Start » Blog » Selfpublising - De P van Puntjes

Selfpublising - De P van Puntjes

Door Anika Redhed
 op 9-5-2019
 - reacties: 0

De laatste puntjes op de i zouden we zelf graag zetten, maar helaas krijgt iedereen last van eigenwerkblindheid. Op een gegeven moment heb je je eigen teksten zo vaak gezien, dat je het nog vloeiend kan lezen als de i's en alle andere klinkers verwijderd zijn. Dat is normaal en zeker geen teken dat je een slechte schrijver bent. Ook het werk van grote auteurs wordt geredigeerd. 

Vrienden zijn geweldig en van onschatbare waarde. Als vriend, niet als redacteur. Ze hebben zich er niet in gespecialiseerd en het blijft altijd moeilijk om een bekende negatieve kritiek te geven. Denk maar terug aan de talentenjachten op tv: dat hippe meisje op gympies in een strakke spijkerbroek, tegen wie iedereen zei dat ze zo goed kon zingen, terwijl jij nòg oorpijn van haar liedje hebt. Jij wilt dit meisje niet zijn.

Als het boek voor een klein publiek is, is dit minder belangrijk, maar als je de wereld wilt veroveren, investeer dan in twee redacteuren. Je bent geen bakker bij Heel Holland Bakt; als selfpubber heb je meerdere kansen vóór je je eindproduct aan Janny en Robèrt presenteert.

Begin met een inhoudelijk redacteur. Schrijf het beste dat je kan schrijven, leg het een tijdje weg, lees het nog een keer, herschrijf en pas als je echt niet beter kan, laat je het beoordelen op stijl, verhaallijn, helderheid, spanning en zinsbouw. Dit geldt zowel voor fictie als voor non-fictie. Slik je trots weg als je de feedback krijgt, ga desnoods een dag in bed liggen met een bak ijs, en hijs jezelf daarna weer achter je bureau om je boek nóg beter te maken.

De nieuwe versie laat je, na de spellingscontrole en controle op dubbele spaties, door een paar vrienden lezen. Iedereen haalt er minstens één typefout uit.

Als deze steungroep klaar is, stuur je het werk naar een eindredacteur. Dit is iemand die op grammatica let en ook (hopelijk) de laatste type- en spelfouten eruit haalt. Stuur het liefst het document in de definitieve opmaak, zodat ze foutjes in de lay-out ook kan aangeven.

Spelfouten zijn in ieder boek een zonde, maar in het boek van een selfpubber een doodzonde. Doordat de naam van een 'echte' uitgever ontbreekt, sta je bij de verkoop sowieso al met 1-0 achter, dus je moet extra overtuigingskracht hebben. Bij een typefout op de omslag, maak je nauwelijks nog kans. Of je word massaal uitgelachen op internetforums en die zouden juist je vriend moeten zijn. Zoek een groep op social media of hier die serieus met selfpubben bezig is en vraag om advies over redacteuren. Er zijn er veel, sommigen zijn erg duur, sommige zijn erg slecht. Vraag altijd om een proefstukje en betaal daar desnoods voor. Als je een goede hebt gevonden; zeg het voort. Daar heb je tijd voor in de paar dagen dat je aan het wachten bent op de proefdruk. Want die laat je op papier naar je toesturen, zodat je nog één keer kan kijken of er nog foutjes in de tekst en de lay-out zitten.

Pas daarna mag je boek zijn punt maken in de echte wereld.

Over de auteur 

Anika Redhed is afgestudeerd in de psychologie en heeft daarna in verschillende landen gewoond en (vrijwillig) gewerkt, o.a. in China, de Filipijnen, de VS en Duitsland. Ze heeft inmiddels door meer dan 60 landen gereisd. Anika heeft verschillende boeken uitgebracht over haar reiservaringen en een succesvolle reisgids over haar woonplaats: Secrets of Utrecht. Zie meer: www.anikaredhed.com

Meer van Anika Redhed

Het begin van de 4 p's: de droom
De P van Plannen

Bron foto: Pixabay

« terug naar het blogoverzicht


Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • Carry Slee onthult haar schrijfgeheimen
  • Waarom je niet moet wachten met je debuut
  • Schrijftips van John Boyne (De jongen in de gestreepte pyjama)
  • Wat verdient een schrijver aan een boek? (En hoe eerlijk is dat)
  • 9 (te) gekke manieren om inspiratie op te doen
  • Ontdek waarom je van je leven een schrijf-mijnenveld moet maken. 
  • Interview met Simone van der Vlugt
  • Tips door Bregje Hofstede en Saskia de Coster, ze schreven allebei boeken die uitblonken in originaliteit en kwaliteit. Hoe deden ze dat? 
  • We spraken Sabine van den Berg over haar carrière, prozawerk, de liefde voor het schrijven van gedichten en over studenten zonder talent
  • Uitblinken in Spoken Word en/of Performance Poetry?

Als je je aanmeldt vóór maandag 27 mei 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN