Afbeelding
Foto: cottonbro via Pexels
Foto: cottonbro via Pexels
Retellings kennen we allemaal, ook al denk je bij het lezen hiervan misschien van niet. Veel verhalen zijn gebaseerd op historische gebeurtenissen, mythes of sprookjes, oftewel: het zijn volgens de Engelse term ‘retellings’. Maar hoe schrijf je een originele retelling van een verhaal dat al bestaat?
Weet goed waar je het over hebt. Veel schrijvers willen een retelling schrijven, zonder het originele verhaal goed te bestuderen. Vooral kleine details die typerend zijn voor het verhaal zijn interessant. De kenner van het origineel valt deze details meteen op, dus het is een goed idee om deze ook in de retelling te verwerken. Dit geeft net dat beetje extra aan je verhaal, zonder de grote lijnen volledig over te nemen.
Onthoud, het is een herschrijving van een verhaal, het hoeft niet precies op het originele verhaal te lijken. Vaak zijn de verhalen, als je het niet weet, niet eens te herkennen als retellings. Soms worden alleen de grote lijnen overgenomen en soms baseren ze alleen het begin op een mythe of sprookje. Wees dus niet bang om een totaal andere richting op te gaan met je verhaal. Als jouw hoofdpersoon in je retelling van Belle en het Beest ineens verandert in een tijd reizende tovenaar, dan kan dit zeker. Schrijven heeft geen regels.
Nanouk Kira, auteur van Drakenhart, schrijft op dit moment een Robin Hood-retelling. “Er is een verschil tussen op de hoogte zijn van het origineel en trouw zijn aan het origineel. Een hervertelling hoort op z’n minst één factor te hebben waarin het van het origineel afwijkt. Waarom zou je het verhaal anders nog een keer moeten vertellen? Het is wel belangrijk dat je hierbij dus goed op de hoogte bent van de dingen die je gaat veranderen. Deze veranderingen doe je bewust en niet omdat je een gebrek hebt aan kennis. In mijn verhaal is Robin Hood bijvoorbeeld een vrouw. Dit is een goed voorbeeld van zo’n verandering.”
Vaak hebben personages in mythes, geschreven historische evenementen of sprookjes geen hele uitgesproken persoonlijkheden, maar dit is juist iets was je (hoofd)personage interessant maakt. De lezer voelt zich verbonden met de hoofdpersoon en leeft mee met alles wat er met hem of haar gebeurt. Geef ze dus duidelijke persoonlijkheden en kleine gewoontes. Dit maakt het verhaal levendiger en je kunt hier helemaal los mee gaan.
De spanning goed opbouwen in een retelling klinkt wat lastig, aangezien iedereen het verhaal al kent, maar toch is dit erg belangrijk volgens Nanouk. “Juist omdat het niet 100% hetzelfde is als het origineel, kun je de spanning goed toevoegen. Voeg een paar eigenheden toe en men gaat zich afvragen hoe de gebeurtenissen die zij zo goed kennen in jouw verhaal zullen voorkomen. Bij een hervertelling is het dus niet zozeer belangrijk wát er gebeurt, maar hóe.”
Je kunt spelen met de relaties tussen de personages die we al kennen. Die twee aardsvijanden? Dat zijn stiekem geheime geliefden en de buitenwereld mag dit niet weten. Vader en zoon? Nee, moeder houdt al jaren geheim dat het eigenlijk niet zijn kind is. “Deze verandering geeft een nieuwe twist aan je verhaal. Hou bij deze, en de andere, veranderingen wel in de gaten dat het verhaal geloofwaardig moet blijven. Je hebt ervoor gekozen om dít verhaal met deze personages te vertellen, en zal er wel rekening mee moeten houden dat het echt overkomt. Al kan veel goed overkomen, zolang je maar de tijd neemt om het te schrijven,” zegt Nanouk.
Dat Romeo en Julia een romantisch verhaal is, weten we nu wel. Het is juist interessant om de hele andere kant op te gaan met je verhaal. Maak van Romeo en Julia bijvoorbeeld een Epische Fantasy. Je kunt nog steeds de romantiek erin toevoegen, maar dit laat het verhaal vanuit een heel ander perspectief zien. Stel je voor, Rick (Romeo) die met allerlei monsters moet vechten en op een lange zoektocht is naar dit ene voorwerp om de wereld en daarmee zijn Jenny (Julia) te redden. Hierin kun je nog steeds het basisverhaal herkennen, maar het plot is compleet verandert.
Het belangrijkste aan een retelling blijft toch de balans tussen origineel een nieuw. Dus zolang je dat onthoudt, kun je helemaal losgaan met je verhaal.
This Savage Song is een urban fantasy dat losjes gebaseerd is op Romeo en Julia. Dit herken je er niet meteen in, aangezien er eigenlijk geen romantiek in voor komt, maar het heeft zeker paralellen met Romeo en Julia. De vriendschap tussen twee vijandige groepen, in dit geval mensen en monsters, is duidelijk overgenomen van Shakespeares’ verhaal.
Marissa Meyer is één van de bekendste auteurs als het gaat om retellings. Cinder is het eerste deel in een serie vol hervertellingen van bekende sprookjes. Cinder gaat, zoals de titel al weggeeft, over Cinderella, oftewel Assepoester. In dit verhaal is Cinder een cyborg in een wereld waar cyborgs als minderwaardig worden gezien. Haar stiefmoeder geeft haar de schuld als haar stiefzussen plotseling ziek worden. En dan treft ze de prins. Zoals je ziet is dit verhaal een duidelijker aftreksel van Assepoester. Cinder die als minderwaardig wordt gezien, de gemene stieffamilie en de prins. Maar toch zijn er genoeg verschillen dat dit een uniek verhaal maakt.
Het hofd van doorns en rozen is gebaseerd op Belle en het Beest van Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve. Op het eerste gezicht zal je dit niet herkennen, aangezien je helemaal in het verhaal wordt gezogen, maar als je erover nadenkt hebben de verhalen best veel overeenkomsten. Een vrouw die wordt meegenomen door een ‘beest’ (fae) om haar schulden af te betalen. Ze wordt opgesloten in het kasteel en uiteindelijk wordt ze verliefd op het beest. Een duidelijkere overeenkomst bestaat eigenlijk niet.
Dit is een retelling van het bekende verhaal De Ilias. In dit verhaal zoomt Miller in op de romantische relatie tussen halfgod Achilles en zijn vriend Patroclus. In het verhaal van Miller wordt hun liefde meer op de voorgrond gezet en krijgen de personages meer karaktertrekjes en emoties. De personages worden duidelijker uitgewerkt, maar toch blijft Miller dicht bij het originele verhaal.
Bronnen: Linday-elizabeth.com, The author studio, mythcreants.com, Writers digest, Publishing crawl, Ashlee Willis author en Business insider.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!