Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfster worden

14 januari 2009 - 16:54
Ik weet niet zo goed waar ik dit onderwerp moet plaatsen, dus doe ik het maar hier. Er is al een ander topic over dit onderwerp, maar die beantwoordt niet hetgeen wat ik wil weten. Als je echt héél erg graag van schrijven je broodwinning wilt maken, helpt het dan om een opleiding te doen die met schrijven te maken heeft, zoals Nederlands, Wijsbegeerte, Journalistiek of de Schrijversvakschool? Aan de ene kant denk ik dat een opleiding in die richting kan helpen om je schrijfvaardigheden te vergroten, aan de andere kant hebben lang niet alle bekende schrijvers zo'n opleiding gedaan. Als je een schrijfopleiding doet, heb je wel meer kans om later 'iets' met schrijven te worden, denk ik, je kunt bijvoorbeeld journalist worden. Maar als je uiteindelijke doel is om boeken te schrijven en die vervolgens uit te geven, bereik je dat dan eerder als je een opleiding doet waarbij het over schrijven gaat? Of kun je dat even goed bereiken met hard werk, doorzettingsvermogen, geduld en vastberadenheid? Hoe denken jullie hierover? Groeten, Amaris.

Lid sinds

20 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
14 januari 2009 - 16:58
Het lijkt me altijd goed om een backup te hebben, aangezien het heel lastig is om helemaal rond te komen van creatief schrijven. Dus als je dat meerekent is het antwoord een volmondig ja. Is zo'n opleiding een goede basis voor je schrijfkwaliteiten? Hmmm, niet direct denk ik. Nederlands en literatuurwetenschappen zijn wel nuttig. De rest van de universitaire studies doet alleen op zijn eigen vakgebied iets voor je schrijfkunde. De schrijversvakschool is weer een heel ander verhaal. Dat is specifiek gericht op creatief leren schrijven en heeft dus de meeste zin als je wilt schrijven. Het is echter geen fulltime opleiding (6 uur les per week en zelfstudie natuurlijk) dus je kunt de Schrijversvakschool prima combineren met een parttime baan.

Lid sinds

20 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
14 januari 2009 - 17:03
Overigens wat de titel betreft: schrijver zijn is geen officiële titel. Zodra je wat creatiefs en origineels op papier zet ben je schrijver, vind ik. Daar hoef je geen boek voor afgerond te hebben en geen opleiding voor gevolgd te hebben.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 januari 2009 - 17:39
Ik las in je voorsteltopic dat je je interesseert voor andere culturen. Waarom ga je dat niet studeren? Het heeft weinig zin om technisch goed te leren schrijven als je daarna niet OVER iets kan schrijven. Technisch schrijven kun je ook op cursussen en fora leren en door veel te oefenen. Een politiek journalist heeft ook geen journalistiek gestudeerd, maar politicologie. Inhoud telt ook.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 januari 2009 - 18:30
Ik heb zowel Nederlands gestudeerd als een beroepsopleiding in de journalistiek gevolgd. Het lijkt mij bijzonder lastig om jarenlang gemotiveerd te blijven tijdens een opleiding terwijl je er eigenlijk niks voor voelt om het vak in te gaan waarvoor je wordt opgeleid. Maar tegelijk kan ik zeggen dat al het schrijven voor bladen en schrijven wel mijn schrijfvaardigheden enorm heeft aangescherpt. Geen eenduidig antwoord van mij dus.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 januari 2009 - 18:36
Ik zie nu dat de site die ik noemde nogal gedateerd is. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als je een journalist/schrijver/correspondent bewondert en je kijkt naar zijn/haar Curriculum Vitae(?) of je leest zijn/haar (beknopte) biografie, dan doe je misschien wel inspiratie op als het gaat om de keuze wat je zelf wilt doen in/met je leven.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 januari 2009 - 18:39
Ik denk niet dat het verstandig is om jouw carriere te baseren op de carriere van iemand die je bewondert. Dat kan alleen maar op teleurstellingen uitlopen, omdat je persoonlijkheid ook nogal meespeelt. En kansen. En toeval. Je moet iets doen wat je leuk vindt, denk ik. Ik heb boekhandel en uitgeverij gestudeerd omdat ik dacht dat dat wel erg handig zou zijn voor mijn schrijven. Afgezien van een paar contacten en een aantal blokken redactie, heb ik er geen flikker aan gehad, omdat het altijd anders is dan je denkt als buitenstaander.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 januari 2009 - 19:19
Wat misschien aan te raden is, dat als je geïnteresseerd bent in een bepaalde opleiding, je misschien een dag of wat kan meelopen om te kijken of je het echt leuk vind. En de keuzegids is misschien handig om te raadplegen; http://www.keuzegids.org/ en op de site www.123test.nl kan je oa allerlei beroeps- en studiekeuzetests doen.

