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om de opwaardering van je eigen schrijverschap.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 16:36
@marriejeane: dank je wel voor deze topic! Ik ga hier ook eens goed over nadenken. Ik vind het erg prettig dat je dit geschreven hebt. Het maakt mij wel van een aantal dingen bewust. Mijn onzekerheid is vaak sterk aanwezig omdat ik nog niet de nodige kennis en ervaring heb. Misschien moet ik wel ophouden met dit laatste roepen en vanaf gewoon doen. Niemand zal inderdaad ineens perfect zijn, uitzonderingen daargelaten. ;) Leren moeten we blijven doen en dat zal "denk ik" nooit stoppen. De één is alleen iets verder dan de ander.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 16:53
Klopt mijn eerste gevoel bij je post, ik meende namelijk een juist wat cynische ondertoon te lezen, vergis ik me?

31 januari 2009 - 17:10
@ Taske: Klopt. Leren doen we dagelijks. Wat schrijven betreft, zijn we hier op SOL op de goede plaats. Maar als je onzeker bent, ga er dan eens voor zitten, en probeer je doelen te formuleren (eventueel met tussenstappen). @ Ing: Als je het cynisch wilt noemen, hm ... zo bedoelde ik het eigenlijk niet. Meer dat ambitieuze (hobby)schrijvers dit forum zoveel effectiever zouden kunnen gebruiken voor hun eigen doelen en dat ik dat zelf in veel gevallen ook prettiger zou vinden. Bijvoorbeeld: als iemand een tekst plaatst in Proeflezen dat hij er dan bij vermeldt wat hij ermee wil. Dan kun je in je beantwoording daar rekening mee houden. Misschien enig cynisme wél, ja, waar het gaat over de rol van tussenpersonen tussen de schrijver (in spe) en een uitgever. Omdat alle publicerende auteurs hier op het forum dat hebben bereikt zónder een literair agent, terwijl ik tussen vele regels door toch lees dat velen / enkelen hun hoop op zo iemand vestigen, of in elk geval veel van hem verwachten. En ik denk: schrijver zijn is een vrij beroep. Je hebt wel mensen nodig om van jouw creatie het beste product te maken, maar dat is voorbehouden aan uitgevers. Literair agenten doen dat niet. Zij zijn ondernemers - met verstand van het product tekst, dat wel. Maar de uitvoering laten ze óók aan de uitgever over. Dat is niet altijd bij iedereen duidelijk, geloof ik. Vandaar dat ik erop hamer dat je als schrijver je zelfbewustzijn (zowel over je eigen waarde als over de waarde van je product: tekst) hoog moet houden. Niet over moet laten nemen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 17:15
Ben het grotendeels met je eens, althans wat je hier in de eerste post hebt staan. Daar staan goede tips in als je een boek wilt uitgeven.
Ik zou gewoon willen dat mensen die onzeker over hun schrijverschap zijn, kiezen: óf je gaat er volbewust tegenaan, óf niet. Wat voor zin heeft het om allerlei teksten te laten proeflezen, als er geen duidelijk doel aan verbonden is? Als iemand gewoon alleen maar een mooi gedicht in zijn la wil hebben liggen? Wat vraag je dan van je medeforummers? Een hoop tijd en inspanning voor een beetje luchtvulling?
Maar als je als beginnende schrijver nog niet echt aan een boek bezig bent maar met verhalen voor jezelf om het schrijven op een goede manier te leren. Dan zet je toch af en toe iets in proeflezen om te kijken of je op de goede weg zit. Inderdaad beland dat verhaal dan wel in je la. Maar je hebt weer veel geleerd om je doel te gaan verwezelijken en dat is het verhaal van je dromen in een boekvorm te kunnen gaan maken, of voor jezelf en vrienden. En wat is een duidelijk doel? Die kan voor ieder weer anders zijn en wie bepaalt dan of het een duidelijk doel is? Er zijn volgens mij meer doelen denkbaar dan het alleen maar uitgeven van een boek. Ik heb hier bij dus een beetje het gevoel (Let op mijn eigen mening die het ook verkeerd kan zien.) dat je alleen maar wat in proeflezen zou mogen zetten als het een boek wordt om uit te gaan geven. Deze site is er toch om iedere schrijver die wel of niet wil gaan uitgeven te helpen? Je kan toch ook voor je hobby schrijven en het ook goed willen doen voor degenen die je het wel wil laten lezen als het af is.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 17:43
Klopt mijn eerste gevoel bij je post, ik meende namelijk een juist wat cynische ondertoon te lezen, vergis ik me?
Ik moest een beetje lachen om het anti-Sebesadvies ;) En om het "rot eens op met die nutteloze stukjes bij proeflezen" tussen de regels door.

31 januari 2009 - 17:23
Dank jullie voor de complimenten, maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om de opwaardering van je eigen schrijverschap.
Ja, natuurlijk doe je dit niet voor de complimenten, maar je steekt een heleboel mensen een hart onder de riem. Ik denk dat het grote aantal proeflees stukjes misschien alleen maar betekent dat men zich afvraagt: 'kan ik eigenlijk wel wat...?'. En als er dan ook positieve reakties komen, dan geeft dat zelfvertrouwen. Zo is het voor mij een beetje geweest. Nadat ik lang nauwelijks geschreven had, had ik weer wat energie nodig om op te starten, en dat was voor mij de reden om eens wat 'proeflees' te plaatsen. Je moet even een drempel over, en dat hoort er ook bij. Ik heb nu sinds kort een weblog aangemaakt, voornamelijk ook om wat verhaaltjes te plaatsen, en verder nog wat dingen die nergens bijhoren misschien. Om doelgericht ergens naartoe te werken moet je je ambachtsvaardigheden oefenen. Ik schrijf voornamelijk 'non-fictie' en op dat gebied gaat het om de inhoud, de opbouw naar een conclusie, en om daar stukjes van in proeflezen te plaatsen gaat volgens mij moeilijk. Ik wil geen inhoudelijke discussie over allerlei spirituele zaken en bewustzijnsontwikkeling; daar is dit forum niet voor. Maar ik wil wel mijn gereedschap slijpen en dat gaat weer via andere korte schrijfoefeningen. Mijn ms is nu ongeveer 23000 woorden. Het hoeft niet een heel dik boek te worden, als ik mijn punt maar kan maken en er iets mee bereikt wordt; als het maar gelezen wordt, als er maar discussie ontstaat. Ik twijfel continue of ik misschien al eens een poging kan wagen om het naar een uitgeverij te sturen, maar aan de andere kant denk ik dan dat ik nog wel wat meer kan verbeteren, nog wat meer kan aanvullen. Of ik het inhoudelijk (wat betreft mijn ms) bij het rechte eind heb, daar twijfel ik niet over (fijn hè, dat je gewoon eigenwijs mag zijn), maar of ik het al goed genoeg het verwoord, of de afwisseling met hier en daar een verhaaltje of een vergelijking, daar zitten de twijfels. Maar dat is ook de reden dat ik eerder iemand hier op het forum zal vragen om er eens naar te kijken, dan dat ik te snel naar een literair agent (wat moet die trouwens met mijn onderwerp) ermee ga. De opwaardering van mijn eigen schrijverschap is ook nodig, en wat je schreef komt bij mij heel goed binnen op dit moment.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 17:41
Ik ben het voor 99% met je eens Marriejeanne, de ene procent dat mist is de "literair agent". Ik vind dat het ook een kanaal is en daar moet je je als auteur, in mijn ogen, niet van afkeren of voor afsluiten. Er zijn immers vele wegen die naar Rome leiden en een agent is daar eentje van. Wat ik in jouw lijst nog mis - zeker gezien het feit dat er veel "jonge" schrijvers op SO rondstruinen - is dat het van groot belang is om naast het schrijven ook veel te blijven lezen. "Gewone" boeken - en dat zo divers mogelijk - maar ook vakliteratuur. Daarnaast via zelfstudie, of via internetcursussen zoals die van SO, of schrijfcursussen in het land zichzelf bekwamen in de technieken van het schrijven. Vertelstem, dialogen, structuur, spanningsbogen, enfin, zoveel zaken. Verder vind ik het een prima en helder verhaal.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 17:56
@marriejeanne: dank je wel voor de adviezen. Ik denk dat het inderdaad goed is om doelen te gaan opschrijven. Ik merk bij mijzelf als beginner dan wil je veel leren, je wilt alles weten en dan voel je je af en toe van de ene kant naar de andere kant getrokken. Waarvan ikzelf de veroorzaker ben. Het volgen van twee cursussen helpt mij ook erg goed verder. Vooral om steeds kritischer op mijn eigen tekst te worden. Niet dat ik dit niet was, maar ik wist gewoon niet zo goed waar ik op moest letten. Met kleine stapjes begin ik steeds meer inzicht te krijgen in mijn eigen verhalen, ik pas ze (heeeeeeel vaak) aan nu. Het is best moeilijk om je eigen verhaal onder de loep te nemen. Het forum helpt mij daar ook heel goed bij. @pvdwngrd : ik herken mij wel in wat je schrijft over proeflezen. Ik wil natuurlijk heel graag weten wat verbeterpunten zijn voor mij en daarnaast doet het zeker ook wat met mijn zelfvertrouwen. Ik voel wel dat ik regelmatig "val", maar vervolgens sta ik weer op en denk ik, doorgaan, dat is de enige manier om je doel te bereiken. Als de passie er is dan vind je toch weer kracht om op te staan. Ja, mijn passie voor schrijven is, sinds het aanmelden bij dit forum en het deelnemen aan twee cursussen, zo groot geworden. Ik heb geen tijd meer over voor m'n scrapbooken en fotografie. ;)

