Afbeelding
twistedravens via Pexels
twistedravens via Pexels
Dit jaar was de 215e verjaardag van de Amerikaanse schrijver Edgar Allan Poe. Hoewel hij bekend staat als horrorauteur schreef hij vrijwel alle genres, van detectives en science-fictionverhalen tot essays en gedichten. In de hoedanigheid van redacteur en recensent analyseerde en bekritiseerde hij veelvuldig het werk van anderen. Maar ook in een van zijn essays, The Philosophy of Composition, gaf Poe de nodige tips en nam hij zijn eigen gedicht The Raven als maatstaf. Jean-Paul Colin zet een aantal van de meest in het oog springende schrijftips voor je op een rijtje.
Als er een idee bij je is opgekomen dat voor je gevoel te vaag is, schrijf het dan meteen op. Hierdoor zal het alsnog de vereiste vorm, uitwerking, en precisie meekrijgen. Zo kan uiteindelijk iedere werkelijke gedachte worden verwoord. Maar de verreweg beste ideeën, of beter gezegd fantasieën, krijg je direct voordat je in slaap valt. Ze hebben iets bovenaards en zijn absoluut nieuw, in die zin dat ze geen enkele overeenkomst hebben met impressies die we normaal opdoen. Ideaal om toe te passen in verhalen.
In het ware korte verhaal is geen ruimte voor de ontwikkeling van de karakters of voor overvloedige en afwisselende voorvallen. De constructie alleen is natuurlijk veel belangrijker dan in een roman. Een gebrekkige plot kan in een roman aan de aandacht ontsnappen, maar in een kort verhaal nooit. De meeste verhalenschrijvers vergeten het onderscheid echter. Het is alsof ze hun verhaal beginnen zonder te weten hoe het afloopt en in het algemeen lijkt bij het einde het begin vergeten.
Onjuiste interpunctie is funest voor een zin. Een groot deel van de kracht, het idee of de pointe gaat erdoor verloren. Bij het ontbreken van een simpele komma kan het dikwijls gebeuren dat een axioma een paradox wordt of sarcasme verandert in gepreek.
Onderschat ook niet het belang van het gedachtestreepje. Dit streepje biedt de lezer de keus tussen twee, drie of meer uitdrukkingen, waarvan de één sterker dan de andere kan zijn, maar allemaal helpen ze de gedachtegang duidelijk te maken.
Als een literair werk te lang is om zonder onderbrekingen te worden uitgelezen, moeten wij het stellen zonder het enorm belangrijke effect dat men verkrijgt uit de eenheid van impressie. Kun je het niet achter elkaar uitlezen dan komen alle dagelijkse beslommeringen ertussen waardoor alle eenheid direct teniet wordt gedaan. Wat wij een lang gedicht noemen is in feite slechts een opeenvolging van korte gedichten, oftewel van korte poëtische effecten.
Het is overduidelijk dat iedere intrige, met zorg tot aan de ontknoping moet worden uitgedacht voordat je een pen op papier zet. Slechts met het oog voortdurend op de ontknoping gericht, kun je aan een intrige de onmisbare indruk van oorzaak en gevolg geven; de gebeurtenissen en in het bijzonder de sfeer moeten op alle punten leiden tot de ontwikkeling van het vooropgestelde doel.
Door Jean-Paul Colin
Bron: Hoe en waarom Edgar Allan Poe The Raven schreef (Bob den Uyl), Edgar Allan Poe autobiografisch (August Hans den Boef); www.eapoe.nl
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!