14 januari 2009 - 19:22
De vraag of je al ervaring hebt met schrijven, lijkt me ook relevant, Amaris. Wat heb je je geschreven (onderwerp), hoe (stijl), voor wie (doelgroep)? En hoe vond je dat? Wat waren reacties van anderen? Dat je met hard werken resultaat zult behalen, is niet gegarandeerd, hoewel je wel hard moet werken om resultaat te halen. Belangrijk is of je informatie en/of kritiek kunt integreren in je werk, of je de bereidheid hebt om je te ontwikkelen, of je geduld genoeg hebt om een tekst tig keer door je handen te laten gaan en nog steeds gemotiveerd bent om er zo objectief mogelijk naar te kijken. En of je bereid bent, te investeren in tijd, misschien geld, energie. Dat hoort m.i. in eerste instantie bij de keuze voor het schrijfster worden. Harry Mulisch - mijn idolo - zei: 'Schrijver word je niet, dat ben je.' Maar dat betekent niet dat je er vervolgens niets meer aan hoeft te doen. Wat wil je bereiken met schrijfster zijn?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2009 - 17:32
Overigens wat de titel betreft: schrijver zijn is geen officiële titel. Zodra je wat creatiefs en origineels op papier zet ben je schrijver, vind ik. Daar hoef je geen boek voor afgerond te hebben en geen opleiding voor gevolgd te hebben.
Je hebt gelijk, vind ik. Eigenlijk bedoelde ik dus: van schrijven mijn beroep maken. Ik noem het alleen vaak "schrijfster worden", omdat dat is wat ik antwoordt, als mensen mij vragen wat ik wil gaan doen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2009 - 17:35
Ik las in je voorsteltopic dat je je interesseert voor andere culturen. Waarom ga je dat niet studeren? Het heeft weinig zin om technisch goed te leren schrijven als je daarna niet OVER iets kan schrijven. Technisch schrijven kun je ook op cursussen en fora leren en door veel te oefenen. Een politiek journalist heeft ook geen journalistiek gestudeerd, maar politicologie. Inhoud telt ook.
Dat is inderdaad iets om over na te denken. Volgens mij zijn er grofweg twee soorten studies: studies waarbij je vooral vaardigheden leert (bijvoorbeeld Journalistiek, de Schrijversschool) en studies waarbij je kennis leert. Op dit moment denk ik er inderdaad over na om Culturele antropologie te doen en dan daarvoor of daarna misschien een schrijfopleiding. (Haha, je leek mijn gedachten wel te lezen ;) )