31 januari 2009 - 18:20
@ Jeanet: heel goed dat je dat nog eens extra verwoordt. Iedereen is inderdaad nog niet aan publiceren toe; daarom schreef ik direct bij de beginpost ook: bedoeld voor mensen die doelgericht het auteurschap ambiëren. En wat zou erop tegen zijn wanneer je bij een stukje van je onder Proeflezen vermeldt dat het nog niet voor publicatie bedoeld is? Óf juist wél. @ pvdwngd: ja, klopt. Die drempel moet je eerst even over. Dat is altijd als je ergens nieuw binnenstapt. Die drempel ligt echter ook bij uitgevers in de deur. Daarom heb je juist je eigen zelfbewustzijn nodig. En als er nog iets gecorrigeerd moet worden - wat bijna altijd het geval is, ook bij al publicerende auteurs - dan zal die uitgever dat aangeven. Hier op het forum kun je echter al zó veel voorwerk doen, voor noppes dat dat een slok op een borrel scheelt. Als je erbij vermeldt dat je serieus aan het werk bent om je manuscript onder te brengen bij een uitgever, dan geeft dat voor de mensen die reageren op je post een duidelijk kader. @ Sergio: inderdaad, lezen hoort er zéker bij. Maar het nut van de agent zie ik alleen in de functie van kritisch redacteur, die je bij een uitgever ook hebt. Als je slechte teksten naar hem stuurt, zal hij hetzelfde zeggen als een redacteur bij een uitgever. Stuur je goede teksten, idem dito. Tegelijkertijd: wanneer hij zich verzekert van je héle auteurstoekomst, en ál je werk dat je ooit maakt, wil beheren, heb ik daar ernstige aversie tegen - dat zeg ik al sinds ik weet dat Sebes bestaat. Maar ik bedoelde niet Sebes alleen. Ik heb bv een tussenpersoon nodig bij mijn verzekering, omdat hij op de hoogte is van de (wettelijke) veranderingen in het verzekeringswezen. Maar ik weet dat hij voornamelijk geïnteresseerd is in mijn premie. En daarom staat in elk contract dat het stilzwijgend wordt verlengd met zoveel maand. Meestal zijn dat er 60 of zo. Lekker lang in elk geval: dat geeft bestaanszekerheid. Hetzelfde geldt voor literair agenten die zich vastzetten op jouw werk en inkomsten. Daarom zeg ik: als het kan, blijf daar vrij van. @ MichaM: ;-) Maar zo zou ik het nu ook weer niet geformuleerd hebben. De regels voor Proeflezen zijn trouwens wel aangescherpt. Je kunt er niet meer zomaar iets dumpen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 18:13
Helder betoog, marriejeanne. Volgens mij - maar ik wil niet opschepperig klinken - volg ik het al wel redelijk. (Iemand, verbeter mij als dat niet zo is. ;))

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 18:19
@ MichaM: ;-) Maar zo zou ik het nu ook weer niet geformuleerd hebben.
Daarom doe ik het maar even ;) Voor het geval mensen niet tussen de regels door kunnen lezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 18:48
Marriejeanne, wat leuk dat je er zo over nagedacht hebt. Ik ben het niet helemaal met je eens en heb mijn twijfels bij de betekenis van SOL bij het tot stand komen van een manuscript. Natuurlijk, je kunt een stuk laten proeflezen. Maar 500 woorden is niet veel op een ms van (in mijn geval) 89.000 woorden. Het blijven dan toch kleine fragmenten die onder de loep genomen worden en waarbij het grote geheel niet overzien wordt. Ook hoeft een tekst niet per se beter te worden als je alle gegeven adviezen opvolgt. Vaak hangt hoe je iets verwoord af van iemands persoonlijke voorkeur en ik heb in proeflezen stukken tekst ook minder zien worden nadat er verbeteringen aangebracht waren. Het belang van herschrijven, schaven, polijsten erken ik wel, maar volgens mij kun je dat toch beter vanuit je eigen gevoel doen en dan iemand, bijv een manuscriptbeoordelaar, naar het geheel laten kijken. Anders blijf je fragmentarisch bezig en verzand je te veel in details. Als voorbeeld: Ik heb mijn ms teruggekregen van de uitgever. Soms is er pagina's lang geen enkel commentaar. Toch weet ik zeker dat als ik delen van deze pagina's bij proeflezen zou plaatsen, er opmerkingen zouden komen. Juist omdat de focus dan op een klein stukje ligt en ieder woord gewikt en gewogen wordt.

