Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Verhalenbundels zijn een mooi middel voor een uitgever én een auteur. Waarom dat zo is én hoe je het beste een kort verhaal voor een bundel schrijft, lees je in dit blog. Hiervoor sprak ik met 2 doorgewinterde auteurs en uitgevers.
Steeds vaker zie ik op social media oproepen voorbij komen aan (aspirant) schrijvers om een verhaal in te dienen voor een verhalenbundel. Uitgevers roepen zowel hun eigen schrijvers via een mailing als voor hen onbekende auteurs via andere kanalen op om een verhaal in te sturen. Waarom is dat?
Een verhalenbundel is een mooi visitekaartje van de uitgeverij. Het laat zien wie en wat ze in huis hebben en is een afspiegeling van het aanbod. Theo Barkel, auteur en eigenaar van Uitgeverij Macc, zegt: “Een goede verhalenbundel is dé manier om kennis te maken met nieuwe schrijvers. Science fiction als genre leent zich hier uitstekend voor omdat het uitermate geschikt is voor korte verhalen. Fantasy leent zich meer voor langere verhalen. Veel mensen vinden het tevens fijn om zo’n bundel te pakken en vervolgens één of twee verhalen te lezen.”
Auteur en eigenaar van uitgeverij DVP (Dutch Venture Publishing) Jen Minkman is ook fan van het korte verhaal. “Een kort verhaal is een goede manier om er ‘even’ uit te zijn, in een andere wereld te verdwijnen zonder dat je meteen uren nodig hebt om van een spannend verhaal te genieten. Ik vind het bovendien leuk om door middel van een bundel nieuwe auteurs in de spotlight te zetten en een groep te creëren die elkaar kan helpen met promotie. Als één van de auteurs een bundel verkoopt, promoot hij/zij daarmee ook meteen de anderen in de bundel.” Voor auteurs is publiceren in een bundel dus ook een mooie manier om publiek te bereiken.
Er zijn inmiddels twee verhalenbundels van Uitgeverij Macc verschenen. De volgende, Voorbij de storm, wordt later dit jaar verwacht. Als eindredacteur van deze bundel weet ik wat we daarvan kunnen verwachten. Er is in ieder geval een heel duidelijk thema. Theo: “Nog interessanter wordt het als je een bepaald thema aan je bundel meegeeft. Het blijft verrassend hoe inventief veel schrijvers worden als je ze juist minder speelruimte geeft. Iedere hoek van de ruimte die je ze geeft wordt benut, inclusief de hoeken waarvan je niet eens wist dat ze er waren.”
Ook Jen geeft de voorkeur aan een bundel met een thema. “Dat mensen weten wat ze kunnen verwachten. Een bundel zonder thema lijkt me nogal problematisch, want dan is echt niet te zeggen of de verhalen je wel gaan liggen. Nu weet iemand die van science fiction houdt en/of van Young Adult in elk geval dat er raakvlakken zijn met wat hij/zij verder al gelezen heeft en leuk vond.”
Als auteur zou je door zo’n oproep voor een bundel kunnen afschrikken. Hoe zorg je er immers voor dat je opvalt en uitgekozen wordt? Theo: “Als uitgever let je bij de verhalen, als je de selectie maakt voor een bundel uit bijvoorbeeld onze reeks Verhalen Vertellers, op de kwaliteit en de kracht van het idee, want daar drijft een kort verhaal grotendeels op.”
Dat een kort verhaal schrijven niet makkelijk is, benadrukt Jen: “Mensen denken vaak dat het veel minder uitdagend is om een kort verhaal te schrijven, maar niets is minder waar. De impact die je normaal over een heel boek kunt uitspreiden moet nu in pakweg 10.000 woorden passen.”
Sommige schrijvers tikken moeiteloos heel wat woorden weg in korte tijd. Hoe doe je dat zelf?
Kathy Mathys hoopt dat je van herschrijven gaat houden met haar handige tips.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Anya Niewierra schreef geschiedenis: met 5 boeken op de bestsellerlijst. Wat is het geheim van de auteur van De camino?
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!