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2009 - 17:42
Ik heb zowel Nederlands gestudeerd als een beroepsopleiding in de journalistiek gevolgd. Het lijkt mij bijzonder lastig om jarenlang gemotiveerd te blijven tijdens een opleiding terwijl je er eigenlijk niks voor voelt om het vak in te gaan waarvoor je wordt opgeleid. Maar tegelijk kan ik zeggen dat al het schrijven voor bladen en schrijven wel mijn schrijfvaardigheden enorm heeft aangescherpt. Geen eenduidig antwoord van mij dus.
Hmm, ja, dat is eigenlijk de vraag voor mij: zou ik het ook leuk vinden om bijvoorbeeld journalist te worden in plaats van in eerste instantie "schrijfster"? Schrijven vind ik altijd erg leuk, dat wel, maar andere dingen van de Journalistiek spreken me minder aan. Het lijkt me namelijk een tamelijk stressvolle baan (met deadlines) en ik ben eigenlijk ook niet echt iemand die zichzelf op de voorgrond zet, bijvoorbeeld als er twintig journalisten een bekend persoon willen interviewen. (Natuurlijk hoeft dit niet altijd zo te zijn en ik weet ook niet of dit echt zo is, want eigenlijk weet ik nog niet zoveel over de inhoud van de studie en van het beroep later af.) Helga, mag ik vragen wat jij nu precies doet, nu je Nederlands en Journalistiek gestudeerd bent? Misschien kan ik me dan een beter beeld vormen over de toekomstmogelijkheden.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2009 - 18:16
Wat misschien aan te raden is, dat als je geïnteresseerd bent in een bepaalde opleiding, je misschien een dag of wat kan meelopen om te kijken of je het echt leuk vind. En de keuzegids is misschien handig om te raadplegen; http://www.keuzegids.org/ en op de site www.123test.nl kan je oa allerlei beroeps- en studiekeuzetests doen.
Dank je wel, daar heb ik zeker wat aan. Wat betreft je vorige berichtjes: ik heb de biografie gelezen, het is inderdaad inspirerend. Zoals MichaM al zei, denk ik niet dat ik precies hetzelfde ga doen als een voorbeeld-persoon, maar het is ter inspiratie inderdaad handig. Toevallig plan ik ook om naar het buitenland te gaan, als ik mijn diploma heb. :P