31 januari 2009 - 18:37
Nee, inderdaad zijn alle adviezen nog niet altijd goede adviezen. Daar zit voor jezelf ook een selectie in. Maar de details zijn toch belangrijk. Ook een fragment geeft al een goede indruk, en zeker als het een serie fragmenten is. Het kan zijn dat iemand steeds op dezelfde manier een verkeerde techniek toepast, en als iemand hem daarop wijst, kan hij een Aha!-Erlebnis krijgen, en de fout niet meer maken. Ter vergelijking: sinds kort volg ik een fotografiecursus en in één klap - met een paar voorbeelden van foto's van anderen en mezelf - zie ik ontzettend veel meer in een foto dan ooit tevoren. Daar moet iemand je gewoon even op wijzen. Soms zijn het heel kleine, maar wezenlijke dingen waar je werk ineens met sprongen van vooruit gaat.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 19:08
Marriejeanne, ik herken als ik kijk naar hoe jij het schrijfproces beschrijft, veel van(?) wat ik leer uit de workshop over het schrijven van korte verhalen en ik vind dat je het goed verwoord hebt. Van wat er daarna komt heb ik niet zoveel verstand. Ik begrijp alleen niet waarom je geen boek hierover schrijft of geen workshops gaat geven over dit onderwerp. Dan heb je er zelf ook wat aan.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 19:12
Debutant, dat ligt ook aan de schrijver zelf. Als je bij je proefleesstukje te horen krijgt dat er te veel tell en te weinig show in staat, of dat de alinea-indeling niet klopt, of de personages niet goed uit de verf komen, en je kunt dat niet extrapoleren naar de rest van je manuscript, dan heeft het inderdaad weinig zin. Dan kun je namelijk niks leren en zul je altijd externe hulp nodig hebben voor je volgende en volgende manuscript (als je het na eentje niet al opgeeft).

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 20:09
:D Krachtig stuk. 100% gelijk, maar voor me gevoel wel voor 100% ideaalbeeld. Je probeert ons duidelijk te behoeden voor de valkuilen van het schrijverswereldje ( waarschijnlijk ) middels je eigen opgebouwde ervaring. Maar zijn diezelfde valkuilen niet juist onoverkomelijk als beginnend schrijver? Het is toch altijd onwennig als je aan iets nieuws begint? En daar komt toch ook altijd onzekerheid bij kijken? Onzekerheid hoeft geen verminderd zelfvertrouwen te betekenen, maar het maakt je wel automatisch afhankelijker lijkt me? het ontwijken van een literair agent is een goed advies, die ik zeker zal onthouden. Maar wie zegt dat een uitgever mij, als groentje, geen oor aan zal naaien? Om niet 'genaaid' te worden moet je toch de ins& outs kennen van het wereldje? Hoeveel ervaring moet ik hebben, of hoeveel specialistische boeken moet ik lezen eer ik het gevoel heb, het maximale uit mijn schrijverswerk te halen? En als je denkt een 'juweeltje' te hebben gecreeerd kun je dan niet beter PoD gaan? Zo is Sonja ook rijk geworden toch? :D Heel erg bedankt voor het stuk, het kwam voor me gevoel alleen iets TE perfect over. Voor me gevoel kent de realiteit geen ideaalplaatjes. Tenzij je deze middels de nodige ervaring uit de realiteit weet te slaan. Ik denk dat ik, als ik me manuscript af heb, maar een manuscriptbeoordelaar inschakel, Boeken ga lezen over publiceren als debutant bij een uitgever, en me ga verdiepen in PoD. Een keuze maak uit die twee, en dan maar hoop op het beste :nod:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 20:27
Die allereerste smiley hoort daar trouwens niet...Die stond er ineens, die hoort nergens :eek:
Dan klik je op "bewerken" onder je post en haal je hem weg... :rolleyes:

31 januari 2009 - 20:27
Wat een zelfstandige smiley! Hij las zeker over je schouder mee. :) Maar Rombout, het spreekwoord zegt: Een schip op het strand is een baken in zee. Ik denk dat als je het forum en de vele andere informatie hier op de site tot je neemt, je heel wat valkuilen kunt ontwijken. De 'gerenommeerde' uitgevers zullen je geen oor aannaaien; daar heb ik nog nooit iets van gehoord. Integendeel: zij nemen de initiatieven die voor jouw werk gunstig zijn, en doen ook de investeringen. Zij kennen de wegen, de technieken, de praktijken, ze hebben contacten, organiseren aktiviteiten, participeren in beurzen, en noem maar op. Een boek in pod uitbrengen, vraagt meer van je dan goed schrijverschap alleen. Daar zijn veel topics over. Ook zeer leerzaam. Kijk vooral eens hoe Sonja Bakker een en ander heeft aangepakt. Haar succes is niet uit de lucht komen vallen, en er is veel aan vooraf gegaan. Tot slot: ik weet niet of het een ideaalplaatje is dat ik schetste. Het is een praktisch werkmodel (dacht ik).

