Afbeelding
© Sanne Miltenburg
© Sanne Miltenburg
Als je prenten- of kinderboeken schrijft heb je soms de hulp van een illustrator nodig. Hoe zorg je daarbij voor een fijne samenwerking?
Bij het project van een prentenboek zijn er verschillende fases te onderscheiden. Ik behandel ze hieronder.
Het eerste contact met de illustrator kan per mail of telefonisch zijn. Zorg ervoor dat je een duidelijk overzicht hebt van je wensen zodat de illustrator de projectprijs kan aangeven. Waar moet de illustrator rekening mee houden? Zijn er kernwoorden waarmee je de gevraagde look van het illustratiewerk kan omschrijven? Zoals ‘stoer’ en ‘vrolijk’. Geef visuele voorbeelden van illustratiewerk die je aanspreken en geef aan waarom. Hoe meer je je wensen zichtbaar maakt in het begin, hoe beter de illustrator kan aansturen op jouw ideale eindresultaat. Denk hierbij ook aan de volgende eigenschappen:
1 inhoud | 2 complexiteit | 3 grootte |
4 soort gebruik | 5 totaal aantal illustraties | 6 aanlevertermijn |
Heb je nog geen duidelijk antwoord op alle vragen? Geen probleem. Een illustrator helpt je met de informatie die je al wel hebt om de juiste keuzes te maken. Bij het lezen van je verhaal wordt er vaak al veel duidelijk over de mogelijkheden van het illustratiewerk. Het is aan te raden de illustrator naast mail/telefonisch contact ook persoonlijk te ontmoeten. Zorg er dan wel voor dat je al weet of de illustratietarieven voor jou redelijk zijn. Anders verspil je net als de illustrator tijd als later blijkt dat het project toch niet door kan gaan.
In een offerte staan alle afspraken voor het project bij elkaar zodat je makkelijk overzicht kan houden. Lees ook de algemene voorwaarden goed. Als je iets niet begrijpt kun je altijd uitleg vragen. Wanneer je de offerte goedkeurt kan het project van start gaan. In de planning staan de belangrijkste fases van het illustratiewerk aangegeven met uiterlijke data. Controleer of jij jouw aandeel in het project ook op tijd kan geven (bijvoorbeeld op tijd de verhaaltekst aanleveren / feedback geven op de verschillende illustratiefases).
Als het project is gestart maakt de illustrator schetsen en daarna uitwerkingen van het illustratiewerk. Na elke fase kan je feedback geven zodat de illustrator het werk zoveel mogelijk aan jouw wensen kan aanpassen. Denk bij je feedback aan het volgende:
• Vind je het illustratiewerk mooi of geschikt voor jouw publicatie? Is het illustratiewerk ook aantrekkelijk voor jouw doelgroep?
• Heeft de illustrator zich aan de afspraken van de offerte gehouden wat betreft de gevraagde ‘look’ van het illustratiewerk?
• Hoe past dit ontwerp tussen je concurrentie (soortgelijke prentenboeken)?
• Vraag zo nodig de illustrator waarom hij of zij juist voor deze schetsontwerpen heeft gekozen.
• Het kan zijn dat je eerst nog even aan het illustratiewerk moet wennen. Geef dus niet te snel een reactie, laat alles eerst rustig bezinken. Aan de hand van jouw feedback gaat de illustrator het illustratiewerk aanpassen, zorg er dus voor dat je een zorgvuldige reactie geeft.
• Vraag zo nodig ook andere mensen om naar het illustratiewerk te kijken. Vrienden of familie of iemand uit je doelgroep. Zij kunnen alles fris bekijken. Vraag ze hoe het illustratiewerk overkomt en controleer of dit overeenkomt met het doel van het illustratiewerk. Luister naar alles wat je hoort en maak daarna je eigen conclusie.
• Mail per fase een duidelijk overzicht aan de illustrator van de zaken die jij graag aangepast wilt hebben en waarom.
In de laatste fase gaat de illustrator het illustratiewerk in net maken. Als er een tekst bij het illustratiewerk zit (bijvoorbeeld bij een kaftontwerp van een boek), zorg er dan voor dat je nu een definitieve tekstversie hebt aangeleverd. Als je later toch nog dingen wilt aanpassen kan dit meer kosten opleveren, aangezien de illustrator de wijzigingen een voor een met de hand moet doorvoeren, wat veel tijd kost.
De illustrator levert het finale illustratiewerk. Als het illustratiewerk wordt gedrukt, let er dan op dat je altijd de laatste versie hebt gecontroleerd voordat de bestanden naar de drukker worden gestuurd. Laat ook altijd iemand anders dit doen, met een frisse blik, aangezien je al snel dingen over het hoofd ziet als je een illustratie heel vaak hebt gezien. Je bent dan als het ware al teveel
gewend aan het beeld. Als er ook een tekst bij het ontwerp zit, check dan ook weer op spelfoutjes!
Al 10 jaar werkt Sanne als illustrator en auteur. Haar specialisatie is verhalende prentenboeken met fantasie, actie en een positieve boodschap. Inmiddels zijn 10 kinderboeken van haar hand gepubliceerd (tekst en illustraties). Haar laatste prentenboek ‘De Papawinkel’ verscheen bij uitgeverij Clavis en verschijnt binnenkort in Amerika en Italië. Momenteel werkt ze aan haar nieuwe prentenboek wat in de zomer van 2016 bij Clavis zal verschijnen. Als illustrator heeft Miltenburg meer dan 200 publicaties geïllustreerd voor onder meer Clavis, Delubas en Zwijsen. Bezoek hier haar website.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!