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2009 - 19:32
De vraag of je al ervaring hebt met schrijven, lijkt me ook relevant, Amaris. Wat heb je je geschreven (onderwerp), hoe (stijl), voor wie (doelgroep)? En hoe vond je dat? Wat waren reacties van anderen? Dat je met hard werken resultaat zult behalen, is niet gegarandeerd, hoewel je wel hard moet werken om resultaat te halen. Belangrijk is of je informatie en/of kritiek kunt integreren in je werk, of je de bereidheid hebt om je te ontwikkelen, of je geduld genoeg hebt om een tekst tig keer door je handen te laten gaan en nog steeds gemotiveerd bent om er zo objectief mogelijk naar te kijken. En of je bereid bent, te investeren in tijd, misschien geld, energie. Dat hoort m.i. in eerste instantie bij de keuze voor het schrijfster worden. Harry Mulisch - mijn idolo - zei: 'Schrijver word je niet, dat ben je.' Maar dat betekent niet dat je er vervolgens niets meer aan hoeft te doen. Wat wil je bereiken met schrijfster zijn?
Hoi Marriejeanne, Voor mijn leeftijd heb ik veel ervaring met schrijven, maar vergeleken met de meeste andere schrijvers niet, denk ik. (Ik ben 16.) Ik schrijf eigenlijk al zolang ik me kan herinneren lange verhalen (ik kon het nooit kort houden, ze werden minstens 80 pagina's) en gedichten. Vanaf mijn twaalfde ben ik er echt werk van gaan maken, toen besloot ik namelijk dat ik schrijfster wilde worden (hoewel ik het ermee eens ben dat je geen schrijver hoeft te worden, want dat ben je al, je wilt alleen graag een uitgever vinden etc.) Je zou dus kunnen zeggen dat ik sinds vier jaar non-stop schrijf in vakanties en als het niet te druk met school is, ook in de weekenden en 's avonds. De laatste tijd (vanaf september) schrijf ik (bijna) elke dag, in ieder geval een uur, het liefst meer. Vorig jaar heb ik samen met een vriendin de dichtbundel "(Ge)dichten voor Zambia" geschreven en in eigen beheer uitgebracht. Mijn stijl, als het om poezie gaat, kan ik het beste omschrijven als enigzins surrealistisch en mysterieus, beeldend. Over de doelgroep heb ik eigenlijk toen niet zoveel nagedacht: we wilden geld opbrengen voor een goed doel, dus onze doelgroep was eigenlijk iedereen. Ik vond het geweldig om te doen; de reacties van anderen waren goed. In het begin van dit jaar heb ik een nieuw verhaal afgerond (tenminste, voorlopig, want als een uitgeverij interesse blijkt te hebben, zal ik gaan herschrijven.) Het specifieke onderwerp vind ik een beetje moeilijk te benoemen, het gaat namelijk over veel verschillende thema's. In steekwoorden: ontvoering, zoektocht, liefde, spanning, fantasy, avontuur, filosofie. Een proeflezer vond het een combinatie tussen fantasy en avontuur. Mijn schrijfstijl wat betreft proza is een mix tussen klassiek, verhalend en modern. Uitgebreide beschrijvingen van bijvoorbeeld het landschap wissel ik af met vlotte dialogen. Ik ben bereid te investeren in tijd, energie (geld) om me te ontwikkelen, graag zelfs! Dat vind ik alleen maar ontzettend leuk om te doen, zelfs al kan het soms vermoeiend zijn. Geduld heb ik zeker; wat schrijven betreft ben ik een perfectionist. Alles moet goed zijn en daarvoor lees ik graag twintig keer iets overnieuw en pas ik het telkens aan. (Daarbij kan ik tegen opbouwende kritiek en probeer ik met behulp daarvan mijn werk te verbeteren, alleen ik moet toegeven dat ik met herschrijven verder nog niet zoveel ervaring heb.) Met "schrijfster zijn" zou ik willen bereiken dat ik mensen aanzet tot denken over het leven, over de wereld, over van alles en nog wat. De belangrijkste reden voor mij is daarnaast dat schrijfster zijn mij het meest prachtige, wonderschone beroep van de wereld lijkt. Ik kan mijn leven simpelweg niet voorstellen zonder schrijven; symbolisch gezien is schrijven als een tweede hart voor me. Ik kan niet zonder. Het gaat me er in eerste instantie niet om om er mijn brood van te verdienen of om bekend te worden, hoewel het me erg fijn zou lijken als ik er mijn beroep van zou kunnen maken, maar het gaat met om het schrijven zelf. En ik weet dat ik altijd door zal gaan met schrijven, of mijn boeken nu in de winkel komen te liggen of niet. Dat is ongeveer mijn visie op schrijven.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2009 - 19:31
Laat je nog even weten wat je gaat doen, als je een keuze hebt gemaakt, Amaris?
Zal ik doen, Four Seasons ;)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2009 - 19:35
Interessant 'betoog', Amaris. Toen ik de volgende zin las, begon ik me af te vragen of wellicht een carrière in de essayistiek niet iets voor jou is:
Met "schrijfster zijn" zou ik willen bereiken dat ik mensen aanzet tot denken over het leven, over de wereld, over van alles en nog wat.
Mijns inziens bereik je via essays beter je doel: mensen aanzetten tot denken. Natuurlijk, via proza kan het ook, maar essays zijn er toch meer om mensen aan het denken te krijgen. Niet om je uit het prozaïsch schrijverschap te praten, in het geheel niet (je kan dit prima combineren), maar meer ter overdenking.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2009 - 19:38
Ik denk dat je het te veel romantiseert, eigenlijk. Als schrijven je beroep wordt, is het ineens werk en "moet" je dingen doen. Je kunt niet meer op je eigen houtje lekker knutselen, je krijgt deadlines, misschien zelfs onderwerpen waar je weinig mee hebt. Het is minder vrijblijvend. En als je echt zo perfectionistisch bent, kan dat best frustrerend werken, zul je door tijdsdruk of conflicten met je (commercieel denkende) uitgever met minder genoegen moeten nemen. Of misschien is het wel de perfecte manier voor jou om tot bloei te komen, dat weet ik verder ook niet. Ik denk alleen door bovenstaande reactie op MJ dat je het allemaal een beetje te rooskleurig inziet. Oh ja, post es een stukje in proeflezen, ik ben wel benieuwd naar je schrijfstijl.