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 21:07
Ik geloof dat je gelijk hebt. Misschien had ik ook geen reden van spreken, ik ben ook nog zeer onwetend op dit gebied. Ik zal binnenkort maar eens starten met het nagaan van al die topics... Het is goed om te horen dat gerenomeerde uitgevers altijd het beste voorhebben met hun clienten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 22:33
MJ, ik sta achter je, hoewel ik nog geen enkel boek zover heb gebracht. Je geeft me hop, een riem onder mijn hart (voor veel andere doeleinden geschikt). Nu ligt er bijna een boek op stapel, maar is nogal prematuur. Mijn doel? Bij pauw en Witteman, een rel door het het land en erkenning van nogal wat feiten. Je zou kunnen zeggen: strijdlust zonder haat. De weg er naar toe? Hard werken, doorgaan, zweten en zwoegen en af en toe vloeken. Daarna, zonder agent rechtstreeks naar een uitgever. Wacht maar af.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 23:00
Mooi geschreven, MJ! Ondanks dat mijn schrijfavontuur ook nog maar een paar jaar oud is, en ik daarvan pas enkele maanden op SOL rondhang, ga ik niet gebukt onder ernstige onzekerheid (dat wordt voldoende gecompenseerd door levenservaring), maar wil ik wel gericht werken aan de verbetering van mijn ms. en schrijfstijl. Jouw stukje onderstreept dat er op dit forum meer mensen rondlopen die dat willen en dat is fijn om te merken. Dank daarvoor.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 23:01
Dat uitgevers altijd alleen het goede met je voorhebben, mj, ben ik zeker niet met je eens. Ik heb ook andere ervaringen :( Dat ze meestal wel het goede met hun eigen portemonnee voorhebben, denk ik wel. Als daar een overeenkmst zit met jouw doelen kun je zaken doen. Verder snap ik niet waarom jij geen literair agent nodig hebt en wel een verzekeringsagent. Wat moet je in hemelsnaam met een verzekeringstussenpersoon als je gratis 'Independer' hebt op de computer. Ik geloof niet eens dat ik weet wat zo iemand doet. Waar is die voor? Of zit jou zelfvertrouwen op het literaire vlak en je onzekerheid op het financiele vlak?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 23:15
@ MichaM. Wat jij schrijft is precies waarom ik denk dat steeds stukjes bij proeflezen plaatsen niet goed werkt. Er wordt dan een klein stukje tekst uitgelicht dat op zijn merite beoordeeld wordt. De opmerkingen die je dan krijgt kunnen best voor dat specifieke stuk gelden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze opgaan voor het hele manuscript. Show don't tell biijvoorbeeld is leuk, maar niet een heel boek vol te houden. Soms moet er vaart in het verhaal komen of gebeuren er dingen die zich wel heel goed laten vertellen. Als ik dan een stukje plaats waar meer in verteld wordt dan geshowd, krijg ik dat als terechte kritiek, terwijl show en tell in het geheel best in balans kunnen zijn. Alleen kan de proeflezer dat niet beoordelen, omdat hij de rest niet kent. Proeflezen leent zich m.i. daarom niet om stukken van een ms te beoordelen en er vervolgens net zo lang aan te schaven tot iedereen het prachtig vindt, als je dat stadium ooit bereikt. Volgens mij is dat wat marriejeanne erbij in gedachten had.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2009 - 23:23
Dan moet je een stukje uitzoeken dat representatiever is voor je manuscript, of een specifiek probleem proberen te tackelen, bijvoorbeeld dialoog.