Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

13 jaar

26 augustus 2008 - 21:48
Ik schrijf graag boeken. Daar is opzich niets raars aan. Maar ik ben 13, en ik schrijf graag voor mensen die ouder zijn dan mijn eigen leeftijd. Vroeger begon ik altijd met een heel idealistisch verhaal voor kinderen dat ik nooit afmaakte omdat het té idealistisch was. Maar nu ik een keer heb geprobeerd een thriller voor volwassenen te schrijven, vindt ik dat veel leuker. Wat moet ik hiermee? Mensen die eventueel willen weten hóé een dertienjarige dan voor volwassenen schrijft en hoe mijn verhaal eruit ziet, mogen gerust een berichtje sturen hoor

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 augustus 2008 - 11:00
@ MichaM: Het ene 'kind' is het andere niet. Ik word bijna zestien, en een echt kind ben ik niet meer. Ik heb bovendien meer dingen meegemaakt in mijn korte leventje, dan de meeste mensen van 60 jaar. Ik heb dan ook zeker het idee dat ik verder kan kijken dan 'mijn neus lang is'.
Dat denken alle kinderen. De meeste kinderen zijn de andere kinderen ook.
Wat weet jij van wat anderen hebben meegemaakt in hun leven? Niet dat ik weet wat eversleeping meemaakte, maar gewoon. Hoe kan jij dat weten, en zonder dat je het weet erover oordelen?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 augustus 2008 - 15:48
@ MichaM: Het ene 'kind' is het andere niet. Ik word bijna zestien, en een echt kind ben ik niet meer. Ik heb bovendien meer dingen meegemaakt in mijn korte leventje, dan de meeste mensen van 60 jaar. Ik heb dan ook zeker het idee dat ik verder kan kijken dan 'mijn neus lang is'.
Dat denken alle kinderen. De meeste kinderen zijn de andere kinderen ook.
Sorry hoor, maar ik vind dit bijna beledigend. Als jij wist wat ik meegemaakt heb, dan zou jij je nu heel diep schamen, geloof me.