15 januari 2009 - 23:15
Ja, een liefde begint soms met rozen. Dat is ook mooi. Ik vind, Amaris, dat je op jouw leeftijd al goed over het schrijven hebt nagedacht en dat je die gedachten ook goed hebt verwoord. Het zou mij niet verbazen als je op een dag bereikt wat je wilt. Ik ben ook heel benieuwd naar een stukje tekst. Misschien staat er al iets? Ik neus even rond.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 20:56
ik vond het een interessante vraag omdat ik het vergelijk met kunstenaar zijn. volgens mij werkt het precies hetzelfde. je leert een heleboel technieken, waar je veel aan kunt hebben, maar je eigen stijl verdwijnt of verandert ook mee door zo'n opleiding aan bv de kunstacademie. voor mij is je eigenheid behouden erg belangrijk.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2009 - 18:20
Nou weet ik toevallig dat er een HBO opleiding is Writing for Performance... http://www.hku.nl/web/Studiekeuze/Theater/Writing… Dat is geloof ik vooral gericht op dramaschrijven maar je kan het ook zo zien: als je journalistiek zou kiezen louter en alleen zodat je meer aspecten van de taal leert en dergelijke maar je eigenlijk niet journalist wil worden dan kan je ook dramaschrijven zonder dat je drama schrijver wil worden. Is dat nog te volgen? Ik heb een beetje hetzelfde probleem ik wil graag schrijfster worden, maar mijn toekomstbeeld is totaal geromantiseerd... (Schotland, huis bij een meer, huisdieren, natuur, man) O wacht niet helemaal want ik wil alleen schrijven wat ik wil schrijven en niet elk klein "stom" opdrachtje moeten aannemen wat er is om voldoende geld binnen te halen. Ik zou kiezen voor iets wat je leuk vind, ik ben zelf ook 16 en weet nu bijna zeker dat ik de opleiding Keltische Talen en Cultuur wil gaan doen, dit heeft niets te maken met schrijven maar de onderwerpen interesseren me en ik denk dat ik daar meer uithaal dan iets doen wat ik eigenlijk niet wil (journalistiek, Nederlands e.d) Hoewel ik dan niet echt zeker van een baan ben.

21 januari 2009 - 19:17
[ ... ] ik wil graag schrijfster worden, maar mijn toekomstbeeld is totaal geromantiseerd... (Schotland, huis bij een meer, huisdieren, natuur, man) O wacht niet helemaal want ik wil alleen schrijven wat ik wil schrijven [ ... ]
Wat wil je dan schrijven? En dat huis in Schotland etc, heeft dat iets met schrijven te maken? :? Of is het gewoon een toekomstbeeld, los van alles?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2009 - 19:33
Hoe wil je dat toekomstbeeld van dat huis in Schotland bij een meer realiseren, Neviril? (Wil je dat soms betalen van de bestseller die je gaat schrijven?)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2009 - 19:34
Nou, Neviril, je bent pas 16! Wie weet wat er op je pad komt en kun je wel dat huis in Schotland kopen. Of trouw je je een weg naar het huisje. :P Sorry voor het off-topic gaan.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2009 - 19:50
Even zonder gekheid: Ik denk dat als je werk of een opleiding kiest dat bij je past en je bent goed in je vak je een grote kans hebt om een goede baan te krijgen of te hebben (dat kan ook schrijfster zijn) en dat het dan allemaal wel goed komt.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2009 - 20:25
Ik zei dus al dat ik een geromantiseerd toekomstbeeld had. Ik weet ook dat het naar alle waarschijnlijkheid niet zo zal gaan hoewel het niet onmogelijk is maar ik denk wel onmogelijk met als enige beroep schrijven... (Ik weet iniedergeval zeker dat ik Nederland verlaat.) Met alleen schrijven wat ik wil schrijven bedoel ik gewoon de verhalen die in mijn hoofd zitten die wil ik opschrijven en als het goed genoeg is etc publiceren maar ik wil niet om maar alleen van schrijven te kunnen leven ook dit en dat voor die en die moeten schrijven dan ben ik liever iets anders wat ik ook leuk vind van beroep en schrijf ik daarnaast. Nogmaals over studie ik zou een opleiding kiezen die je interesseert, leuk vind ook nog een baan mee kan vinden en niet een opleiding omdat je misschien wat meer van de taal en het schrijven ervan leert dat kan je ook via cursussen etc leren en genoeg mensen hebben bewezen dat ze geen studie journalistiek of nederlands nodig hebben gehad.