Lid sinds

20 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
31 augustus 2008 - 17:12
Laten we hiermee stoppen. Terug naar het hoofdonderwerp. Discussieer maar verder per mail/contactformulier als jullie daar behoefte aan hebben.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 September 2008 - 19:19
@MichaM: Ook ik sluit me bij eversleeping en Emma aan. Ik heb een stukje gelezen uit het boek 'Mijn allerliefste vijand', geschreven door een veertienjarig kind, en dat is echt mooi geschreven. Het boek krijgt allemaal positieve reacties van bijv. kranten, en Mirjam Mous vindt het boek ook fantastisch. En je had het erover dat uitgeverijen het al druk genoeg hadden, maar uitgeverij Kluitman heeft een speciaal 'hoekje' ontworpen voor kinderen die verhalen op willen sturen. Ze maken daar eigenlijk extra tijd voor vrij.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2008 - 15:03
...maar om daar nu de uitgevers mee te gaan bestoken terwijl die het al zo druk hebben...
Waarom zouden volwassene dan wel uitgevers met hun verhalen besteken? Er zijn genoeg mensen die verhalen opsturen , waarvan %0,1 misschien maar wordt uitgegeven. Dit kun je net zo goed aan volwassene vertellen. En Kluitman heeft zelfs een pagina op hun site voor kinderen die verhalen willen opsturen.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2008 - 17:49
...maar om daar nu de uitgevers mee te gaan bestoken terwijl die het al zo druk hebben...
Waarom zouden volwassene dan wel uitgevers met hun verhalen besteken? Er zijn genoeg mensen die verhalen opsturen , waarvan %0,1 misschien maar wordt uitgegeven. Dit kun je net zo goed aan volwassene vertellen. En Kluitman heeft zelfs een pagina op hun site voor kinderen die verhalen willen opsturen.
Daar ben ik het ook niet echt mee eens, mensen zouden hun werk eerst aan objectieve mensen moeten laten lezen voor ze er een uitgever mee lastigvallen, maar de kans dat een kind een goed boek schrijft is nog kleiner dan dat een volwassene het doet. Wat kluitman doet, moeten ze zelf weten.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 September 2008 - 10:36
@MichaM: Ook ik sluit me bij eversleeping en Emma aan. Ik heb een stukje gelezen uit het boek 'Mijn allerliefste vijand', geschreven door een veertienjarig kind, en dat is echt mooi geschreven. Het boek krijgt allemaal positieve reacties van bijv. kranten, en Mirjam Mous vindt het boek ook fantastisch. En je had het erover dat uitgeverijen het al druk genoeg hadden, maar uitgeverij Kluitman heeft een speciaal 'hoekje' ontworpen voor kinderen die verhalen op willen sturen. Ze maken daar eigenlijk extra tijd voor vrij.
Hihi, de schrijfster van dit boek is een hele goede vriendin van mij :) Goed on topic: Ik vind ook zeker dat je eerst je manuscript aan objectieve lezers moet laten lezen. Maar als die het goed vinden, en zeggen dat je een kans zou maken, dan waag je die kans toch? Mijn vriendin, 14 jaar toen ze haar eerste boek schreef, en dat was binnen twee weken uitverkocht. Maren Stoffels, 15 jaar toen ze haar eerste boek schreef, inmiddels hartstikke bekend. Ik denk juist dat het goed is dat je vroeg begint, want dan ben je nog wat te 'vormen' op schrijfgebied. Als je al twintig jaar schrijft, dan is het moeilijk om nog veranderingen aan te brengen in je schrijfwijze.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 September 2008 - 10:43
Ik heb gegoogled op 'Mijn allerliefste vijand' en heb het Hart van Nederland filmpje van Milou van der Horst bekeken. http://www.hartvannederland.nl/item/7096/Negen_ja… Ze vermelden dat Milou tijdens haar ziekte een dagboek bijhield en dat met hulp van een bekende kinderboekenschrijfster haar ervaringen zijn gebundeld. Ik denk eerlijk gezegd dat die kinderboekenschrijfster er grotendeels voor verantwoordelijk is dat het zo mooi leest. Maar die houdt zich gewoon keurig op de achtergrond want wie het is hoor je niet. Het basismateriaal, het idee, de ervaringen enzovoorts komen uiteraard van het meisje af dus evengoed; chapeau.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 oktober 2008 - 17:26
@Mandela: Ik heb de aflevering al op Hart Van Nederland op tv gezien :)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2008 - 10:13
Die schrijfster is dus Mirjam Mous. Nogal logisch dat zij het boek dan goed vindt. Ik vind het eerlijk gezegd een slecht boek, het gebruikt alle clichés over anorexia uitgebreid en het is veel te vertellend van 'en toen moest ik huilen en toen ging ik schreeuwen en toen werd ik in de isoleercel gezet'. Het scoort wel, schrijven over ernstige ziektes.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2008 - 10:58
Die schrijfster is dus Mirjam Mous. Nogal logisch dat zij het boek dan goed vindt. Ik vind het eerlijk gezegd een slecht boek, het gebruikt alle clichés over anorexia uitgebreid en het is veel te vertellend van 'en toen moest ik huilen en toen ging ik schreeuwen en toen werd ik in de isoleercel gezet'. Het scoort wel, schrijven over ernstige ziektes.
1) De schrijfster is Mirjam Oldenhave. 2) Er zijn veel clichés over anorexia, maar veel daarvan zijn ook echt waar. Zoals zij schrijft, zo zijn de dingen meestal ook werkelijk. Oké, het is geen literair hoogstandje, maar verwacht je dat van een 14-jarig meisje?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2008 - 11:22
2) Er zijn veel clichés over anorexia, maar veel daarvan zijn ook echt waar. Zoals zij schrijft, zo zijn de dingen meestal ook werkelijk. Oké, het is geen literair hoogstandje, maar verwacht je dat van een 14-jarig meisje?
Ja. Als zij zo nodig een boek wil uitgeven, vind ik wel dat het tenminste leesbaar moet zijn. Ze HOEFT geen boek uit te geven, dus haar leeftijd is geen excuus om de mindere kkwaliteit goed te praten.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2008 - 14:52
Als de kwaliteit echt zo slecht was, dan zou het niet uitgegeven zijn. Het is uitgegeven bij een gerenomeerde uitgeverij, en die ziet het heus wel als het een prutmanuscript is. Bovendien is het een boek dat goed aangeschreven staat. De eerste 5000 exemplaren waren er in twee weken doorheen. De reacties van die mensen zijn ook positief. Dat een persoon het een slecht boek vindt, maakt het nog niet slecht. Ik vind Simone vd Vlugt bagger schrijven. Dat ze dat literatuur durven te noemen, vind ik zorgelijk. Maar is ze daarom per definitie slecht? Nee, want veel mensen genieten van haar boeken, ook al zijn het geen literaire hoogstandjes.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 oktober 2008 - 9:32
Ik heb alleen gezegd dat het geen literair hoogstandje is. En dat heeft zeker te maken met haar leeftijd. Ik denk niet dat een 14 jarige op zo'n manier kan schrijven. Maar dat geeft niet, want ook voor niet-literaire hoogstandjes is er een markt.